Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuen minimivuokraa ei oteta huomioon kelan laskurissa, miksi?

Vierailija
13.08.2020 |

Syötän sinne vuokrani ja laskuri laskee toimeentulotukeni sen mukaan. Vuokrani on kuitenkin isompi kuin sallittu vuokran määrä. Maksaako kela siis kuitenkin isomman vuokran? Olen kyllä hakenut halvempaa asuntoa ja olen nyt jonossa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa ainakin jonkin aikaa. Riippuu luultavasti myös siitä onko vuokrasi 100e vai 500e isompi kuin sallittu vuokran määrä.

Vierailija
2/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ei minimi vaan ”sallittu Vuokran määrä”

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa ainakin jonkin aikaa. Riippuu luultavasti myös siitä onko vuokrasi 100e vai 500e isompi kuin sallittu vuokran määrä.

On 200€ isompi kuin sallittu.

Vierailija
4/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On 200€ isompi kuin sallittu.

Luultavasti maksavat tuon, varsinkin jos sinulla on lapsia

Vierailija
5/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kirjalliselta päätökseltä se selviää, maksetaanko ylikallis vuokra vai ei. Palstalla ei etuuspäätöksiä anneta. Jos pystyy esim. asuntohakemuksilla todistamaan, että on hakenut edullisempaa asuntoa mutta sellaista ei ole tarjottu, vuokra on mahdollista huomioida kokonaan.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

"Kela voi huomioida menot edelleen todellisen suuruisena, jos paikkakunnalla ei ole toimittamiesi selvitysten perusteella tarjolla asuntoa, jonka asumismenot ovat kohtuulliset. Kela voi huomioida menot kokonaisuudessaan myös silloin, jos sinulla on erityinen ja perusteltu syy kohtuullista tasoa korkeammille kustannuksille. Erityinen peruste voi olla esimerkiksi etävanhemman tilan tarve tapaamisten vuoksi tai terveydentilaan liittyvät tekijät. Sinun pitää esittää selvitys erityisistä perusteista (esim. selvitys terveydentilasta tai sosiaalihuollon ammattihenkilön selvitys tilanteestasi)."

Vierailija
6/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat ylimenevän osan perusosasta. Kela ei maksa senttiäkään yli oman rajansa. t. toimeentulotuella elävä

Vierailija
7/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se otetaan huomioon jo asumistuessa.

Vierailija
8/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat ylimenevän osan perusosasta. Kela ei maksa senttiäkään yli oman rajansa. t. toimeentulotuella elävä

Höps höps, olet väärässä

Vierailija
9/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämäkin asia selviä paremmin sieltä Kelasta. AV ei ennenkään ole ollut toimeentulotuen asiakaspalvelu. 

Vierailija
10/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps höps, olet väärässä

Ai? No laitanpa sitten Kelaan oikaisupyynnön. Perusteluna "av-mamma sanoi, että olen väärässä". Menee varmasti läpi :D

Vierailija
11/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela korvaa vain suurimpaan sallittuun asti. Sen jälkeen olet omillasi.

Vierailija
12/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämäkin asia selviä paremmin sieltä Kelasta. AV ei ennenkään ole ollut toimeentulotuen asiakaspalvelu. 

Varnaan kaikki tämän palstan asiat selviäisi jostain asiantuntijalta, mutta ihmiset haluavat keskustella ja jakaa ajatuksia, katsos.

Vierailija
13/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps höps, olet väärässä

Ai? No laitanpa sitten Kelaan oikaisupyynnön. Perusteluna "av-mamma sanoi, että olen väärässä". Menee varmasti läpi :D

Ei tarvitse laittaa, koska sinä olet väärässä.

Vierailija
14/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vuokra 650€. Kela korvaa siitä noin 550€, mikä on tämän alueen maksimi. Ylimenevän satasen maksan perusosasta, vaikka mammat muuta väittäisivätkin. Eiköhän nuo Kelan käsittelijät asiat paremmin tiedä kuin tämän palstan "tietäjät". 

Vierailija
15/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon. Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan."

Jos haet mitä tahansa halvempaa asuntoa ohjeiden mukaan niin voit saada kaikki asumismenot korvattua hetkellisesti. Varaudu vain muuttamaan syrjään jonkin vogin viereen, mutta tuskin tämä on ongelma.

Vierailija
16/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vuokra 650€. Kela korvaa siitä noin 550€, mikä on tämän alueen maksimi. Ylimenevän satasen maksan perusosasta, vaikka mammat muuta väittäisivätkin. Eiköhän nuo Kelan käsittelijät asiat paremmin tiedä kuin tämän palstan "tietäjät". 

Ai? Minä saan taas koko vuokran täällä Helsingissä, koska en saa mistään halvempaa. Olen kyllä jonossa, mutta ei niitä vapaudu niin vain.

Vierailija
17/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps höps, olet väärässä

Ei tarvitse laittaa, koska sinä olet väärässä.

Jankuti-jankuti. Ota asioista selvää ennen kuin höliset. Minun tt-päätöksessäni on tarkka laskelma siitä, miten tukea on myönnetty. Asumisen osuus on sentilleen Kelan maksimin verran. Jos kerran olen väärässä, pakkohan se oikaisu on tehdä. Tulen sitten sinulle valittamaan, kun en saakaan koko vuokraa, koska Kela noudattaa omia rajojaan eikä sinun ohjeitasi. 

Vierailija
18/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos asumismenojesi kokonaiskustannukset ylittävät kuntakohtaisesti määritellyt rajat, sinua voidaan ohjata etsimään edullisempaa asuntoa. Ole yhteydessä kotikuntasi vuokra-asunnon tarjoajiin ja ilmoittaudu kunnan vuokra-asuntojonoon. Vuokra-asuntoa tulee hakea ilman perusteettomia rajauksia (esim. asuinalue tai mukavuustekijät). Vuokra-asuntoa tulee hakea myös yksityisiltä vuokra-asuntojen tarjoajilta. Sinulla on yleensä 3 kuukautta aikaa hakeutua edullisempaan asuntoon. Siihen saakka Kela huomioi asumismenot todellisten menojen mukaan."

Jos haet mitä tahansa halvempaa asuntoa ohjeiden mukaan niin voit saada kaikki asumismenot korvattua hetkellisesti. Varaudu vain muuttamaan syrjään jonkin vogin viereen, mutta tuskin tämä on ongelma.

No teoriassa joo, mutta käytännössä ei mene ihan noinkaan. Meidän ei tarvinnut lapsen kanssa hakea kuin lapsen koulun läheltä asuntoa

Vierailija
19/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai? Minä saan taas koko vuokran täällä Helsingissä, koska en saa mistään halvempaa. Olen kyllä jonossa, mutta ei niitä vapaudu niin vain.

Niin noh. Ehkäpä erona on juurikin se, että sinä et saa halvempaa mistään. Minä saisin, mutta en viitsi tuhlata aikaa ja rahaa muuttamiseen. Siksi suosiolla maksan sen satasen perusosasta. Kelan laskurit on tehty sillä perusteella, että asuu rajojen mukaisessa asunnossa. Siksi ne eivät ota huomioon koko vuokraa, jos vuokra on yli rajojen. Ylittävän osuuden saa vain poikkeustapauksissa ja perustellusta syystä. Ei automaationa. 

Vierailija
20/22 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin selvittelin näitä kun etsin asuntoa. Kelan taulukosta näkee, mikä on enimmäishinta asumismenoille/ vuokralle kyseisellä alueella. Jos tämä katto on esimerkiksi 560e mutta sun vuokra on 580e, maksat "itse" sen erotuksen ja saat tuet vain tästä 560 eurosta. Toki kai poikkeuksia on, mutta harvoin on ihan hirveetä kuolonpakkoa muuttaa liian kalliiseen