Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienituloinen Ida säästää 2000 euron palkasta joka kuukausi 500 euroa

Vierailija
12.08.2020 |

Pienestäkin palkasta voi nipistää säästöjä sukanvarteen. HR-assistentti Ida Rantanen, 26, kertoo, miten hän onnistuu säästämään joka kuukausi 500 euroa.

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen palkka laskujeni mukaan on kyllä 2500€ jos/kun 2000€ jää käteen. Ilmeisesti melkein kaikki suomalaiset työläiset ovat tämän otsikonniin mukaan pienituloisia.

Itse en ole ikinä saanut tuota enempää kuukausipalkkaa ja nyt haen töitä joista tarjotaan vähemmän kuin millä pärjää, ilman kelan tukia.  

Kyllä se palkka on enemmän. Oma palkkani on yli 2500 ja siitä jää käteen alle 1800. Idan palkka on aika tarkalleen kome tonnia.

Ei voi tietää, kun verotukseen vaikuttaa monet tekijät. Itsellä 2500€ bruttopalkasta jää nettona 2000€. 

Vierailija
142/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kahdentonnin nettopalkalla eikä pienemmälläkään tarvitse elää miehen tuloilla. Kyllä omatkin riittävät etenkin jos ei ole lapsia. Sitten kun on lapsia ja jos kummallakin tulot tuota 2000 netto luokkaa niin niille säästöille ja sijoitusten tuotoille on ajoittain tarvetta. Ainakin jos aikoo jatkaa säästämistä pikkulapsivaiheessa niin syytä olla jonkinlainen osakesäästötili omilla tuloillaan kasvamassa. Kahden paritonnia tai alle sen kuussa nettona saavan tulot kyllä menevät aika tarkkaan perheen kuluihin, jos nyt ei joka kuukausi niin ainakin ajoittain tarvii niitä tilin pohjalle joinakin kuukausina jääviäkin roposia. 

Mulla on kahden tonnin nettopalkka ja aikalailla elän miehen tuloilla. Yksi lapsi on, mutta asuu jo omillaan eikä ole meidän elätettävänä enää. Miehellä on reippaasti paremmat tulot ja meidän kulurakenne on sen mukainen, koska miestä ei vähääkään kiinnosta sinnitellä jollain 4000€ kuukausibudjetilla. Lainanhoitokulut meillä on 2200€, yhtiövastike, vakuutukset ja sähköt luokkaa 950€, ruokaan 800-1000€ - siinä menee jo 4000€ ennen kuin on autoa ja venettä päästy tankkaamaan. Mutta kyllä se minunkin palkka ihan tarpeeseen tulee, ilman sitä loppuisi tämä kulutusjuhla ja pitäisi elää vähän nuukemmin. Mutta omaa osuuttani en todellakaan pysty maksamaan omilla tuloilla.

Mutta sinun ei _tarvitse_ elää miehen tuloilla. 

Mikä on vaihtoehto? Erotako pitäisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kahdentonnin nettopalkalla eikä pienemmälläkään tarvitse elää miehen tuloilla. Kyllä omatkin riittävät etenkin jos ei ole lapsia. Sitten kun on lapsia ja jos kummallakin tulot tuota 2000 netto luokkaa niin niille säästöille ja sijoitusten tuotoille on ajoittain tarvetta. Ainakin jos aikoo jatkaa säästämistä pikkulapsivaiheessa niin syytä olla jonkinlainen osakesäästötili omilla tuloillaan kasvamassa. Kahden paritonnia tai alle sen kuussa nettona saavan tulot kyllä menevät aika tarkkaan perheen kuluihin, jos nyt ei joka kuukausi niin ainakin ajoittain tarvii niitä tilin pohjalle joinakin kuukausina jääviäkin roposia. 

Mulla on kahden tonnin nettopalkka ja aikalailla elän miehen tuloilla. Yksi lapsi on, mutta asuu jo omillaan eikä ole meidän elätettävänä enää. Miehellä on reippaasti paremmat tulot ja meidän kulurakenne on sen mukainen, koska miestä ei vähääkään kiinnosta sinnitellä jollain 4000€ kuukausibudjetilla. Lainanhoitokulut meillä on 2200€, yhtiövastike, vakuutukset ja sähköt luokkaa 950€, ruokaan 800-1000€ - siinä menee jo 4000€ ennen kuin on autoa ja venettä päästy tankkaamaan. Mutta kyllä se minunkin palkka ihan tarpeeseen tulee, ilman sitä loppuisi tämä kulutusjuhla ja pitäisi elää vähän nuukemmin. Mutta omaa osuuttani en todellakaan pysty maksamaan omilla tuloilla.

Mutta sinun ei _tarvitse_ elää miehen tuloilla. 

Mikä on vaihtoehto? Erotako pitäisi?

Niin tai sitten semmonen villi ajatus, että voisi maksaa omat menonsa?

-eri

Vierailija
144/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Männä vuosina lehdessä oli juttu pienituloisesta, joka säästi unelmiensa lomamatkaan.

"Näillä helpoilla vinkeillä sinäkin onnistut!"

1. Lokkeile isovanhempiesi/vanhempiesi luona.

Vierailija
145/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Männä vuosina lehdessä oli juttu pienituloisesta, joka säästi unelmiensa lomamatkaan.

Just tommonen ”unelmien lomamatka”, joka on päästävä tekemään joka vuosi ja vielä pistäen aina edellisvuodesta hiukan paremmaksi, on monen talouden tuho.

Vierailija
146/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin kommentteja artikkelista.

”Kun käyn kävelyllä ja näen maassa pantillisen muovipullon, otan sen yleensä mukaani. Näin käy monesti viikossa. Toimeentuloni ei ole kiinni pulloista, mutta olen oppinut arvostamaan pieniäkin rahasummia.”

Miksi niitä pulloja ei voi jättää niiden kerättäviksi, joiden toimeentulo on oikeasti kiinni pulloista?

”Kuukausipalkkani on verojen jälkeen noin ­2000 euroa. Saan siitä säästöön asumis- ja ruokakustannusten jälkeen 500 euroa.”

500€ säästäminen 2000€ NETTOtuloista nyt ei ole kovinkaan kummoinen saavutus sinkulle. 2000€ nettotuloja saava ei ole pienituloinen.

”haluan satsata isoihin ja merkityksellisiin juttuihin, kuten matkustamiseen. ”

Oikeasti pienituloisella ei ole varaa hassata rahojaan matkusteluun. Rahaa pitää olla säästössä, ettei talous kaadu, jos joutuu ostamaan vaikka pesukoneen. Ai niin, mutta jutun henkilöhän säästää ’pienistä’ tuloistaan pesukoneen hinnan joka kuukausi

(jatkuu)

Vierailija
147/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

(jatkuu)

”Asun puolisoni kanssa vuokralla vanhassa kerrostalossa. ”

Hetkinen! Puolison kanssa?

Sittenhän nettotuloista pitäisi jäädä käytännössä satasia enemmän säästöön!

”En juuri koskaan kiinnostu normaalihintaisista vaatteista vaan seuraan alennuksia. Tykkään löytää hyvännäköisiä vaatteita edullisesti. Jokaisen vaatteen kohdalla harkitsen, onko se miellyttävän ulkonäkönsä lisäksi käytännöllinen ja pesua kestävä.”

Kaikkihan sitä tykkäisi löytää hyviä vaateita halvalla. Pienituloisella ei kuitenkaan ole tarvetta vertailla jatkuvasti vaatteiden hintoja, koska niitä ei ole varaa ostella joka vuosi,

”Lähiaikoina olen onnistunut säästämään myös jättämällä shoppailun lähes kokonaan.”

Mitä? Shoppailun? MELKEIN kokonaan?

Shoppailu on turhaa ostamista. Säästäväinen ei harrasta sitä koskaan ja pienituloinen ei pysty.

”Siivosin äskettäin vaatekaapin läpikotaisin ja ... Tajusin, että minullahan on jo tarpeeksi kaikkea ja lopetin nettiheräteostokset.”

Lisää shoppailua?

”Sen sijaan ostin hiljattain uuden pyörän, jolla liikun kaikki mahdolliset matkat.”

Oho. Tämähän oli ihan järkevä kommentti.

”Autoani käytän enää hyvin harvoin. ”

Mitä? Autoa? Pelkästään auton kiinteät kulut (vakuutukset ja käyttömaksut, katsastus ja huollot) ovat helposti satasen kuukaudessa. Pienituloisella ei ole varaa autoon ja säästäväinen ei sitä pidä.

”Kuntosalikortin vaihdoin sulkapallomailoihin. ”

Jos tosiaan osti sulkapallomailan kuntosalikortilla, maksoi siitä ylihintaa.

No toisaalta on tietysti olemassa myös käyntimaksuttomia kuntien ylläpitämiä kuntosaleja, joten sittenhän se maila oli ilmainen.

”Pelaamme kotimme läheisellä ruohokentällä ilman kunnon verkkoa, se ei maksa mitään.”

Mitä maksaa kentän auraaminen ja sulatus pelikelpoiseksi talvella?

”Säästämisen malli isovanhemmilta”

Eipä ole mennyt oppi perille.

Isovanhemma

”Ilman systemaattista säästämistä rahat kuluvat helposti turhiin pikkujuttuihin.”

Niin. Aivan kuten saimme edellä lukea.

”Ruokaostoksilla vertailen eri ketjujen hintoja. Kiinnostun tarjoustuotteista ja saatan ostaa kolme purkkia saippuaa varastoon, jos ne saa yhteishintaan edullisemmin.

Hankin kerralla viikon ostokset ja tarkistan jokaisen tuotteen päiväyksen. Ostan sen, jonka parasta ennen -päivään on pisin aika. Näin säästyn ylimääräisiltä kauppareissuilta ja bensan kulutukselta.”

Myymällä auton pois ja tilaamalla tarvikkeet kerran viikossa kotiinkuljetuksella säästäisit moninkertaisesti, koska pelkästään auton ylläpitokulut ovat enemmän eikä bensaa kulu lainkaan.

”Tärkeimpänä säästömottonani on hintojen vertaileminen ja kilpailuttaminen. Toisinaan tämä vaatii pientä lisävaivaa, mutta säästetty summa on motivoiva palkinto. Senteistä rakentuu ­lopulta suuriakin rahavirtoja.”

Vielä parempi säästömotto olisi ”älä osta turhaa”. Shoppailu yms edellä ja se turha autokin vielä.

”Kun käyttötilillä on vähintään 500 euroa ylimääräistä, sijoitan sen rahastoihin,”

Jahas. Loppu onkin sitten rahastojen mainostamista.

”Tällä hetkellä säästän vain käyttötililleni, koska olen aloittamassa ylemmän korkeakoulututkinnon opinnot”

Ai tämä olikin tapaus, jolla oli jäänyt opinnot kesken?

”Rahastoissa oleviin rahoihini en halua koskea vielä pitkään ­aikaan, vaan annan potin rauhassa kasvaa.”

Potti voi myös kutistua, mutta rahaston kulut juoksee joka tapauksessa.

Vierailija
148/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli tää:  https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/6_000_euroa_saastoon_al…

https://www.vauva.fi/keskustelu/2642370/nain_onnistut_saastamaan_6_tonn…

Vierailija
149/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka on 1900 e netto ja siitä menee 700 e asumiskuluihin (laina ja vastike). Laitan joka kk n. 400 e säästöön.

Mihin saat 800 e/kk hassattua, kun asuminen on jo poissa laskuista? Oletko yksinhuoltaja?

Mulla netto 2300 ja heti tilipäivänä 1300 säästöön, kiinteät kulut n. 700 ja 300 riittää muuhun, ei ole ikinä tili tyhjänä ennen seuraavaa palkkapäivää.

Vierailija
150/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen? Minulla on 1900 euron palkka ennen veroja yms. ja en ajattele itseäni pienituloisena. En elä pihisti ja silti on säästöjä. Toki minulla on myös työssäkäyvä mies jakamassa kuluja ja asutaan omassa talossa.

1900e bruttopalkalla sinä olet pienituloinen, siihen ei sinun mielipiteesi vaikuta.

Vierailija
151/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun palkka on 1900 e netto ja siitä menee 700 e asumiskuluihin (laina ja vastike). Laitan joka kk n. 400 e säästöön.

Mihin saat 800 e/kk hassattua, kun asuminen on jo poissa laskuista? Oletko yksinhuoltaja?

Mulla netto 2300 ja heti tilipäivänä 1300 säästöön, kiinteät kulut n. 700 ja 300 riittää muuhun, ei ole ikinä tili tyhjänä ennen seuraavaa palkkapäivää.

Mieskö kuskaa autolla ja kustantaa suuren osan arjesta?

Vierailija
152/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa pieni palkka :D

Netto 2keur -> bruttona joku 4 keur. Juuuh

Vierailija
153/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole edellinen mutta työmatkakulut, ruoka, sähkö, vesi, puhelin, vakuutukset, harrastukset, vaatteet. Tuossa nyt yleisimpiä menoja.

Vierailija
154/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hiton pienituloinen? Mä asun miehen kanssa, saan suunnilleen tuon saman nettona, mies saa muutaman satasen enemmän. Meillä on aikuiset lapset, jotka tienaa jo omat rahansa itse. En todellakaan pidä itseäni pienituloisena. Me ostetaan mitä halutaan ja kyllä mä joka kuukausi saan palkasta kevyesti säästöön vähintään tuon, 500 pistän asumiseen, 500 meidän yhteiselle taloustilille, jonka saldo nousee koko ajan, 500 säästöön ja sijoituksiin ja loput 500 jätän käyttörahaa, mutta yleensä seuraavan palkkapäivän tullessa tuostakin on jäljellä ja pistän jemmaan tai taloustilille ylimääräistä. Pienituloinen ei ole, joka saa 2000 nettona, vaan lähempänä keskituloista. Naurettava juttu, ei uutisarvoa. 

Vierailija
155/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieskö kuskaa autolla ja kustantaa suuren osan arjesta?

No ei, puoliksi maksetaan, yht. 600e asumiskulut vesineen ja sähköineen, auto ja ruoat, netit, ym. niin ollaan siinä 700 mun osalta.

Vierailija
156/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mulla 1900 euron nettopalkasta menee nyt suoraan 800 euroa säästötilille.  Käyttötilin summat edelleen kasvaa niin pitäis varmaan alkaa hassaamaan rahaa enemmän.

Vierailija
157/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hänellä ole pienet vaan ihan tavalliset tulot.

Vuokran ja elämisen kustannukset jakaa miehen kanssa, lapsia ei ole.

Minulla samansuuruinen palkka, mutta elän yksin eli maksan itse kaiken. Ja saan kuussa sen 500€ säästöön. No big deal, mutta väitän että Idalla on enemmän löysää rahaa kuin minulla.

Vierailija
158/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2k pieninen tuloinen? 0/5 provo

Vierailija
159/168 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää henkilö siis itse tarjoutunut jutunaiheekis Me Naisille ja määritellyt itsensä pienituloiseksi parin tonnin nettotuloilla :D tsiisus. Paljonkohan sen avomies tienaa jos ida pitää itseään pienituloisena?

Vierailija
160/168 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa pieni palkka :D

Netto 2keur -> bruttona joku 4 keur. Juuuh

No ei nyt ihan 4k€, mutta 3k€ ainakin.