Miten tuo subjektiivisen päivähoidon poisto toimisi pätkätyöläisten
tai tuntityöläisten lasten kohdalla? Kyselee yksi sellainen. Mulla on kaksi pientä poikaa, joista varsinkin nuorempi on tosi hitaasti lämpenevä ja arka. Kesti kaaaauuuan, ennen kuin sopeutui nykyiseen hoitopaikkaan. Itse teen projekteja pätkissä, väliin voi jäädä jopa 2-3kk työttömyysjaksojakin, niinä aikoina teen satunaista tuntityötä (=opetustyötä sen mitä satun saamaan).
Eli huolestuttaa oikeasti, jos päivähoito-oikeutta rajoitetaan. Pitäisikö lapseni mennä aina pätkittäin uuteen päiväkotiin, uusilla hoitajilla ja lapsilla. Joillekin tämä voi toimia, mutta omat lapseni kärsisivät valtavasti ja jos näin todella olisi miettisin kaksi kertaa lähtisinkö edes töihin.
Kommentit (67)
37, miten voi toimittaa jotain vuorolistoja kun monesti selviää työnantajallekin, onko rahoitusta jatkaa työtä seuraavalla viikolla? Tai kun yhtäkkiä kutsutaan töihin tyyliin paikkaan jossa olit viime kesänä ja tutun kummon kaimalta kuullut että olet työttömänä; nyt X sairastui, voitko tulla huomenna, niin selvitä nyt hyvä ihminen miten sinä tässä tapauksessa jotain listoja päiväkotiin toimitat?
80-luvulla ei ollut tosiaan pätkätöitä, siivoojat ja kassat olivat vakinaisia; isoimmissa marketeissa vain oli pätkätyöläisiä, opiskelijoita.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 21:34"]
Kummasti nää systeemit onnistui 1990-luvun alussa ja 1980-luvulla. Silloin kun jäi työttömäksi, oli vielä kuukauden verran paikka päiväkodissa, sitten piti ottaa lapsi pois jos ei ollut töitä. Sama koski jos jäi äitiysvapaalle. Neuvolan/lääkärin/soskun tms. todistuksella lapsi sai pitää paikan.
Jo nyt vuorohoidossa vanhemmat toimittaa työvuorolistansa päiväkotiin ja systeemi toimii, ei sitä varten ole palkattu erillistä hekilökuntaa. Ihmettelen miksi sama systeemi ei voisi toimia peruspäiväkodin puolella. Vanhempien tyvävuorolistat päiväkotiin, työaikoihin lisätään matkat ja siinä on lapsen hoitoaika. Se vie hoitoon kumpi vanhemmista menee myöhäisemmäksi ja se hakee kumpi pääsee aikaisemmin. Lomat ja muut vapaat näkee listoista, silloin lapsi on kotona. Tätä se uudistus tarkoittaa, todennäköisesti ja on ihan oikein.
Ja nyt niiden kimuranttien bussimatkalaisten ja yhden auton ihmisten on turha motkottaa, elämä on valintoja, voi valita ihan itse missä asuu.
[/quote]
Ei kyllä onnistunut. Muistan kuinka oma äitini sai karenssin juurikin 90-luvun alussa kun ei ollut hoitopaikkaa!
Ja hei, kerro ihmeessä että miten me keikkalaiset ilmoitetaan hoitoon tarkkoja aikoja, kun saattaa samalle aamulle tulla soitto töihin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 21:56"]
37, miten voi toimittaa jotain vuorolistoja kun monesti selviää työnantajallekin, onko rahoitusta jatkaa työtä seuraavalla viikolla? Tai kun yhtäkkiä kutsutaan töihin tyyliin paikkaan jossa olit viime kesänä ja tutun kummon kaimalta kuullut että olet työttömänä; nyt X sairastui, voitko tulla huomenna, niin selvitä nyt hyvä ihminen miten sinä tässä tapauksessa jotain listoja päiväkotiin toimitat?
[/quote]
No voi halvattu, TOIMITAT siltä ajalta kun olet töissä. Jos ei ole työvuorolistaa, silloin olet joka päivä töissä 8-16 ja toimitat sen työsopimuksesi mistä käy ilmi työaika. Noin toimitaan vuoropäiväkodissa, onnistuu tavallisessakin, olen päiväkodissa töissä. Ei ne pätkät mitään vaikuta siihen toimittaako työvuorolista tai ei, toimittaa siltä ajalta kun tietää. Ja kun lapsi on se ylipaikkalainen, voi tuoda hoitoon nopeallakin tahdilla, näinhän se toimii nytkin. Vapaapäivieä voi vaihtaa jos tulee työvuoromuutoksia jne.
