Joudunko maksamaan puolisoni lasten elarit??
Siis nyt heittää jollain päässä ja pahasti. Olemme mieheni kanssa menossa naimisiin syyskuussa, miehelläni 2 lasta. Hän on nyt ollut pidemmän aikaa työttömänä sillä alueella jossa asumme ei hänelle ole kuin pätkätöitä. Minä olen hyvin toimeentuloinen ja käytännössä elätän tällähetkellä mieheni ja minun elämisen. Asumme minun omistamassa asunnossa, minulla on myös toisella paikkakunnalla pieni asunto jota olen vuokrannut opiskelioille (ei käytännössä tuota tuloja meille). Mies maksaa minimi elatuksen lapsista, sillä käytännössähän hänellä ei nyt ole töitä kuin sillointällöin. Nyt ex-puolison kuullessa meidän naimisiin menosta on hän alkanut vaatia elatusmaksujen nostamista minun tulojeni perusteella joka tarkoittaisi käytännössä että MINÄ joutuisin maksamaan mieheni entiselle puolisolle lähes 800e kuussa elatusmaksuja. Eikös tämä nyt mene vähän väärin sillä enhän minä ole elatusvelvollinen mieheni lapsille. Tottakai ostan heille heidän tarvitsemat tarpeet meille kotiin mutta että vielä elatusmaksuja??
Kommentit (68)
Muistakaa aina, että lastenvalvojalla ei ole MITÄÄN ratkaisuvaltaa elatusapuasioissa. KAIKKI ratkaisuvalta on vanhemmilla. Jos vanhemmat eivät pääse sopuun, ratkaisun tekee käräjäoikeus. Ei lastenvalvoja eikä kukaan muukaan sossu. Lastenvalvojan tehtävä on pelkästään auttaa vanhempia pääsemään sopimukseen sekä kirjata sopimus ja ottaa siihen allekirjoitukset.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:45"]
Ja ihan hiljaisesti hyväksyisit, jos isä tekisi jotakin mikä ei olisi lasten kehityksen kannalta hyväksi, koska hän on se joka päätää lapsistaan.
[/quote]
Voisin sanoa kantani ja sanoisinkin, mutta edelleen se on lapsen vanhemmat, jotka lasten asioista päättää.
[/quote]
Niinpä niin. Vedä sinä Veikkoseni ihan rauhassa kännit ja tanssi alasti letkajenkkaa naapurin Pirkon kanssa. Se olet sinä ja Seija kuintekin vastuussa lapsista. Ei kuulu mulle.
Jos exä haluaa lisää elatusapua, hän on vapaa viemään asian käräjäoikeuteen. Mihinkään, mitä lastenvalvoja ehdottaa, ei ole pakko suostua.
Vaikka elatusvastuu on lain mukan vain vanhemmilla, käytännön tilanteet usein johtavat siihen, että uusi puoliso maksaa siitä huolimatta, etti hänellä ole lapseen mitään oikeuksia. Itsekin olen maksanut elatusapuja miehen lapsista, kun mieheni tulot ovat epäsäännölliset. Ajattelin itse sen niin, että se on pieni hinta niin ihanasta miehestä (jonka typerä exä heitti pihalle vain katuakseen myöhemmin).
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 10:45"]
Siis nyt heittää jollain päässä ja pahasti. Olemme mieheni kanssa menossa naimisiin syyskuussa, miehelläni 2 lasta. Hän on nyt ollut pidemmän aikaa työttömänä sillä alueella jossa asumme ei hänelle ole kuin pätkätöitä. Minä olen hyvin toimeentuloinen ja käytännössä elätän tällähetkellä mieheni ja minun elämisen. Asumme minun omistamassa asunnossa, minulla on myös toisella paikkakunnalla pieni asunto jota olen vuokrannut opiskelioille (ei käytännössä tuota tuloja meille). Mies maksaa minimi elatuksen lapsista, sillä käytännössähän hänellä ei nyt ole töitä kuin sillointällöin. Nyt ex-puolison kuullessa meidän naimisiin menosta on hän alkanut vaatia elatusmaksujen nostamista minun tulojeni perusteella joka tarkoittaisi käytännössä että MINÄ joutuisin maksamaan mieheni entiselle puolisolle lähes 800e kuussa elatusmaksuja. Eikös tämä nyt mene vähän väärin sillä enhän minä ole elatusvelvollinen mieheni lapsille. Tottakai ostan heille heidän tarvitsemat tarpeet meille kotiin mutta että vielä elatusmaksuja??
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:57"]
Niinpä niin. Vedä sinä Veikkoseni ihan rauhassa kännit ja tanssi alasti letkajenkkaa naapurin Pirkon kanssa. Se olet sinä ja Seija kuintekin vastuussa lapsista. Ei kuulu mulle.
[/quote]
Veikosta luultavasti soittaisin ls-ilmoituksen, jos ylipäätään tietäisin mitä Veikon kotona tapahtuu, minä kun en tuollaista Veikkoa katselisi päivääkään.
Jos ei isä, tässä tapauksessa siis se etäisä, kestä olla ilman viinaa niitä hetkiä, kun hänellä lapset on, niin eipä ole minun arvoiseni mies.
Lapsen elatuksesta vastaavat vanhemmat, eivät uudet avo- tai aviopuolisot. Yhdessä asuessa asumisesta aiheutuvat kulut puolitetaan elatusapulaskelmassa ja jos niissä on isoja muutoksia niin ne voivat vaikuttaa maksukykyä määritettäessä. Uuden puolison varallisuus esim. lainat tai omistukset ei vaikuta elatusvelvollisen maksukykyyn vaan se määrittyy hänen omien tulojensa kautta. Lastenvalvoja tai toinen vanhempi voi periaatteessa ehdottaa millaista sopimusta tahansa, mutta siihen ei tarvitse suostua vaan apua voi tarvittaessa pyytää oikeusaputoimistosta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:45"]
Ja ihan hiljaisesti hyväksyisit, jos isä tekisi jotakin mikä ei olisi lasten kehityksen kannalta hyväksi, koska hän on se joka päätää lapsistaan.
[/quote]
Voisin sanoa kantani ja sanoisinkin, mutta edelleen se on lapsen vanhemmat, jotka lasten asioista päättää.