Tarjoilija: "Maistuiko?" Voisitko vastata näin:
"Maistui, muttei hyvältä." Onko mielestäsi epäkohteliasta vai vitsikästä?
http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1305702819712 (Lainaus on poikien edesmenneestä isästä.)
Kommentit (24)
Kertoo ei-niin-korkeasta sivistystasosta.
Hmmm... olen kyllä monta kertaa miettinyt antavani palautetta keittiöön (ja pari kertaa olen antanutkin) mutta se jotenkin sotii tyhmiä kohteliaisuussääntöjä vastaan ja toisaalta ei viitsi vaivautua selittämään ja perustelemaan, koska tarjoilija kysyy vain, koska sen täytyy sitä kysyä ja odottaa, että siihen vastataan kyllä kiitos. Mikään palaute ei tule menemään keittiöön asti.
Oikea hetki moittia ruokaa ei ole sen jälkeen, kun on jo syönyt.
Onhan tuo tavallaan ihan hauska - vitsinä. Oikeasti en tuota kuitenkaan käyttäisi, koska tiedän parempiakin tapoja kertoa, mikäli ruoka ei ollut mieleistäni. Rakentavaa palautetta saa ja pitääkin antaa, eikä vain mutista että joo hyvää oli, jos kerran ei ollut.
Tarjoilijallakin on väärä ajoitus, jos kysyy vasta kun annos on jo syöty. Fiksumpaa olisi käydä kysymässä kesken ruokailun, että onko kaikki hyvin, ja maistuuko ruoka. Pieni häiriö, mutta siinä vaiheessa asian voi vielä korjata, jos esim pihvi on liian suolainen - väärä kypsyys - tai jotain muuta huomautettavaa.
Tutussa ravintolassa olen huomauttanut jos ruuassa on ollut vikaa, mutta jos menen uuteen ravintolaan ja ruoka on huonoa, äänestän vain jaloillani enkä mene toista kertaa.
"Jare tuntee oman arvonsa ja vaatii tasoa. Jos ruoka-annos ei ole ravintolassa niin kuin sen pitäisi, hän mainitsee siitä, vaikka ei ihan samalla tavalla kuin isämme. Jos tarjoilija kysyi, maistuiko ruoka, faija vastasi, että maistui, mutta ei hyvältä.
Isä on ollut meille molemmille todella tärkeä esikuva. Hän oli lämmin mies, joka näytti rakkautensa meille, mutta oli samalla auktoriteetti. Jos isä suuttui, oli parempi olla pullikoimatta. "
Hmm.
Tarjoilijana pahottaisin mieleni tuollaisesta. Samalla pitäisin asiakasta vähän hölmönä: mitäs on pistellyt napaansa annoksen ruokaa, josta ei pidä. Itse olisin maininnut asiasta hyvissä ajoin.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 19:14"]
Tarjoilijana pahottaisin mieleni tuollaisesta. Samalla pitäisin asiakasta vähän hölmönä: mitäs on pistellyt napaansa annoksen ruokaa, josta ei pidä. Itse olisin maininnut asiasta hyvissä ajoin.
[/quote]
Että siis huitoo tarjoilijan paikalle ja sanoo, että pihvi on sitten ihan kengänpohjaa tai ruoka niin suolattua, että hirveetä tekee.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 19:16"]
[/quote]
Että siis huitoo tarjoilijan paikalle ja sanoo, että pihvi on sitten ihan kengänpohjaa tai ruoka niin suolattua, että hirveetä tekee.
[/quote]
Juuri näin. Hankalampi valituksen paikka on se, jos ruoka on periaatteessa ok, mutta ei maistu itsestä hyvälle. Kun ei ole varsinaista vikaakaan. Voiko siitä valittaa? Mitäs tilasin.
[/quote]
Ei ruokaa voi vaihtaa ravintolassa vain siitä syystä ettei pidä siitä. Sehän olisikin kiva kun saisi maistaa joka annosta ja kieltäytyä siitä jos ei pidä. Ei viiniäkään voi lähettää takaisin jos ei siinä ole jotain vikaa. Tai voi, mutta täytyy silti maksaa siitä.
Pitää vain suomalaisittain hymistellä ja olla hiljaa
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 19:27"]
[/quote]
Ei ruokaa voi vaihtaa ravintolassa vain siitä syystä ettei pidä siitä. Sehän olisikin kiva kun saisi maistaa joka annosta ja kieltäytyä siitä jos ei pidä. Ei viiniäkään voi lähettää takaisin jos ei siinä ole jotain vikaa. Tai voi, mutta täytyy silti maksaa siitä.
[/quote]
Tietenkin voi vaihtaa annosta! Se nyt vain ehkä maksaa enemmän. Kompensaatiota saa kuitenkin (hyvä ravintola luottaa asiakkaan makuun ja antaa korvauksen vaihdetusta ruuasta vaikka olisi eri mieltä)
[/quote]
Sitten sinun ei kannata kysyä tuollaista. Minua ei huvita lähteä mukaan mihinkään sosiaaliseen leikkiin jossa sinun tehtäväsi on kysyä "maistuiko?" ja minun tehtäväni on vastata siihen "oikein hyvältä, kiitos". Olen mieluummin rehellinen ja oletan myös muiden olevan. En pidä tuollaisista pelureista kuin sinä.
En vastaisi noin. Ensin kehuisin sen mitä kehuttavissa on ja sitten kommentoisin huonoa; "Kiitos, ihanan tuoreita ja rapsakoita kasviksia mutta liha ei oikein ollut mureaa, kastike kyllä oli maukasta"
Taisin viimeksi sanoa, että 'söihän sitä nälkäänsä, mutta en kehtaisi itse esim vieraille ko ruokaa tarjota.'
Aika ylimielistä käytöstä, no ei ole pojasta polvi parantunut, yhtä pissipäinen.
En kehtaa - en ole keksinyt miten vastaisin tuohon rehellisesti mutta kohteliaasti silloin, kun ruoka ei ole ollut kovin hyvää. Jos näin on, vastaan yleensä "joo kiitos" ja jos taas on ollut erityisen hyvää niin sanon esim. "kiitos oli aivan ihanaa".
Tyypillistä oikeistolaista käytöstä.
Mäkin luin ton jutun ja mua se nauratti! Riippuu kai nyt vähän tilanteesta yms.