Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hel***issä niitä töitä saadaan tällaisena aikana?

Vierailija
11.08.2020 |

Niin, korona on tuplannut tuöttömien määrän. Viime vuonnakaan en saanut töitä ahkerasta yrityksestä huolimatta.
Tänä vuonna olen panostanut cv:n visuaalisuuteen (olen visuaaliaella alalla) jonka kustomoin jokaista haettua työpaikkaa varten. Kirjoitan huolellisen hakemuskirjeen. Jos työ on vähemmän visuaalista, cv:kin on vähemmän visuaalinen.

Esim viimeisen kuukauden sisään olen hakenut 30 työpaikkaa.

Tipsit jakoon, jos uskallat.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta kiroilu. Kukaan ei palkkaa noin huonosti käyttäytyvää hakijaa. Hae ulkomaille töihin tai tee töitä kotoa.

No nyt tuli vuosisadan neuvo. Onneksi kukaan työssäkäyvistä ei kiroile. Ulkomailla töitä tehty. Teen koko ajan omia projekteja kotona. Ainoa vaan, että olisi kiva saada palkkaa siitä. Haluaisitko sinä maksaa?

Ap

Vierailija
62/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua rupesi vähän huvittaa tuo kohta kuukauden aikana 30 paikkaa. Kyllä se on ihan riittävästi, mutta minä oon pätkäyttänyt 2pv 30 hakemusta maailmalle. Oman alantyöt on piilopaikkoja, niissä ei ole koskaan hakua. Ja asiaa nopeuttaakseni, minulla on generaali saatekirje, CVssä linkit nettiportfolioon jne...

30 toimitusjohtajalle/ rekryn vastuuhenkilölle lähetetystä hakemuksesta, peräti 3 on vastannut -muilta ei tuke edes kiitos mielenkiinnosta kommenttia.

Laitan taas tänään vähintäänkin 10 hakemusta.

Oon tehnyt exceliin taulukon siitä kelle olen laittanut viestiä. Tekis semisti mieli julkaista firmojen mustalista kun pääsen projektini loppuun. Vähän kuin AA luokitus. Niille, jotka vastasivat, lähetän kiitokseksi viinipullon 🤪

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Valmistuin tammikuussa yliopistosta, ja oon hakenu töitä useammasta kaupungista. Ei haastattelukutsuja. Mutta lohdutan itteäni sillä, että tää poikkeustila nyt vaan vaikeuttaa urakkaa hirvittävästi. Työnhaku on maratoni, ei sprintti. :D Visuaalisella alalla kyllä oli ylitarjontaa jo ennen koronaa. Ootko miettiny yrittäjyyttä?

Turha lohduttautua. Suurin osa 90-luvun lama-aikaan valmistuneista kärsii työttömyyskierteessä vieläkin. Koet saman kohtalon. Älä yritä olla pirteä, kun kaikki on jo menetetty. Et tule koskaan saamaa kunnon töitä, sitä rivariasuntoa, söpöä koiraa tai ulkomaanmatkoja. Olet jo huomaamattasi valunut kuiluun, josta ei ihan niin vain ylös päästä ja kaikki ystäväis tulevat nauramaan sinulle kuilun reunalle. Mikäli sinulla edes kohta on enää ystäviä, koska eihän sinulla ole kohta varaa enää mennä niiden kanssa minnekään.

Älä puhu pas*aa! Vai että suurin osa 90-luvun lama-ajan valmistuneista on vieläkin työttömänä??!! Itse en kyllä tiedä yhtäkään, itseni mukaan lukien eli veikkaan kyllä, että suurin osa työllistyi, kun pahin lama oli ohi. Jos itse olet ollut 30 vuotta työttömänä, se ei tarkoita, ettei kenellekään ole töitä. Tekstisi perusteella vika taitaa löytyä asenteesta.

Aika moni on tehnyt pätkätöitä sen 30v. Tyyliin 10kk töitä 2kk työtön. Ei siis vakisuhde. Ikinä et tiedä jatketaanko. Kaikenlaista voi todellakin sattua.

Vierailija
64/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkostoidu. Yhdistä osaamisesi jonkun toisen alan osaamiseen. Muuta paikkakunnalle, jossa on pienemmät elämiskustannukset. Löytyykö entuudestaan tuttua paikkaa? Ruuhkasuomeen ei kannata jäädä.

Verkostoitumisen pitäisi olla itsestäänselvyys, mutta hyvä että muistutit muitakin. Tuuri on käynyt asunnon suhteen, joka on edullinen millä tahansa mittarilla katsottuna. Eli muuttoa tuskin tapahtuu, ellen saa jostain muualta töitä.

