Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi osalle ihmisistä "normaaliin arkeen palaaminen" ja "maailma on vaan pakko pikkuhiljaa avata" ovat lähes pakkomielteitä?

Vierailija
13.08.2020 |

Mikä saa osan väestöstä pitämään kiinni entisestä kynsin hampain, jopa läheisten terveyden ja hengenkin uhalla? Onko kyseessä pelko tuntemattomasta, vai saavutetuista eduista luopumisen vaikeus?
Miksi on tärkeämpää, että hyväosaiset saavat matkustella ja viihdyttää itseään, kuin että kaikki (tai ainakin mahdollisimman moni) säilyisivät terveinä eikä kukaan joutuisi kärsimään?
Maailma muuttuu, mutta muutostahan täällä on tarvittukin!
Entinen elämäntyyli oli viemässä meitä nopealla tahdilla tuhoon, joten eikö voisi myös ajatella, että tämä on mahdollisuus uuteen alkuun? Ehkä tällä kertaa osaisimme elää paremmin keskenämme, ottaa toiset huomioon, kuluttaa ja vaatia vähemmän ja arvostaa luontoa ja läheisiämme enemmän?
Miksi tämä on niin vaikeaa joillekin?

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En taas itse ymmärrä ihmisiä, jotka ei koskaan halua käydä esim. museossa, kirjastossa, konsertissa, elokuvissa tai ravintolassa. Olen yksin elävä ja tottunut siihen että kaupunki ja sen tapahtumat ovat osa elämääni (ja kovasti tähän kannustettiin vielä reilu puoli vuotta sitten!). Nyt sitten pitäisi vaihtaa kaikki kotona oleiluun ja korkeintaan ulkona kävelyyn?

Onko sulla itselläsi yhtään empatiaa kun vaadit että muut muuttaa elämänsä sellaiseksi joka nyt sulle sattuu hyvin sopimaan? Onko kiva tuntea itsensä moraalisesti ylempiarvoiseksi? 

Tämä keskustelu on tosi moralisoivaa. Tuntuu, että ne jotka eivät harrasta mitään eivätkä käy missään, ovat vihdoin saaneet aiheen kokea itsensä paremmaksi ihmiseksi. Ei siinä mitään, mutta on vastenmielistä lukea, miten ne toiset "eivät kestä arkea ja itseään ja perhettään ja ties mitä, vaan pakko on heti päästä ties minne ja minäminä". Olen siis itsekin introvertti ja kestän korona-arkea hyvinkin, mutta en koe sen tekevän itsestäni yhtäkkiä parempaa, ja minusta on ihan hyvä olla kiinnostunut muustakin kuin omista pienistä ympyröistä.

Vierailija
102/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku jaksaa olla eristäytyneenä vaikka kolmekin vuotta? Kivat sulle, ikäihmisille elämän loppuvuosista jo se yksikin voi olla viimeinen. Ja se on ihan hiton pitkä ja onneton yksinäisenä ilman kosketusta ja läheisten kontaktia. Ei se pelkkä soittaminen ikuisuuksiin riitä. Minun mummoni menetti jo osittain elämän ilonsa ja toivoi meitä kovasti käymään, ihan sama vaikka korona tarttuisikin, koska yksin kituminen elämän loppumetreillä on hänelle sata kertaa kamalampaa, kuin kuoleminen koronaan läheisten näkemisen takia.

Olemme nisäkkäitä, sosiaalisia laumaeläimiä. Tarvitsemme toisiamme, tarvitsemme kosketusta voidaksemme hyvin. Ihan turha vetää sankariviittaa päälle sillä, että juuri sinä kestäisit olla yksin vaikka loppuelämäsi. Se on luonnotonta, meitä ei ole lajina luotu siihen.

Hommaa puoliso, niin saat kosketella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos normaaliin arkeen ei palata, monet menettävät työpaikkansa lopullisesti. Tästä aiheutuu elintason laskua, köyhyyttä ja kuolemien lisääntymistä.

