Miten tuo subjektiivisen päivähoidon poisto toimisi pätkätyöläisten
tai tuntityöläisten lasten kohdalla? Kyselee yksi sellainen. Mulla on kaksi pientä poikaa, joista varsinkin nuorempi on tosi hitaasti lämpenevä ja arka. Kesti kaaaauuuan, ennen kuin sopeutui nykyiseen hoitopaikkaan. Itse teen projekteja pätkissä, väliin voi jäädä jopa 2-3kk työttömyysjaksojakin, niinä aikoina teen satunaista tuntityötä (=opetustyötä sen mitä satun saamaan).
Eli huolestuttaa oikeasti, jos päivähoito-oikeutta rajoitetaan. Pitäisikö lapseni mennä aina pätkittäin uuteen päiväkotiin, uusilla hoitajilla ja lapsilla. Joillekin tämä voi toimia, mutta omat lapseni kärsisivät valtavasti ja jos näin todella olisi miettisin kaksi kertaa lähtisinkö edes töihin.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:29"]
Mitenkäs sitä silloin pärjättiin, kun kunnallinen päivähoitopaikka oli harvinaisuus?
[/quote]
Niin kuin sanoinkin niin meillä oli sellainenkin tilanne, että äiti sai karenssin kun ei voinut ottaa töitä vastaan kun ei ollut hoitopaikkaa. Siskoni ei ole ollut koskaan kunnallisessa hoidossa vaan naapurin mummoilla tms. Se oli sitä kultaista 90-lukua. Ja pätkätöitä ei tässä määrin ollut mitä nyt on tietyillä aloilla ihan valtavasti.
Aika usein ennen isovanhemmat hoitivat, mutta nykyään monet mummotkin ovat töissä. Taannoin eläkkeelle jäänyt työkaveri huokaili että nyt kun olisi aikaa lapsen lapsille, ei murkkuikäisiä mummo enää kiinnosta.
mielestäni pitäisi alkaa maksamaan hoitotunneista. Siten, että jos lapsi on täydet hoitotunnit ja -päivät, saisi perhe jonkun "alennuksen" köntästä. Näin se siitä kokopäivätyöhön tulisi kannustin ja ne, jotka tekevät osa-aikaista tai kautta, saisivat lapsen hoitoon Todellisilla kustannuksilla. Ne joilla lapset on silloin tällöin tai puolipäiväisesti hoidossa, maksavat vain kertyneistä tunneista.
Se tietysti vaatisi sitä, että pk:ssa olisi jonkunlainen "vapaiden paikkojen" kiintiö lapsille, jotka ovat kausittain hoidossa. Menisikä se vaikka ihan alueittain lähipk:n mukaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 19:25"]
Subjektiivisen päivähoito-oikeuden leikkaaminen vaikuttaa negatiivisella tavalla suoraan varhaiskasvatuksen laatuun. Päivähoitopaikkoja saataisi laskennallisesti lisää, samalla kuitenkaan velvoittamatta työntekijöiden määrän lisäämistä. 3-5-vuotiaiden ryhmässä esimerkiksi saa olla 7.0 lasta/aikuinen. Käytännössä lapsi lasketaan yhdeksi kokonaiseksi lapseksi, jos hän on hoidossa kuun jokaisena päivänä täysipäiväisesti. Puoli päivää hoidossa oleva lapsi on siis vain 0.5 lasta. Yhtä aikuista kohti voidaan siis subjektiivisen päivähoito-oikeuden leikkaamisen myötä ympätä enemmän ns todellisia nuppeja per ryhmä. Yleensä puolipäiväisenä hoidossa olevat eivät myöskään tee keskellä päivää ns. läpystä vaihtoa (niin että toinen hoidossa 7.30-12 ja toinen 12-16.30) vaan ovat suurinpiirtein samaan aikaan hoidossa. Lapsiryhmien koko tulisi siis leikkauksen myötä kasvamaan. Jo tämänhetkiset ryhmäkoot ovat kaikkien alan asiantuntijoiden mukaan liian suuria ja ryhmäkokoja pitäisikin pyrkiä lisäämään hoidon laadun takaamiseksi.
T: Lastentarhanopettaja
[/quote]
No niin fiksu vastaus. Näissä "säästöissä" ei koskaan kuunnella niitä jotka todelliset seuraukset tietävät. Voistko lähettää jollekkin päättäjälle tuon postissa.
Pätkätyöläinen ei voi useinkaan tietää etukäteen saako vaikka 2 päivän keikan, viikon keikan vaiko tuleeko yllättäen useamman kuukauden työrupeama. Elikkä onko mahdollista saada paikka jossa tuntimäärät vaihtelevat jatkuvasti jos paikat jaetaan tyyliin täyspäiväiset lapset ja sitten puolipäiväiset. Jos paikat täytetään usealla puolipäivä lapsella voiko yhtäkkiä sitten osa ollakkin kokopäiväisiä jos vanhemmalla onkin pidempi pätkä töitä?
Menee säätämiseksi ja taatusti kuormittaa päiväkotien työntekijöitä kohtuuttomasti vaikka mukamas säästetään sun muuta.
Jos joku syteemi toimii edes jotenkin pitää harkita tarkoin sen systeemin purkamista. Nykyinen syteemi ei varmasti ole täydellinen, mutta nämä "uudistukset" eivät säästöjä tuo.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 21:56"]
37, miten voi toimittaa jotain vuorolistoja kun monesti selviää työnantajallekin, onko rahoitusta jatkaa työtä seuraavalla viikolla? Tai kun yhtäkkiä kutsutaan töihin tyyliin paikkaan jossa olit viime kesänä ja tutun kummon kaimalta kuullut että olet työttömänä; nyt X sairastui, voitko tulla huomenna, niin selvitä nyt hyvä ihminen miten sinä tässä tapauksessa jotain listoja päiväkotiin toimitat?
[/quote]
No voi halvattu, TOIMITAT siltä ajalta kun olet töissä. Jos ei ole työvuorolistaa, silloin olet joka päivä töissä 8-16 ja toimitat sen työsopimuksesi mistä käy ilmi työaika. Noin toimitaan vuoropäiväkodissa, onnistuu tavallisessakin, olen päiväkodissa töissä. Ei ne pätkät mitään vaikuta siihen toimittaako työvuorolista tai ei, toimittaa siltä ajalta kun tietää. Ja kun lapsi on se ylipaikkalainen, voi tuoda hoitoon nopeallakin tahdilla, näinhän se toimii nytkin. Vapaapäivieä voi vaihtaa jos tulee työvuoromuutoksia jne.
[/quote]
Et taida tajuta. Näin se onnistusi nyt, mutta jos tulisi laki, että työttömän lapselle ei tarjota kokopäiväistä paikkaa niin miten sitten? Pätkätyöläinen voi olla osan aikaa sovitetulla työttömyyspäivärahalla elikkä saa viikossa osan työstä ja jos ei töitä saa saa pienen pätkän työttömyysturvaa. Jos hän on saman viikon aikana työtön ja töissä niin kumpaan hän on oikeutettu kokopäiväiseen vaiko osapäiväiseen hoitopaikkaan? Tilanne voi muuttua yllättäen niin, että pätkätyöläinen on työtön kaksi viikkoa ja sitten töissä paripäivää ja työtön ja sitten vaikka töissä kuukauden kokopäiväisenä.
Kun ei voi tietää saako töitä vai ei miten määritellä oikeus päiväkotipaikkaan jos tämä subjektiivinen päivähoito juttu toteutuu.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:29"]
Mitenkäs sitä silloin pärjättiin, kun kunnallinen päivähoitopaikka oli harvinaisuus?
[/quote]
Minun äitini oli seurakunnan pätkätyöntekijä, kun minä olin pieni. Ei ollut maalla mitään hoitopaikkoja. Asia ratkaistiin sitten, että mummo hoiti alkuun, mutta kun mummo sairastui syöpään ja joutui sairalaan, minä kuljin äidin mukana tai olin yksin kotonakin toisinaan, 5-6-vuotiaana; silloin kun 3 ja 4 vuotta vanhemmat veljet olivat koulussa.