Ei kai tässä nyt oltu viemässä oikeutta päivähoitopaikkaan vaan oikeutta kokopäivähoitoon jos vanhempi on kotona. Ei sekään ole lapsen etu että pidetään joka päivä 8h päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona. Kyllä 6h 3 kertaa viikossa varmasti riittää virikkeeksi.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 21:37"]
Jatkan vielä. Pätkätyöläisten asemaan ei muutos vaikuttaisi, muutoin kun taas niin, että lapsi kotona kun ei ole työssä. Työvuorolista riittää selvitykseksi. Yrittäjä rustaa sen itse ja vastaa sen oikeellisuudesta. Päiväkodeissa on lain mukaan sallittua ylittää ryhmäkoko tilapäisesti. Sama tuttu paikka siis säilyy lapsella kun voi olla tilapäisesti (käytännössä aina) ylipaikalla.
Ei tehdä asioista liian monimutkaisia.
[/quote]
Sä et voi olla tosissasi!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:04"]
Ei kai tässä nyt oltu viemässä oikeutta päivähoitopaikkaan vaan oikeutta kokopäivähoitoon jos vanhempi on kotona. Ei sekään ole lapsen etu että pidetään joka päivä 8h päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona. Kyllä 6h 3 kertaa viikossa varmasti riittää virikkeeksi.
[/quote]
Kaksi päivääkin viikossa riittää hyvin.
Kyllä vanhempien pitää alkaa itsekin keksimään lapsilleen virikkeitä. Ja antaa lapsien oppia kestämään tylsyyttäkin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 21:42"]
Jatkan vielä. Pätkätyöläisten asemaan ei muutos vaikuttaisi, muutoin kun taas niin, että lapsi kotona kun ei ole työssä. Työvuorolista riittää selvitykseksi. Yrittäjä rustaa sen itse ja vastaa sen oikeellisuudesta. Päiväkodeissa on lain mukaan sallittua ylittää ryhmäkoko tilapäisesti. Sama tuttu paikka siis säilyy lapsella kun voi olla tilapäisesti (käytännössä aina) ylipaikalla.
[/quote]
Nyt puhut aidanseipäästä. Pätkätyöläisellä voi työnantajat vaihtua nopeaan tahtiin, ei pätkätyö tarkoita vuorotyötä, ystävä hyvä. Pätkätyö on sitä, että ollaan puoli vuotta töissä yhdellä työnantajalla, sitten työttömänä, kohta taas töissä jollain muulla työnantajalla tai samalla jne. Miten sinä muka vuorolistoja työnantajalta voit tuossa tilanteessa viedä, et mitenkään. Voisi sanoa, että älä itse yksinkertaista kun et tajua mistä on kysymys. Esim. minä olin lasten hoitorupeaman aikana usealla eri työnantajalla ja kävin jonkun kurssinkin välissä. Työantajat vaihtuivat siksi, kun otin aina uuden työn sieltä mistä nopeiden sai. samoillekin olisi jonkun ajan päästä päässyt, mutta yleensä sai nopeammin jotain muuta. Ei siinä mitään työvuorolistoja ollut, ihan puhdasta päivätyötä tein pätkätyöläisenä.
[/quote]
Miten se työnantajan vaihtuminen vaikuttaa? Työvuorolista tai työsopimus josta käy aina ilmi työaika. Tottakai toimitat aina jokaiselta työnantajalta heti kun tiedät. Ymmärrän toki ettei se ole kivaa kun sitten on pidettävä piltti kotona vapaapäivällä. Olen päiväkodissa töissä ja jo nyt pätkätyöläiset toimittaa vaikka 50 eri työnantajalta vuodessa ne listansa. Miksi koet asian vaikeaksi?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 21:56"]
[/quote]
No voi halvattu, TOIMITAT siltä ajalta kun olet töissä. Jos ei ole työvuorolistaa, silloin olet joka päivä töissä 8-16 ja toimitat sen työsopimuksesi mistä käy ilmi työaika. Noin toimitaan vuoropäiväkodissa, onnistuu tavallisessakin, olen päiväkodissa töissä. Ei ne pätkät mitään vaikuta siihen toimittaako työvuorolista tai ei, toimittaa siltä ajalta kun tietää. Ja kun lapsi on se ylipaikkalainen, voi tuoda hoitoon nopeallakin tahdilla, näinhän se toimii nytkin. Vapaapäivieä voi vaihtaa jos tulee työvuoromuutoksia jne.
