Miksi osalle ihmisistä "normaaliin arkeen palaaminen" ja "maailma on vaan pakko pikkuhiljaa avata" ovat lähes pakkomielteitä?
Mikä saa osan väestöstä pitämään kiinni entisestä kynsin hampain, jopa läheisten terveyden ja hengenkin uhalla? Onko kyseessä pelko tuntemattomasta, vai saavutetuista eduista luopumisen vaikeus?
Miksi on tärkeämpää, että hyväosaiset saavat matkustella ja viihdyttää itseään, kuin että kaikki (tai ainakin mahdollisimman moni) säilyisivät terveinä eikä kukaan joutuisi kärsimään?
Maailma muuttuu, mutta muutostahan täällä on tarvittukin!
Entinen elämäntyyli oli viemässä meitä nopealla tahdilla tuhoon, joten eikö voisi myös ajatella, että tämä on mahdollisuus uuteen alkuun? Ehkä tällä kertaa osaisimme elää paremmin keskenämme, ottaa toiset huomioon, kuluttaa ja vaatia vähemmän ja arvostaa luontoa ja läheisiämme enemmän?
Miksi tämä on niin vaikeaa joillekin?
Kommentit (120)
Kuinka moni teistä on valmis vähentämään dramaattisesti lihansyöntiään? Eli tulevaisuudessa lihaa syödään kerran viikossa ja juhla-aterioilla. Matkustelua pitäisi vähentää ympäristön takia, mutta nämä viime aikaiset sairaudet ovat lähteneet lihatoreilta. Tässä on turha hurskastella kiinalaisten lepakonsyönnillä, kun on olemassa sika- ja lintuinfluenssaa, hullun lehmän tautia ja ties mitä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiset osaavat laskea todennäköisyyksiä ja suhteuttaa asioita. Valtaosassa suomea ei korona ole aiheuttanut minkäänlaista haittaa. Täällä jää auton alle todennäköisemmin kuin kuolee koronaan, eikä kukaan silti vaadi autoilua kiellettäväksi.
Ihminen ei pysty elämään jatkuvassa pelossa, koska kaikki eläminen on riskialtista. Surettaa ihmiset, jotka pelkäävät aina sitä mitä käsketään, ja jotka ovat täysin tyytyväisiä mihin vain oman elämänsä rajoituksiin, että jokin heidän kannaltaan täysin kuvitteellinen uhka poistuisi. He suorastaan vaativat sitä. sittne ihmetellään, miksi monessa maassa on diktatuuri ja miksi ne ei kapinoi. Ei ne kapinoi, koska kokevat olevansa turvassa, kun joku käskee ja kertoo ja suojelee uhalta.
Luitko keskustelua lainkaan, ennenkuin kommentoit? Aloituksessa ei edes mainita koronaa!
Nyt oli puhe siitä, millaiseksi maailma voisi muuttua, jos ihmiset uskaltaisivat ottaa muutoksen vastaan, eivätkä väkisin roikkuisi menneessä.
Tämä keskustelu ei liity mitenkään siihen, onko todennäköisempää kuolla autossa vai koronaan, vaan esimerkiksi siihen, miksi länsimainen ihminen oikeuttaa shoppailunsa ja matkailunsa edelleen, vaikka tietää siitä aiheutuvat kärsimystä ja luonnon tuhoutumista, ja vaikka on nyt poikkeusolojen aikana päässyt konkreettisesti näkemään, miten luonto alkaa toipumaan heti kun ihminen malttaa antaa sille mahdollisuuden.
Aloituksen tarkoitus oli herättää keskustelua siitä, miksi jotkut ihmiset ovat täysin kykenemättömiä asettumaan muiden asemaan ja näkemään hyvää missään muualla kuin entisessä, etuoikeutetussa elämässään.
Ennen koronaa paasattiin kertakäyttökulttuurista, nyt oikeutetaan kertakäyttömaskit normaaliin arkiseen käyttöön. Äkkiä laskin, että jos jokainen suomalainen käyttää päivässä 2 maskia niin se on 3,5 miljardia maskia vuodessa. Miettikää sitä roskan määrää mitä noista tulee. Saati valmistukseen käytettävä energia. Desinfiointiaineita kulutetaan järjettömät määrät, mietikkää sitä muoviroskan määrää ja kertokaa miten tämä pelastaa luontoa?
Kun ottaa huomioon vaikkapa ne miljardit peruuntuneet kerosiinilitrat ilmakehästä ja suurkaupunkien saastesumun hälveneminen autojen jäädessä parkkipaikoille, niin sanoisin, että tuo sinun huolenaiheesi on mittakaavaltaan ehkä hyttysen pieru. Enkä edes tiedä pierevätkö hyttyset.
ai tälläkään hetkellä lentokoneet eivät lennä? Tänäänkään ei suomalaiset menneet autoilla töihin? Kiinan tehtaat edelleen kiinni? Miten ne kiinamaskit on rahdattu tänne takapajulaan? Kuitenkin maskisuositukset ovat päällä ja typerää sanoa, että on hyttysen pieru jos mukaan otetaan koko maapallon väestön maskienkäyttö.
Pahoitteluni, luulin sinun puhuvan korona-tilanteesta, eikä vain tästä hetkestä.
Itse viittasin niihin miljoonien ihmisten peruttuihin työmatkaruuhkiin ja huvilentoihin, joiden hiilijalanjälki on tähtitieteellinen verrattuna kasvomaskien valmistukseen ja käsidesin jakeluun.
Ihme vähättelyä. Maskeja ja desinfiointiaineita (ei pelkkää käsidesiä) tehtiin ja tehdään nimenomaan koronatilannetta varten tolkuttomia määriä. Ymmärrän sen hyvin, että lentoliikennettä on vähemmän, kun on täydellinen lock down, mutta se ei mielestäni siltikään oikeuta tuottamaan satoja biljoonia kertakäyttöistä roskaa. Jos koronatilanne on ohi, kuten viestissäsi väität, mitään maskisuositusta ei tällöin tarvittaisi. On muutenkin typerää oikeuttaa maapallon roskaaminen sillä, että nyt muut asiat eivät saastuta yhtä paljon. Ihan kun se tekisi uuden roskan syntymisestä hyväksyttävämpää ja luonnolle parempaa.
Itse kestän kyllä omakohtaisesti rajoitukset: tapahtumista ja menoista luopumisen, etätyön, paussin matkustelusta, baari-illoista tai vastaavista huvituksista luopumisen jne. Tämä on kuitenkin vain väliaikaista, kesti se sitten vuoden tai kolme. Rajoitukset eivät tule ikinä jäädäkseen pysyvästi.
Mutta olen hemmetin huolissani taloudesta, ihmisten työpaikoista ja elinkeinoista. Ettekö te ymmärrä ettei esimerkiksi ravintoloiden sulkemisessa pahinta ole se ettei itse pääse nyt muutamaan kuukauteen ravintolaan, vaan se että ihmisiä jää tämän takia työttömäksi, yritykset ajautuvat konkursseihin, työttömyyskassat ruuhkautuvat, valtio velkaantuu ja kaikki me kärsimme tätä kautta vähintäänkin välillisesti. Voin ihan puhtaalla omallatunnolla sanoa, että minun mielestäni tässä on syy miksi yhteiskunnan pitäisi palata normaaliin. Ei sillä ole mitään tekemistä oman viihtyvyyteni kanssa. Olen kaiken lisäksi raskaana ja ihan mielelläni hengailisin nyt muutenkin vaan kotona pahoinvoinnissani.
Vieläkin jää vähän epäselväksi millainen tämä uusi uljas maailma olisi? Että mistä näiden vanhaan aikaan haikailevien pitäisi luopua jotta AP olisi iloinen?
Kun karsii kaiken möyhäämisen keskustelusta niin on tässä ihan asiaakin. Uskon että arki jollain tapaa muuttuu, millaiseksi ja kuinka paljon, jää nähtäväksi.
Monella alalla tehtiin digiloikka, mikä ei välttämättä ole huono juttu vaikka etäkoulu tuollaisenaan olikin rankka. Olen kuitenkin kuullut että osa lapsista myös hyötyi kokeilusta, kaverin adhd-poika alkoi suorastaan kukoistaa. Nämä kokemukset ovat tärkeitä! Toivottavasti tätä tietoa käytetään jatkossa hyödyksi kun palveluita kehitetään.
Itse harkitsen pysyvästi etätöihin siirtymistä, toimistolle meno ei tarjoa minulle lisäarvoa ja vähentyypä autoilu sen verran. Kierrätystä yms harrastan jo jonkun verran, syön lihaa verrattain harvoin. Laskettu hiilijalanjälkeni on keskimääräistä pienempi, mutta kulttuuria ja satunnaisia matkoja kaipaan. Ja joo, tykkään olla luonnossa ja sienestää mutta myös nähdä uusia paikkoja ja kulttuuria.