Alapeukuttajat ovat joko varakkaita tai kokonaan sossun tuilla eläviä. No hoitoala on turvattu työttömyydeltä, mutta muut alat ei. En ymmärrä miten tavallinen työntekijä haluaa lisää massatyöttömyyttä, mikä taas aiheuttaa entistä enemmän päihdeongelmaa, rikollisuutta, väkivaltaa, itsemurhia, perhesurmia, jne.

No ei muuten ole. Muistelepa 1990-luvun lamaa. Ihmiset eivät lakanneet sairastamasta, mutta yhteiskunnalta loppui rahat hoitajien palkkojen maksamiseen. Määräaikaisia sopimuksia ei enää jatkettu, eläkkeelle lähteneiden tilalle ei palkattu ketään eikä sijaisia enää palkattu. Moni entinen kurssikaverinikin (olen valmistunut 1986) joutui lähtemään työn perässä Norjaan, Britanniaan, Saksaan ja jopa Saudi-Arabiaan, koska Suomesta ei enää löytynytkään töitä. Hoitoala on turvattu työttömyydeltä vain niin pitkään, kun yhteiskunnalla riittää rahaa hoitoalan palkkojen maksamiseen. Mitä enemmän veroeuroja menee kaikkeen muuhun (kuten työttömyyspäivärahoihin yms), sitä nopeammin loppuu rahat terveydenhuollostakin.

Vierailija
104/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku jaksaa olla eristäytyneenä vaikka kolmekin vuotta? Kivat sulle, ikäihmisille elämän loppuvuosista jo se yksikin voi olla viimeinen. Ja se on ihan hiton pitkä ja onneton yksinäisenä ilman kosketusta ja läheisten kontaktia. Ei se pelkkä soittaminen ikuisuuksiin riitä. Minun mummoni menetti jo osittain elämän ilonsa ja toivoi meitä kovasti käymään, ihan sama vaikka korona tarttuisikin, koska yksin kituminen elämän loppumetreillä on hänelle sata kertaa kamalampaa, kuin kuoleminen koronaan läheisten näkemisen takia.

Olemme nisäkkäitä, sosiaalisia laumaeläimiä. Tarvitsemme toisiamme, tarvitsemme kosketusta voidaksemme hyvin. Ihan turha vetää sankariviittaa päälle sillä, että juuri sinä kestäisit olla yksin vaikka loppuelämäsi. Se on luonnotonta, meitä ei ole lajina luotu siihen.

Hommaa puoliso, niin saat kosketella.

Hommaa sinä lukutaito.

Vierailija
105/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En taas itse ymmärrä ihmisiä, jotka ei koskaan halua käydä esim. museossa, kirjastossa, konsertissa, elokuvissa tai ravintolassa. Olen yksin elävä ja tottunut siihen että kaupunki ja sen tapahtumat ovat osa elämääni (ja kovasti tähän kannustettiin vielä reilu puoli vuotta sitten!). Nyt sitten pitäisi vaihtaa kaikki kotona oleiluun ja korkeintaan ulkona kävelyyn?

Onko sulla itselläsi yhtään empatiaa kun vaadit että muut muuttaa elämänsä sellaiseksi joka nyt sulle sattuu hyvin sopimaan? Onko kiva tuntea itsensä moraalisesti ylempiarvoiseksi? 

Tämä keskustelu on tosi moralisoivaa. Tuntuu, että ne jotka eivät harrasta mitään eivätkä käy missään, ovat vihdoin saaneet aiheen kokea itsensä paremmaksi ihmiseksi. Ei siinä mitään, mutta on vastenmielistä lukea, miten ne toiset "eivät kestä arkea ja itseään ja perhettään ja ties mitä, vaan pakko on heti päästä ties minne ja minäminä". Olen siis itsekin introvertti ja kestän korona-arkea hyvinkin, mutta en koe sen tekevän itsestäni yhtäkkiä parempaa, ja minusta on ihan hyvä olla kiinnostunut muustakin kuin omista pienistä ympyröistä.

Samaa mieltä. Ap:n kaltaisille moralisoijille voisikin asetelman kääntää toisinpäin: entä, jos maanantaista lähtien ei saisi mennä enää kotiin eikä tavata perheenjäseniään? Ja tämä kestäisi määräämättömän ajan? Joskus tulevaisuudessa ilmoitettaisiin, että no nyt saatte taas mennä kotiin. Itse olen kotona viihtyvä ja kyllä mulle olisi aika kamalaa, jos en saisi tulla kotiin enkä tavata perheenjäseniäni. 

Vierailija
106/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos normaaliin arkeen ei palata, monet menettävät työpaikkansa lopullisesti. Tästä aiheutuu elintason laskua, köyhyyttä ja kuolemien lisääntymistä.

Alapeukuttajat ovat joko varakkaita tai kokonaan sossun tuilla eläviä. No hoitoala on turvattu työttömyydeltä, mutta muut alat ei. En ymmärrä miten tavallinen työntekijä haluaa lisää massatyöttömyyttä, mikä taas aiheuttaa entistä enemmän päihdeongelmaa, rikollisuutta, väkivaltaa, itsemurhia, perhesurmia, jne.

No ei muuten ole. Muistelepa 1990-luvun lamaa. Ihmiset eivät lakanneet sairastamasta, mutta yhteiskunnalta loppui rahat hoitajien palkkojen maksamiseen. Määräaikaisia sopimuksia ei enää jatkettu, eläkkeelle lähteneiden tilalle ei palkattu ketään eikä sijaisia enää palkattu. Moni entinen kurssikaverinikin (olen valmistunut 1986) joutui lähtemään työn perässä Norjaan, Britanniaan, Saksaan ja jopa Saudi-Arabiaan, koska Suomesta ei enää löytynytkään töitä. Hoitoala on turvattu työttömyydeltä vain niin pitkään, kun yhteiskunnalla riittää rahaa hoitoalan palkkojen maksamiseen. Mitä enemmän veroeuroja menee kaikkeen muuhun (kuten työttömyyspäivärahoihin yms), sitä nopeammin loppuu rahat terveydenhuollostakin.

Monista sosiaali- ja terveysalan palveluista supistettiin 90-luvun laman aikaan. Mikä näkyi lastensuojelussa, lasten asemassa, myöhemmin mielenterveysongelmina ja syrjäytymisenä. Edellisen laman jälkeen on supistettu mielenterveyspalveluita ja lastensuojelu on vielä pahemmassa kriisissä, mitä aikaisemmin. Huostaanottojen määrä lisääntyy ja lapset ovat moniongelmaisia, väkivaltaisia ja todella huonosti voivia. Jos lukuisat yritykset kaatuvat, ihmiset menettävät työnsä ha taloutemme romahtaa, niin mitä ihmiset ihan oikeasti kuvittelevat, että sosiaali- ja terveysaloille ja palveluille käy? Kaikesta mahdollisesta tullaan supistamaan, mikä lisää huono-osaisuutta, mt-ongelmia, päihdeongelmia ja sitä myöten huonontaa radikaalisti lasten asemaa ja turvallisuutta. Mikä taas heijastuu tulevaisuuteen, koska lapsuuden traumakokemukset vammauttavat tavalla tai toisella lähes jokaisen traumatisoidun. Eli lisää päihdeongelmia, mt-ongelmia, syrjäytymistä, rikollisuutta, väkivaltaa, lisää huonosti voivia lapsia ja perheitä.

Se että jonkun mielestä on ihanaa kotoilla ja näin pitäisi kaikkien tehdä hamaan tappiin asti on silkkaa idiotismia.

Vierailija
107/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitsisi kaikkien pelkästään kotoilla jos olisi joku maltti ja järki siinä kylillä riekkumisessa. Turha siitä on niitä kotoilijoita syyllistää, että riekkujat itse pilaavat riekkumismahdollisuutensa silkkaa itsekkyyttään ja pöljyyttään.

Vierailija
108/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eristyksissä ja ilman sosiaalisia kontakteja ei vaan voi olla lopun ikäänsä. Se ei olisi elämän arvoista. Kaikelle on aikansa. On vaan palattava niin normaaliin arkeen kuin mahdollista ja jatkettava elämää.

Tämä on totta. On tutkittu, että toisen ihmisen kosketuksen puute tekee ihmisen sairaaksi. Suomi on täynnä yksinasuvia. Mitä vuosien eristäytyminen tekisi heille?