[/quote]
Mitä helkkarin vuorolistoja? Ei minulla normaalissa päivätyössä mitään vuorolistoja ole...tajuatko sinä mikä on pätkätyöläinen? Se ei ole sama asia kuin vuorotyöläinen, pätkätyöläiselläkin voi olla vuorotyö, mutta yhtä lailla voi olla normaali päivätyö. Tajuatko sinä, että pätkätyöläisyys tarkoittaa sitä, että lähdetään tosi nopealla tahdilla töihin milloin minnekin, kun kutsutaan? Työsopimuskin kirjoitetaan monesti vasta ekana työpäivänä näissä tilanteissa. Sulle ei taida mennä tämä rautalangastakaan mitenkään perillle....
[/quote]
Eikä! :D Ja mun lapsi on ollut vuorohoidossa ja se on ihan eri asia kuin keikkatyö. Eikä todellakaan ole suotavaa alati muutella hoitopäiviä.
[/quote]
Sä et voi olla tosissasi!
[/quote]
Niin mikä tässä on hankalaa? Lapsi tuodaan päiväkotiin jos tulee soitto töihin, jos ei tule, on kotona. Tähän se tulee menemään. Päiväkoti on aina sama koska tilapäinen ryhmäkoon ylittäminen on sallittua.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:07"]
[/quote]
Nyt puhut aidanseipäästä. Pätkätyöläisellä voi työnantajat vaihtua nopeaan tahtiin, ei pätkätyö tarkoita vuorotyötä, ystävä hyvä. Pätkätyö on sitä, että ollaan puoli vuotta töissä yhdellä työnantajalla, sitten työttömänä, kohta taas töissä jollain muulla työnantajalla tai samalla jne. Miten sinä muka vuorolistoja työnantajalta voit tuossa tilanteessa viedä, et mitenkään. Voisi sanoa, että älä itse yksinkertaista kun et tajua mistä on kysymys. Esim. minä olin lasten hoitorupeaman aikana usealla eri työnantajalla ja kävin jonkun kurssinkin välissä. Työantajat vaihtuivat siksi, kun otin aina uuden työn sieltä mistä nopeiden sai. samoillekin olisi jonkun ajan päästä päässyt, mutta yleensä sai nopeammin jotain muuta. Ei siinä mitään työvuorolistoja ollut, ihan puhdasta päivätyötä tein pätkätyöläisenä.
[/quote]
Miten se työnantajan vaihtuminen vaikuttaa? Työvuorolista tai työsopimus josta käy aina ilmi työaika. Tottakai toimitat aina jokaiselta työnantajalta heti kun tiedät. Ymmärrän toki ettei se ole kivaa kun sitten on pidettävä piltti kotona vapaapäivällä. Olen päiväkodissa töissä ja jo nyt pätkätyöläiset toimittaa vaikka 50 eri työnantajalta vuodessa ne listansa. Miksi koet asian vaikeaksi?
[/quote]
Siksi kun pätkätyöläisellä ei ole vuorolistoja!!! Pätkätyö tarkoittaa sitä, että työ loppuu esim. tämän viikon perjantaina, kun kuukin vaihtuu. Ok. piltti pois hoidosta, tiistaina soittaakin viime keväinen työnantaja, että meillä olisi sijaisuus, pääsetkö jo tänään. Mikä hemmetin vuorolista? Ei kukaan voi olla noin tyhmä....
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:08"]
[/quote]
Eikä! :D Ja mun lapsi on ollut vuorohoidossa ja se on ihan eri asia kuin keikkatyö. Eikä todellakaan ole suotavaa alati muutella hoitopäiviä.
[/quote]
Ei se ole suotavaa, mutta joskus se on pakko jos vanhemmat tekee epäsäännöllistä ja liikkuvaa työtä esimerkiksi. On paljon töitä missä ei aina tiedä työaikaa etukäteen, silloin muutellaan niitä hoitoaikoja, ainakin meillä onnistuu.