Aika moni minun kuplassani on tehnyt näitä samoja toimia jo jonkun aikaa. Mutta kaipaamme myös normaaliin paluuta koska... No, se on normaali, se on maailma sellaisena kuin sen tunnemme. On ihan inhimillistä kaivata tuttua ja turvallista, koska tulevaisuudesta ei tietenkään kukaan tiedä.
Hyvä aloitus. Olen niitä harvoja, joille koronan mukanaan tuoma poikkeustilanne on ollut monella tapaa helpotus. Odotan mielenkiinnolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, sillä uskon, että maailmamme tarvitsi jotain tällaista tullakseen paremmaksi paikaksi elää. En toivo kenellekään sairautta tai kärsimystä ja teen kaikkeni, jotta en tätä tautia koskaan levittäisi, mutta samaan aikaan keskityn pandemian hyviin puoliin, eli uusiin mahdollisuuksiin ja uudenlaiseen toivoon, jota vanhassa maailmassa ei ollut.
Sulkekaa kaikki mediat niin loppuu se virus. Oikeesti.
"Shoppailu" voi olla jonkin tarpeellisen tuotteen ostamista, esim. vaikka teipin, työkalujen tai uuden puhelimen hankinta hajonneen tilalle. Kaikki ostostelu ei ole mitenkään turhaa. Itse teen aina töitä kotona ja aion jatkossakin käydä kerran viikossa ruokakaupassa ja kerran viikossa harrastuksessa, jossa vain muutama muu ihminen. Kirjastossakin aion käydä n. kerran kuussa. Mielestäni tämä ei ole kohtuutonta, kun muuten en käy missään vaikka olen yksin asuva ihminen. Jos nämäkin pitää lopettaa, niin ei se kyllä ole ihmisarvoista elämää. Ulkomaille lähtemättä kyllä luulisi ihmisten pärjäävän, mutta se ettei voisi koskaan enää tehdä mitään vaan kaikki pistetään säppiin "turhana" niin on kyllä ihan järjettömän ikävää elämää. Haluaako ihmiset todella elää niin? Itse ennemmin kuolen pois kuin eristäydyn seuraaviksi vuosi(kymmeniksi?) kotiini.
Kyllä mä ainakin haluan mun entisen elämäni takaisin.
Tämä uusi ei kiinnosta mua pätkän vertaa. En jaksa nökättää yksikseni ja pelätä ihmisiä ja olla koko ajan käymättä missään ja tehdä vain etätöitä. Hulluksi tässä kohta tulee!
Kun oikein rajoitetaan ja suljetaan, niin tulee sellainen lama että oksat pois.
Mitä luulette sitten tapahtuvan?
Uusi maailma: introvertitkin kelpaavat mukaan (työ)elämään, eivät vain kovaan ääneen hölöttävät ja itseään joka käänteessä korostavat ekstrovertit/narskut. Matksutamista ei todellakaan vo isaalia tässä mittakaavassa (kerskaileva öky/huvimatkailu koko ajan). Lihansyönti todellakin raju vähennys jne. Ihmisen (kaikkivoipaisuus-harha)ja rahan palvonnan tilalle takaisin Jumalan kunnioitus, siinä sitten tulee itsestäänkin lähimmäisenrakkaus, ympäristön kunnioitus ja suojelu jne.
Kaikki jaetaan tasaisemmin ja oikeudenmukaisemmin(varallisuus ja hyvinvointi), ei niin, että pienellä osalla on yltäkylläisyys ja ahnetta, välinpitämätöntäporsastelua läpi elämän vieläpä köyhiä julmasti pilkaten ja haukkuen, osalla ei mitään ja kuolevat nälkään, sairauksiin jne. Nythän teillä on aikaa miettiä elämäntapojanne ja arvojanne sekä lukea Raamattua ja miettiä mitä voisi muuttaa ja miten ja voisikohan huomioida oman (ja perheensä)navan lisäksi muidenkin napoja joskus?!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki jaetaan tasaisemmin ja oikeudenmukaisemmin(varallisuus ja hyvinvointi), ei niin, että pienellä osalla on yltäkylläisyys ja ahnetta, välinpitämätöntäporsastelua läpi elämän vieläpä köyhiä julmasti pilkaten ja haukkuen, osalla ei mitään ja kuolevat nälkään, sairauksiin jne. Nythän teillä on aikaa miettiä elämäntapojanne ja arvojanne sekä lukea Raamattua ja miettiä mitä voisi muuttaa ja miten ja voisikohan huomioida oman (ja perheensä)navan lisäksi muidenkin napoja joskus?!
Ei voi huomioida muiden napoja kun ei uskalla tavata muita ihmisiä. Minusta tuntuu siltä, että ihmisten itsekkyys tämän myötä vaan lisääntyy kun on ensisijainen huoli itsestä ja omasta perheestä vain pinnalla.
Huomaan itsessäni jo sen, etten enää soittele tutuille, sukulaisille enkä kavereille. Emmekä tietysti enää tapaakaan. Kaikki energia ja voimavarat menevät vain omaan ja oman perheen selviytymiseen.
Vaikka jotkut hehkuttavat hyviä puolia mitä ehkä tämä joillekin on tuonutkin, niin minun nähdäkseni tässä ollaan kovaa vauhtia menossa siihen suuntaan, että jokainen huolehtii vain itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä konkreettista haittaa siitä on, jos maailmaa ei enää avatakaan?
Ymmärtävätkö ihmiset edes, että se joidenkin täysin itsestäänselvänä pitämä matkustelu, saastuttaminen ja kuluttaminen on oikeasti vain äärimmäisen pienen piirin etuoikeus, jolle ei ole minkäänlaista oikeutusta? Ehdoton valtaosa maailman ihmisistä ei ole saanut ikinä nauttia noista eduista, joten miksi meidänkään pitäisi.
Maailma voi yksinkertaisesti paremmin, kun luovumme noista haitallisista tavoista pysyvästi, emmekä pidä tätä vain jonain hetkellisenä koettelemuksena, jonka loputtua pääsemme mahdollisimman nopeasti jatkamaan samalla tuhon tiellä. Oikeastaan nykyisten uutisten valossa monet eivät jaksaneet odottaa edes tilanteen loppumista, vaan "vapauteen" oli päästävä heti kun siihen tuli pienikin mahdollisuus.
Siinä kun maailma suljetaan ja löydätkin heilan/sielunkumppanin ulkomailta niin saat koko jutun unohtaa... itsellä tämä tilanne että pelottaa jos matkustaminen kielletään pysyvästi 100% ja minulla on miesystävä briteissä.
Vierailija kirjoitti:
No minulle normaali tarkoittaisi sitä että lapset saa käydä koulua, ja toivoisin että lapsille tärkeät harrastukset voisivat jatkua jossain muodossa ainakin. Kaipaan myös toimistolle mutta etätyössäkin on puolensa. Matkustelut jätän suosiolla hamaan tulevaisuuteen. Omat harrastukset onneksi ovat luonnossa.
Niin, ihmiset puhuvat niin eri asioista. Minä toivoisin että lapset saisivat olla hoidossa ja koulussa normaalisti, ei niin että tehtäisiin etätöitä pienet lapset jaloissa. Toiseksi toivoisin että sosiaalinen kanssakäyminen olisi luontevaa, eli esim kylältäisiin ihmisten luona. Harrastukset toimisivat. Ravintoloissa olemmekin taas alkaneet käydä.
Toivoisin myös, että yleisesti suhteutettaisiin koronan riskejä kaikkiin niihin muihin riskeihin, joiden kanssa elämme koko ajan.
Mä taas tykkään tästä ettei tarvitse lähteä minnekään ja saa olla rauhassa kotona. 10 vuotta sitten kotona olo olisi ollut katastrofi, nyt rakastan tätä.
Meidän perhe (Kanta-Hämeessä) elää tästä lähtien toistaiseksi näin:
- ulkomaan matkat pois
- Helsingin reissut pois
- leffat, konsertit, urheilutapahtumat yms: maski mukaan ja käyttöön jos turvavälejä ei voida pitää.
- perheen harrastukset (kieliopinnot, uinti, voimistelu, ryhmäliikunta, futis) jatkuvat normaalisti. Aikuiset pitävät harrastuksissa huolta turvavälistä ja hygieniasta.
- Koko perhe pesee käsiä ja käyttää käsidesiä aina esim. ostoksilla.
- Toinen perheen aikuisista jatkaa etätöissä, toinen käy työssä, jossa lähikontakteja ei juuri lainkaan
Näillä mennään.
Heitä sanotaan kaupunkilaisiksi. Heille elämän sisältö on tungeksia kaltaistensa joukossa kännykkäkamera ojossa suu vaahdossa katselemassa jotain performanssia, notkua kahvilassa, tuhota ilmakehää lentomatkustamisella, hikoilla olkapäät vastakkain busseissa ja juoruilla avokonttoreissa. Kerrostalo alkaa nopeasti tuntua aika ahtaalta paikalta, kun muiden järjestämät sirkushuvit viedään. Maalla ollaan käytännönläheisempiä.
Ei tuo ole mitään haukkumista, sillä suurin osa väestöstä on tyhmää.