Ulkomaanmatkoilla, kauppakeskuksissa, huvipuistoissa ja festareillako sitä kosketusta sitten saa?

Vierailija
109/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Ap:n kaltaisille moralisoijille voisikin asetelman kääntää toisinpäin: entä, jos maanantaista lähtien ei saisi mennä enää kotiin eikä tavata perheenjäseniään? Ja tämä kestäisi määräämättömän ajan? Joskus tulevaisuudessa ilmoitettaisiin, että no nyt saatte taas mennä kotiin. Itse olen kotona viihtyvä ja kyllä mulle olisi aika kamalaa, jos en saisi tulla kotiin enkä tavata perheenjäseniäni. 

Siis yritätkö kirjoittaa että ihmisille on harrastukset, matkailu yms. omaa perhettä ja kotia tärkeämpiä?

Vierailija
110/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joitakin ahdistaa niin suuresti olla vain itsensä ja perheensä kanssa

Idiootit, kaikilla ei ole sitä perhettä. Suomessa on helvetisti yksinasuvia. Yksinasuvalle korona on tarkoittanut lähes täydellistä sosiaalista eristäytymistä. Vielä kun työ on ehkä muutettu etähommaksi tms niin moni näkee ihmisiä vain matkan päästä kadulla ja kuukausien ajan ainoa vuorovaikutustilanne on ollut kerran viikossa sanoa kassalle pleksin läpi "hei". Sosiaalinen eristys OIKEASTI vaikuttaa mielenterveyteen todella paljon. Veikkaan että koronarajoitukset näkyvät tulevaisuudessa mt-ongelmien edelleen lisääntymisenä ja eiköhän itsemurhaluvutkin taas lähde vuosien jälkeen nousuun.

Perheellisiä, etenkään okt:ssa asuvia tämä korona nyt ei ole juuri koskettanutkaan. Kersat oli hetken kotona ja thats it! Teidän on helppo sanoa.

Monen yksinasuvan elämä taas on täysin tauolla.

Lisäksi on toisenlaista inhimillistä kärsimystä. Esim. iäkäs henkilö ei nyt korona-aikana ole saanut mennä läheisensä, kuten puolisonsa tai lapsensa hautajaisiin. Eikä saa mennä edelleenkään ainakaan jos on kotihoidon piirissä tai laitoshoidossa (eli vaikka toipumassa polviproteesioperaatiosta). Ei, vaikka paikalla ei olisi ketään muuta kuin ruumis ja pappi.

Vierailija
111/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidät on lajina luotu siihen, että isovanhemmat asuvat lasten luona, eivätkä yksinään missään, saati että heidät viedään johonkin laitokseen. Ei siis ehkä kannata puhua lajityypillisestä käytöksestä, jos ei ole siihen itsekään valmis.

Vierailija
112/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kukaan ei käy salilla, ravintolassa, tapahtumissa jne niin mitä töitä ihmiset voi enää tehdä? Mistä saadaan rahaa siihen, että ihmiset voi rauhassa asua kotonaan ja downshiftailla ja kokkailla kotona? Vai onko tästä seuraava askel jotkut kommuuni, kun ei ihmisen tarvitse välttämättä omassa yksityisessä tilassaan asua?

Vierailija
113/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsi tosi iloinen koulujen alkamisesta ja muutenkin jo kesällä siitä, kun voi taas nähdä kavereitaan vähän enemmän. Viihdymme kyllä kotona perheen kesken, mutta liika on liikaa.

Vierailija
114/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelun kohdalla olen samaa mieltä, mutta toisaalta, en voi olla ajattelematta, että mun on helppo olla sitä mieltä, että matkustuksesta pitäisi luopua monestakin syystä, koska en itse juurikaan matkustele tai ainakaan koe minkäänlaista pakottavaa tarvetta siihen.