Tämä yksi vastasi tuohon väliin...kun ei voi tietää, saako töitä huomenna vai ensi vuonna...eli tässä ap ajaa takaa sitä, että kun ei tiedä töistä mutta niitä on aika usein tottunut saamaan, niin milloin lapsi pois hoidosta.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siksi kun pätkätyöläisellä ei ole vuorolistoja!!! Pätkätyö tarkoittaa sitä, että työ loppuu esim. tämän viikon perjantaina, kun kuukin vaihtuu. Ok. piltti pois hoidosta, tiistaina soittaakin viime keväinen työnantaja, että meillä olisi sijaisuus, pääsetkö jo tänään. Mikä hemmetin vuorolista? Ei kukaan voi olla noin tyhmä....
[/quote]
Väännetään rautalangasta. Sulla on lapselle hoitopaikka, on sovittu, että lapsi tulee hoitoon joka päivä, mutta on pois jos et olekaan töissä. Jos teet yhden päivän pätkän, ilmoitat aamulla tuodessa työajan, sama koskee esim. 1-5 työpäivän pätkiä, pidemmistä työvuorolista. Vaikeaa?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:09"]
[
Niin mikä tässä on hankalaa? Lapsi tuodaan päiväkotiin jos tulee soitto töihin, jos ei tule, on kotona. Tähän se tulee menemään. Päiväkoti on aina sama koska tilapäinen ryhmäkoon ylittäminen on sallittua.
[/quote]
Jos soitto tulee niin töihin pitäisi yleensä lähteä heti. Ei siinä ole aikaa viedä hoitoon. Tai toki voi viedä, mutta jos ei pääse töihin/menee myöhässä niin aika pian sua ei enää soitella töihin. Tätä se on nykyään! Me ollaan tehty niin että on hoitosopimus 15 pvä/kk) ja mies vie aamulla töihin. välillä pidetään ylimääräisiä vapaita paljonkin, etenkin nyt kesällä. Päiväkodista on tullut selkeä viesti, että ei ole suotavaa tehdä niin, että ei tule hoitoon, tuleekin, ei tulekaan jne ja siksi meillä on selkeät hoitopäivät ylhäällä, joista joustetaan välillä vapaiden suuntaan. (joka on tietty riski sekin) Mä en pysty mitenkään ilmoittamaan etukäteen omia vuorojani etukäteen, niitä kun tehdään aamussa ja illassa joten hoitoaika ilmoitettu 7.15-16.30
Itselleni taas tulee mieleen että se hyöty tästä ainakin olisi ettei vauvan kanssa kotona oleva vanhempi voi laittaa vanhempaa lasta automaattisesti päivähoitoon..koska mitä järkeä siinä on kenenkään kannalta? Toki äiti pääsee silloin helpommalla kun voi päivät kölliä vauvan kanssa esikoisen ollessa päivähoidossa, mutta onko sellaiseen palveluun tässä maassa enää varaa? On olemassa kerhoja ja puistoja joissa se esikoinen saa vaihtelua ja seuraa, mutta se vaatiikin enemmän vaivannäköä vanhemmalta..
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:12"]
Väännetään rautalangasta. Sulla on lapselle hoitopaikka, on sovittu, että lapsi tulee hoitoon joka päivä, mutta on pois jos et olekaan töissä. Jos teet yhden päivän pätkän, ilmoitat aamulla tuodessa työajan, sama koskee esim. 1-5 työpäivän pätkiä, pidemmistä työvuorolista. Vaikeaa?
[/quote]
Mulle saattaa tuolla soitto pahimmillaan klo 11. Joten siks lapsi on hoidossa toisinaan jo valmiiksi. Mitään pidempiä pätkiä ei keikkalaisella ole, usko jo! Kaikki lomat jne pitää kesälomaa lukuunottamatta laittaa summassa. Jo nyt keikkalaisen työ on taloudellisesti ja byrokraattisesti tehty niin hankalaksi että jos päiväkodinkin kanssa menee näin hankalaksi niin saa työnteko jäädä :) Se vuoróhoito säännöllisesti on ihan eri asia.
Mitenkäs sitä silloin pärjättiin, kun kunnallinen päivähoitopaikka oli harvinaisuus?
Minä kannatan tätä siltä osin, että ne mammalomalaiset eivät saisi isommalle hoitopaikkaa kuin lääkärin tmv avulla.
Jo se auttaisi, ettei ihmiset dumppaa pieniä lapsia vauvan edestä hoitoon minkään ihmeellisen tekosyyn varjolla. "Pitäähän sen vauvan saada samallalailla huomiota kuin esikoisen" -.-