Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tosi usein nykyään äideillä kilpirauhasen..

Vierailija
12.08.2013 |

miksi tosi moni äiti sairastuu kilpirauhasongelmiin synnytettyään.lähipiirissä näin on käynyt viidellä äidillä lähiaikoina ja nyt törmäsin blogissakin siihen sattumalta http://pinthefuckups.blogspot.fi/2013/08/somen-ihanin-muija-esittaytyy.html

Mulla oli nuorempana kilpirauhasen tulehdus ja pelkään sairastuvani raskauden myötä!!:(

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta on naisilla hyvin yleinen, miehillä harvinainen. Raskaus ylipäänsä altistaa kaikille autoimmuunisairauksille, ja tähän ryhmään kilpirauhassairaudetkin kuuluvat. Muita on esim. MS-tauti, diabetes, psoriasis jne. Yleensä sairastuminen vaatii sekä perinnöllisen alttiuden että tietyn laukaisevan tekijän. Raskaus on usein tällainen laukaiseva tekijä. Yksi sairastumista lisäävä altistava tekijä autoimmuunisairauksissa on D-vitamiinin puute. Autoimmuunitaudit lisääntyvät väestössä sitä mukaa mitä kauemmas päiväntasaajasta mennään ja tämä johtuu auringonvalon puutteesta johtuvasta   D-vitamiinin puutteesta. Kannattaa huolehtia riittävästä D-vitamiinin saannista pillerien muodossa ja etenkin talviaikaan mittauttaa verestä, että taso on riittävä. Riittävä taso on vähintään 80 mitattavaa yksikköä. Olen itse syönyt D-vitamiinia viime talvina 50 mikrogrammaa per vuorokausi ja veriarvot satasen pintaan. Nuorena saatu ja pitkään diagnosoimatta ollut kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy enkä enää muita autoimmuunitauteja riesakseni halua, joten tässä on yksi keino vähentää riskiä.

Vierailija
42/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos d vitamiini vinkistä. Missä saa käydä mittaamassa tason

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos d vitamiini vinkistä. Missä saa käydä mittaamassa tason

Vierailija
44/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi linkissä ollut nainen oli selkeä pullukka

Vierailija
45/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaksosvauvat oli n. 5kk kun minulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta. Liikatoiminta oli niin paha, että kun lapset olivat n. 8 kk kilpirauhanen poistettiin. Siitä alkoi taistelu vajaatoiminnan ja ylipainon kanssa. Painoa tuli poistoleikkauksen jälkeen 20kg. Sain laihdutettua kilot pois parissa vuodessa, mutta sittenpä ovat tulleet viidessä vuodessa takaisin. Aluksi meni 2-3 vuotta, että lääkitys saatiin kohdalleen. Koko ajan oli vajaa- tai liikatoiminta. On kyllä todella ärsyttävä tauti. Mä myös uskon Tsernobylin vaikutuksiin.

Vierailija
46/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 18:09"]

Mun kaksosvauvat oli n. 5kk kun minulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta. Liikatoiminta oli niin paha, että kun lapset olivat n. 8 kk kilpirauhanen poistettiin. Siitä alkoi taistelu vajaatoiminnan ja ylipainon kanssa. Painoa tuli poistoleikkauksen jälkeen 20kg. Sain laihdutettua kilot pois parissa vuodessa, mutta sittenpä ovat tulleet viidessä vuodessa takaisin. Aluksi meni 2-3 vuotta, että lääkitys saatiin kohdalleen. Koko ajan oli vajaa- tai liikatoiminta. On kyllä todella ärsyttävä tauti. Mä myös uskon Tsernobylin vaikutuksiin.

[/quote]

Vierailija
47/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhanen tarvitsee seleeniä toimiakseen kunnnolla - ja Suomen maaperässä sitä on vähän. Joten Suomessa kasvatetussa ruoassa ei ole seleeniä riittävää määrää.

Toinen asia on perintötekijät, suomalaisissa suvuissa on paljon kilpirauhastauteja.

Vierailija
48/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se nyt ihan noinkaan mene. Tämän kirjoittaja ei taida tietää oikeasti kilpirauhasen toiminnasta ja sen (tai aivolisäkkeen) tuottamien hormonien toiminnasta yhtään mitään.

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 17:55"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 17:43"]

Ylipaino ei vaikuta mitenkään kilpirauhasongelmiin! 

[/quote] Kiitos kun oikaisit, en ollut tietoinen asiasta :)

Kyllä ylipaino voi sen verran vaikuttaa, että paino vaikuttaa siihen, paljonko hormonia ihminen tarvitsee. Ylipainoinen tarvitsee siis määrällisesti enemmän kuin hoikempi henkilö. 

[/quote]

[/quote]

Vierailija
49/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 49:n lainaus tuli huonosti, viittasin siihen että muka ylipaino aiheuttaisi kilpirauhasen vajaatoiminta. Se ei ole totta.

Vierailija
50/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ylipaino aiheuta vajaatoimintaa, eikä liikatoimintaakaan. Vajaatoimintaa sairastava harvemmin on kuitenkaan ihan hoikka, koska diagnoosi tulee yleensä jälkijunassa, ja painonhallinta diagnosoimattoman kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa on huomattavasti normaalia hankalampaa.

Vierailija
51/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 18:18"]

No ei se nyt ihan noinkaan mene. Tämän kirjoittaja ei taida tietää oikeasti kilpirauhasen toiminnasta ja sen (tai aivolisäkkeen) tuottamien hormonien toiminnasta yhtään mitään.

Kyllä ylipaino voi sen verran vaikuttaa, että paino vaikuttaa siihen, paljonko hormonia ihminen tarvitsee. Ylipainoinen tarvitsee siis määrällisesti enemmän kuin hoikempi henkilö. 

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näin ainakin sanoi minulle eräs maamme johtava kilpirauhassairauksia tutkinut endokrinologi, kun olin hänen vastaanotollaan. Samaten kilpirauhasarvoihin vaikuttaa esimerkiksi oma aktiivisuus. Liikunta nostaa kilpirauhashormonipitoisuutta. 

Olen sairastanut muutamaa eri kilpirauhassairautta lähes kymmenen vuoden ajan. 

Vierailija
52/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinin voi mittauttaa missä vaan labrassa. Terkkarilabraan tarvitaan lähete eli tarvitaan lääkäri, joka katsoo mittauksen tarpeelliseksi. Yleensähän julkislabroihin ei paljon lähetteitä välttämättä heru kuin akuuttiin taudinmääritykseen tai kroonisten sairauksien seurantaan liittyviä labrakokeita. Toki voi yrittää saada terkkaristakin sen lähetteen. Yksityisistä labroista minkä tahansa lääkäriaseman yhteydessä saa mitattua D-vitamiininsa, mutta sekin tulisi edullisemmaksi lähetteellä. Jos käy mistä tahansa syystä yksityislääkärillä niin kannattaa samalla pyytää lähete labroihin niin saa Kela-korvauksen.

Vierailija
53/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla raskaus puhkaisi tulehduksen ja vajaatoiminnan. Ravitsemusterapeutin mukaan ongelma Suomessa on ravinnosta puuttuvat merenelävät ja levät yms.

Vierailija
54/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 18:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Näin ainakin sanoi minulle eräs maamme johtava kilpirauhassairauksia tutkinut endokrinologi, kun olin hänen vastaanotollaan. Samaten kilpirauhasarvoihin vaikuttaa esimerkiksi oma aktiivisuus. Liikunta nostaa kilpirauhashormonipitoisuutta. 

Olen sairastanut muutamaa eri kilpirauhassairautta lähes kymmenen vuoden ajan. 

[/quote]

Kerropa tuon johtavan endokrinologin nimi, niin voimme kysyä asiaa häneltä suoraan. Olen pahoillani, mutta todennäköisesti olet ymmärtänyt jotakin väärin asian vierestä.

Ylipainoinen saattaa tarvita enemmän kilpirauhashormoneja kuin normaalipainoinen, mutta ylipaino ei aiheuta vajaatoiminta. Katsos kun aivolisäke erittää TSH:ta (Thyroid Stimulating Hormone) ja piiskaa kilpirauhasta tuottamaan kehon tarvitseman määrän hormoneita. Terve kilpirauhanen pystyy nämä tuottamaan, normaalistikin ihmisellä vaihtelee kilpirauhashormonien määrä esimerkiksi vuorokauden mittaan.

Oman aktiivisuuden vaikutuksista kilpirauhashormonien määrään en ole ikinä kuullut, sen sijaan aineenvaihduntaan sillä on kyllä suora yhteys. Ehkä lääkäri tällä viittasi omaan liikapainoosi ja keinoihin alentaa sitä?

Minullakin on diagnoosi ollut jo viitisentoista vuotta, sitä ennen sairastin pari-kolme vuotta vajaatoimintaa saamatta terveyskeskuslääkäreiltä apua. Joten aika paljon on tullut asiaa ja kilpirauhasen toimintaa opiskeltua ja tutkimuksia luettua.

Vierailija
55/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana olevan kannattaisi käydä mittauttamassa kilpirauhasarvot. Nythän niitä ei rutiinisti mitata, vaikka olisi erittäin tärkeää, että arvot ovat varsinkin raskaana ollessa tiettyjen rajojen sisällä (neuvolassa tietävät). Sillä lienee merkitystä lapsen kehitykseen ja jopa raskauden jatkumiseen. 

Minulla kävi niin, että raskautta yrittäessäni huomattiin TSH:n kohonneen, mutta en saanut lääkitystä ennen kuin oikeasti olin raskaana. Seurasi keskeytynyt keskenmeno. Seuraavalla kerralla minulla oli lääkitys, mutta arvot pysyivät liian korkealla, joten sama juttu. Kolmannella kerralla arvot olivatkin yllättäen aivan täydelliset, ja lapsi syntyi! Arvoja (TSH ja T4V) mitattiin neuvolan kautta, koska minulla oli lääkitys, mutta kävin myös omin päin ylimääräisissä mittauksissa. Yhteyttä en voi tietenkään todistaa.

Vierailija
56/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoinen keskustelu. Itsekin epäilen

Vierailija
57/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoinen keskustelu. Itsekin epäilen

Vierailija
58/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa ja sen vuoksi se voi itsessään aiheuttaa ylipainoa. Itse treenasin viime syksynä 4 krt/vko ja söin 1600kcal päivässä: paino vaan nousi ja nousi. Lopputulema oli se, että lääkitys ei ollut kohdallaan, eikä ole vieläkään. Täytyy varrota synnytyksen jälkeiseen aikaan ja seurata sitten vointi kohdilleen. Muina oireina mainittakoon sietämätön väsymys ja agressiivisuus. Kilpirauhasen vaivat ovat Suomessa alidiagnosoituja ja vaikka mullakin on ollut lääkitys monta vuotta, minua on laitettu mm. psykologille, sydänfilmiin jne.

Viimeisimmän lääkärin mukaan mulla on joskus vuosia sitten ollut kilpparitulehdus, josta on aiheutunut vajaatoiminta. Joka tapauksessa, ei kannattaisi tälläistä tai muihin sairauksiin sairastumista etukäteen kenenkään murehtia vaan nauttia elämästä tässä hetkessä (erään kuolemansairaan asiakkaani sanoin).

Vierailija
59/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennytkään että kilpirauhasen vajaatoiminta on noin pelätty sairaus. Mulla on (ollut) kilpirauhassyöpä ja kilpirauhanen siten kokoneen poistettu eikä tämäkään erityisen kamalaa ole.

Vierailija
60/60 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kilpirauhasen liikatoiminta esikoisen odotusaikana aika rajulla oireilulla. Nyt toisessakin raskaudessa kilpirauhanen on oireillut mutta ei niin pahoin (ei subjektiivisesti koettuna eikä arvojenkaan perusteella). Raskauksien välilläkään arvot eivät aivan normaalit ole olleet mutta olen voinut kyllä pääsääntöisesti melko hyvin. Omalla kohdallani ei ole oikein päästy tulokseen mistä on kyse vaan lääkärit ovat heittäneet erilaisia arvioita diagnoosista. Viimeinen oli itsenäisesti toimiva kilpirauhaskyhmy. Lääkärin mukaan Tsernobylillä ei pitäisi olla näihin yhteyttä vaan kilpirauhassyöpään, jota ei ainakaan omalla kohdallani ole osattu epäillä. Kysyin tästä koska olen itse syyttänyt asiasta myös Tsernobylia koska tiedän, että olen pienenä leikkinyt ulkona varmaan just pahimpina hetkinä kun saasteet tulleet Suomeen.

Olen toistaiseksi päässyt aika vähällä kun mulla on ollut vain lyhytaikainen lääkitys esikoisen odotusaikana. Toivon kovasti, että olisin jatkossa suht terve kilpirauhasen osalta mutta saa nähdä miten käy kun voi toki olla, että muuttuu jossain vaiheessa vajaatoiminnaksi tai liikatoiminta voimistuu.

Pahoinvointi voi ainakin raskausaikana laukaista kilpirauhasen liikatoiminnan ja normaalissakin raskaudessa kilpirauhasen toiminta vilkastuu jonkin verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi