Miten hel***issä niitä töitä saadaan tällaisena aikana?
Niin, korona on tuplannut tuöttömien määrän. Viime vuonnakaan en saanut töitä ahkerasta yrityksestä huolimatta.
Tänä vuonna olen panostanut cv:n visuaalisuuteen (olen visuaaliaella alalla) jonka kustomoin jokaista haettua työpaikkaa varten. Kirjoitan huolellisen hakemuskirjeen. Jos työ on vähemmän visuaalista, cv:kin on vähemmän visuaalinen.
Esim viimeisen kuukauden sisään olen hakenut 30 työpaikkaa.
Tipsit jakoon, jos uskallat.
Kommentit (116)
Ap:n kannattaa kysyä Ohisalolta missä niitä töitä on! tämä huuhaa ministeri haluaa 80000 unelma työntekijää ulkomailta Suomeen
Älä ainakaan yrittäjäksi rupea, loppuu rahantulo kokonaan.
Ettekö te ylikouluttautuneet voisi jättää niitä tutkintoja CV:stä pois?
Ei kai sitä nyt vilpiksi koeta.
Vierailija kirjoitti:
Paperihakemuksia lähettämällä ei saa töitä. Niitä saa soittelemalla, kunnes pääsee haastatteluun.
Eli soitat siihen firmaan ja sovit haastattelun. Otat selvää yrityksestä ja kerrot, miksi juuri se firma kiinnostaa ja miksi niiden kannattaa ottaa sinut.
Ja noin toimit kiinnostavan yrityksen suhteen, vaikkei niillä olisikaan paikkoja auki.
Firmat haluaa aktiivisia, motivoituneita ihmisiä, ei viilattuja hakupapereita mappiin.
Työttömyyteni alussa soitin noin 20 yritykseen ja yksikään ei halunnut minua haastatteluun, vaan käski täyttämään hakemuslomakkeen netissä, koska on protokollan vastaista ottaa haastatteluun "jonon ohi". En muista edes, milloin viimeksi olisin törmännyt paperiseen työhakemukseen.
Vierailija kirjoitti:
300 000+ suomalaista työttömänä ja siihen kaupan päälle nämä monios*ajat et*lästä ja lisää vielä haalitaan jolloin saadaan poljettua palkat minimiin tai olemattomiin, siinä Suomen tulevaisuus ja se ei muutu muulla kuin val*ankumouksella mutta ei suomalaisista ole siihen, otetaan vaan kiltisti p rseeseen kaikkea mitä eliitti kehtaa sinne tunkea.
Myöskään työnantajat, siis ne rehelliset suomalaiset, ei halua palkata rehellisesti vaan säästää niin paljon kuin pystyy. Toisessa keskustelussa joku kertoi, kuinka Posti jatkuvasti yrittää maksaa liian vähän palkkaa ja pidättää lomarahoja, ja kuukausipalkka on naurettava.
TE-palvelut avoimet työpaikat: 17 568
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä?
Heksingissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei johda nopeaan työpaikkaan, mutta kun kysyit vinkkiä.. itse jatkoin opiskelua ja opiskelin toista, harrastuksen kautta tuttua alaa avoimen kursseilla. Sekä yliopistossa että AMKssa. Kun minulla oli näyttää jotain spesiaalimpaa pelkän oman alan lisäksi, kutsujakin alkoi tulla.
En tiedä voiko toimia sinun alallasi, mutta opiskelemalla lisää voit osoittaa että etenet koronoista huolimatta. Netistä löytyy edullisia, jopa ilmaisiakin kursseja, alasta riippuen. Mieti jotain erikoista, josta olet kuitenkin itse kiinnostunut.
Tämä on hyvä vinkki, mutta ei ole ainakaan vielä kohdallani toiminut. Koulutusta paljon luovalta alalta, mutta työkokemus todella erilaisista töistä. Mut katsotaan varmasti monessa paikassa päättämättömäksi "mitä se oikein haluaa"?
Ap
Suomessa ei nykypäivänä ole mitää järkevää työtä ellei kehitetä ulkomaanvientiä tai digitaalista koulutusta. Kaikilla on katto päänpäällä, netti, ruokaa, vettä ja vaatteet. Useimmalle nykyihmiselle se riittää. Omakotitalon, veneen ja auton omistamisen halu on menneisyyttä.
Intin jälkeen syksyllä 1991 minä antauduin suht heti. Tilanne oli täysin toivoton. Jo inttiin lähtiessä syksyllä 1990 pomo sanoi läksiäisiksi, että olet hyvä mies, mutta älä tule takaisin. Ei oo teille hommia vuoden päästä.
1998 pääsin ajamaan taksia, kun ronttasin Virosta aina 10 kartonkia kerralla röökiä ja myin ne. Sain taksikurssin maksettua. Sossussa sanoivat seitsemän vuoden työttömyyden jälkeen, ettei me mitään kursseja täällä maksella. Että näin se oman sukupolven elämä lähti nousukiitoon.
Vuoden työttömyys on vasta vähän niin kuin traileri. Ei siitä vielä hirveästi huudella kannata. Viiden vuoden jälkeen kysymme uudelleen.
Pääsin korona-ajan alussa suoraan töihin ilman haastattelua , it-alalla olen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä käytännössä teet työksesi?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Meillekin otettiin kaksi uutta työntekijää toukokuussa. It-ala.
Itsekin olen ollut nk. "ylikoulutettu" moneen hommaan mutta sillä pääsee siitä ettei kerro kaikkia koulutuksiaan eikä kaikkia entisiä työpaikkoja. Välillä se valehtelu kannattaa näin päin.
9 euron päiväpalkalla herrojen mersuja kiillottamaan. Jos hoidat hommat tarpeeksi hyvin, jonain päivänä herrat saa vielä toisetkin mersut.
Jos ei kelpaa, olet luultavasti työnvieroksuja.
Mä olen hypellyt työstä toiseen, oma "urani" loppui kymmenisen vuotta sitten olleeseen lamaan. Sen jälkeen olen tehnyt monenlaista. Kauppaa, laitoshoitoa, kahvilaa, pätkä hommia teollisuudessa ym. Kaikki olleet pääasiassa enemmän ja vähemmänn määräaikaisia tai osa-aikaisia. Työttömänä olen ollut parisen kuukautta jossain välissä. Nyt olen kirjoilla kolmella eri työnantajalla, yhdelle teen 20 tuntia viikossa vakituisesti ja kaksi muuta työllistää mua parisen päivää joka viikko. Työni olen hommannut kavereilta kyselemällä ja lähettämällä s-postia muutamiin yrityksiin ja kysynyt osa-aika töitä. Ja koska en ole pikkutarkka sen suhteen mitä teen niin minua on kysytty määräaikaisiin ja osa- aika töihin aloille joista en aiemmin tiennyt mitään. Olen käynyt tekemässä määräaikaisen pätkän (6 kk) Lapissa vaikka vakituisesti asun Uudellamaalla. Tuntuihan se ideana ihan pimeeltä muuttaa 950 km puolen vuoden takia mutta olipa vaan hieno reissu sekin.
En tiedä. Olen hakenut osa-aikaista keittiöntyötä, tiskaajan paikkaa, näissä hurja palkka(!) mitään ei kuulu.
Kassalle tai muualle myyjäksi en hae, pelkään ihmisiä.
T. Merkonomi /kokki, ikuinen työtön
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi muuten järkevä tapa rekrytoida, pelkästään hakemuksen, mahdollisten tutkintotodistusten ja CV:n perusteella. Säästettäisiin kaikkien aikaa ja vaivaa. Nykyisin on kuitenkin varsin pitkä koeaika jota voi käyttää mikäli rekrytointi osoittautuukin vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä... pyydetään vinkkejä ja kun niitä antaa niin joku vttupää tulee alapeukuttamaan. Sama vttupää varmaan yläpeukuttaa kommentit joissa valitetaan työttömyyttä. Kyllä on vahingonilosta ja katkeraa porukkaa taas liikkeellä.
"Kyllä töitä tekevälle riittää" tyyppiset kommentit jonkun toimistokermaperseen suusta, joka on ollut suhteilla töissä 19-vuotiaasta asti, on vaan niin turhia, että niitä on pakko miinustaa.
t. nelikymppinen mies, päivätöissä, ei miinusta kommentteja juuri ikinä
300 000+ suomalaista työttömänä ja siihen kaupan päälle nämä monios*ajat et*lästä ja lisää vielä haalitaan jolloin saadaan poljettua palkat minimiin tai olemattomiin, siinä Suomen tulevaisuus ja se ei muutu muulla kuin val*ankumouksella mutta ei suomalaisista ole siihen, otetaan vaan kiltisti p rseeseen kaikkea mitä eliitti kehtaa sinne tunkea.