Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero - ex-puoliso ei anna tavata lapsia

Vierailija
09.08.2013 |

Apua ja mielipiteitä kaipasin. Olen kolmen pienen lapsen isä, joka on vaimonsa kanssa eroamassa. Olen asunut toisessa osoitteessa nyt keväästä saakka ja ex-vaimo jäi lasten kanssa entiseen yhteiseen asuntoomme asumaan. Meillä on nyt erittäin riitaisat välit, ex-vaimo ei itse asiassa edes suostu puhumaan kanssani. Siispä emme ole pystyneet sopimaan yhtään mistään - asuminen, omaisuuden jako, elatusmaksut ovat kaikki edelleen auki. Isoin ongelma on, että myöskään tapaamissopimusta ei ole.

Itse haluaisin mieluiten vuoroasumisjärjestelyn puolet ja puolet -periaatteella. Ex-vaimo taas edustaa ihan toista ääripäätä. Hän ei suostu mihinkään muuhun kuin minimitapaamisiin joka toinen viikonloppu. Olen ollut lasten syntymästä saakka heidän elämässään aktiivisesti mukana ja mielestäni ihan tasa-arvoinen vanhempi ja lapsille tärkeä. Tämä tilanne on ihan toivoton. Minulle olisi todella raskasta etten saisi enää tavata lapsiani.

Olemme menossa parin viikon päästä lastenvalvojan luo, jossa keskustellaan tästä tapaamisasiasta. Niinpä ajattelin tulla tänne palstalle kysymään mielipiteitä ja ehkä neuvojakin - mitä minun kannattaisi tehdä? Onko mitään toivoa, jos emme pääse sopuun? Tiedän, että tällä palstalla on pääosin naisia ja voi olla, että täältä ei löydy ketään, joka olisi ollut vastaavassa tilanteessa, mutta siltikin. Olisiko jotain ajatuksia tästä tilanteesta? Onko mitään keinoa, jolla saisin ex-vaimon ymmärtämään, että myös lasten etu on, että säilyttävät läheisen yhteyden isäänsä?

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeuden väliaikaispäätös tapaamisista voisi tosiaan olla yksi vaihtoehto, jos emme mitenkään muuten onnistu saamaan mustaa valkoisella näistä tapaamisista. Mutta pahoin pelkään, että oikeuskin päättää vain sen minimin, joka toinen viikonloppu, joka olisi itselleni aivan katastrofi.

Tavallanhan voisi olla järkevää ottaa se joka toinen viikonloppu, kun ex kerran sitä tarjoaa, mutta pelkään, että jos suostun siihen, se jää pysyväksi, eikä asiasta enää edes keskustela.

Vierailija
82/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teit, että ex-vaimosi on niin vihainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:04"]

Tapaamisasia ja huoltajuusasia ratkaistaan viime kädessä oikeudessa.

[/quote]

Ei se oikeudenpäätös vaikuta, jos äiti ei anna lapsia.

Käy lukemassa eroperhefoorumia, se on täynnä tarinoita vanhemmista, jotka ovat käyneet oikeudessa uudelleen ja uudelleen eikä mitään muutosta ole tapahtunut.

Vierailija
84/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:07"]

Tapaamisoikeutta voidaan myös tehostaa uhkasakoilla. Eli joka kerta, kun äiti ei anna lasten tavata isäänsä, mätkähtää sakko.

Sinuna olisin kyllä jo ajat sitten ottanut yhteyttä perheoikeuteen erikoistuneeseen asianajajaan. Miksi et ole niin jo tehnyt?

[/quote]

Ei sitä eron tiimellyksessä osaa ajatella niin aina järkevästi, kun ulkopuolisena.

Vierailija
85/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:10"]

[/quote]

Toisille riittää se, että eroaa. Jopa silloin, kun vaimo on itse sitä halunnut.

Vierailija
86/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse suostua joka toinen viikonloppu tapaamisiin, vaan vaatia useammin tapaamisia. Etenkin jos asutte samassa kaupungissa, ei tapaamisten järjestämisen pitäisi olla välimatkojen takia vaikeaa.

Tapaamisia ei myöskään voi järjestää exän kotona, jos ette ole puheväleissä, typerä ehdotuskin.

Vierailija
87/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:05"]

Toivottavasti ero ei ole sinun tekemisten vuoksi...

[/quote]

Mikään muuhan ei ole edes mahdollista, eihän?!

Oli eron syyt mitkä oli, lapsilla on oikeus molempiin vanhempiinsa.

Vierailija
88/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä harkinnut ottaa yhteyttä asianajajaan, enkä itse asiassa oikein tiedä itsekään miksen ole siihen ryhtynyt. Olen kai toivonut edelleen, että voisimme päästä tässä sopuratkaisuun ja pelännyt, että asianajajien sotkeminen kuvioon saisi exän entistä enemmän tolaltaan.

Ja kaikille asiaa kysyneille tiedoksi - kyllä - ero tuli minun tekemisteni vuoksi. Minulla oli suhde toisen kanssa, on edelleen. Se selittää ja tekee osittain ymmärrettäväksi miksi ex on niin katkera ja raivoissaan. Mutta lasten kautta kostamiseen en olisi uskonut hänen ryhtyvän.

Vierailija
89/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja mitä merkitystä vaikka olisikin?

Ellei sitten ole lapsille jotain tehnyt.

Vierailija
90/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:11"]

[/quote]

[/quote]

Mikä vastaus se tuo oli? 

Eron taustalla oleva asia on takuulla se, miksi et pääse sopuun vaimosi kanssa. Selvitä se ensin.

Vierailija
91/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:13"]

[/quote]

Mikään muuhan ei ole edes mahdollista, eihän?!

Oli eron syyt mitkä oli, lapsilla on oikeus molempiin vanhempiinsa.

[/quote]Nuija...

Vierailija
92/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Lopputulema taitaa olla, että hirveästi toivoa ei ole, jos ex ei muutu sovinnolliseksi, mutta siitä taas ei taida olla suuremmin toivoa. Kaikkein mieluiten haluaisin itse lähivanhemmuuden, mutta sen suhteen ainakin mahdollisuuteni taitavat olla olemattomattomat.

Tuntuu vain niin väärältä ja kohtuuttomalta, että erotilanteessa isällä ei ole mitään oikeuksia lasten suhteen. Ja lasten oikeutta isäänsä ei tunnu puolustavan kukaan.

Vierailija
93/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:14"]

Olen kyllä harkinnut ottaa yhteyttä asianajajaan, enkä itse asiassa oikein tiedä itsekään miksen ole siihen ryhtynyt. Olen kai toivonut edelleen, että voisimme päästä tässä sopuratkaisuun ja pelännyt, että asianajajien sotkeminen kuvioon saisi exän entistä enemmän tolaltaan.

Ja kaikille asiaa kysyneille tiedoksi - kyllä - ero tuli minun tekemisteni vuoksi. Minulla oli suhde toisen kanssa, on edelleen. Se selittää ja tekee osittain ymmärrettäväksi miksi ex on niin katkera ja raivoissaan. Mutta lasten kautta kostamiseen en olisi uskonut hänen ryhtyvän.

[/quote]

No näin arvelinkin, nro 12 kirjoittelin. Eli nainen on naiselle susi ja kun kerran vielä petit niin pahempaa ei voi käydä ja naisen logiikallani ymmärrän eksääsi täysin, tai siis sitä ajatuksenjuoksua. Paitsi että ex haluaa kostaa sinulle lasten kautta niin hän ei halua, että joku uusi vosu tulee leikkimään äitipuolta hänen lapsilleen, pesemään hänen lastensa hampaita iltaisin tai pistämään hänen lapsiaan jäähypenkille. Naisen ajatuksenjuoku vain menee niin. Kai se on joku alkukantainen leijonaemon geeni.

No, naisena voin vain sanoa, että tässä tilanteessa, että peitit vaimoasi ei varmaan kannata toivoa muuta kuin että saisit tavata lapsia edes sen minimin. Exäsi taistelee kynsin hampain sen puolesta, että lapset ovat luonasi mahdollisimman vähän, sorry. Ja naisen logiikan tuntien hän tulee lypsämään sinulta myös rahallisesti kaiken mahdollisen.

Naisen tippaleipäaivo vaan ei toimi kuten miehen putkiaivo, sorry. Tämä on nyt myöhäistä sanoa, mutta etkö tullut ajatelleeksi asiaa ennen kuin petit vaimoa?

Vierailija
94/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisista tulee samanlaisia hermoraunioita kuin pikkulapsista, joilta on otettu karkit pois, kun kaikki ei suju heidän suunnitelmien mukaan. Ja äitiydessä on diktatuurimaisen rajaton valta määrätä ja löytää väyliä vihansa, katkeruutensa ja kostonhalunta ilmaisuun lastensa kautta.

Äidin vallan merkistystä ei yleensä tarkastella riittävän avoimesti ja äiti voi käyttää valtaansa ja rauhassa yleensä siihen kenenkään puuttumatta.

Vierailija
95/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää että lastesi äiti ei pysty näkemään tilanteessa lasten etua. Harmillisen usein erotilanteissa vanhemmat taantuvat loukkaantuneen pikkukakaran tasolle ja lapsen paras unohtuu.

Vaikka vanhempien välillä olisi riitaa ja katkeruutta, se ei saisi vaikuttaa lasten asioihin mitenkään. Toivottavasti eksäsi tulee järkiinsä, muuten lasten elämä tulee olemaan helvettiä jos äitinsä purkaa heille pahaa oloaan ja mustamaalaa isää ja estää isää tapaamasta lapsia.