Ap

Vierailija
65/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erotu massasta, kirjoita hakemuskirje käsin äläkä koneella. Joku näppärä taiteilee käsin paperille myös ceeveen. Niin minul tärppäs työpaikka näin pitkäaikaistyöttömän statuksella korona-aikana.[/quote

Elämme vuotta 2020. Tuskin missään otetaan vastaan käsinkirjoitettuja cv:tä. Tekniikka etsii cv:stä tiettyjä hakusanoja joten ei tällainen "käy laatuun" vaikka sinänsä ihan söpö idea. Käsin tehty portfolio voi jossain tapauksessa toimia haastatteluvaiheessa jos se tuo lisäarvoa työnkuvaan tms. Kuitenkin taidoistasi on yleensä jo tätä ennen haluttu näyttöä digitaalisen portfolion muodossa.

Ap

Vierailija
66/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monipuolistu. Ala tehdä useammanlaisia toimeksiantoja. Kokoa pienistä puroista toimeentulo. Hyvin tehty työ tuo liudan uusia. Auta kaveria.  Käytä luovuuttasi. Onhan sinulla jo kiinnostavat kotisivut?

onnistunut 34.

Voisin hyvinkin tehdä kahta, tai vaikka kolmea eri työtä samaan aikaan, jos ne saisi aikataulutettua niin että elämä ei ole töitä 247. Esim kaksipäivää viikosta työ 1, kaksi päivää viikossa työssä 2, ja yksi päivä kolmannesaa työpaikassa. Tai että olisi etänä. Harvemmin kuitenkaan useamman samanaikaisen työpaikan pitäminen onnistuu ilman kohtuutonta stressiä. Olen kuitenkin avoin tälle. Kiitos kommentista.

Ap

Vierailija
67/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te ylikouluttautuneet voisi jättää niitä tutkintoja CV:stä pois?

Ei kai sitä nyt vilpiksi koeta.

Mites se tunne, kun jäät valheesta kiinni? Todennäköistä että jossain vaiheessa rekryprosessia nimesi googlataan ja totuus paljastuu.

Ap

Vierailija
68/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mol on täynnä työpaikkailmoituksia, eivät vaadi koulutusta. On kassamyyjiä (työhön koulutetaan, ei vaadi osaamista), on toimistotöitä mitkä eivät vaadi aikaisempaa työkokemusta jne. Riippuu toki paikkakunnasta mutta ei ap:n asenteella kyllä niitä töitä saa kun paniikissa huutaa aaveella eikä selaa työpaikkailmoituksia. 

Vierailija
69/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300 000+ suomalaista työttömänä ja siihen kaupan päälle nämä monios*ajat et*lästä ja lisää vielä haalitaan jolloin saadaan poljettua palkat minimiin tai olemattomiin, siinä Suomen tulevaisuus ja se ei muutu muulla kuin val*ankumouksella mutta ei suomalaisista ole siihen, otetaan vaan kiltisti p rseeseen kaikkea mitä eliitti kehtaa sinne tunkea.

Myöskään työnantajat, siis ne rehelliset suomalaiset, ei halua palkata rehellisesti vaan säästää niin paljon kuin pystyy. Toisessa keskustelussa joku kertoi, kuinka Posti jatkuvasti yrittää maksaa liian vähän palkkaa ja pidättää lomarahoja, ja kuukausipalkka on naurettava.

Varmasti mm tuosta syystä he etsivät jatkuvasti työntekijöitä. Siihen on syynsä miksi tiettyjen työnantajien ilmoitukset oyörivät jatkuvasti työnhakusivuilla.

Ap

Vierailija
70/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä... pyydetään vinkkejä ja kun niitä antaa niin joku vttupää tulee alapeukuttamaan. Sama vttupää varmaan yläpeukuttaa kommentit joissa valitetaan työttömyyttä. Kyllä on vahingonilosta ja katkeraa porukkaa taas liikkeellä.

"Kyllä töitä tekevälle riittää" tyyppiset kommentit jonkun toimistokermaperseen suusta, joka on ollut suhteilla töissä 19-vuotiaasta asti, on vaan niin turhia, että niitä on pakko miinustaa.

t. nelikymppinen mies, päivätöissä, ei miinusta kommentteja juuri ikinä

Tämä!

Ap

Vierailija
71/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännää kuinka tekijä ja työ ei kohtaa. Meillä on sos ja terv alalla kauhea pula osaavista ihmisistä, mutta ei vain ole tulijoita. Mielestäni palkkakaan ei ole mikään huono, ihan keskitasoa ja lisät nostavat mukavasti sitä. Tekijöistä niin kova pula että käytännössä saat itse määrätä teetkö mitä vuoroja ja millä prosentilla. Jos oikein työhullu on niin saisi painaa vuorokaudet läpeensä. En ole elämässäni tehnyt ainoatakaan työhakemusta ja olen kohta 40. Töitä olen tehnyt jatkuvasti erityyppisissä paikoissa ja se on pitänyt mielenkiintoa yllä. Toivottavasti kuitenkin muunkin alan ihmiset saisivat töitä, ei ole kenenkään etu että terveet työikäiset ihmiset ovat jouten ja elävät tukien varassa.

Vierailija
72/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua rupesi vähän huvittaa tuo kohta kuukauden aikana 30 paikkaa. Kyllä se on ihan riittävästi, mutta minä oon pätkäyttänyt 2pv 30 hakemusta maailmalle. Oman alantyöt on piilopaikkoja, niissä ei ole koskaan hakua. Ja asiaa nopeuttaakseni, minulla on generaali saatekirje, CVssä linkit nettiportfolioon jne...

30 toimitusjohtajalle/ rekryn vastuuhenkilölle lähetetystä hakemuksesta, peräti 3 on vastannut -muilta ei tuke edes kiitos mielenkiinnosta kommenttia.

Oon tehnyt exceliin taulukon siitä kelle olen laittanut viestiä. Tekis semisti mieli julkaista firmojen mustalista kun pääsen projektini loppuun. Vähän kuin AA luokitus. Niille, jotka vastasivat, lähetän kiitokseksi viinipullon 🤪

Määrä ei ratkaise näissäkään asioissa, vaan laatu. Kustomoin hakemuksen erikseen joka yrityksen, tutustun firmaan ym. Yhteen hakemukseen menee usein 2 tuntia. Ja nyt kesällä ilmoituksia on ollut vähemmän koska kesälomat.

Mutta silti: hurjan määrän olet kyllä tehnyt jos sanomasi on totta!

Cv:n linkit ym on toki ihan perusjuttu. Itsdkin teen Excel-taulukkoa prosessista.

Ap

Vierailija
73/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mol on täynnä työpaikkailmoituksia, eivät vaadi koulutusta. On kassamyyjiä (työhön koulutetaan, ei vaadi osaamista), on toimistotöitä mitkä eivät vaadi aikaisempaa työkokemusta jne. Riippuu toki paikkakunnasta mutta ei ap:n asenteella kyllä niitä töitä saa kun paniikissa huutaa aaveella eikä selaa työpaikkailmoituksia. 

Hohhoijaa. Olet varmaan niitä tyyppejä joihin kirjoittaja 61 referoi. Sulla ei ole mitään hajua työmarkkinoista. Niihin töihin ei kävellä. Mihinkään. Ei mulla muuta.

Ap

Vierailija
74/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrä ei ratkaise näissäkään asioissa, vaan laatu. Kustomoin hakemuksen erikseen joka yrityksen, tutustun firmaan ym. Yhteen hakemukseen menee usein 2 tuntia. Ja nyt kesällä ilmoituksia on ollut vähemmän koska kesälomat.

Mutta silti: hurjan määrän olet kyllä tehnyt jos sanomasi on totta!

Cv:n linkit ym on toki ihan perusjuttu. Itsdkin teen Excel-taulukkoa prosessista.

Ap

Paistaako hakemuksista motivaatio? Tuppaa olemaan tärkeää selittää, että oi kun teidän firma puhuttelee minua ja pääsisin kehittymään merkityksellissä työssä jne.

Vierailija
75/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te ylikouluttautuneet voisi jättää niitä tutkintoja CV:stä pois?

Ei kai sitä nyt vilpiksi koeta.

Mites se tunne, kun jäät valheesta kiinni? Todennäköistä että jossain vaiheessa rekryprosessia nimesi googlataan ja totuus paljastuu.

Ap

Nimeä ei saa googlata rekryprosessin aikana.

Eihän se muutenkaan ole valhe, jos olet epäolennaisena jättänyt sen pois. ☺

Kannattaa kokeilla, ei sulla ole mitään velvollisuutta kertoa, että mitä tutkintoja taskussa.

Vierailija
76/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma. Valmistuin tammikuussa yliopistosta, ja oon hakenu töitä useammasta kaupungista. Ei haastattelukutsuja. Mutta lohdutan itteäni sillä, että tää poikkeustila nyt vaan vaikeuttaa urakkaa hirvittävästi. Työnhaku on maratoni, ei sprintti. :D Visuaalisella alalla kyllä oli ylitarjontaa jo ennen koronaa. Ootko miettiny yrittäjyyttä?

Turha lohduttautua. Suurin osa 90-luvun lama-aikaan valmistuneista kärsii työttömyyskierteessä vieläkin. Koet saman kohtalon. Älä yritä olla pirteä, kun kaikki on jo menetetty. Et tule koskaan saamaa kunnon töitä, sitä rivariasuntoa, söpöä koiraa tai ulkomaanmatkoja. Olet jo huomaamattasi valunut kuiluun, josta ei ihan niin vain ylös päästä ja kaikki ystäväis tulevat nauramaan sinulle kuilun reunalle. Mikäli sinulla edes kohta on enää ystäviä, koska eihän sinulla ole kohta varaa enää mennä niiden kanssa minnekään.

Kivasti sä ”tsemppaat”! Kuka sinulle on tehnyt pahaa, kun olet noin katkeroitunut?

Itse olin työtön työnhakija yliopistosta valmistumisen jälkeen vuoden (2005 - 2006). En päässyt haastatteluihin, kun ei ollut alan työkokemusta. Puolen vuoden jälkeen tuskastuin ja aloin hakea ”mitä vaan”, mutta edes mihinkään hanttihomminkaan en päässyt, sillä olin ylikouluttautunut.

Vuoden ja parinsadan työhakemuksen jälkeen tärppäsi. Sain vuoden määräaikaisen oman alan työn, jossa palkka tosin oli aika reippaasti alakanttiin. Määräaikaisen työsopimuksen loputtua sain saman tien toisesta työpaikasta vakituisen pestin, koska olin kerännyt sitä aiemmin kaivattua työkokemusta. Palkkakuoppakin tässä vaihdossa korjautui. Työnhaku vaatii valitettavasti pitkäjänteisyyttä eli maratonihan se on.

”Tsempparille” vielä tiedoksi, että minulla on se kunnon työ, rivitalo, koira ja ulkomaan (työ)matkoja nykyisin, vaikka todennäköisesti olisit ennustanut minulle loppuelämän kortistoa kahdeksan kuukauden tuloksettoman työnhaun jälkeen.

Totuus on, että työttömyydestä on erittäin hankala päästä eroon, ellei ole erittäin sisukas ja lahjakas. Monen voimat loppuvat kesken. Mutta joo, kerrotaan vaan satua suomalaisesta unelmasta ja positiivisesta ajattelusta.

Vierailija
77/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jännää kuinka tekijä ja työ ei kohtaa. Meillä on sos ja terv alalla kauhea pula osaavista ihmisistä, mutta ei vain ole tulijoita. Mielestäni palkkakaan ei ole mikään huono, ihan keskitasoa ja lisät nostavat mukavasti sitä. Tekijöistä niin kova pula että käytännössä saat itse määrätä teetkö mitä vuoroja ja millä prosentilla. Jos oikein työhullu on niin saisi painaa vuorokaudet läpeensä. En ole elämässäni tehnyt ainoatakaan työhakemusta ja olen kohta 40. Töitä olen tehnyt jatkuvasti erityyppisissä paikoissa ja se on pitänyt mielenkiintoa yllä. Toivottavasti kuitenkin muunkin alan ihmiset saisivat töitä, ei ole kenenkään etu että terveet työikäiset ihmiset ovat jouten ja elävät tukien varassa.

Ikävää vain, ettei kaikista ole hoitoalalle.

Vierailija
78/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rivariasunto😂 siinä unelmaa kerrakseen.

Olet epäempaattinen idiootti. Oletkohan aina sama kommentoija tuolla samalla hymiöllä? Olen ihmetellyt tätä samaa jo monessa ketjussa. Jos olet, hakeudu hoitoon.

Vierailija
79/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu pas*aa! Vai että suurin osa 90-luvun lama-ajan valmistuneista on vieläkin työttömänä??!! Itse en kyllä tiedä yhtäkään, itseni mukaan lukien eli veikkaan kyllä, että suurin osa työllistyi, kun pahin lama oli ohi. Jos itse olet ollut 30 vuotta työttömänä, se ei tarkoita, ettei kenellekään ole töitä. Tekstisi perusteella vika taitaa löytyä asenteesta.

Työllistyi ehkä, mutta moni tekee edelleen koulutusta vastaamatonta pätkää. Moni on myös vaihtanut ammattia useaan kertaan ja  tekee silti edelleen pätkiä.

Vierailija
80/116 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin koronatyöttömäksi. Pääsin töihin luottosuosittelijan (opiskeluajan aspan esimies) avulla ja siksi, että ytimekäs 5 rivin työhakemukseni kertoi kaiken oleellisen työnkuvastani. Eli ns. "opetin isääni nussimaan".

Työhaastattelussa painotin olevani vastavalmistunut vatipää, joka ei ole lainkaan hyödyllinen muutaman ensimmäisen viikon aikana.

Työpaikka irtosi röyhkeydellä. Toki tämä on ns insinööriala, taidepuolella suhtautuminen voisi olla erilaista :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä