Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjojen päälystämisestä, näin kouluvuoden alkamisen kynnyksellä.

Vierailija
08.08.2013 |

Muistuttaisin av-palstalaisia näin kouluvuoden alun lähestyessä siitä asiasta että peruskoulun oppikirjat ovat koulun omaisuutta, eikä niiden päälystäminen, saati päälystystarvikkeiden ostaminen kuulu vanhemmille ja se on maksuttoman perusopetuksen vastaista.

Jos koulu haluaa päälystyttää kirjansa, niin se tekee sen omalla kustannuksellaan. Toki lapsien opetusaikaa voi myös käyttää tähän jos keksii miten se kuuluu opetussuunnitelmaan (askartelua ja kädentaitoja kehittävää toimintaa?)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällystän kirjat ihan mielelläni ja teen sen tänäkin syksynä kahdelle koululaiselle. Nekin kirjat on minunkin verorahoilla kustannettu ja jos pidennän niiden ikää päällystämällä ts. säästän rahaa, hyvä niin. Ennen kaikkea kirjat pysyvät omallekin koululaiselle paremmassa kunnossa kuin päällystämättömät. Jättäköön muut päällystämättä.

Vierailija
2/32 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkona edelliseen.. ne kirjat mitkä koulu haluaa takaisin keväällä, he ovat myös itse päällystäneet. Ne jotka jää oppilaalle, voi itse päällystää jos haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:17"]

Päällystän kirjat ihan mielelläni ja teen sen tänäkin syksynä kahdelle koululaiselle. Nekin kirjat on minunkin verorahoilla kustannettu ja jos pidennän niiden ikää päällystämällä ts. säästän rahaa, hyvä niin. Ennen kaikkea kirjat pysyvät omallekin koululaiselle paremmassa kunnossa kuin päällystämättömät. Jättäköön muut päällystämättä.

[/quote]

Ei siinä mitään jos haluat noin tehdä. Itse vaan näen välittömästi punaista kun lapsi kiikuttaa kirjoja ja sanoo että opettaja KÄSKI päällystä ne ja jos ei päällystä niin siitä tulee merkintä (johonkin).

Vierailija
4/32 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:23"]

jatkona edelliseen.. ne kirjat mitkä koulu haluaa takaisin keväällä, he ovat myös itse päällystäneet. Ne jotka jää oppilaalle, voi itse päällystää jos haluaa.

[/quote]

Ei meidän lasten koulussa ole koulun päälystämiä kirjoja. Lapset ovat valinneet aina vanhoja valmiiksi päälystettyjä kirjoja, ettei tarvi päälystää uusia. Pakkopäällystyttämistä on ainakin meidän lasten kouluissa ja sehän on tarkalleen ottaen laitonta.

Vierailija
5/32 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:17"]kirjat on minunkin verorahoilla kustannettu ja jos pidennän niiden ikää päällystämällä ts. säästän rahaa, hyvä niin.

[/quote]

Ehkäpä koulujen päitäisi vaatia kustantajilta kestävämpiä kirjoja kertakäyttökirjojen sijaan.

Vierailija
6/32 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meillä ei ole vuosien varrella näkynyt niin uusia kirjoja, että olisi tarvinnut päällystää. Ja tehtäväkirjoja en päällystä, koska poltan ne aina keväällä ja kontaktimuovia ei voi polttaa.

Vierailija
7/32 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päälystäminen hoituu kuolussa. Muovit saa koululta ja oppilaat päällystävät.

Vierailija
8/32 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:30"]

[/quote]

Meillä ei ole vuosien varrella näkynyt niin uusia kirjoja, että olisi tarvinnut päällystää. Ja tehtäväkirjoja en päällystä, koska poltan ne aina keväällä ja kontaktimuovia ei voi polttaa.

[/quote]

No meillä ainakin matematiikankirjat ja kaikki tehtäväkirjat ovat joka vuosi olleet aivan uusia, kaksi lasta koulussa, Espoossa asutaan. Kierrätettyjä kirjoja ovat itseasiassa vain YLin kirja, uskonnonkirja ja äidinkielen lukukirja. Ja nuo ovat aina valmiiksi päällystettyinä ilmestyneet meille, viime vuonnakin oli aivan uusi AI lukukirja kuopuksella käytössä ja se oli jo päällystetty. Ja eihän se päällystäminen mitään herkkua ole, mutta sitten kun toisen lapsen reppu oli uinut vähän lätäkössä, niin kyllä olin iloinen että olin kirjat päällystänyt. Eivät menneet aivan kaatiskuntoon vaan pärjättiin loppukevät niillä kuitenkin.

Vierailija
9/32 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, millaisia idiootteja te ämmät olette? Hallelujaa, jos NOIN paljon sieppaa oman pikku mussukan kirjojen päällystäminen. Pitäkää kersanne vaikka kotikoulussa, niin säästytte moiselta päällystämisen vaivalta. Näen punaista Ap:n kaltaisten idioottien vuoksi. Pliis, älä ole yhdenkään oppilaani vanhempi. 

Vierailija
10/32 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulu päällystää kierrätettävät kirjat. Työkirjat suositellaan päällystettäviksi kotona, sillä kestävät sitten paremmin. Pakottaa ei tähän kotia voi.

ope

Vierailija
11/32 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena käytiin jo hyvissä ajoin valkkaamassa kontaktimuovia. Se oli tärkeä homma, sitä kun myytiin myös erilaisilla kuvioilla.

Ja sitä keskittymisen määrää, kun sitten yritti päällystää kirjan mahdollisimman hyvin (parina ekana vuonna äiti ehkä "vähän" auttoi...).

Ja nyt täällä mammat vinkuu, että se on laitonta :-o

Toivottavasti te olette jokainen provo ettekä oikeasti ole syntyneet tuollaisiksi täydellisiksi naudoiksi. Sääli miehiänne (joita ei varmaan enää edes ole, ellette sitten ole potkineet jo munattomiksi) ja vielä enemmän sääli lapsianne.

Vierailija
12/32 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:49"]

Oikeesti, millaisia idiootteja te ämmät olette? Hallelujaa, jos NOIN paljon sieppaa oman pikku mussukan kirjojen päällystäminen. Pitäkää kersanne vaikka kotikoulussa, niin säästytte moiselta päällystämisen vaivalta. Näen punaista Ap:n kaltaisten idioottien vuoksi. Pliis, älä ole yhdenkään oppilaani vanhempi. 

[/quote]Se koira älähti johon kalikka kolahti.

En päällystä yhtään kirjaa ja se opettaja tietää nahoissaan joka VAATII kirjojen päälystmistä.

Vierailija
13/32 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:43"]

Lapset kohtelevat reppujaan ja kirjojaan sen verran huonosti, että ilman päällystystä kirjat kuluvat loppuun jo vuodessa. Kallista kontaktimuovia ei ole pakko ostaa, vaan kirjan voi päällystää millä tahansa paksuhkolla paperilla.

Lapset 12v ylöspäin oppivat kyllä päällystämään kirjat itse, kunhan opastatte miten homma toimii! Näyttäkää myös miten homman voi mokata. Äitien tai isien ei pidä enää tuossa vaiheessa tehdä kaikkea lapsen puolesta.

[/quote]

Lapseni päällystää kirjat vaikka lehtikullalla, kunhan koulu hoitaa materiaalit hänen käyttöönsä.

Vierailija
14/32 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä av-mammoissa on paljon lampaita, jotka tekevät ihan mitä vain joku keksii pyytää, kuten päälystää koulun puolesta niiden kirjoja.

Vierailija
15/32 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa - minun lapseni opettaja suositteli päällystämään kierrätettävät kirjat, mutta sen sijaan tehtävä- ja matikankirjat voisivat kuulemma hyvin olla ilman muoveja. ekologisempaa.

Vierailija
16/32 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 13:30"]

[/quote]

[/quote]

No meillä ainakin matematiikankirjat ja kaikki tehtäväkirjat ovat joka vuosi olleet aivan uusia, kaksi lasta koulussa, Espoossa asutaan. Kierrätettyjä kirjoja ovat itseasiassa vain YLin kirja, uskonnonkirja ja äidinkielen lukukirja. Ja nuo ovat aina valmiiksi päällystettyinä ilmestyneet meille, viime vuonnakin oli aivan uusi AI lukukirja kuopuksella käytössä ja se oli jo päällystetty. Ja eihän se päällystäminen mitään herkkua ole, mutta sitten kun toisen lapsen reppu oli uinut vähän lätäkössä, niin kyllä olin iloinen että olin kirjat päällystänyt. Eivät menneet aivan kaatiskuntoon vaan pärjättiin loppukevät niillä kuitenkin.

[/quote]

Meillä on 4 lasta ja yhtään uutta matikan kirjaa ei ole meidän talossamme näkynyt vielä. Vanhoja kirjoja ja tehtävät tehdään vihkoon. 

Vierailija
17/32 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 15:49"]

Kirjojen päällystäminen oli lapsena aina parasta. Oikein harmitti, jos sai vanhan kirjan. Päällystän edelleen tärkeitä kirjoja tai hyviä pokkareita, jotta ne saavat lisää elinikää. Samalla touhu on mukavan rentouttavaa.

[/quote]

Minusta ei. Minä olin lapsena ja nyt aikuisena käsistäni niin kömpelö, että päällystäminen on ollut aina painajaista.

Kuplia ja vinoon ja ryppyjä. Onneksi tämä kohta loppuu

Vierailija
18/32 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jumalauta oikeesti! Ne kirjat luovutetaan oppilaan käyttöön, ei omaksi. Se on laina. Lainattu tavara tulisi palauttaa samassa kunnossa kuin sen sai käyttöönsä. Tehdäänkö nyt niin että kirjan kuluessa tai tärveltyessä oppilaan vanhemmilta peritään tietty summa vahingon asteen mukaan? No ei tehdä. Helpompi tapa on suojata kirja. Onko se muka lainaksi antajan velvollisuus? Miksi mammat ei ajattele loppuun asti ennen kuin tulevat nettiin uikuttamaan?

Vierailija
19/32 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 16:43"]

Jaa - minun lapseni opettaja suositteli päällystämään kierrätettävät kirjat, mutta sen sijaan tehtävä- ja matikankirjat voisivat kuulemma hyvin olla ilman muoveja. ekologisempaa.

[/quote]

Juuri näin. Vituttaa katsoa kun tehopäällystäjämammat panee paperinkeräykseen muovitettuja kansia ja koko lasti menee pilalle sen takia.

Vierailija
20/32 |
09.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lapsen mielestä olisi kiva oppia päällystämään kirjoja. Pliis opettakaa lapsillenne kaikkea hyödyllistä vaikka aikuisen mielestä se saattaa tuntua ihan hölynpölyltä. Vältytään näiltä uusavuttomilta. :)