Vitoselle: harmi ettei kaverisi entinen mies tehnyt rikosilmoitusta perättömistä ilmoituksista ja tapaamisoikeuden noudattamatta jättämisestä. Sellainen harakka kuin kaverisi ei ansaitsisi tulla äidiksi alunperinkään.

Vierailija
96/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:22"]

Kiitos kaikille vastauksista. Lopputulema taitaa olla, että hirveästi toivoa ei ole, jos ex ei muutu sovinnolliseksi, mutta siitä taas ei taida olla suuremmin toivoa. Kaikkein mieluiten haluaisin itse lähivanhemmuuden, mutta sen suhteen ainakin mahdollisuuteni taitavat olla olemattomattomat.

Tuntuu vain niin väärältä ja kohtuuttomalta, että erotilanteessa isällä ei ole mitään oikeuksia lasten suhteen. Ja lasten oikeutta isäänsä ei tunnu puolustavan kukaan.

[/quote]

Ex muuttuu sovinnolliseksi kun myönnät, ettet sinäkään aina oikeassa ole ja pyrit selvittämään mistä vaimosi paha olo johtuu. Ota vastuu teoistasi. Näin näytät hyvää esimerkkiä myös lapsillesi.

Vierailija
97/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 12:11"]

[/quote]

[/quote]

Mikä vastaus se tuo oli? 

Eron taustalla oleva asia on takuulla se, miksi et pääse sopuun vaimosi kanssa. Selvitä se ensin.

[/quote]

se, että mies ja nainen eroaa, ei liene heidän lastensa vika?

Joten on aina typerää ja itsekästä kostaa ero lapsille, oli eron syy mikä tahansa.

Ellei sitten tosissaan syy eroon ole se, että mies on ollut esim. väkivaltainen lapsia kohtaan ja pelkää lasten puolesta. Yleensä kuitenkin kyseessä on vain keskenkasvuisen ja katkeran ihmisen kiusanteko, joka myrkyttää itsensä lisäksi lapsensa.

Vierailija
98/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä exäsi suhtautumisen ymmärtää, jos miettii, että hän on tullut jätetyksi. Hänen puolisollaan on ollut ja on edelleen suhde toiseen naiseen, vaikka teillä on pienet lapset ja varmasti arki on heidän kanssaan rankkaa ilman erokriisiäkin.

Toivottavasti ymmärrät edes pitää uuden naisen poissa lasten tapaamisista edes jonkin aikaa. Lapsille vanhempien eroon tottumiseen menee oma aikansa ja jos heti esitellään isän uusi nainen, se on vähän liikaa ja suorastaan mautonta.

Vierailija
99/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kaikkea kun ei voi saada enää sitten kun eroaa. Itse olet valinnut uuden suhteen perheesi edelle. Ja sillä nyt vain on seurauksia.

Pitäisi miettiä etukäteen, tuli tapaamiskuvioista minkälaiset hyvänsä, on ydinperheen hajoaminen lapsille aina kova paikka. Ja aina ei todellakaan ole lasten edun mukaista pieniä lapsia kuskata viikoittain paikasta toiseen. Ole iloinen ja kiitollinen että lapsillasi hyvä äiti joka takaa heille tasapainoisen ja turvallisen arjen, se on se mitä lapset tarvitsevat nyt ensisijaisesti. Ei mitään sirkushuveja ja uusperheleikkejä mitä sinä ehkä taas kaipaat.

Tarpeeksi monta näitä pikkulapsiarkeen tympääntyneitä neljänkympin kriiseileviä ja pahimmassa tapauksessa itsekkäitä narsisteja etä isinä tapauksia nähneenä, en aina heti usko kun mies itkee että ex kiusaa aika teekään niinkuin hän haluaa. Toki näin voi ollakin joskus, mutta onneksi faktat puhuu usein puolestaan vaikka kuinka osapuolet sepittäisivät silmät sinisinä lastenvalvojalle ja tutuille omaa tarinaansa.

Vierailija
100/117 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lähivanhemmaksi niin kerro se tapaamisessa. Vaikka olet exäsi mielestä omalla toiminnallasi eron aiheuttanut niin jos sinut katsotaan paremmaksi vanhemmaksi niin miksi et saisi lähivanhemmuutta?? Onko sinulla jotain etuja (elintaso, työaika ym.) jonka perusteella olet parempi? Ja miksi sinä et jää asuntoon lasten kanssa ja vaimo lähde. Jos olette sössineet elämän sekaisin niin samalla sössimisellä voit myös käydä nämä asiat läpi ettei jälkeen päin kaduta. Minä olen nainen joka miehen pettäessä jätin perheeni ja lähdin. Mukana oli kosto miehelle joka ei osallistunut perheen hoitoon ennen eroakaan... no nyt kolmen vuoden jälkeen asumme samassa kaupungissa ja tapaan lapsiani säännöllisesti (3-4 päivää viikko). Myös ex mies on kasvanut vanhemmuudessa ja he pärjäävät. Minunkin kiukku on laantunut...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan