Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tosi usein nykyään äideillä kilpirauhasen..

Vierailija
12.08.2013 |

miksi tosi moni äiti sairastuu kilpirauhasongelmiin synnytettyään.lähipiirissä näin on käynyt viidellä äidillä lähiaikoina ja nyt törmäsin blogissakin siihen sattumalta http://pinthefuckups.blogspot.fi/2013/08/somen-ihanin-muija-esittaytyy.html

Mulla oli nuorempana kilpirauhasen tulehdus ja pelkään sairastuvani raskauden myötä!!:(

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä. Siis pelkään sairastuvani pysyvästi vajaa -  tai liikatoimintaan..

Vierailija
2/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä. Siis pelkään sairastuvani pysyvästi vajaa -  tai liikatoimintaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kai sitä estettyäkään saa.. En tiedä mistä johtuu, joku puhui joskus jodisuolan puutteesta??

Vierailija
4/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä keskustelin kanssa tästä just yhden kaverin kanssa. Tunnetaan tosi monia jotka on sairastuneet kilpirauhasongelmiin, joukosta löytyy syöpiä, vajaa- ja liikatoimintaa ja tulehduksia. Itsekin sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Uskoisin että Tshernobylin onnettomuudella on jotain tekemistä asian kanssa. Näistä kilpirauhasongelmaisista suurin osa on ikäluokkaa 30-40 vuotta. Tuskin on pelkkää sattumaa.

Vierailija
5/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on Suomessa oikea kansantauti, ja vielä enemmän löytyisi potilaita kun vain otettaisiin yksinkertainen verikoe (tsh, t4v). Keski-ikäiset ja vanhemmat naiset Suomessa varsinkin sairastavat vajaatoimintaa. On ilmeisesti monien erilaisten oireiden taustalla.

Moni ei myöskään tiedä, että teollisuus ei käytä enää jodioitua suolaa esim. leivissä, koska se on kalliimpaa. Suolan käyttöähän on muuten pätevistä syistä kehotettu vähentämään. Olen sitä juuri miettinyt, että onkohan suomalaisten jodinsaanti enää kohdallaan, mutta vastaukseksi olen saanut että sitä saa muusta ruuasta, esim. maidosta ja kananmunista. Ihmeellisesti vain tuota vajaatoimintaakin on kaikilta alkanut löytyä.

Vierailija
6/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonon suolan käyttö, ja suolan vähentäminen. Pitää kysyä tolta blogistilta miten on käyttänyt suolaaxD vaikuttaa tosi raskaalta taudilta ilman hoitoa, onneks oon ite vielä välttynyt!!

Vierailija
7/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä liity äidiksi tulemiseen vaan ikään ja sukupuoleen: kilpirauhasvaivat yleistyvät iän myötä, ja yleisimpiä ne ovat keski-ikäisillä naisilla. Kilpirauhasen vajaatoiminta on tautina yleistynyt/yleistymässä, joten niitä vaan sattuu löytymään yhä enemmän 30-40-vuotiailta naisilta - jotka sattumoisin ovat samaan aikaan lapsentekoiässä.

Vierailija
8/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:34"]

Ei välttämättä liity äidiksi tulemiseen vaan ikään ja sukupuoleen: kilpirauhasvaivat yleistyvät iän myötä, ja yleisimpiä ne ovat keski-ikäisillä naisilla. Kilpirauhasen vajaatoiminta on tautina yleistynyt/yleistymässä, joten niitä vaan sattuu löytymään yhä enemmän 30-40-vuotiailta naisilta - jotka sattumoisin ovat samaan aikaan lapsentekoiässä.

[/quote]

toi blogin kirjottaja ainakin näyttää 20-25v..

Vierailija
9/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:34"]

[/quote]

toi blogin kirjottaja ainakin näyttää 20-25v..

[/quote]

En tarkoita, että parikymppiset eivät voisi kilpirauhasjuttuihin sairastua. Minullakin on kaveri, jolla todettiin vajaatoiminta 21-vuotiaana (ei muuten ollut lapsia). Tarkoitin siis sitä, että kun vaivat yleistyy, niitä todetaan myös entistä nuoremmilla ja silloin on aika iso todennäköisyys, että diagnoosi ja lasten saaminen sattuu suht samoihin aikoihin. Vaivat on varmaankin lisääntyneet jostain syystä, mutta myös on entistä enemmän alettu tutkia tätä vaihtoehtoa oireiden taustalla, jolloin diagnoosejakin tehdään paljon entistä enemmän.

Tilastojen tulkinnassahan voi näyttää siltä, että asioilla A ja B on yhteys. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole, vaan molempien taustalla voi olla asia C, josta sekä A:n että B.n yleistyminen johtuu. Eli jos A:kilpirauhasvaivat yleistyy ja B:lasten määrä yleistyy samassa ryhmässä, niin itse veikkaisin, että taustalla ovat syyt C:ikä ja D:sukupuoli, jotka vaikuttavat sekä A:n että B.n yleistymiseen. Voin olla väärässä, en tiedä, en ole tutkinut kilpirauhasvaivoja :)

Vierailija
10/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eks kilpirauhanenkin on joku hormoni ja sitku ne menee synnytyksessä sekasin niin.. Aika rankka tarina tuossa blogissa:/. Sairastaa vauvan kanssa joka päivä 2 Vuotta. Ei ihme että ap pelkää!

Vierailija
11/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain jutussa väitettiin että niukkakaloriset dietit tuhoaa kilpirauhasen.

Vierailija
12/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion lääkäri totesi minulla kilpirauhasen liikatoiminnan 18-vuotiaana ja sain siihen radioaktiivista jodia, joka muutti sen vajaatoiminnaksi. Kuulemma on erittäin yleinen, lapsettomalla isotädillänikin oli se.

Vierailija
13/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:52"]

Jossain jutussa väitettiin että niukkakaloriset dietit tuhoaa kilpirauhasen.

[/quote]

löytyykö linkkiä, mielenkiintoista! Ulkonäköpaineet on monilla kovat

Vierailija
14/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus voi laukaista kilpirauhastulehduksen. Minäkin tuota jodia olen miettinyt, lopetin ruuanlaitossa suolan käytön, kun sanottiin, että valmiiden tuotteiden kuten juuri leipä ja juusto suola riittää ihmiselle. Mutta eihän niissä välttämättä ole sitä jodia. Ja sain kilpirauhastulehduksen ja sitä seuraavan vajaatoiminnan.

Mutta meillä on myös suvussa vajaatoimintaa, voi olla ihan perinnöllistä alttiutta.

Vierailija
15/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:12"]

miksi tosi moni äiti sairastuu kilpirauhasongelmiin synnytettyään.lähipiirissä näin on käynyt viidellä äidillä lähiaikoina ja nyt törmäsin blogissakin siihen sattumalta http://pinthefuckups.blogspot.fi/2013/08/somen-ihanin-muija-esittaytyy.html

Mulla oli nuorempana kilpirauhasen tulehdus ja pelkään sairastuvani raskauden myötä!!:(

[/quote]

älä pelottele, en haluu sairastua pikkuvauvan kanssa:////

Vierailija
16/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en halunnut ahdistaa ketään raskaana olevaa, mutta oon ite vähän samanlainen kuin tuo bloggari että pelkään nykyään jo varoiksi kaikkia sairauksia. Ap

Vierailija
17/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se ydinonnettomuus on vaikuttanut, ainakin sellaisilla alueilla joille tuli niitä laskeumia, esim. Ähtärissä, siellä oli lapset olleet koulussa välitunnilla sateella, ja kun he kasvoivat aikuisiksi moni sai kilpirauhassyövän. Olen asunut Ähtärissä kymmenen vuotta sitten, ja kyllä siellä tuntui olevan joka toisella jotain häikkää, vaikka silloin vielä lääkärit sanoi että kilpirauhasvaivat on tosi harvinaisia.

Vierailija
18/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:54"]

Lukion lääkäri totesi minulla kilpirauhasen liikatoiminnan 18-vuotiaana ja sain siihen radioaktiivista jodia, joka muutti sen vajaatoiminnaksi. Kuulemma on erittäin yleinen, lapsettomalla isotädillänikin oli se.

[/quote]Oliko isäsi / äitisi siis adoptoitu? Sukuasituksesta siis ei ehkä ollu kyse?

Vierailija
19/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin raskaus voi laukaista erinäisiä autoimmuunisairauksia, jos on taipumusta sellaisiin. Mm.  diabetes ja kilpirauhasen ongelmat.

Vierailija
20/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 15:12"]

[/quote]

älä pelottele, en haluu sairastua pikkuvauvan kanssa:////

[/quote]

mut oli toikin siitä selvinnyt ja nyt voi hyvin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan