Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä rotinaperinteestä

Vierailija
11.08.2013 |

Onko se käytössä paikkakunnallasi, onko mielestäsi "tosi törkeetä" mennä katsomaan vastasyntynyttä vauvaa ilman tuomisia ai "todella törkeetä" kun meet katsomaan vastasyntynyttä vauvaa eikä tarjoilu pelaa?

TÄMÄ... ON KETJUNNE *padapummmmmm*

RINGRING 

TAPPELUT ALKAKOON

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotinoiden lisäksi saatan muulloinkin lapsiperheeltä kysyä, että sopiiko tuoda joku leipomus mukana. Kyse ei siis ole siitä ettenkö luottaisi toisten kykyyn hankkia tarjottavia, vaan kahden aikuisen taloudessa on turha itselle leipoa ja vieras emäntäkin tietää että kahvin keitto ja keksipaketti riittää mainiosti, eikä tarvitse miettiä muuta tarjottavaa.

Vierailija
22/24 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että tapahtumaa, jossa mennään rotinoiden kera katsomaan vauvaa, kutsutaan varpa(ja)isiksi? Tämä nimitys elää edelleen esim. Kainuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla paikkakunnilla Itä-Suomessa esim. kylätoimikunnat ja muut yhteisöt ovat herätelleet henkiin vanhan kauniin rotinaperinteen. Ei siinä tietenkään mitään yhteisöä taustaller tarvita, vaan muutama vasta synnyttäneen ystävä voi lyöttäytyä yhteen ja valmistaa vietävät. Ennen vietiin yleensä iso pullakranssi, sen sisällä ladottiin kuivaa kakkua, pikkuleipiä ja ainakin Karjalassa erilaisia suolaisia piirakoita. Mikään ei estä soveltamasta tähän päivään sopiviksi tuomisia. Itse tehty on aina itse tehty, jos vain taitoa riittää. Jos ei, niin monilla paikkakunnilla on pieniä kotileipomoita, joista voi tilata rotinakorin. Tuotteet ovat kuin kotitekoisia.  

Vierailija
24/24 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta rotinat ovat hyvä juttu ja itse en mene ikinä katsomaan tuoretta vauvaa ilman tuomisia. Tai jos menisin, niin en ainakaan olettaisi, että meille tarvisi mitään tarjoilla.