Miten hel***issä niitä töitä saadaan tällaisena aikana?
Niin, korona on tuplannut tuöttömien määrän. Viime vuonnakaan en saanut töitä ahkerasta yrityksestä huolimatta.
Tänä vuonna olen panostanut cv:n visuaalisuuteen (olen visuaaliaella alalla) jonka kustomoin jokaista haettua työpaikkaa varten. Kirjoitan huolellisen hakemuskirjeen. Jos työ on vähemmän visuaalista, cv:kin on vähemmän visuaalinen.
Esim viimeisen kuukauden sisään olen hakenut 30 työpaikkaa.
Tipsit jakoon, jos uskallat.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Valmistuin tammikuussa yliopistosta, ja oon hakenu töitä useammasta kaupungista. Ei haastattelukutsuja. Mutta lohdutan itteäni sillä, että tää poikkeustila nyt vaan vaikeuttaa urakkaa hirvittävästi. Työnhaku on maratoni, ei sprintti. :D Visuaalisella alalla kyllä oli ylitarjontaa jo ennen koronaa. Ootko miettiny yrittäjyyttä?
Turha lohduttautua. Suurin osa 90-luvun lama-aikaan valmistuneista kärsii työttömyyskierteessä vieläkin. Koet saman kohtalon. Älä yritä olla pirteä, kun kaikki on jo menetetty. Et tule koskaan saamaa kunnon töitä, sitä rivariasuntoa, söpöä koiraa tai ulkomaanmatkoja. Olet jo huomaamattasi valunut kuiluun, josta ei ihan niin vain ylös päästä ja kaikki ystäväis tulevat nauramaan sinulle kuilun reunalle. Mikäli sinulla edes kohta on enää ystäviä, koska eihän sinulla ole kohta varaa enää mennä niiden kanssa minnekään.
Kivasti sä ”tsemppaat”! Kuka sinulle on tehnyt pahaa, kun olet noin katkeroitunut?
Itse olin työtön työnhakija yliopistosta valmistumisen jälkeen vuoden (2005 - 2006). En päässyt haastatteluihin, kun ei ollut alan työkokemusta. Puolen vuoden jälkeen tuskastuin ja aloin hakea ”mitä vaan”, mutta edes mihinkään hanttihomminkaan en päässyt, sillä olin ylikouluttautunut.
Vuoden ja parinsadan työhakemuksen jälkeen tärppäsi. Sain vuoden määräaikaisen oman alan työn, jossa palkka tosin oli aika reippaasti alakanttiin. Määräaikaisen työsopimuksen loputtua sain saman tien toisesta työpaikasta vakituisen pestin, koska olin kerännyt sitä aiemmin kaivattua työkokemusta. Palkkakuoppakin tässä vaihdossa korjautui. Työnhaku vaatii valitettavasti pitkäjänteisyyttä eli maratonihan se on.
”Tsempparille” vielä tiedoksi, että minulla on se kunnon työ, rivitalo, koira ja ulkomaan (työ)matkoja nykyisin, vaikka todennäköisesti olisit ennustanut minulle loppuelämän kortistoa kahdeksan kuukauden tuloksettoman työnhaun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Valmistuin tammikuussa yliopistosta, ja oon hakenu töitä useammasta kaupungista. Ei haastattelukutsuja. Mutta lohdutan itteäni sillä, että tää poikkeustila nyt vaan vaikeuttaa urakkaa hirvittävästi. Työnhaku on maratoni, ei sprintti. :D Visuaalisella alalla kyllä oli ylitarjontaa jo ennen koronaa. Ootko miettiny yrittäjyyttä?
Turha lohduttautua. Suurin osa 90-luvun lama-aikaan valmistuneista kärsii työttömyyskierteessä vieläkin. Koet saman kohtalon. Älä yritä olla pirteä, kun kaikki on jo menetetty. Et tule koskaan saamaa kunnon töitä, sitä rivariasuntoa, söpöä koiraa tai ulkomaanmatkoja. Olet jo huomaamattasi valunut kuiluun, josta ei ihan niin vain ylös päästä ja kaikki ystäväis tulevat nauramaan sinulle kuilun reunalle. Mikäli sinulla edes kohta on enää ystäviä, koska eihän sinulla ole kohta varaa enää mennä niiden kanssa minnekään.
Rivariasunto😂 siinä unelmaa kerrakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä puhu pas*aa! Vai että suurin osa 90-luvun lama-ajan valmistuneista on vieläkin työttömänä??!! Itse en kyllä tiedä yhtäkään, itseni mukaan lukien eli veikkaan kyllä, että suurin osa työllistyi, kun pahin lama oli ohi. Jos itse olet ollut 30 vuotta työttömänä, se ei tarkoita, ettei kenellekään ole töitä. Tekstisi perusteella vika taitaa löytyä asenteesta.
Lopeta kiroilu. Kukaan ei palkkaa noin huonosti käyttäytyvää hakijaa. Hae ulkomaille töihin tai tee töitä kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin työtön työnhakija yliopistosta valmistumisen jälkeen vuoden (2005 - 2006). En päässyt haastatteluihin, kun ei ollut alan työkokemusta. Puolen vuoden jälkeen tuskastuin ja aloin hakea ”mitä vaan”, mutta edes mihinkään hanttihomminkaan en päässyt, sillä olin ylikouluttautunut.
Toi oman alan työkokemus on Suomessa kyllä tosi tärkeää ja sitä pitäisi ehdottomasti saada jo opintojen aikana. Vaikka opiskelisi paikkakunnalla, jossa työtilanne nihkeä, niin ennemmin sitten kesäksi muualle missä on töitä, vaikka se tarkoittaisi vuokran maksamista kahteen paikkaan. Tuo, että valmistuu ilman oman alan työkokemusta on todella huono homma. Mieluummin vaikka venyttää sitä valmistumista kuin valmistuu työttömäksi. Pian valmistuvan opiskelijan status työmarkkinoilla on parempi kuin valmistuneen, joka on ollut jo jonkin aikaa työtön.
Onneksi sinulle kävi hyvin, mutta pitäisi osata ennakoida jo etukäteen, ettei joudu tuohon tilanteeseen.
Kyllähän rekrytoinnit pyörii aika normaalisti. Etäyhteydellä haastatellaan ja monessa paikassa perehdytyskin tehdään etänä.
Onko marjanpoiminta poissuljettu vaihtoehto? Siinä tienaa äkkiä Thaimaan matkan verran ja jää ylikin.
Lopeta haaveilu rivariasunnosta ja tyydyt samaan mihin naapurin kelagoldilainen, eli pk-seudun betonikuutioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rivariasunto😂 siinä unelmaa kerrakseen.
Kyllä siinäkin on yliverotetulle ja surkean ostovoiman hallintoalamaiselle unelmaa riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän rekrytoinnit pyörii aika normaalisti. Etäyhteydellä haastatellaan ja monessa paikassa perehdytyskin tehdään etänä.
Jep, firmat hyödyntävät nyt koronaa tekosyynä vaihtaa kalliimpia ja vanhempia työntekijöitään halpoihin vastavalmistuneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tee AP joku oikea portfolio nettiin, jota voit käyttää referenssinä. "Visuaalinen CV" kuulostaa ihan hirveältä. Yläbanneri saa olla visuaalinen, muilta osin unohda ne värikkäät pohjat ja pallerot ja suosi perinteistä selkeää luettelointia, mustaa valkoisella. En ole minkään sortin rekrytoija, mutta väitän, että ei kukaan jaksa opetella sataan kertaan "miten tämän hakijan uniikki CV toimii".
Tälle ääni. CV:n loppuun qr-koodi ja nettiosoite, mistä löytyy sitten enemmän näyttöjä. Siitä tulee fiilis, että on panostettu vähän enemmän ja CV ei ole niin sekava. Samalle sivulle voit laittaa myös videoesittelyn itsestäsi
Vierailija kirjoitti:
Tee AP joku oikea portfolio nettiin, jota voit käyttää referenssinä. "Visuaalinen CV" kuulostaa ihan hirveältä. Yläbanneri saa olla visuaalinen, muilta osin unohda ne värikkäät pohjat ja pallerot ja suosi perinteistä selkeää luettelointia, mustaa valkoisella. En ole minkään sortin rekrytoija, mutta väitän, että ei kukaan jaksa opetella sataan kertaan "miten tämän hakijan uniikki CV toimii".
Visuaalinen CV kuulostaa varmaan hirveältä, kun et tiedä mitä se tarkoittaa. Ja ei, se ei tarkoita visuaalista sekasotkua ja räjähdystä, sen verran voin kertoa. Visuaalisella alalla et pääse jatkoon etkä jää mieleen jos Cv/hakemus on pönötystekstiä mustaa valkoisella.
Portfolio löytyy netistä, mutta se katsotaan yleensä vasta siinä vaiheessa kun minut koetaan tarpeeksi kiinnostavaksi.
Ap
Verkostoidu. Yhdistä osaamisesi jonkun toisen alan osaamiseen. Muuta paikkakunnalle, jossa on pienemmät elämiskustannukset. Löytyykö entuudestaan tuttua paikkaa? Ruuhkasuomeen ei kannata jäädä.
Erotu massasta, kirjoita hakemuskirje käsin äläkä koneella. Joku näppärä taiteilee käsin paperille myös ceeveen. Niin minul tärppäs työpaikka näin pitkäaikaistyöttömän statuksella korona-aikana.
Monipuolistu. Ala tehdä useammanlaisia toimeksiantoja. Kokoa pienistä puroista toimeentulo. Hyvin tehty työ tuo liudan uusia. Auta kaveria. Käytä luovuuttasi. Onhan sinulla jo kiinnostavat kotisivut?
onnistunut 34.
Vierailija kirjoitti:
Meidän töihin haetaan siivoojaa vakituiseen päivätyöhön, eikä yhtään sopivaa tunnu löytyvän.
Mä olen hakenut 6x siivoojan pestiä ja toisen mokoman varasto- ja kauppahommia. Ei ole tullut yhtään kutsua edes haastatteluun.
On kyllä... pyydetään vinkkejä ja kun niitä antaa niin joku vttupää tulee alapeukuttamaan. Sama vttupää varmaan yläpeukuttaa kommentit joissa valitetaan työttömyyttä. Kyllä on vahingonilosta ja katkeraa porukkaa taas liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Monipuolistu. Ala tehdä useammanlaisia toimeksiantoja. Kokoa pienistä puroista toimeentulo. Hyvin tehty työ tuo liudan uusia. Auta kaveria. Käytä luovuuttasi. Onhan sinulla jo kiinnostavat kotisivut?
onnistunut 34.
Muuten hyvä, mutta nämä "toimeksiannot" katkaisevat ne vähäisetkin tuet, joilla katto pysyy pään päällä ja leipä lautasella. Itse tein sen virheen, että menin vastaanottamaan osa-aikatyön ja siitä suosta olikin vaikea päästä pois. Jos olisin irtisanoutunut, olisi tullut karenssi, mutta tulot eivät myöskään (tukien ja sovitellun rahan kanssa) riittäneet mihinkään. Työnhaku vaikeutui kun piti sumplia osa-aikatyön kanssa kaikki haastattelut (joskus vuoroja tuli lyhyelläkin varoitusajalla) eikä ollut samaa aikaa kumminkaan käytettävissä työnhakuun kuin täysin työttömänä. Työpisteistä osa oli nimittäin 1,5h matkan päässä... Joo, kaikki työ ei todellakaan ole sen arvoista!
Paperihakemuksia lähettämällä ei saa töitä. Niitä saa soittelemalla, kunnes pääsee haastatteluun.
Eli soitat siihen firmaan ja sovit haastattelun. Otat selvää yrityksestä ja kerrot, miksi juuri se firma kiinnostaa ja miksi niiden kannattaa ottaa sinut.
Ja noin toimit kiinnostavan yrityksen suhteen, vaikkei niillä olisikaan paikkoja auki.
Firmat haluaa aktiivisia, motivoituneita ihmisiä, ei viilattuja hakupapereita mappiin.
Kyllä, niin monella tavalla. Ei tarvitse selitellä jatkossa aukkoa CV:ssä, eikä miettiä mitä vastaa vääjäämättömään "Miten korona vaikutti sinuun" -kysymykseen.
Kumpi mahtaa olla parempi vastaus:
- Jäin työttömäksi.
- Jäin työttömäksi, mutta käytin tilaisuuden opiskelemalla xx yy