Miksi suurin osa ei käytä maskia?
Suurin osa ei käytä. Minä teen aina niin kuin massa, ja nyt massa ei käytä maskeja. En voi käyttää maskia!
Kommentit (89)
Mä en ymmärrä, miksi maski ei suojaisi ollenkaan koronavirukselta. Kuitenkin amat maskit suojaavat ilman epäpuhtauksilta ja jopa allergisilta oireilta esim. siitepölykaudella
En käytä, sillä sairastin koronan jo huhtikuussa. Eikä prlota vaikka tulisi uudestaankin, omalla kohdalla oireili lähinnä väsymyksenä ja päänsärkynä.
En käytä ja kuljen joka paikassa, myös ulkomailla. Minulla on siihen oikeus ja tämäkin on vain suositus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska minulle on aivan sama saanko koronan vai en.
Ei maski suojaa koronalta, vaan estää sinun levittämästä koronaa.
Se kiinnosta vielä vähemmän.
Haitat (hankkimiskustannukset ja -vaivannäkö, hiostava kasvoilla, pidemmästä käytöstä aiheutuva päänsärky ja hengitysongelmat, huono istuvuus ja täten jatkuva maskin korjailu) on maskin antamia pieniä hyötyjä suuremmat. Nuo olisi omat syyni olla käyttämättä maskia, ellen asuisi maskipakkomaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä en tajua, miten tuolla köyhemmissä/köyhissä maissa näyttää olevan lähes kaikilla maski. Mistä he niitä saavat ja millä rahalla pystyvät ostamaan? Jos täällä maksaa kertakäyttöinen maski 7 e/kpl, mitä maskeja nuo köyhät käyttävät, kun ei varmaan ole juuri kenelläkään varaa moisia ostaa tai edes pestä. Käyttävätkö kaiken aikaa samaa maskia? Mikä hyöty siitä sitten on?
Arvaus, että käyttävät samaa kertismaskia moneen kertaan tai omatekoisia riepuja. Tärkeintä monelle lienee joukkopaineen alla näyttää, että toimii "oikein".
Yhteisöllisissä maissa on ihan normaalia että tehdään asioita suojellaakseen yhteisöä, kun taas täällä on tärkeintä oma napa ja oma mukavuus
Minä käytän ja olen käyttänyt koko kevään ja kesän. Käytän yleensä paljon energiaa tyynnyttääkseni itseäni, koska turhaudun usein muiden käytökseen. En osaa vastata kysymykseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä en tajua, miten tuolla köyhemmissä/köyhissä maissa näyttää olevan lähes kaikilla maski. Mistä he niitä saavat ja millä rahalla pystyvät ostamaan? Jos täällä maksaa kertakäyttöinen maski 7 e/kpl, mitä maskeja nuo köyhät käyttävät, kun ei varmaan ole juuri kenelläkään varaa moisia ostaa tai edes pestä. Käyttävätkö kaiken aikaa samaa maskia? Mikä hyöty siitä sitten on?
Arvaus, että käyttävät samaa kertismaskia moneen kertaan tai omatekoisia riepuja. Tärkeintä monelle lienee joukkopaineen alla näyttää, että toimii "oikein".
Yhteisöllisissä maissa on ihan normaalia että tehdään asioita suojellaakseen yhteisöä, kun taas täällä on tärkeintä oma napa ja oma mukavuus
Mikä sitten on yhteisöllisyyttä. Jostain olen lukenut näkemyksiä, että Ruotsi asettaa yhteisön yksilöiden edelle tässä koronakriisissä. Eikö se sitten ole yhteisöllisyyttä... *tuumailee*
Vierailija kirjoitti:
En käytä, sillä sairastin koronan jo huhtikuussa. Eikä prlota vaikka tulisi uudestaankin, omalla kohdalla oireili lähinnä väsymyksenä ja päänsärkynä.
Sama juttu. Sairastin jo superlievänä, en pelkää uutta tartuntaa. Olen ollut oireeton jo neljä kuukautta ja vain entistä hoikempi ja paremmassa kunnossa kun ollut entistä enemmän aikaa liikkua.. Jos tulee pakolliseksi, käytän.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmistä ei ole tarkoitettu maski naamalla hengittämiseen. Meidän, kuten kaikkien muidenkin hengittävien olentojen, on tarkoitettu hengittää ilmaa vapaasti, siten, ettei hengityksemme väliin laiteta mitään ylimääräisiä esteitä.
Eikä pitämään kenkiä jalassa, saatikka vaatteita päällä!
Oikeasti maskittomuudessa on kyse samasta häpeästä joka pitkään vaivasi pyöräilykypäriä. Nykyään niitä sentään jo käytetään.
80-90 luvuilla suomessa häpeiltiin pipon käyttöä. Shortsitkaan eivät oikein sopineet kun ei muillakaan.
Suomalainen on kasvatettu häpeämään uusia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten on yhteisöllisyyttä. Jostain olen lukenut näkemyksiä, että Ruotsi asettaa yhteisön yksilöiden edelle tässä koronakriisissä. Eikö se sitten ole yhteisöllisyyttä... *tuumailee*
No eikö se vähän näytä siltä että Ruotsissa on tärkeintä kunhan vahvimmat selviytyy ja suurimman osan ihmisistä elämä ei muutu mihinkään, sivussa uhrataan heikoimmat, ei ehkä ole oikeaa yhteisöllisyyttä
Niitä ei ole riittävän helposti ja edullisesti saatavilla. En suoranaisesti usko, että maskeista olisi niin paljon apua, että tämä hössötys olisi perusteltua, mutta voisin kyllä esim. ruuhkabussissa tai metrossa pitää. Töissä käytän maskia jos paikalla on muitakin, koska niin on sovittu ja työnantaja tarjoaa ne sekä käsidesin. Maskiinhan ei saa likaisin käsin koskea, joten hintaan pitää laskea myös käsidesit. En ole pienituloinen, mutta mielestäni tässä on nyt aika ikävästi päässeet myyjät pumppaamaan ilmaa hintoihin, siitä huolimatta esiintyy hamstrausta, saatavuusongelmia. Jos esim. netistä haluaa tilata, pitää laskea mukaan myös toimitusaika. Vaarana on myös huonolaatuiset maskit, joista on vain terveydelle haittaa. Ihmettelen, miten ihmiset ajattelivat että kaikilla olisi maskit päällä sillä kellonlyömällä kun suositus annetaan? Kai ne ihmiset joilla maskeja on, ovat pitäneet niitä jo ennestään. Itse kuvittelin, että maskit alkaisivat lisääntyä katukuvassa tästä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suojaan sinua ja sinä suojaat minua. Helpoimmalla päästäisiin, jos tehtäisiin vain yhteistyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on täysin turha. Suurin osa ei sitä osaa oikein käyttää.
Saksalaisen yliopiston tutkijoiden mukaan julkinen maskipakko vähensi epidemian kasvua Saksassa n. 40%.
Verkkouutiset 6.7.2020Jos he osaavat sitä käyttää koronan hillitsemiseksi, miksi me emme osaisi?
Maskipakon teho voi perustua siihen, että ne, jotka voivat, eivät mene yleisille paikoille, jotteivät joudu käyttämään maskia.
Niin, eihän saksalaisia ole kuin reilu
80 000 000...
Minä olen käyttänyt jo pitkään ja kyllä kuulkaa kummasti tulee tilaa ympärille. En tiedä onko sillä jatkossa enää niin suurta pelotevaikutusta, mutta tähän asti on ollut.
Vierailija kirjoitti:
En käytä maskeja koska asun pikkukylässä missä ei ole kokoaikana ollut yhtään todettuja tartuntoja. Lähimmät 100km päässä.
Ootko kuullu koskaan matkustelusta ja itämisajasta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä suojaan sinua ja sinä suojaat minua. Helpoimmalla päästäisiin, jos tehtäisiin vain yhteistyötä.
En tee, koska minua ei suojella. En suojele silloin muita.
Riippuu keltä kysyt. Saksassa melkein kaikki käyttää, koska on maskipakko julkisilla paikoilla. Saksassa maskeista on hyötyä enemmän kuin haittaa. Myös WHO suosittaa maskien käyttöä.
Mutta Suomessa ihmisillä on miljoona eri syytä miksi eivät käytä maskia... ihme juttu, koska ei koronavirus kansalaisuuteen katso.
Moneskohan maskinkäyttökeskustelu tämäkin on?