Millainen mies kutsuu vaimoaan näin?
Milloin vajaaksi, urpoksi, joskus tyhmäksi sun muuta rakentavaa on kuultu sen suusta, riidellessä mut myös ihan muussakin yhteydessä. Tarviiko tuollasta kuunnella, oikeasti taitaa olla todellisuudentaju itellä jo hämärtynyt
Kommentit (25)
Joo samoin mä nimitän miestäni tolleen välillä riitatilanteissa, vaikka rakastankin häntä paljon. Hän ei yleensä ole niin paha suustaan, mutta osaa kyllä loukata muilla tavoilla...
No jaa olen kova riitelemään, mutta en kyllä nimittele. Mutta ehkä "mikset muka ymmärrä?" tarkoittaa oletko idiootti.
Mies, jolla on peräsuoli aivojen tilalla.
Meillä ei koskaan edes riidellessä nimitellä toista. Mieheni ei ole minua sanallakaan nimitellyt ja kohta ollaan oltu 10 vuotta yhdessä. Mutta ei meillä riidelläkään kuin harvoin. Jotenki siinä nimittelyssä vain menee sellainen raja, että siihen ei lähdetä. Tietenkin jokainen pari riitelee omalla tavallaan, mutta itselläni ainakin jäisi vaivaamaan tuollaiset nimittelyt. Mielestäni sellaista ei tarvitse kestää.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 22:05"]
Milloin vajaaksi, urpoksi, joskus tyhmäksi sun muuta rakentavaa on kuultu sen suusta, riidellessä mut myös ihan muussakin yhteydessä. Tarviiko tuollasta kuunnella, oikeasti taitaa olla todellisuudentaju itellä jo hämärtynyt
[/quote]
Vain huonotapainen ihminen, joka ei kunnioita toisia ihmisiä, nimittelee muita tuolla tavalla. Sitä ei tarvitse sietää riidan aikana eikä muulloinkaan.
Tuntuu surulliselta ajatella, että joidenkin ihmisten mielestä on ihan normaalia, kun kumppani solvaa riidan aikana mitä hirveimmillä nimityksillä. Epäilen, että nämä ihmiset eivät tiedä paremmastakaan, siksi sietävät itseensä kohdistuvaa huonoa kohtelua.
Meillä nimitellään, niin ei tule suutuspäissään sanottua mitään "oikeasti" pahaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2013 klo 23:18"]
Meillä ei koskaan edes riidellessä nimitellä toista. Mieheni ei ole minua sanallakaan nimitellyt ja kohta ollaan oltu 10 vuotta yhdessä. Mutta ei meillä riidelläkään kuin harvoin. Jotenki siinä nimittelyssä vain menee sellainen raja, että siihen ei lähdetä. Tietenkin jokainen pari riitelee omalla tavallaan, mutta itselläni ainakin jäisi vaivaamaan tuollaiset nimittelyt. Mielestäni sellaista ei tarvitse kestää.
[/quote]
Sama juttu. Mietin kyllä riidellessäkin sitä, että sanottuja asioita ei saa takaisin. Mies joskus sanoo loukkaavasti, ja pyytää sitten anteeksi, ja sanoo että ei tarkoittanut sanojaan. Mutta kyllä mua ne jää aina vaivaamaan, onneksi ei sentään tuollaisia nimittelyjä, niitä en kyllä sietäisi.
riitelyt ovat riitelyitä ja osa ei osaa riidellä, joten noita haukkumisia tulee, valitettavasti. Jos tuommoisista tulee arkea, että tölvästään yhtä helposti kuin rakas tms hellittelynimi, sitten ollaan jo väärällä tiellä. Alistamista ja kunnioitus puuttuu kokonaan.
Kaverin mies pitkään kutsui perhettään tuollaisilla haukkumasanoilla ja kaikkien kuullen. Pari kertaa puutuin, huomautin miehelle, että kenenkään ei tarvi kuunnella tuollaista. Ei perheen, ei mun, ei ohikulkijoiden.. Silloin tuo jätkä vaikeni, ei sanonut vastaan mulle.
vuosia myöhemmin he erosivat ja raadollisuus tuli julki. Joka kerta kun joku oli puuttunut miehen käytökseen hän hakkasi vaimonsa. Kerran sitten niin pahasti, että lapset lähti huostaan, kun äiti vietiin sairaalaan ja isää poliisit retuutti huostaan.
Eli mä sanoisin sulle, että jos on omakohtainen kokemus tui haukkuminen, niin lähde nyt. Ei Se siitä parempaan suuntaan ainakaan muutu.
Jotkut nyt vaan on sen verran temperamenttisia, että joskus myös ihan suuttuvat eivätkä osaa aina rauhallisesti keskustellen selvittää erimielisyyksiä.
Mieti ennemmin, että missä tilanteissa ja miten usein mies haukkuu sinua. "Sinä olet kusipää" on kuitenkin aika paljon miedompaa kuin "olet paska äiti" ja ehkä mies vaan välillä suuttuu ja silloin haluaa päästellä höyryjä siten, että ei OIKEASTI loukkaisi muuta kuin sillä hetkellä, kun kiehuu raivosta.
Mutta jos sitä haukkumista tulee helposti ja usein muissakin tilanteissa, niin sitten kannattaa miettiä uudelleen, se ei enää ole normaalia. Mutta vihapäissään joku "ÄÄLIÖ!"- huudahdus on ihan inhimillistä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 07:41"]
"Sinä olet kusipää" on kuitenkin aika paljon miedompaa kuin "olet paska äiti" ja ehkä mies vaan välillä suuttuu ja silloin haluaa päästellä höyryjä siten, että ei OIKEASTI loukkaisi muuta kuin sillä hetkellä, kun kiehuu raivosta.
[/quote]
En ole kuullut kenenkään käyttävät tuollaisia sanoja suutuksissaan. Olisin suorastaan järkyttynyt jos mitään tuollaista minulle sanottaisiin. Joltain teini-ikäiseltä ehkä tuollaista odottaisin riidan aikana. Enkä myöskään näe mitään eroa haukkumisen tasossa kusipään ja paskan äidin välillä, tai ehkä se kusipää on mielestäni vielä pahempi.
Kovin oudolta kuulostaa jos jonkun mielestä tuollainen kielenkäyttö olisi normaalia.
Ei ainakaan minun mies ja yhdessä on oltu parikymmentä vuotta. En ymmärrä miten joku voi kokea tuollaisen n o r m a a l i k s i. Ja millainen vaimo/mies suostuu 1) kuuntelemaan tuollaista tai 2) elämään tuollaisen ihmisen kanssa. Sorry, en ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 07:48"]
Enkä myöskään näe mitään eroa haukkumisen tasossa kusipään ja paskan äidin välillä, tai ehkä se kusipää on mielestäni vielä pahempi.
[/quote]
Kusipää on huvittava nimitys juurikin, koska se on kuin mitäkin lapsikieltä, josta tietää, että toinen on vihainen, mutta pyrkii kuitenkin olemaan loukkaamatta.
Paska äiti- nimitys sen sijaan loukkaa suoraan ja kovaa.
Onneksi täällä on taas näitä ihmisiä, jotka eivät koskaan riitele. Tiedän, että sellaisiakin pariskuntia on huolimatta siitä, että itse olen tavannut yhden. Siinä suhteessa mies ei suostunut riitelemään ja nainen kiipeili välillä pitkin seiniä.
Minä olen tuo 13, ja meillä on kyllä riidelty. Ei tosin lasten nähden isommin, eri mieltä on oltu kyllä. Mutta lapset tulee mielestäni säästää isommilta riidoilta ja toisena tärkeänä asiana pidän sitä ettei toista edes suutuspäissä poljeta alas. Olen avioeroperheestä ja riitaisten vanhempien lapsi, meillä rumat riidat olivat lapsuudenkodissa arkipäivä, säästykööt omani edes niiltä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 07:58"]
Kusipää on huvittava nimitys juurikin, koska se on kuin mitäkin lapsikieltä, josta tietää, että toinen on vihainen, mutta pyrkii kuitenkin olemaan loukkaamatta.
[/quote]
Eli opetat lapsillesi, että jos pyrkii riidan aikana olemaan loukkaamatta toista, niin tätä voi kutsua esim. kusipääksi. Selvä!
Pitääkö mielestäsi riidellessä haukkua toista? Minusta ei pidä. Kyllä asioita voi selvittää ja riidelläkin ilman että sanoo toista kusipääksi.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 08:04"]
Eli opetat lapsillesi, että jos pyrkii riidan aikana olemaan loukkaamatta toista, niin tätä voi kutsua esim. kusipääksi. Selvä!
Pitääkö mielestäsi riidellessä haukkua toista? Minusta ei pidä. Kyllä asioita voi selvittää ja riidelläkin ilman että sanoo toista kusipääksi.
[/quote]
Meillä ei koskaan riidellä "tärkeistä" asioista vaan ne selvitetään keskustelemalla. Joskus taasen tulee päästettyä höyryjä ja silloin tulee sitten sanottua noita "aikuismaisia" sanoja kuten kusipää ja haista paska. Toinen tietää suoraan, että nyt on vaan huono päivä ja osaa päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Tämä neuvo on muuten saatu ihan oikealta parisuhdeterapeutilta, joka myös oli sitä mieltä, että jos tuntuu, että höyryjä pitää päästää ulos, niin sitten ne kannattaa päästää vaikka juuri noin eikä vain purra hammasta, koska "niin kuuluu tehdä" ;-)
Ja en minä opeta lastani haukkumaan ketään. Ja jos haukkuu, niin aina pitää pyytää anteeksi. Parempi kuitenkin, että haukkuu kuin loukkaa, koska "ei haukku haavaa tee".
Ainakaan miehen ei kannata nimitellä, koska naisilla on norsun muisti jolloin nimittely tulee haittamaan elämää myöhemmin....
[quote author="Vierailija" time="29.07.2013 klo 08:03"]
Minä olen tuo 13, ja meillä on kyllä riidelty. Ei tosin lasten nähden isommin, eri mieltä on oltu kyllä. Mutta lapset tulee mielestäni säästää isommilta riidoilta ja toisena tärkeänä asiana pidän sitä ettei toista edes suutuspäissä poljeta alas.
[/quote]
Tässä vahvasti samaa mieltä alusta loppuun.
MEILLÄ tuo "kusipää" siis ei ole toisen polkemista alas eikä loukkaamista. Se on ilmaisu siitä, että nyt toinen on vihainen ja se toinen voi käyttäytyä aikuismaisesti, koska toinen ei enää suuttumukseltaan pysty.
Tuo käyttäytymismalli toimii meillä eikä ole koskaan loukattu toista ja ne "tärkeät" asiat on kaikki saatu ihan vaan puhuttua selväksi ilman riitelyä.
Tokikaan toista ei ikinä milloinkaan nimitellä lasten tai muiden ihmisten kuullen vaan silloin mielipaha ilmaistaan siten, että tunne tulee selväksi, mutta siitä ei tehdä mitään numeroa.
-11 & 17-
Edes riidellessä ei pidä mennä henkilökohtaisuuksiin. asioista riidellään! Koko asialta menee pohja, jos alat toista nimittelemään. Muistan monet exän nimittelyt vieläkin todella loukkaaminen ja erosta on lähes kymmenen vuotta. Nykyinen mieheni ei nimittele koskaan. Se ei todellakaan ole normaalia.
[quote author="crist2" time="28.07.2013 klo 22:17"]
Mun mielestä tuo on ihan "perusriitelyä" kun riitelee tulee varmasti puolin ja toisin sanottua asioita joita ei todellisuudessa tarkota, silloin vain haluaa loukata toista koska toinen on tavalla tai toisella tehnyt sen hetkeä aikasemmin. Meillä nuo sanat ainakin lentelee puolin ja toisin kun on riitaa.. niinkuin varmasti monen muunkin katon alla.
[/quote]
Eikös asioista kannata riidellä, eikä pyrkiä loukkaamaan toista? En kyllä itse osaa ajatella tuollaista normiksi. Nimitellään ja haistatellaan? Kyllä vihaisenakin pitää joku kontrolli käyttäytymisessä olla. Väkivaltaa se henkinenkin väkivalta on. Ja mitä muuta toisen tahallinen loukkaaminen nimittelemällä on?
Mun mielestä tuo on ihan "perusriitelyä" kun riitelee tulee varmasti puolin ja toisin sanottua asioita joita ei todellisuudessa tarkota, silloin vain haluaa loukata toista koska toinen on tavalla tai toisella tehnyt sen hetkeä aikasemmin. Meillä nuo sanat ainakin lentelee puolin ja toisin kun on riitaa.. niinkuin varmasti monen muunkin katon alla.
Eihän sitä kuunnella tarvitse, ikäväähän tuo on että mies nuin puhuu.. mutta myönnettäköön että itse olen monet kerrat sanonut nuo samat sanat ja paljon pahempiakin. Ihminen kiivastuu niin nopeaa ja silloin pääseekin niitä sammakoita suusta.