Miten hel***issä niitä töitä saadaan tällaisena aikana?
Niin, korona on tuplannut tuöttömien määrän. Viime vuonnakaan en saanut töitä ahkerasta yrityksestä huolimatta.
Tänä vuonna olen panostanut cv:n visuaalisuuteen (olen visuaaliaella alalla) jonka kustomoin jokaista haettua työpaikkaa varten. Kirjoitan huolellisen hakemuskirjeen. Jos työ on vähemmän visuaalista, cv:kin on vähemmän visuaalinen.
Esim viimeisen kuukauden sisään olen hakenut 30 työpaikkaa.
Tipsit jakoon, jos uskallat.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Olen hakenut osa-aikaista keittiöntyötä, tiskaajan paikkaa, näissä hurja palkka(!) mitään ei kuulu.
Kassalle tai muualle myyjäksi en hae, pelkään ihmisiä.
T. Merkonomi /kokki, ikuinen työtön
Hae sossuun!
Kun olin viime vuosikymmenen alussa Suomessa työttömänä ja hain mm. sossuun, niin merkonomin sinne palkkasivat toimistohommiin. Asian vierestä ... Kohtasin TEn pakollisessa sossutapaamisessa sitten erään vähän vaikutusvaltaisemman sossutädin, joka TEn tädin kanssa alkoi haukkua ja väijyttää työttömyydestä ja sen pituudesta ("Paljonko menee alkoa? Mutta huumeita kuitenkin menee? No tupakkaa edes?"). Väittivät laiskaksi työnvieroksujaksi, joka ei edes hae mihinkään. Olin kuitenkin hakenut useampaan paikkaan ja muun muassa juuri heille. Paikkaa ei tietenkään irronnut. Sossun täti ensin väitti isoon ääneen, että heille palkataan vain sosionomeja ja sitten todisteiden (olemme palkanneet N.N., merkonomi) valossa hiljeni ja lopetteli tapaamisen nopeasti ja vähin ääniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te ylikouluttautuneet voisi jättää niitä tutkintoja CV:stä pois?
Ei kai sitä nyt vilpiksi koeta.
Mites se tunne, kun jäät valheesta kiinni? Todennäköistä että jossain vaiheessa rekryprosessia nimesi googlataan ja totuus paljastuu.
Ap
Sitten voi sanoa, että listasi tämän työpaikan kannalta relevantit koulutukset ja työkokemukset. Tai että on törmännyt työnantajien ennakkoluuloihin koulutettuja hakijoita kohtaan ja halusi kuitenkin, että oma hakemus otetaan vakavasti, koska vakavissaan tätä paikkaa hakee.
Kuten tähänkin asti, eli olemalla joku ylilääkärilakimies tai muu harvinaisuus, tai sitten suhteilla. Nyt se vain korostuu eikä ilman suhteita saa enää sitäkään vähää mitä ennen. Plussana se että töitä saa vaikka olisi kuinka tumpelo, eikä työtahdinkaan tarvitse päätä huimata.
Kävin kesäkuun alussa vartijakurssin, josta maksoin 200 € ja töitä löytyi heti. Tunteja on tähän asti ollut 5-22 h/vko, palkka on 10,02 €/h ja lisät surkeat. En suosittele muuten kuin korkeintaan CV:n täytteeksi, ellei ole sen verran vinksahtanut että kokee kutsumusta alalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos näin teen, miten selitän cv:ssä vuosien "aukon" jonka aikana oikeasti opiskelin korkeakoulussa?
Vierailija kirjoitti:
Meidän töihin haetaan siivoojaa vakituiseen päivätyöhön, eikä yhtään sopivaa tunnu löytyvän.
Sitten työpaikassa on jotain vialla. Palkka, työtuntien määrä, paikan sijainti jossain hevonoerseessä,ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites se tunne, kun jäät valheesta kiinni? Todennäköistä että jossain vaiheessa rekryprosessia nimesi googlataan ja totuus paljastuu.
Ap
Mitä valehtelemista siinä on, jos jättää työnhaun kannalta epäoleellisia asioita pois CV:stä? CV:n tarkoituksena ei ole kertoa kaikkea mitä on elämänsä aikana tehnyt. Eihän siinäkään ole mitään erikoista, että 20 vuotta oman alan työkokemusta omaava akateeminen työnhakija jättää opiskeluaikaiset mainostenjaot ja koiranulkoilutuskeikat pois CV:stään.
Minäkin olen tehnyt parin viime vuoden aikana keikkaa 14 eri firmalle, enkä todellakaan mainitse niitä kaikkia CV:ssäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näin teen, miten selitän cv:ssä vuosien "aukon" jonka aikana oikeasti opiskelin korkeakoulussa?
Miksi se täytyisi selittää CV:ssä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän töihin haetaan siivoojaa vakituiseen päivätyöhön, eikä yhtään sopivaa tunnu löytyvän.
Mä olen hakenut 6x siivoojan pestiä ja toisen mokoman varasto- ja kauppahommia. Ei ole tullut yhtään kutsua edes haastatteluun.
Et siis ole sopiva uhri höynäytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se täytyisi selittää CV:ssä?
Jos haluaa vakavasti otettavan työpaikan niin aukot cv:ssä on keino olla pääsemättä edes haastatteluun. Näin rekryäjän vinkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua rupesi vähän huvittaa tuo kohta kuukauden aikana 30 paikkaa. Kyllä se on ihan riittävästi, mutta minä oon pätkäyttänyt 2pv 30 hakemusta maailmalle. Oman alantyöt on piilopaikkoja, niissä ei ole koskaan hakua. Ja asiaa nopeuttaakseni, minulla on generaali saatekirje, CVssä linkit nettiportfolioon jne...
30 toimitusjohtajalle/ rekryn vastuuhenkilölle lähetetystä hakemuksesta, peräti 3 on vastannut -muilta ei tuke edes kiitos mielenkiinnosta kommenttia.
Laitan taas tänään vähintäänkin 10 hakemusta.
Oon tehnyt exceliin taulukon siitä kelle olen laittanut viestiä. Tekis semisti mieli julkaista firmojen mustalista kun pääsen projektini loppuun. Vähän kuin AA luokitus. Niille, jotka vastasivat, lähetän kiitokseksi viinipullon 🤪
Määrä ei ratkaise näissäkään asioissa, vaan laatu. Kustomoin hakemuksen erikseen joka yrityksen, tutustun firmaan ym. Yhteen hakemukseen menee usein 2 tuntia. Ja nyt kesällä ilmoituksia on ollut vähemmän koska kesälomat.
Mutta silti: hurjan määrän olet kyllä tehnyt jos sanomasi on totta!Cv:n linkit ym on toki ihan perusjuttu. Itsdkin teen Excel-taulukkoa prosessista.
Ap
Paistaako hakemuksista motivaatio? Tuppaa olemaan tärkeää selittää, että oi kun teidän firma puhuttelee minua ja pääsisin kehittymään merkityksellissä työssä jne.
Nyt mahtaisi olla huvittavaa olla jossain marketin työhönotossa, kun saisi lukea kuinka kauppateiden tohtorit jne olisivat äärimmilleen motivoituneina ja valmiina tykittämään timantin kovaa tulosta ja kehittyä huippuammattilaiseksi jossain lähiömarketin kassan duunissa.
"Jo peruskoulun ensimmäisestä päivästä lähtien aina tohtorin väitöstilaisuuteen asti kutsumukseni, tai pikemminkin koko olemassaoloni tarkoitus, on kimallellut kristallin kirkkaana mielessäni, siis ilmoittamanne kassatyöntekijän toimi Mäkikurjensuonperän K-marketissa.
Jo lapsena ihailin kassakoneen ääntä, hyödykkeiden ja rahan virtaa ja asiakaspalvelijoiden elegantin täsmällisiä liikkeitä ja päätin että vielä joku päivä liityn heidän kunniakkaan ammattikuntansa osaksi, kenties jopa maailman hienoimpaan lähikauppaan, eli Mäkikurjensuonperän K-kauppaan.
Tartuin toimeen sillä sekunnilla kun näin ilmoituksenne, koska näin satumainen onni saattaa kohdata vain kerran elämässä. Lottovoittajiahan tulee joka viikko lisää, mutta Mäkikurjensuonperän kassatyöntekijöitä ei ole kuin muutama koko maailmassa!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua rupesi vähän huvittaa tuo kohta kuukauden aikana 30 paikkaa. Kyllä se on ihan riittävästi, mutta minä oon pätkäyttänyt 2pv 30 hakemusta maailmalle. Oman alantyöt on piilopaikkoja, niissä ei ole koskaan hakua. Ja asiaa nopeuttaakseni, minulla on generaali saatekirje, CVssä linkit nettiportfolioon jne...
30 toimitusjohtajalle/ rekryn vastuuhenkilölle lähetetystä hakemuksesta, peräti 3 on vastannut -muilta ei tuke edes kiitos mielenkiinnosta kommenttia.
Oon tehnyt exceliin taulukon siitä kelle olen laittanut viestiä. Tekis semisti mieli julkaista firmojen mustalista kun pääsen projektini loppuun. Vähän kuin AA luokitus. Niille, jotka vastasivat, lähetän kiitokseksi viinipullon 🤪
Määrä ei ratkaise näissäkään asioissa, vaan laatu. Kustomoin hakemuksen erikseen joka yrityksen, tutustun firmaan ym. Yhteen hakemukseen menee usein 2 tuntia. Ja nyt kesällä ilmoituksia on ollut vähemmän koska kesälomat.
Mutta silti: hurjan määrän olet kyllä tehnyt jos sanomasi on totta!Cv:n linkit ym on toki ihan perusjuttu. Itsdkin teen Excel-taulukkoa prosessista.
Ap
Paistaako hakemuksista motivaatio? Tuppaa olemaan tärkeää selittää, että oi kun teidän firma puhuttelee minua ja pääsisin kehittymään merkityksellissä työssä jne.
Nyt mahtaisi olla huvittavaa olla jossain marketin työhönotossa, kun saisi lukea kuinka kauppateiden tohtorit jne olisivat äärimmilleen motivoituneina ja valmiina tykittämään timantin kovaa tulosta ja kehittyä huippuammattilaiseksi jossain lähiömarketin kassan duunissa.
"Jo peruskoulun ensimmäisestä päivästä lähtien aina tohtorin väitöstilaisuuteen asti kutsumukseni, tai pikemminkin koko olemassaoloni tarkoitus, on kimallellut kristallin kirkkaana mielessäni, siis ilmoittamanne kassatyöntekijän toimi Mäkikurjensuonperän K-marketissa.
Jo lapsena ihailin kassakoneen ääntä, hyödykkeiden ja rahan virtaa ja asiakaspalvelijoiden elegantin täsmällisiä liikkeitä ja päätin että vielä joku päivä liityn heidän kunniakkaan ammattikuntansa osaksi, kenties jopa maailman hienoimpaan lähikauppaan, eli Mäkikurjensuonperän K-kauppaan.
Tartuin toimeen sillä sekunnilla kun näin ilmoituksenne, koska näin satumainen onni saattaa kohdata vain kerran elämässä. Lottovoittajiahan tulee joka viikko lisää, mutta Mäkikurjensuonperän kassatyöntekijöitä ei ole kuin muutama koko maailmassa!"
Tällaisella hakemuksella voisi oikeasti päästä sinne kassalle se tohtorikin, jos kauppiaalla on yhtään huumorintajua.
Tarviiko niitä aina saadakaan? Minusta on lohdullista, että on muitakin samassa tilanteessa olevia, jotka ei saa töitä vaikka ovat itseäni monta kertaa taitavampia ja fiksumpia. Siitä tiedän että minun kannata edes yrittää hakea töihin, jos hekään eivät sinne pääse. Jää enemmän aikaa kaikkeen muuhun, eikä tarvii stressata työnhausta.
Töitä löytyy, eihän Ohisalo muuten olisi tuomassa 80000 moníósaajaa Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se jännää kuinka tekijä ja työ ei kohtaa. Meillä on sos ja terv alalla kauhea pula osaavista ihmisistä, mutta ei vain ole tulijoita. Mielestäni palkkakaan ei ole mikään huono, ihan keskitasoa ja lisät nostavat mukavasti sitä. Tekijöistä niin kova pula että käytännössä saat itse määrätä teetkö mitä vuoroja ja millä prosentilla. Jos oikein työhullu on niin saisi painaa vuorokaudet läpeensä. En ole elämässäni tehnyt ainoatakaan työhakemusta ja olen kohta 40. Töitä olen tehnyt jatkuvasti erityyppisissä paikoissa ja se on pitänyt mielenkiintoa yllä. Toivottavasti kuitenkin muunkin alan ihmiset saisivat töitä, ei ole kenenkään etu että terveet työikäiset ihmiset ovat jouten ja elävät tukien varassa.
Ikävää vain, ettei kaikista ole hoitoalalle.
Tulihan se tekosyy sieltä, ja yläpeukkuja satelee.
Norjaan pääsee kaloja perkaamaan kuka tahansa, ja palkka ei ole huono.
Googlaamaan vaan ja työ alkaa ensi kuussa.
TÖITÄ ON, MUTTA KUKAAN EI HALUA NIISTÄ MAKSAA PALKKAA. Tulevaisuuden työllisyystoimet ovat pelkkää ilmaistyötä sanktioiden uhalla.
Sorry huutaminen, mutta näin on. Olen aktiivisesti hakenut töitä valmistumisestani 2003 asti. Pelkkiä pätkiä ja määräaikaisuutta, työkkäri tarjoaa vain ilmaistyön mahdollisuutta. Kohta olen viisikymppinen, eikä minua haluta ikärasismin vuoksi palkata minnekään.
Kivaa tuhlata turhaan veronmaksajien rahaa maistereiden koulutukseen. Koulutus ja lisäkouluttautuminen ei kannata. Jos olisin nähnyt tulevaisuuteen, olisin lähtenyt heti ulkomaille. Nyt en perheen vuoksi voi.
Jaa.. itse hakenut kolmea paikkaa kevään jälkeen. Kolmessa haastattelussa ja yksi tärppäsi.
Toki itselläni on monipuolinen koulutus alalla, jossa digitalisaation myötä on paljon työpaikkoja avoinna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No minä väänsin vähän vastaavanlaisen hakemuksen erääseen asiakaspalveluhommaan. Olisin ihan oikeasti ollut kiinnostunut siitäkin, sillä enpä ole pariin vuoteen edes oman alani töihin päässyt. No, hakijoita oli 326 kpl ja minun ”korkeatasoinen osaamiseni paperit pantiin sivuun odottamaan mahdollista muuta tehtävää ko. lafkassa.” Jännyydellä odottelen, mikä se tehtävä voisi olla tai oliko se vain sanahelinää.
FM
Ai ei mitään hajua työmarkkinoista? Kassalle pääset kun et pilipalitutkinnollasi työllisty. Jos ei työnteko kiinnosta niin jatka aaveella mankumista. Olen minäkin korkeakoulutettu ja nyt haen matalapalkkatöihin koska alan työpaikat on kortilla.