Toisaalta tällä hetkellä huvimatkailulle on hyvin vähän kelvollisia perusteluita, on ilmastonmuutokset jossa lentomatkailu on aika iso saastuttaja, sitten on myös turistimaita joiden paikallinen väestö kärsii turismista, turistit myös roskittaa (joo etpä tietenkään just sinä jepjep) ja tukevat vahingossa rikollisjärjestöjen yms. toimintaa. Sen lisäksi nyt on kansallinen turvallisuuskin huomattavasti vaarantunut VAIKKA korona ei mikään rutto olekkaan, niin kyllä tämä on silti muistutus siitä, että se rutto voi bongahtaa ihan mistä tahansa maailmalta, sen lisäksi että sieltä voidaan tuoda myös esim. loiseläimiä, haittalajeja ja muitakin sairauksia Suomeen, ihan huomaamatta (mm. lutikat eli seinäluteet).

Ja se taas, että joku tyyppi haluaa avartaa sitä omaa maailmaansa ja siksi matkustelee on todella TODELLA kehno perustelu, miksi just SUN pitäisi saada avartaa sun maailmaasi kun moni muu ei saa/halua/voi niin tehdä ja pärjää silti elämässään vallan mainiosti.

Vierailija
115/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelun kohdalla olen samaa mieltä, mutta toisaalta, en voi olla ajattelematta, että mun on helppo olla sitä mieltä, että matkustuksesta pitäisi luopua monestakin syystä, koska en itse juurikaan matkustele tai ainakaan koe minkäänlaista pakottavaa tarvetta siihen.

Toisaalta tällä hetkellä huvimatkailulle on hyvin vähän kelvollisia perusteluita, on ilmastonmuutokset jossa lentomatkailu on aika iso saastuttaja, sitten on myös turistimaita joiden paikallinen väestö kärsii turismista, turistit myös roskittaa (joo etpä tietenkään just sinä jepjep) ja tukevat vahingossa rikollisjärjestöjen yms. toimintaa. Sen lisäksi nyt on kansallinen turvallisuuskin huomattavasti vaarantunut VAIKKA korona ei mikään rutto olekkaan, niin kyllä tämä on silti muistutus siitä, että se rutto voi bongahtaa ihan mistä tahansa maailmalta, sen lisäksi että sieltä voidaan tuoda myös esim. loiseläimiä, haittalajeja ja muitakin sairauksia Suomeen, ihan huomaamatta (mm. lutikat eli seinäluteet).

Ja se taas, että joku tyyppi haluaa avartaa sitä omaa maailmaansa ja siksi matkustelee on todella TODELLA kehno perustelu, miksi just SUN pitäisi saada avartaa sun maailmaasi kun moni muu ei saa/halua/voi niin tehdä ja pärjää silti elämässään vallan mainiosti.

Muilta osin taas mielestäni pitääkin höllentää, koska korona nyt ei vain ole ihan niin tappava tauti, että olisi perusteltua pitää koko yhteiskunta kiinni. Minusta olisi edelleenkin kiva, että koronatilaston vastapainoksi tehtäisiin samanlainen tilasto vaikka influenssasta, jotta olisi jotain mihin verrata, niin sairastuneiden määrää, tehohoidossa olevien kuin kuolleiden määrääkin, tällä hetkellä vain koronasta on raportoitu päivittäin todella tarkkoja lukuja eikä koskaan tätä ennen Suomen historian aikana yhdestäkään muusta taudista, joten tottakai ne luvut voivat näyttää pelottavilta, koska "tieto lisää tuskaa".

Niitä influenssakokeita voisi ottaa vaikka samassa yhteydessä kuin koronatestinkin, ei siis vaatisi edes sen suurempaa vaivaa.

Vierailija
116/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiselle on luonnollista haluta uusia kokemuksia ja siirtyä välillä paikasta toiseen. Alunperinhän siirsimme leiriämme jatkuvasti, ennen maanviljelyä siis. Matkaaminen ja siirtyminen on tosielämän stimulaatiota, mikä on parempaa kuin virtuaalinen stimulaatio. En kannata huvimatkailua ja saastuttavaa jatkuvasti lentelyä, mutta kotiin ja omaan kotikaupunkiin rajoittuminen pidemmän päälle on masentavaa. Kaupungissa asumisen ideahan on siinä että on ihmisiä, tapahtumia, palveluja, elämää. Mitä järkeä edes asua kaupungissa, jos ei mitään voi enää tehdä? Pelkkä kotona oleskelu ja kaupassa ja apteekissa käyminen riittää elämän sisällöksi pidemmän päälle vain ääri-introverteille tai vanhuksille, jotka eivät enää jaksa muuta.

