Joudunko maksamaan puolisoni lasten elarit??
Siis nyt heittää jollain päässä ja pahasti. Olemme mieheni kanssa menossa naimisiin syyskuussa, miehelläni 2 lasta. Hän on nyt ollut pidemmän aikaa työttömänä sillä alueella jossa asumme ei hänelle ole kuin pätkätöitä. Minä olen hyvin toimeentuloinen ja käytännössä elätän tällähetkellä mieheni ja minun elämisen. Asumme minun omistamassa asunnossa, minulla on myös toisella paikkakunnalla pieni asunto jota olen vuokrannut opiskelioille (ei käytännössä tuota tuloja meille). Mies maksaa minimi elatuksen lapsista, sillä käytännössähän hänellä ei nyt ole töitä kuin sillointällöin. Nyt ex-puolison kuullessa meidän naimisiin menosta on hän alkanut vaatia elatusmaksujen nostamista minun tulojeni perusteella joka tarkoittaisi käytännössä että MINÄ joutuisin maksamaan mieheni entiselle puolisolle lähes 800e kuussa elatusmaksuja. Eikös tämä nyt mene vähän väärin sillä enhän minä ole elatusvelvollinen mieheni lapsille. Tottakai ostan heille heidän tarvitsemat tarpeet meille kotiin mutta että vielä elatusmaksuja??
Kommentit (68)
Nää tilnateet ei ole yksioikoisia. Esim silloin kun mun mies oli osaikatöissä ( sai hiukan yli 200 e) kuukaudessa, ei mies saanut työmarkkinatukea mun tulojen takia. Asumistukeen asuntomme oli kyllä riittävän halpa, mutta neliömäärältään liian suuri. Mistä Hesassa olisimme saaneet uuden vuokra-asunnon? Ja tuloja laskiessa ei huomioitu ollenkaan mun isoa opintolainaa, jota maksoin takaisin. jos itse olisin ollut työtön, olsimme saaneet käteen paljon enemmän rajaa ja olisin saanut lainakorkoihin tukea sekä olsin voinut saada lainan maksusta vapaa kuukausia. Mutta koska olin töissä, piti mun maksaa lainaa, vuokra ihan itse ja elättää mies. Lapset asuivat äitinsä kanssa kunnan tuella viiden huoneen uudessa asunnossa, me 30-luvun kunnossa olevassa kommuuniasunnossa. Ja joka kuukausi elettiin viikko ainakin ilman rahaa. Onneksi pyörällä pääsi töihin tai kävellen, matkalippuihin mulla ei ollut rahaa. Mies joutui matkustamaan toiseen kuntaan töihin, ja se söi kolmasosan palkasta. Mutta nälkävyötä kuromalla selvittiin ihan itse.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:43"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:38"]
Eikö kaikki aikuiset ole siinä vaiheessa vanhempia, kun ovat vastuussa lasten terveestä kasvusta ja kehityksestä. Miksei sitten myös taloudelllisesti.
[/quote]
Mulla ei ole lain edessä mitään oikeuksia mun lapsipuoliin, joten miksi ihmeessä mulla olisi lain edessä mitään velvollisuuksia heihin?
Ja nyt puhun siis laista, totta kai ITSE koen olevani vastuussa heistä, koen, että minulla on myös velvollisuuksia heitä kohtaan, mutta lakiteksti on ihan eri asia kuin ihmisten tunteet ja moraali.
[/quote]
Koska et voi lain silmissä aikuisena ihmisenä jättää lasten tarpeita huomioimatta.
[/quote]
LAIN edessä mulla on ilmoitusvelvollisuus, mikäli näen selkeää laiminlyöntiä, mulla ei kuitenkaan ole velvollisuutta elättää niitä lapsia, sitä varten on vanhemmat ja mikäli he eivät siihen pysty, tulee yhteiskunta mukaan.
[/quote]
Eli, kun mies jättää lapset sinun vastuulle voit huoletta jättää heidän tarpeensa huomioimatta. Toivottavasti isä älyään edes jättää vähän ruokarahaa ettet tee hänestä lastensuojeluilmoitusta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 12:11"]
Eli, kun mies jättää lapset sinun vastuulle voit huoletta jättää heidän tarpeensa huomioimatta. Toivottavasti isä älyään edes jättää vähän ruokarahaa ettet tee hänestä lastensuojeluilmoitusta.
