Suositelkaa harrastusta 14 v. pojalle
Urheiluharrastus loppui, eivät saaneet enää joukkuetta kasaan. Nyt korona-keväänä on oltu vain kotona. Mietitään nyt yhdessä, mitä hän voisi alkaa harrastaa. Sen pitää siis olla sellaista, minkä pystyy aloittamaan 14-15-vuotiaana. Kaikki voimistelut, jääkiekon ja jäätanssin saa unohtaa, kun ei niissä ole aloittelijoiden ryhmiä tuossa iässä. Mikä olisi kiva harrastus, joka maksaa alle 2000€ /vuosi?
Kommentit (285)
Varmaan jo sanottu, mutta itämaiset kamppailulajit. Siis nimenomaan joku karate, jujutsu, judo, tai taekwondo-tyyppinen eikä mikään sellainen "kehälaji". Näissä lajeissa keho ja mieli kehittyvät yhdessä monipuolisesti. Nuori oppii ennen kaikkea keskittymistä ja kehonhallintaa ja itsensä kuuntelua. Näihin lajeihin kuuluu myös olennaisena filosofia toisten ihmisten kunnioituksesta ja väkivallan vastuullisesta käytöstä (vain puolustautumiseen) eli mielestäni nämä lajit sopivat mainiosti lapsille ja nuorille. Itse aloitin 13-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ratsastus! Talleilla on paljon tyttöjä, jotka ihastelee ratsastavia poikia😉
Ei tuo mikään 14-vuotiaan pojan laji oo. Saahan sitä olla vaikka miten tasa-arvon kannattaja, mut kyllä fakta on se, että 14-vuotiaat ratsastajat on tyttöjä, joista suurin osa on harrastanut heppoja yli 5 vuotta. Se olis pojalle varmaan melkoinen kokemus mennä aloittelijoiden kurssille 5-9-vuotiaiden tyttöjen kanssa.
2000€ saa loistavan tietokoneen. Ja cs ei maksa mitään. Sitä sitten kun annat pelata sen 4-5h/päivässä, niin täysikäisenä pääsee Enceen tai Havuun ja rupee tekemään massia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily, nyrkkeily, jousiammunta, luontokuvaus tai vaellus. Omani (tyttö tosin) harrastaa näitä. Asumme Sveitsissä, joten jälkimmäiseen lähden mukaan minäkin.
Pyöräily on ihan älyttömän kallis. Just ostettiin meidän pojalle rippilahjaksi uusi kilpapyörä 5500€. Ei ole edes kalleimmasta päästä. Alle 2000€ ei saa edes käytettyä romua. Millään mummopyörillä ei pysy kilpapyöräporukan tahdissa ja tuossa iässä se homma alkaa olla jo tavoitteellista. Tietty jos yksikseen vetää lenkkiä vaikka maastossa, niin kyllä tuo 2000€ sitten pyörään riittää.
No tartteeko sitä kilpapyöräilyä harrastaa? Yleensä pyöräilyä harrastetaan ihan kuntoilun vuoksi ja siihen tonnin pyörä on ihan riittävä.
Pokeri, tietokonepelit ja tytöt, siinä harrastuksia seuraaville vuosille, moponkin voi hankkia.
Oon eri henkilö, mut mikä porukka pyöräilee huvikseen kuntoilun vuoksi? 14-vuotiaiden kuntoilijapyöräilijöiden porukan treenit 3 kertaa viikossa? Pyöräilyjoukkueet/seurat on kilpapyöräilyä.
Vierailija kirjoitti:
Partio.
Siinä oppii organisointia ja pääsee hauskoille reissuille.
Jousiammunta.
Se vaan on siistiä.
T. entinen 14-vuotias poika.
18-20v pääsee ihan pakon edessä sinne partioon.
Kausikortti bussiin tai mopo. Pääsee sinne, minne itse haluaa harrastamaan.
Kamppailulajeja minäkin suosittelen. Esimerkiksi aikido, jujutsu tai taekwondo. Harjoittelu on yhteisöllistä, jos löytyy hyvä seura niin ohjaajat parhaimmillaan tosi fiksuja ja treeneissä hyvä meininki. Kannattaa käydä tutustumassa ainakin. Pystyy hyvin aloittamaan 14-vuotiaana, monet aloittaa vasta aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily, nyrkkeily, jousiammunta, luontokuvaus tai vaellus. Omani (tyttö tosin) harrastaa näitä. Asumme Sveitsissä, joten jälkimmäiseen lähden mukaan minäkin.
Pyöräily on ihan älyttömän kallis. Just ostettiin meidän pojalle rippilahjaksi uusi kilpapyörä 5500€. Ei ole edes kalleimmasta päästä. Alle 2000€ ei saa edes käytettyä romua. Millään mummopyörillä ei pysy kilpapyöräporukan tahdissa ja tuossa iässä se homma alkaa olla jo tavoitteellista. Tietty jos yksikseen vetää lenkkiä vaikka maastossa, niin kyllä tuo 2000€ sitten pyörään riittää.
:DD saahan sitä rahaa käyttää niin paljon kuin huvittaa mutta kyllä reilulla 500 eurolla sai alennuksesta ok kilpapyörän. 2000 eurolla saa jo hyvän yksilön.
Vierailija kirjoitti:
2000€ saa loistavan tietokoneen. Ja cs ei maksa mitään. Sitä sitten kun annat pelata sen 4-5h/päivässä, niin täysikäisenä pääsee Enceen tai Havuun ja rupee tekemään massia.
Juu, pääsee varmaan. Yksi kymmenestätuhannesta peliharrastajasta ehkä työllistää itsensä tuolla. Tiedän mistä puhun, kun oon ite ollu peliriippuvainen 14-18-vuotiaana. Ei mitään järkee, jos ei oo tosi lahjakas ja hyvät suhteet. Lukiossa pelasin joka yö vähintään yhteen asti ja aamulla koulunpenkille kasiksi. Kaikki rahat mitä satuin saamaan, paloi peleihin. Sit mä vaan päätin lukion jälkeen, että nyt tää homma loppuu. Kyllä mä vieläkin saatan hankkii jonkun pelin ja pelaan sen läpi, mut enimmäkseen välttelen. Kännykässä ei oo ainuttakaan peliä, koska mun riippuvuussuhteeni on sitä, että on pakko pelata jos aloittaa. Kun matkustan dösällä, katselen nykypäivänä mieluummin ikkunasta ulos ja kuuntelen musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsipallo
Tämä onkin minulle ihan uusi laji. Onkohan ruotsinkielisiä nuo kaikki seurat?Oli pakko käydä selaamassa vähän netissä, mistä on kyse. Taitaa olla aika harvinainen Suomessa, kun en ole kuunaan törmännyt. Joensuussa ei ole joukkuetta. Olen asunut myös Kuopiossa, eikä sielläkään näytä olevan.
Näin sivusta, meillä oli aikoinaan käsipalloa koulussa ja oli eri pallolajeista mielestäni ehdottomasti paras. Jostain syystä on tosiaan Suomessa vähän tuntemattomampi, mutta jos lajia on mahdollista kokeilla jossain niin kannattaa antaa mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:DD saahan sitä rahaa käyttää niin paljon kuin huvittaa mutta kyllä reilulla 500 eurolla sai alennuksesta ok kilpapyörän. 2000 eurolla saa jo hyvän yksilön.
Voit väittää, mitä haluat, mutta kaikki pyöräilyä joskus harrastaneet varmasti tietävät, ettei 500 eurolla saa kilpapyörää. Hinnat on 2000-20000€ välillä.
Mitä poika sanoisi partiosta? Yhdessä tekemistä ja monipuolisempaa kuin luullaan, ei pelkkää metsässä kököttämistä
vpk ja partio, toki mikä tahansa urheilulaji kannattaa myös, esim. itsepuolustuslajit, amerikkalainen jalkapallo jne. myös musiikkia voi alkaa harrastaa teini-iässä ihan konservatoriossakin ilman soittotaitoa.
vpk:ssa ja partiossa saa sellaisia taitoja, joista on hyötyä myös tulevaisuudessa :)
tärkeintä on löytää itselleen mieluisin laji. valinnassa kannattaa miettiä, haluaako harrastaa pienessä tai isommassassa ryhmässä vaiko yksilölajia.
Mitäs jos pahvi ap kysyisit siltä pojaltasi mikä häntä itseään kiinnostaa?
"Hei poika. Olen nyt tiedustellut Vauva-palstalta mikä sinulle on hyvä harrastus, ja me olemme päättäneet että..."
Oh my Lord palsta.
Mulla oli tossa iässä harrastuksena mopoilu ja runkkaus.
Partio, VPK, lintuharrastus.