Vierailija
117/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella moni maa on hyvin pitkälti riippuvainen turismin tuomista rahoista. Kun sinä haluat sulkea jokaisen maan omaan pikku poteroonsa, niin näille maille se voi tarkoittaa massatyöttömyyttä ja jopa nälänhätää, kun suurin tulonlähde eli turismi häviää täysin. Mikä taas tarkoittaa edelleen lapsikuolleisuuden lisääntymistä, lasten oikeuksien rajua heikkenemistä, perheiden tilanteiden kriisiytymistä, sosiaalisia ongelmia, rikollisuutta, päihdeongelmia jne. Halveksimasi turismi on vaurastuttanut monia maita ja tarjonnut korkeampaa elintasoa, parempaa terveydenhoitoa ja koulutusta paikallisväestölle.

Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.

Vierailija
118/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin aina jaksaa naurattaa nämä keskustelut "lockdowneista/selvitystiloista/poikkeustiloista", kun oma elämä ja monen muun on koko ajan ollut normaalia. Ei etätöitä, ei eristyksiä, sosiaaliset kontaktit pysyneet, on käyty töissä, kaupoissa, sukulaisissa, ystävien luona, treffeillä, kahviloissa, ym. ym.

Olen yksin asuva keski-ikäinen nainen pk-seudulta ja elämäni ei koskaan ole ollut yhtä aktiivista kuin tämän kevään ja kesän aikana. Missään omassa elämässä ei ole näkynyt korona/koronan vaikutukset, tai no mediassa ja tällä palstalla, kun näihin eksyn.

Tuntuu, että kaikki hörhöt ovat heränneet kommentoimaan

"pakkomaskeista, pakkokaranteeneista, pakko turvaväleistä, pakko eristyksistä, pakko pakko pakko, laittakaa hallitus pakko kaikkeen, ei suomalaiset muuten ymmärrä. tunkekaa vaikka pakko siru ihon alle tai pakko rokote, ei haittaa kontrollointi, kun silmät kiiluen, sohvan alla täristen hoetaan, korona korona pakko pakko korona, korona tulee ja tappaa - kahden viikon päästä - meidät kaikki"

Ja mitä, Suomessa on jtn. vajaa 400 koronaan kuollutta ja heistä varmaan osa johonkin muuhun kuin koronaan. Mutta kun korona-aalto tulee ja TAPPAA!!!

Hulluja koko maa täynnä.

Vierailija
119/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat itse olla AP joku yksinäinen katkera naapureiden kyttääjä jota ottaa päähän muiden ilonpito. Tunnut oikein nauttivan siitä kun kaikki muutkin pakotetaan eristyksiin neljän seinänn sisälle. Anteeksi nyt vaan, että mulla on elämässä sisältöäkin, kuten työt, harrastukset ja kaverit. Ei ole mun vika jos sulla ei ole.

Vierailija
120/120 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella moni maa on hyvin pitkälti riippuvainen turismin tuomista rahoista. Kun sinä haluat sulkea jokaisen maan omaan pikku poteroonsa, niin näille maille se voi tarkoittaa massatyöttömyyttä ja jopa nälänhätää, kun suurin tulonlähde eli turismi häviää täysin. Mikä taas tarkoittaa edelleen lapsikuolleisuuden lisääntymistä, lasten oikeuksien rajua heikkenemistä, perheiden tilanteiden kriisiytymistä, sosiaalisia ongelmia, rikollisuutta, päihdeongelmia jne. Halveksimasi turismi on vaurastuttanut monia maita ja tarjonnut korkeampaa elintasoa, parempaa terveydenhoitoa ja koulutusta paikallisväestölle.

Asiat eivät ole niin mustavalkoisia.

Sekin on totta, ehkä kannattaisi siis keskittyä niihin maihin, jotka ovat riippuvaisia turismista ja joissa turismi ei ole ongelma ja sitten taas taas jättää menemättä niihin maihin, jotka kärsivät turismista. Maailmanmatkaaja osaa varmasti tällaisen tiedon löytää ihan itse kohdemaastaan.