Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen minimivuokraa ei oteta huomioon kelan laskurissa, miksi?

Vierailija
13.08.2020 |

Syötän sinne vuokrani ja laskuri laskee toimeentulotukeni sen mukaan. Vuokrani on kuitenkin isompi kuin sallittu vuokran määrä. Maksaako kela siis kuitenkin isomman vuokran? Olen kyllä hakenut halvempaa asuntoa ja olen nyt jonossa.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joudut kuitenkin sen hakemuksen jättämään niin kerro tilanteesi. Periaatteessa se ylimääräinen osa kuuluu itse maksettavaksi mutta nehän sen päättää suostuvatko korvaamaan enemmänkin.

Vierailija
22/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vuokra 650€. Kela korvaa siitä noin 550€, mikä on tämän alueen maksimi. Ylimenevän satasen maksan perusosasta, vaikka mammat muuta väittäisivätkin. Eiköhän nuo Kelan käsittelijät asiat paremmin tiedä kuin tämän palstan "tietäjät". 

Ai? Minä saan taas koko vuokran täällä Helsingissä, koska en saa mistään halvempaa. Olen kyllä jonossa, mutta ei niitä vapaudu niin vain.

Niin noh. Ehkäpä erona on juurikin se, että sinä et saa halvempaa mistään. Minä saisin, mutta en viitsi tuhlata aikaa ja rahaa muuttamiseen. Siksi suosiolla maksan sen satasen perusosasta. Kelan laskurit on tehty sillä perusteella, että asuu rajojen mukaisessa asunnossa. Siksi ne eivät ota huomioon koko vuokraa, jos vuokra on yli rajojen. Ylittävän osuuden saa vain poikkeustapauksissa ja perustellusta syystä. Ei automaationa. 

Niin eli olet itse aiheuttanut tilanteesi. Ei sitä silloin tietenkään korvata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla