Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pienituloinen Ida säästää 2000 euron palkasta joka kuukausi 500 euroa

Vierailija
12.08.2020 |

Pienestäkin palkasta voi nipistää säästöjä sukanvarteen. HR-assistentti Ida Rantanen, 26, kertoo, miten hän onnistuu säästämään joka kuukausi 500 euroa.

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hänen palkka ole 2000. Hänen palkkansa on ehkä reilut 2700. Josta hän saa käteen verojen ja vähennysten jälkeen sen pari tonnia.

Kyllä hänen palkkansa on tuo 2000 euroa, jonka hän saa itselleen. Typerää edes puhua brutosta, koska sitähän ei saa omaan käyttöönsä.

Vierailija
122/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan palkkaa 2000e/kk ja säästän 1000e/kk. Vuokraan ja laskuihin menee 400e/kk (asun vuokralla miehen kanssa) ja 600e/kk pärjää erittäin hyvin. Ei lapsia.

Olen 25v, lapseton ja valmistuin vuosi sitten. Opiskelijabudjetti-mentaliteetti on jäänyt päälle. 600e käyttörahaa kuukaudessa on luksusta.

Niin ja mies tienaa saman verran ja säästää saman verran kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hänen palkka ole 2000. Hänen palkkansa on ehkä reilut 2700. Josta hän saa käteen verojen ja vähennysten jälkeen sen pari tonnia.

Kyllä hänen palkkansa on tuo 2000 euroa, jonka hän saa itselleen. Typerää edes puhua brutosta, koska sitähän ei saa omaan käyttöönsä.

Kun puhutaan palkoista, puhutaan yleisen käytännön mukaan bruttopalkoista.

Vierailija
124/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isi maksaa asumisen ja äiti loput. Helppoa elämää.

Vierailija
125/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laitan tuon 500€/kk lapsen harrastukseen. Säästöön ei juuri jää mitään. Olen kyllä tuota pienituloisempi.

Vierailija
126/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen rahoilla se sitten elää?

No todella yllättäen miehensä.

No ei kahdentonnin nettopalkalla eikä pienemmälläkään tarvitse elää miehen tuloilla. Kyllä omatkin riittävät etenkin jos ei ole lapsia. Sitten kun on lapsia ja jos kummallakin tulot tuota 2000 netto luokkaa niin niille säästöille ja sijoitusten tuotoille on ajoittain tarvetta. Ainakin jos aikoo jatkaa säästämistä pikkulapsivaiheessa niin syytä olla jonkinlainen osakesäästötili omilla tuloillaan kasvamassa. Kahden paritonnia tai alle sen kuussa nettona saavan tulot kyllä menevät aika tarkkaan perheen kuluihin, jos nyt ei joka kuukausi niin ainakin ajoittain tarvii niitä tilin pohjalle joinakin kuukausina jääviäkin roposia. 

Ei ne omat Iidalla nimenomaan riittäisi jos mies ei maksaisi puolia kuluista. Voi jopa maksaa enemmänkin.

Öh miksi Iidan pitäisi maksaa heidän menonsa kokonaan....? Jos asuisi yksin, eläisi varmaan pienemmässä kämpässä jne. Söisi yksin vähemmän.

Vierailija
127/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan 2500e käteen. Siitä 600e sijoituksiin ja 400e säästötilille. Meillä 2 lasta ja asumiskulut n. 1000e /kk. Mitä ihmeellistä tuossa artikkelissa on?

Vierailija
128/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laitan tuon 500€/kk lapsen harrastukseen. Säästöön ei juuri jää mitään. Olen kyllä tuota pienituloisempi.

Sinustahan saisi jutun "Pienituloinen ihminen kuluttaa tuloistaan joka kuukausi 500 euroa lapsensa harrastukseen". Oletko parempi, huonompi vai sama kuin Ida? Käyttäminen vs. säästäminen on jännä asia. 

Vierailija
129/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni? Jos tää saisi tuloa,ees ton mutta saan tosta1/4 se vasta,pieni on.Sil tultava toimeen.Muuta ei tipu.Hölmöö törsätä rahasa jonnii joutaviin..niitä ihmisii löytyy.

Vierailija
130/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin teidän rahat oikein menee?!

Olemme kahden aikuisen talous ja kuukausimeoy 1900-2200 e, josta vuokra 900 e.

Omat menot silloin kun olin töissä toisella paikkakunnalla: vuokra 530€ + n. 50€ sähkö, vesi, vakuutus, työmatkat 800€/kk ( pelkät polttoaineet) , autokuluja vaihtelevasti n. 200-300€/kk (halvat autot ja vain pakolliset maksut), nettotulo oli  1500€/kk. Kyllä kannatti, kun sen jälkeen sai vetelehtiä 500 päivää ansiosidonnaisella kotona, ja edellä mainituista kuluista oli vain n. 300€/kk puolison työssäkäyntikuluja. Ei kulje julkisia näillä kairoilla, joten omilla autoilla liikutaan.

Omakotitalon kuluja ovat lämmitys, sähkö, vakuutukset, jätehuolto, likakaivon tyhjennys, nuohous. Noihin menee n. 300€/kk ja vanhassa talossa ennalta-arvaamattomia korjauksia, joihin menee vaihtelevasti 100-10000€/ vuosi riippuen siitä, korjataanko katto vai ovenkahvat. Kiinteistövero n. 300€/vuosi. Vakuutuksiin n. 800€/ vuosi (pl. autovakuutukset).

Ruokaan n. 400€/kk, harrastuksiin n. 300€/vuosi, kodinkoneiden uusimiseen ym. välttämättömiin vaihtelevasti 10 euron leivänpaahtimesta useamman laitteen samanaikaiseen hankintaan, n. 1000€.

Vierailija
131/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinustahan saisi jutun "Pienituloinen ihminen kuluttaa tuloistaan joka kuukausi 500 euroa lapsensa harrastukseen". Oletko parempi, huonompi vai sama kuin Ida? Käyttäminen vs. säästäminen on jännä asia. 

Kummasta on sille lapselle enemmän hyötyää, suurista säästöistä vai kalliista harrastuksesta? Varmaan jälkimmäisestä, jos hänestä varttuu miljoonia ansaitseva formulakuski tai ammattiurheilija, tai muu harrastuksensa ansiosta huipputuloihin pääsevä. Lottovoittokin on todennäköisempi.

Kieltämättä lasten harrastukset ovat sikahintaisia. Useampaa lajia harrastavan lapsen urheilu voi maksaa tuhansia euroja vuodessa, eikä sitä kateta mitään sukkia myymällä.

Vierailija
132/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat menot silloin kun olin töissä toisella paikkakunnalla: vuokra 530€ + n. 50€ sähkö, vesi, vakuutus, työmatkat 800€/kk ( pelkät polttoaineet) , autokuluja vaihtelevasti n. 200-300€/kk (halvat autot ja vain pakolliset maksut), nettotulo oli  1500€/kk. Kyllä kannatti, kun sen jälkeen sai vetelehtiä 500 päivää ansiosidonnaisella kotona, ja edellä mainituista kuluista oli vain n. 300€/kk puolison työssäkäyntikuluja. Ei kulje julkisia näillä kairoilla, joten omilla autoilla liikutaan.

Omakotitalon kuluja ovat lämmitys, sähkö, vakuutukset, jätehuolto, likakaivon tyhjennys, nuohous. Noihin menee n. 300€/kk ja vanhassa talossa ennalta-arvaamattomia korjauksia, joihin menee vaihtelevasti 100-10000€/ vuosi riippuen siitä, korjataanko katto vai ovenkahvat. Kiinteistövero n. 300€/vuosi. Vakuutuksiin n. 800€/ vuosi (pl. autovakuutukset).

Ruokaan n. 400€/kk, harrastuksiin n. 300€/vuosi, kodinkoneiden uusimiseen ym. välttämättömiin vaihtelevasti 10 euron leivänpaahtimesta useamman laitteen samanaikaiseen hankintaan, n. 1000€.

"työmatkat 800€/kk ( pelkät polttoaineet)"

Olisi tullut halvemmaksi vuokrata asunto sieltä työpaikkakunnalta, aivan järkyttävä summa bensoihin.

Vierailija
133/168 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun palkka on 1900 e netto ja siitä menee 700 e asumiskuluihin (laina ja vastike). Laitan joka kk n. 400 e säästöön.

Vierailija
134/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irkkana kirjoitti:

Pieni? Jos tää saisi tuloa,ees ton mutta saan tosta1/4 se vasta,pieni on.Sil tultava toimeen.Muuta ei tipu.Hölmöö törsätä rahasa jonnii joutaviin..niitä ihmisii löytyy.

Niin löytyy. Itse törsään rahani kolmeen lapseen, eläimiin, autoon, omakotitaloon ja kyllä, myös niihin jonnin joutaviin. Mä ja lapset eletään tätä elämää rennosti. Kuun lopussa siirrän säästötilille mitä on jäänyt, mutta en säästä säästämisen ilosta. Tehkööt muut miten haluaa. 

Sä väität, että saat 500e kuussa ja se on sun koko raha kuussa? Maksat siitä kaiken, itse oman asumisen, ruuat, puhelimen, vakuutukset jne? 

Vierailija
135/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"työmatkat 800€/kk ( pelkät polttoaineet)"

Olisi tullut halvemmaksi vuokrata asunto sieltä työpaikkakunnalta, aivan järkyttävä summa bensoihin.

Ihan yleissivityksenä. Kaikilla työpaikka/työpiste ei ole samalla paikkakunnalla esim. rakennusala, lvi, terv.hoito jne. vaan työpisteet vaihtelevat viikottain/kuukausittain.

Esim. lääkäri voi työskennellä koko maakunnan alueella ja välimatka voi olla jopa satoja kilometrejä.

Vierailija
136/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu keräsi "miljoonan" nuukailemalla ja säästämällä. Ei perhettä, ei harrastuksia, ei mitään mikä maksaa. Toisinaan näen tätä jo harmaaksi muuttunutta tyyppiä kirjaston lehtisalissa lukemassa ilmaisia lehtiä. Heikossa kunnossa näyttää olevan. Toivottavasti tilillä makaileva raha tuottaa tyydytystä.

Elämä on täynnä valintoja.

Vierailija
137/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto yleensä 1000-1200e (oon osa-aikainen), josta asumiseen 450e ja  työmatkoihin (100km per suunta) 300e. Syön lähes joka pvä töissä jossain ruokapaikassa ja kotonakin ihan hyvin jääkaapissa ruokaa. Jää vieläpä 100 kuussa säästöön. Jos en söisi kaupungilla, niin saisin tietty vielä enemmän säästöön, mutta koska mulla ei ole mitään muuta ns. ylimääräistä (netflix, luottokortteja, lehtitilauksia, osamaksuja, rahoitusautoja, tupakkaa tai viinaa tms), niin hyvällä omalla tunnolla syön töissä hyvän lounaan, jolla jaksan pitkälle iltaan. Ja juu, on vieläpä lemmikkejä, joihin tuhlaan joskus luvattoman paljon ja välillä eläinlääkäriin uppoaa satasia. Ja asun isossa okt:ssa isolla tontilla. Hyvin pärjää. Mies vloput mun luona, arjet muualla töissä ja maksaa omat kulut työpaikkakunnalla ja yleensä ruokansakin haluaa maksaa.

Mutta jos olisi lapsia, pitäisi ottaa joku parempipalkkainen kokoaikainen työ ja mahdollisimman lyhyellä työmatkalla. Näin on kuitenkin hyvä. Pärjää pienemmällä vaivalla halutusta elämänlaadusta tinkimättä.

Vierailija
138/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu keräsi "miljoonan" nuukailemalla ja säästämällä. Ei perhettä, ei harrastuksia, ei mitään mikä maksaa. Toisinaan näen tätä jo harmaaksi muuttunutta tyyppiä kirjaston lehtisalissa lukemassa ilmaisia lehtiä. Heikossa kunnossa näyttää olevan. Toivottavasti tilillä makaileva raha tuottaa tyydytystä.

Minä olen nelikymppinen, säästänyt ja sijoittanut koko ikäni ja minullakin on miljoonaomaisuus. En ole jäänyt mistään paitsi, matkustelen säännölliseti (edullisesti tosin), on harrastuksia, joissa olen erittäin aktiivinen, ja näin pystynyt vähentämään niiden kustannuksia. Kumma käsitys ihmisillä että säästävä ja sijoittava ihminen ei eläisi. Ei eläminen ole sama kuin kuluttaminen. Minä vain pidän huolen että joka viikko (kyllä minulle tulee rahaa joka viikko) kulutan VÄHEMMÄN kuin mitä minulle tulee rahaa. Samalla huolehdin siitä että joka kuukausi tulevaisuuden kuukausittaiset tuloni kasvavat vähintään 2 €. Yleensä tulot kasvavat enemmän.

Vierailija
139/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen on hyvä juttu tiettyyn rajaan asti. Sitten siitä tulee samanlainen rasite kuin kaikesta ylilyödystä tekemisestä. Kuitenkin yksilötasolla se ratkaisee mistä kukakin tykkää ja miten omat valinnat vaikuttaa läheisiin, jos läheisiä on.  Työkavereiden kanssa tullut aiheesta useampaan otteeseen juteltua ja parilla vanhemmat puhuneet, miten säästävät lapsilleen perintöä. Omalle äidilleni olen todennut, että älä vain minulle säästä. Elä, nauti tee mitä haluat, mutta minun takia ei kannata nuukailla. 

Vierailija
140/168 |
14.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nelikymppinen, säästänyt ja sijoittanut koko ikäni ja minullakin on miljoonaomaisuus. En ole jäänyt mistään paitsi, matkustelen säännölliseti (edullisesti tosin), on harrastuksia, joissa olen erittäin aktiivinen, ja näin pystynyt vähentämään niiden kustannuksia. Kumma käsitys ihmisillä että säästävä ja sijoittava ihminen ei eläisi. Ei eläminen ole sama kuin kuluttaminen. Minä vain pidän huolen että joka viikko (kyllä minulle tulee rahaa joka viikko) kulutan VÄHEMMÄN kuin mitä minulle tulee rahaa. Samalla huolehdin siitä että joka kuukausi tulevaisuuden kuukausittaiset tuloni kasvavat vähintään 2 €. Yleensä tulot kasvavat enemmän.

Hyvä sinulle.

Niinkuin sanoin, tämä kaveri ei matkustellut, ei harrastanut.. eleli yli nelikymppiseksi vanhempiensa nurkissa. Ainut tyyppi jolla olen nähnyt paikatut alushousut. Sinänsä varmaan ihan hyvät alkkarit. Jäähän tästä tyypistä ainakin pienempi hiilijalanjälki kuin minusta. Valtio luultavasti perii lopulta rahat jotka tekivät hänestä onnellisen.