[/quote]
Käytännössä kyllä, koska jos en ole koulutettu ihminen eikä mulle makseta palkkaa asiasta, on vanhemman riski jättää lapsensa hoitooni.
Toki, jos voidaan todistaa, että olen vapaaehtoisesti lapset ottanut tuona hetkenä vastuulleni ja sitten laiminyönyt heidät, voidaan katsoa, että olisi ollut heistä vastuussa, mutta luultavasti edelleen päävastuu on sillä isällä, joka ei ole varmistanut, että lapsi on turvallisessa hoidossa.
Tiedän elävästä elämästä tapauksen, missä äiti lähti dokaamaan vaan olettaen, että avopuolisonsa hoitaa lapset. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta ja niinpä tämä avopuoliso teki lapsista ilmoituksen perusteena se, että äiti on vain häipynyt ja jättänyt lapset hänelle kysymättä mitään eikä hän halua näistä huolehtia. Avopuolisolle ei tullut seuraamuksia, äiti ei päässyt niin helpolla.
Mä puhun edelleen laista, en siitä, miten ihminen oikeasti toimii, mikä on moraali ja etiikka.
AP tarkentaa. Olemme asuneet yhdessä lähes 4 vuotta. Tämän neljä vuotta mieheni on tehnyt töitä sen mukaan miten töitä sattuu hänen alallaan olemaan, elatusmaksut on laskettu vuosiansion mukaan sillä joka kuukausi hänellä ei ole tuloja lähes ollenkaan (liitonrahat tai työttömyyskorvaus ei ole kovin suuria). Asunto missä asumme on tosiaan minun omistuksessani josta miehen elatusmaksuja sopiessa olemme ilmoittaneet asumiskustannuksina PUOLET yhtiövastikkeesta, tietysti perus laskennallinen osuus mitä ihmiselle pitää jäädä kuussa elämiseen on huomioitu elatusmaksuissa. Olisiko avoliitossa olevalle tuo summa ollut jotain 400e. Eli käytännössä mies maksaa tällähetkellä elatusmaksuja vaikka hänen tuloillaan niitä ei tarvitsisi maksaa ollenkaan. Tämä eksän vaatima 800e on tullut vasta nyt kun kuuli meidän menevän naimisiin. Vaikka tosiasiassahan mieheni asumiskustannukset avioliiton myötä nousee, voisimme laittaa myös puolet asunnon lainanlyhennyksistä hänen kuluikseen sillä avioliiton myötä ilman avioehtoa asunnosta puolet on myös hänen. Mutta emme tätä muutosta halua tehdä sillä tulemme näin ollen toimeen hyvin näinkin. En vaan tosiaan pysty käsittää millä ihmeen perusteella minä olisin velvollinen maksamaan jonkun toisen lapset?en minä ole velvollinen laillisesti maksamaan tai ostamaan heille mitään jos en halua, saatikka tosiaan kertomaan tuloistani yhtään mitään yhtään kenenkään entiselle puolisolle.. Johan tuo on aivan naurettavaa.. vaikka täällä nämä rahanhimoiset ex-mammat näkyy muuta kirjottelevankin :D
Tämä systeemi on suoraan sanottuna aivan peestä. Tiedän monia perheitä, jotka kamppailee samojen ongelmien äärellä. Olen itsekin lasteni isästä eronnut ja pienituloinen. Lasten isä on myös pienituloinen ja elatusmaksuja makselee minimin mukaan. Kaikki on ok niin kauan kunnes joutuu tekemisiin sosiaalitoimiston kanssa. Eli esimerkiksi, jos lapsi joutuu sairaalaan tms. mikä saa pienituloisen talouden heittämään häränpyllyä. Silloin sosiaalitoimisto on heti kyselemässä, että miksi elatusmaksut on minimissä ja mitä isä tekee (en suoraan sanottuna aina edes tiedä: joskus on työtön ja joskus jossain määräaikaisissa työsuhteissa).
Luulen, että nämä äidit, jotka vaatii lisää maksuja on niitä sosiaalitoimiston asiakkaita. Se kun on viimesijainen apu rankassa elämäntilanteessa ja siellä ollaan tarkkoja, että tuki on kanssa viimesijainen. He siis vaativat myös sen elatusmaksun kuosiin, jos se heitä epäilyttää.. Nimittäin lasten elatuksesta on vastuussa ensisijassa lasten vanhemmat eikä sosiaalitoimisto.
Itse olen sitä mieltä, että uuden puolison ei tarvitse elättää lapsia, jotka on vanhasta liitosta. Ihan jo senkin takia, että elatusvelvollisuus on lain mukaan lapsen vanhemmilla eikä uusi puoliso ole edes huoltaja. Tämä vaan usein unohtuu monessakin kohtaa. Yhtä lailla etävanhempi unohtuu, kun asioidaan koulussa tai päiväkodissa ja mukana on vaikkapa lapsen isäpuoli. Vaikka isäpuolella ei oikeastaan ole mitään asiaa lapsen vasu-keskusteluihin tai vanhempainiltoihin. Jos ei ole itse lapsen huoltaja. Tai molempien huoltajien suostumus siihen, että isäpuolikin osallistuu.
Toisaalta onko äiti vähemmän yksinhuoljaja, jos muuttaa yhteen uuden poikaystävän kanssa? Silloinhan yksinhuoltajakorotus lapsilisästä heti häviää. Vaikka uudella poikaystävällä ei ole lapsen elatuksen suhteen mitään tekemistä.
Nämä on varmasti hankalia asioita. Itse sanoisin ap:le semmoisen neuvon, että sinun ei ole pakko toimittaa mitään ennenkuin sinulta sitä viranomaistaholta kirjallisesti VAADITAAN. Miehesi tilannetta voit helpottaa kirjoittamalla kirjallisen vastauksen miehesi pyyntöön: en aio toimittaa tulotietojani tai muutakaan taloudentilaani ja omaisuuteeni koskevaa tietoa lastenvalvojalle tai miehelleni.
Olen myös kuullut, että voidaan puolisoidenkin välille tehdä elatussopimus. Eli laskea mikä on tarkka summa minkä maksat miehesi elämiseen kuukaudessa (avioliiton myötähän olet elatusvelvollinen puolisoasi kohtaan) ja tämän summan voi lastenvalvoja sitten laskea miehellesi tuloksi. Mutta en kyllä tiedä miten se käytännössä sitten tapahtuu? Jos joku muu osaisi vastata tuohon?
Tämäkin asia pitäisi saada tasa-arvoisemmaksi. Kun lapsen kanssa asuva menee avioon, hänen puoliso katsotaa auttamatta elatusvelvolliseksi ja äidin yksinhuoltajuus katsotaan päättyneeksi.
Ja koska suurin osaa elatusvelvollisista on miehiä he voivat pedata itselleen paremman pedin, kun heidän puolisolle ei tätä velvollisuutta synny.
47 vielä jatkaa
Jos uudelle puolisolle tulee velvollisuus huolehtia lasten elatuksesta, koska lasten toinen vanhempi ei siihen kykene ja puolisonkin tulot ovat riittämättömät, niin mielestäni siinä tapauksessa uuden puolison tulisi saada myös lasten huoltajuus. Eli jos äiti vaatii lisää elatusmaksuja, isä ei pysty niitä maksamaan, niin lasten huoltajuutta vastaan uusi äitipuoli voisi osallistua lasten kuluihin. Siinä tapauksessa hän tulisi osallistumaan myös lapsen asioita koskevaan päätöksentekoon. Tämä olisi oikea tapa ja oikeudenmukaista myös lasta kohtaan. Kaikki lapselle tärkeät ja lapsesta välittävät ihmiset olivivat näin mukana lapsen elämässä ja huolehtisivat lapsen tarpeista. Mutta laissa ei tällaista kohtaa ole. Niinkuin ei ole sellaistakaan kohtaa, että äitipuolen tulot pitäisi ilmoittaa lastenvalvojalle.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 12:38"]
Tämäkin asia pitäisi saada tasa-arvoisemmaksi. Kun lapsen kanssa asuva menee avioon, hänen puoliso katsotaa auttamatta elatusvelvolliseksi ja äidin yksinhuoltajuus katsotaan päättyneeksi.
Ja koska suurin osaa elatusvelvollisista on miehiä he voivat pedata itselleen paremman pedin, kun heidän puolisolle ei tätä velvollisuutta synny.
[/quote]
Tässä asiassa lapsilisän pitäisi määräytyä eri tavalla. Moni yksinhuoltaja saattaa olla hyvätuloinen ja se korotus melko mitätön summa. Toisaalta pieni korotus lapsilisään esim. perheessä, jossa vanhemmat on pienituloisia/ opiskelee/ on vanhempainvapaalla tms. voisi tuntuvasti parantaa vähätuloisen lapsen oloja.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 11:28"]
Jos mies KELAn rahoilla, ei joudu maksamaan elareita lainkaan työttömyyden ajalta. Niistä saa maksuvapautuksen työttömyysajaksi. Laittakaa hakemus KELAan.
[/quote]
Pitääkö tämä paikkansa oikeasti? Minun mieheni joutuu kyllä itse maksamaan,vaikka on ollut työtön jo kolme vuotta?! :o
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 12:41"]
47 vielä jatkaa
Jos uudelle puolisolle tulee velvollisuus huolehtia lasten elatuksesta, koska lasten toinen vanhempi ei siihen kykene ja puolisonkin tulot ovat riittämättömät, niin mielestäni siinä tapauksessa uuden puolison tulisi saada myös lasten huoltajuus. Eli jos äiti vaatii lisää elatusmaksuja, isä ei pysty niitä maksamaan, niin lasten huoltajuutta vastaan uusi äitipuoli voisi osallistua lasten kuluihin. Siinä tapauksessa hän tulisi osallistumaan myös lapsen asioita koskevaan päätöksentekoon. Tämä olisi oikea tapa ja oikeudenmukaista myös lasta kohtaan. Kaikki lapselle tärkeät ja lapsesta välittävät ihmiset olivivat näin mukana lapsen elämässä ja huolehtisivat lapsen tarpeista. Mutta laissa ei tällaista kohtaa ole. Niinkuin ei ole sellaistakaan kohtaa, että äitipuolen tulot pitäisi ilmoittaa lastenvalvojalle.
[/quote]
Väkisinkin uusi puoliso joutuu osalliseksi lapsia koskevissa päätöksissä, hänelle tulee myös rahallisia kuluja heistä ja syntyy myös niitä velvollisuuksia vaikka niitä ei ole laissa säädetty. Millään lailla ei pystytä pois sulkemaan, että kaikki aikuiset ovat samassa veneessä vastuussa rakkaasta jälkikasvusta.
Siis tosissaanko täällä halutaan että lapsista käydään kauppaa uusien puolisoiden ja vanhempien välillä? OIKEASTI?? Minulla on 3 lasta ja lasten isä on elatusvelvollinen lapsiamme kohtaan eikä yhtään kukaan muu, ei mummut ei vaarit ei ukit ei papat vaan minä ja mieheni ainoastaan. Jos miehellä ei ole rahaa niin sillon sillä ei ole rahaa, tähän ei kuulu uusi puoliso millään tavalla. Tottakai noissa laskelmissa asumis yms. kulut menee puoliks kun niitä kaksi ihmistä on maksamassa mutta lasten elatuksiin ei uuden puolison tulot saati omaisuus kyllä kuulu milään tavalla. Ne on se puolison omaisutta eikä sillä puolisolla ole mitään velvollisuutta antaa minulle rahaa vaikka kuinka sitä rahaa siltä vinkuisin.
Onpas taas viestiketju. Kyllä voin omasta kokemuksesta sanoa että kyllä vituttaa itteeniki asua 3 lapsen kanssa kerrostalokolmiossa kun entinen ukko muutti uuteen omakotitaloon jossa tilaa ja tienoota vaikka toisille jakaa kun uus eukkonsa on asian-ajaja ja ilmeisesti ei mikään pienituloinenkaan. Meille tipahtaa elareita miehen tulojen mukaan vähän vajaa 700e kuussa jolla on lasten harrastus yms kulut katettava, eli ei paljon naurata kun mies menee uuden perheensä kanssa lomille ulkomaille (sentään sillointällöin ottaa yhteiset lapsemme mukaan) ja me saadaan häthätää ruoka päivittäin pöytään. Mutta en minäkään kyllä uuden puolison tuloja lähte pyytään ittelleni koska ei sillä ole mitää tekemistä meidän lasten kanssa.
En tiedä laista, mutta olen kuullut ja lukenut, että joissain tapauksissa uusi puoliso on käytännössä joutunut maksamaan puolisonsa elarit. Mutta jos olette eläneet tähänkin saakka yhtenä taloutena niin tilanteennehan ei muutu. Toisaalta ilmeisesti miehesi exä ei ole vaatinut elarilaskelmia uusiksi aiemmin, jos hän tekee sen nyt niin saattaa käydä niin että miehesi elatuskyvyn lasketaan parantuneen koska hänen asumiskustannuksensa ovat laskeneet verrattuna edellisen elarilaskelman ajankohtaan. Tällöin elarit saattaisivat nousta ja sinä joutuisit niitä käytännössä maksamaan koska miehesi on tuloton. Näin olen siis kuullut joskus käyvän, mutta en tiedä tarkemmin olosuhteista.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:45"]
Siis nyt heittää jollain päässä ja pahasti. Olemme mieheni kanssa menossa naimisiin syyskuussa, miehelläni 2 lasta. Hän on nyt ollut pidemmän aikaa työttömänä sillä alueella jossa asumme ei hänelle ole kuin pätkätöitä. Minä olen hyvin toimeentuloinen ja käytännössä elätän tällähetkellä mieheni ja minun elämisen. Asumme minun omistamassa asunnossa, minulla on myös toisella paikkakunnalla pieni asunto jota olen vuokrannut opiskelioille (ei käytännössä tuota tuloja meille). Mies maksaa minimi elatuksen lapsista, sillä käytännössähän hänellä ei nyt ole töitä kuin sillointällöin. Nyt ex-puolison kuullessa meidän naimisiin menosta on hän alkanut vaatia elatusmaksujen nostamista minun tulojeni perusteella joka tarkoittaisi käytännössä että MINÄ joutuisin maksamaan mieheni entiselle puolisolle lähes 800e kuussa elatusmaksuja. Eikös tämä nyt mene vähän väärin sillä enhän minä ole elatusvelvollinen mieheni lapsille. Tottakai ostan heille heidän tarvitsemat tarpeet meille kotiin mutta että vielä elatusmaksuja??
[/quote]
no tietenkään sinulla ei ole minkäänlaista elatusvelvollisuutta niihin lapsiin. luulisi ettei tarvitse sitä edes ihmetellä. saahan miehen exä tietysti yrittää vaatia lisää rahaa, mutta voit ihan rauhassa nauraa hänelle päin naamaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 12:59"]
47 vielä jatkaa
[/quote]
Väkisinkin uusi puoliso joutuu osalliseksi lapsia koskevissa päätöksissä, hänelle tulee myös rahallisia kuluja heistä ja syntyy myös niitä velvollisuuksia vaikka niitä ei ole laissa säädetty. Millään lailla ei pystytä pois sulkemaan, että kaikki aikuiset ovat samassa veneessä vastuussa rakkaasta jälkikasvusta.
[/quote]
Kerrotko miten uusi puoliso päättä lasten asioista, jos hänellä ei ole huoltajuutta? Jos vaikka äitinä sanoisin, että minähän en tuota miehen uutta kurppaa tähän tilaan halua eikä hänellä ole asiaa tietää MEIDÄN lasten asioista? Muuta kuin jos mies niistä haluaa jälkeenpäin jotakin kertoa.
Isäpuoli tai äitipuoli ei päätä lasten asioista. Ei väkisin eikä vapaaehtoisesti. Ellei molemmat vanhemmat ole siihen suostuvaisia tai uudella puolisolla lasten huoltajuus.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 12:59"]
[/quote]
[/quote]
Kerrotko miten uusi puoliso päättä lasten asioista, jos hänellä ei ole huoltajuutta? Jos vaikka äitinä sanoisin, että minähän en tuota miehen uutta kurppaa tähän tilaan halua eikä hänellä ole asiaa tietää MEIDÄN lasten asioista? Muuta kuin jos mies niistä haluaa jälkeenpäin jotakin kertoa.
Isäpuoli tai äitipuoli ei päätä lasten asioista. Ei väkisin eikä vapaaehtoisesti. Ellei molemmat vanhemmat ole siihen suostuvaisia tai uudella puolisolla lasten huoltajuus.
[/quote]
Ihan perusarkissa asioissa, missä on lasten toinen koti, koska lähdetään lomamatkalle, mitä tehdään kesälomalla, mitä lapset syö ja juo jne...Puoliso voi päättää vaikka vetää päiväkännit. Kaikki nämä asiat vaikuttaa lapsiin.
Minä taas joudun maksamaan exeän entisen miehen elareita! Sovitaan nyt niin että exäni on Liisa ja tämän ex mies on Matti. Liisalla ja Matillla on lapsia ja taas minulla ja Liisalla on lapsi. Erotessamme joudun siis maksamaan meidän lapsesta elarit, niin kuin pitää tulojen mukaan. Mutta tämä Matti kun on persaukinen työtön, ja näin ollen elarit maksaa yhteiskunta, eli minimi. Kysyin elatusmaksua sopiessa virkailijalta että onko asia niin että jos Matti olisi töissä ja maksaisi isompaa elaria > niin Liisan "tulot" olisivat isommat > ja meidän välinen tuloeroa kaventuisi ja minä maksaisin näin ollen hivenen pienempää elatusmaksua....vasta virkailija että näinhän tämä menisi! Joten joudun nyt maksamaan omastaa lapsesta suurempaa elaria kun tämä lusmu luuseri Matti ei tee töitä ja maksa "kunnon elaria" Tutkikaa siis exien taustat myös jos meinaatte uusiperheeseen siittä lisää lapsia!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:29"]
Ihan perusarkissa asioissa, missä on lasten toinen koti, koska lähdetään lomamatkalle, mitä tehdään kesälomalla, mitä lapset syö ja juo jne...Puoliso voi päättää vaikka vetää päiväkännit. Kaikki nämä asiat vaikuttaa lapsiin.
[/quote]
Meillä kyllä mies eli lastensa isä päättää viime kädessä nuokin. Mun ois aika turha mennä vinkumaan, että haluaisin muuttaa toiselle puolelle Suomea saati ulkomaille. tai no, saisinhan mä mennä, mutta kyllä mies jäisi lähelle lapsiaan.
Kyllä mä voin haluta vaeltamaan Tiibetiin, mutta taaskin saisin mennä yksin, koska mies ei 3-vuotiasta kuopustaan sinne mukaan saisi.
Me päätämme aikuisia koskevat asiat yhdessä, mutta siinä kohtaa, kun nämä aikuisia koskevat päätökset koskevat myös lapsia, se on mies, joka tekee sen viimeisen päätöksen, koska hän ei tee mitään lapsiaan vastaan.
Ei sillä, että minäkään moista ehdottaisin, mutta kuitenkin näin teoreettisesti ajatellen, niin kyllä se on edelleen se isä ainakin meillä(kin), joka lapsistaan päättää, en minä, äitipuoli.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:29"]
[/quote]
Meillä kyllä mies eli lastensa isä päättää viime kädessä nuokin. Mun ois aika turha mennä vinkumaan, että haluaisin muuttaa toiselle puolelle Suomea saati ulkomaille. tai no, saisinhan mä mennä, mutta kyllä mies jäisi lähelle lapsiaan.
Kyllä mä voin haluta vaeltamaan Tiibetiin, mutta taaskin saisin mennä yksin, koska mies ei 3-vuotiasta kuopustaan sinne mukaan saisi.
Me päätämme aikuisia koskevat asiat yhdessä, mutta siinä kohtaa, kun nämä aikuisia koskevat päätökset koskevat myös lapsia, se on mies, joka tekee sen viimeisen päätöksen, koska hän ei tee mitään lapsiaan vastaan.
Ei sillä, että minäkään moista ehdottaisin, mutta kuitenkin näin teoreettisesti ajatellen, niin kyllä se on edelleen se isä ainakin meillä(kin), joka lapsistaan päättää, en minä, äitipuoli.
[/quote]
Ja ihan hiljaisesti hyväksyisit, jos isä tekisi jotakin mikä ei olisi lasten kehityksen kannalta hyväksi, koska hän on se joka päätää lapsistaan.
Kyllä miehet osaa. Mikäs siinä on olla, kun vaimo maksaa hänen elämän ja yhteiskunta vielä huolehtii kaupanpäälliseksi lasten elatuksesta. Tyhmä saa olla, jos työtä hakee ja vastaanottaa. Hienon miehen olet itsellesi löytänyt.