Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä rotinaperinteestä

Vierailija
11.08.2013 |

Onko se käytössä paikkakunnallasi, onko mielestäsi "tosi törkeetä" mennä katsomaan vastasyntynyttä vauvaa ilman tuomisia ai "todella törkeetä" kun meet katsomaan vastasyntynyttä vauvaa eikä tarjoilu pelaa?

TÄMÄ... ON KETJUNNE *padapummmmmm*

RINGRING 

TAPPELUT ALKAKOON

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viedään rotinapullaa (tai kakkua tms.) eli syötävästä on siis kyse :) Yleensä rotinoita tuo isovanhemmat (Kymi/Uusimaa/Häme).

Oma äitini leipoo aina sahramin kanssa koko uunipellin kokoisen rinkelin, jonka päälle laitamme vauvan makaamaan ja nappaamme kuvan (oikeasti, naurattaa itseänikin!). Tosin tämän perinteen äitini oli kuullut työkaveriltaan ja olemme lanseeranneet sen vasta tässä viimeisimmässä sukupolvessa.

Vierailija
2/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vien rotinoita myös. Oikeastaan minulla se liittyy siihen, että menenpä minne tahansa kenen luo tahansa, niin jos isäntäväen elämäntilanne on sellainen, ettei mitenkään voi heidän ajatella järjestävän jotain tarjoilua, niin vien omat pullat mukanani.

Jos menen katsomaan huonokuntoista vanhusta, joka asuu yksin kotona ja jonka liikkuminen on vaikeaa, vien kahvileivät mennessäni. Jos menisin katsomaan jalkapaketissa olevaa, veisin kahvileipää. Samalla tavalla vien kahvileivät, jos talossa on vauva, koska en oleta, että siellä jaksetaan ja ehditään laittelemaan mitään muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse kuullut ikinä rotinoista... joten tyhmänä mennyt katsomaan vastasyntynyttä ilman ruokia =(

Vauvalle olen aina vienyt vaatteen...

En ole kyllä myöskään mtn kummempia tarjoiluja odottanut, eihän sinne syömään mennä vaan katsomaan vauvaa ja juttelemaan mukavia.

Itse olen ollut niin hyvässä kunnossa molempien synnytysten jälkeen että olen kyllä kaikille kävijöille leiponut jtn kuitenkin, ihan vain koska se on minusta hauskaa muutenkin =)

Vierailija
4/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppaan nyt tämän ksoka onhan se kummallista että aihe pilasi kokonaan toisen ketjun, mutta sitten siitä ei voi kuitenkaan keskustella mukamas =D

Vierailija
5/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2013 klo 14:54"]

uppaan nyt tämän ksoka onhan se kummallista että aihe pilasi kokonaan toisen ketjun, mutta sitten siitä ei voi kuitenkaan keskustella mukamas =D

[/quote]

Vierailija
6/24 |
12.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina vien rotinat, mutta olenkin tuolta Itä-Suomesta. Ja usein on muutenkin viemisinä leipomus kylään koska tykkään leipoa. Erityisesti jos menen lapsiperheeseen. Kaveritkin jo oppineet. :)

7/24 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut rotinoista kuullut, mutta otan kyllä perinteeksi tästä eteenpäin, sillä eniten varmasti ilahduttaa väsynyttä äitiä ruoka- tai herkkulahja! Toki tuo, että vauva saa nätin vaatteet vieraalta, on myös todella ilahduttava ja arkea helpottava lahja - onpahan enemmän vaatteita kierrossa ettei tarvitse kokoajan olla pyykkikonetta pyörittämässä!

Vierailija
8/24 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Never heard.

Vierailija
9/24 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan minun keskisuomalaisessa suvussa ole tuotu rotinoita. Vauvalle annetaan lahjoja vasta ristiäisissä tai nimenantojuhlassa.

Vierailija
10/24 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotinat ja varpajaiset on kyllä kaksi täysin eri asiaa.

Olen aina vienyt rotinat ja itse myös saanut. Ja olen opettanut lapsillekin perinteen, vaikka nykyisin Helsingissä asutaankin.

Vierailija
11/24 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että tapahtumaa, jossa mennään rotinoiden kera katsomaan vauvaa, kutsutaan varpa(ja)isiksi? Tämä nimitys elää edelleen esim. Kainuussa.

Varpajaiset ovat juhla, jolla perheen isä juhlistaa uuden lapsensa syntymää.

Rotinat aivan jotain muuta kuin isän "ryyppäys" juhlat.

Vierailija
12/24 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotinat on karjalainen perinne.

Vierailija
13/24 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotinat on karjalainen perinne.

Vierailija
14/24 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saataispa koko Suomeen rotinaperinne. Olen ihan loppu näiden kutsumattomien vieraiden kanssa, jotka istuvat pöytään odottamaan tarjoiluja ja kitisevät herkkujen puutetta.

Mahavaivaisen vauvan kanssa jokainen vapaa hetki menisi mieluusti nukkumiseen, eikä tarjoiluja oo kiva valmistaa kun kokkailut keskeytyvät jatkuvasti vauvan itkuihin.

Rotinat kunniaan, kiitos!

Vierailija
15/24 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rotinat on tosiaan Karjalasta kotoisin oleva perinne, jota meidän suvussa (vaikka isovanhemmille aikoinaan tulikin Viipurista lähtö evakkoon) ja myös ystäväpiirissä on noudatettu aina.

Ideahan on se, että autetaan vastasynnyttänyttä äitiä viemällä hänelle jotakin valmista ruokaa ja leivonnaisia. Hieno tapa mielestäni.

Itse sain joka kerran (3) todella tervetulleita tuliaisia, joista sain kahvipöytätarjottavat sekä rotinantuojille (jotka yleensä myös keittivät sen kahvin itse) itselleen että pariksi päiväksi perheelle (rotinakoreista löytyi suolaisia piiraita, laatikoita, muhennoksia). Oli iso apu, kun olin leikkausten jälkeen aika huonossa kunnossa. (Ja joo, toki mies hoiti hommia myös, mutta joutui esim. esikoisen syntymän jälkeen huonoksi onneksi työmatkalle.)

Sittemmin olen maksanut potut pottuina ja vien aina ruoka/leivonnaistuliaisia mukanani, kun käyn katsomassa sukulaisen tai ystävän uutta vauvaa.

Eläköön siis rotinaperinne!

Vierailija
17/24 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana perinne, eipä ole minun tuttavapiirissä enää voimissaan.

Vierailija
18/24 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana vanha perinne, jota monikaan ei tunne tai ei halua jatkaa nykyaikana. Valitettavaa :(

Vierailija
19/24 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil on rotinat, mut myöhä ollaa karjalaisii. Muistelen vielkii, mite hyvä yks suklaakakku oli, minkä sain esikoisen aikaa.

Vierailija
20/24 |
11.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitella että mentäisiin vauvaa katsomaan ilman rotinoita tai edes jonkinlaista tuliaista! Kerran tosin mentiin, kun kyläilykutsu tuli pyhäiltana ex tempore,  nolotti... muutenkin tykkään viedä aina tuliaisia,  edes jotain pientä.