Vedän puoleeni riitelijöitä
En itse välitä riidellä ollenkaan mutta joudun usein niihin vaikka yritän välttää riitatilanteita. Kokeeko kukaan muu samaa?? Millä perusteella riitelyhaluiset hakee vastapuolen??
Kommentit (11)
Se on juuri tuo välttely, mikä tekee sinusta passiivis-aggressiivisen oloisen ihmisen. Ja ehkäpä tuon takia luulet, että ihmiset haastavat riitaa, vaikka he haluaisivat vain selvittää asioita kanssasi tmv. Ja sinä sitten väistelet ja välttelet. Se turhauttaa toista osapuolta ja lisää aggressiota. Kehä on valmis.
Ongelmani ei ole nuo vaikka se varmasti joillain noin onkin. Ajaudun riitoihin erityisesti huomauttelijoiden kanssa ja en ymmärrä minkä takia juuri minulle pitää huomautella??!!! Mistä he valitsevat sen jolle huomauttavat jotakin tarkoituksellisesti ärsyttävää?? Mitenkä hankalaa mahtaakaan olla ja elää jatkuvasti vain etsien sopivaa uhria jolle voi sitten käydä töksäyttämässä jotain typerää kommenttia???
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 15:20"]
Ongelmani ei ole nuo vaikka se varmasti joillain noin onkin. Ajaudun riitoihin erityisesti huomauttelijoiden kanssa ja en ymmärrä minkä takia juuri minulle pitää huomautella??!!! Mistä he valitsevat sen jolle huomauttavat jotakin tarkoituksellisesti ärsyttävää?? Mitenkä hankalaa mahtaakaan olla ja elää jatkuvasti vain etsien sopivaa uhria jolle voi sitten käydä töksäyttämässä jotain typerää kommenttia???
[/quote]
Aaa... Okei. Joo, mä tiedän nää huomauttelijat. En tiedä mistä se johtuu, kai sä näytät liian hyväntuuliselta tai kotain ja haluavat pilata päiväsi.
Älä anna heille sitä valtaa. Kuittaa kevyesti ja unohda.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 15:24"]
Aaa... Okei. Joo, mä tiedän nää huomauttelijat. En tiedä mistä se johtuu, kai sä näytät liian hyväntuuliselta tai kotain ja haluavat pilata päiväsi.
[/quote]
Joo! Kosta niille. Kurita niitä oikein kunnolla. Tee oikein tahallasi kaikki päinvastoin kuin he haluaisivat. Saavat kunnon opetuksen!
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 13:06"]
Se on juuri tuo välttely, mikä tekee sinusta passiivis-aggressiivisen oloisen ihmisen. Ja ehkäpä tuon takia luulet, että ihmiset haastavat riitaa, vaikka he haluaisivat vain selvittää asioita kanssasi tmv. Ja sinä sitten väistelet ja välttelet. Se turhauttaa toista osapuolta ja lisää aggressiota. Kehä on valmis.
[/quote]
Nuorimmaiseni toimii juuri noin ja hänen kanssaan riiteleminen on jokseenkin mahdotonta. Hän ensin lukkiutuu ja alkaa mököttämään ja kykenee pitämään mykkäkoulua vaikka maailman loppuun. Haluaisin kovasti saada muutamia asioita hänen kanssaan selvitettyä mutten saa hänestä mitään irti ja riidat päättyy aina niin että minä käyn pyytämässä anteeksi ja tekemässä sovinnon ja joudun vielä aina sovittelemaan jollain jotta tilanne normalisoituu kokonaan. Passiivis-agressiivisen ihmisen kanssa ei voi eikä kannata riidellä.
Huumori on oiva riidan välttelykeino. Ei kannata ottaa niitä huomautuksia niin kuolemanvakavasti. Monista asiosita löytyy arjen komiikkaa...
[/quote]
[/quote]
Tässä se juuri onkin että on niin kamalan vaikeaa pystyä olemaan häiriintymättä. Usein sellainen jää joka tapauksessa vaivaamaan pidemmäksi aikaa ja huomaat äkkiä alkavasi melkeinpä vihaamaan ihmistä jota et todellisuudessa tunne ollenkaan. Ärsyttävintä on sellainen huomauttelu josta et tiedä oliko se vittuilua vai ei. Ilmeisesti sitten käytännössä kaikki joutuu heistä joskus kärsimään mutta itsestäni tuntuu että olen aivan liian usein kohteena.
[/quote]
Mikä siinä ärsyttäää ja turhauttaa.
Itse tykkään suhtautua asioihin avoimin mielin, enkä edes halua muodostaa hirveästi mielipiteitä. Tietyistä asioista minulla on mielipiteeni, mutta niissäkin kuuntelen mielelläni muiden ajatuksia ja teoriatietoa.
Yhteen mielipiteeseen jumittaminen tuntuisi ahdistavalta. Nautin siitä että pääsen pohtimaan ja tutkimaan asioita monelta eri kantilta, ihan vain havainnoimalla ja tutkimalla niitä. Koen, että ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 15:31"]
[/quote]
Joo! Kosta niille. Kurita niitä oikein kunnolla. Tee oikein tahallasi kaikki päinvastoin kuin he haluaisivat. Saavat kunnon opetuksen!
[/quote]
Tuo on äärimmäisen huono tapa toimia. Juuri passiivis-aggressiivinen henkilö tekisi noin.
Tehokkainta on assertiivinen viestintä.
Varmaan kaverin kanssa ei tarvi niin usein "selvittää" asioita kun vaikkapa parisuhteessa. Mulla mies on tuollainen riitojen välttelijä, ja se on kamalaa. Ei koskaan ota itse mitään epäkohtia puheeksi, sitten väärinymmärrykset, vaivaavat asiat vaan kasaantuu ja kasaantuu... Toisaalta saattaa "kostaa" minulle asioita ja sanomisiani sitä edes tietämättäni. Minulle hän ei välttämättä reagoi vasta kun huudan naama punasena ja uhkailen erolla (näin kärjistäen). Silloin riitely onkin jo mennyt aivan väärille raiteille...
Vasta monen vuoden jälkeen ollaan opittu kommunikoimaan vähän rakentavammin, mutta raskasta on ollut.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 15:43"]
[/quote]
Mikä siinä ärsyttäää ja turhauttaa.
Itse tykkään suhtautua asioihin avoimin mielin, enkä edes halua muodostaa hirveästi mielipiteitä. Tietyistä asioista minulla on mielipiteeni, mutta niissäkin kuuntelen mielelläni muiden ajatuksia ja teoriatietoa.
Yhteen mielipiteeseen jumittaminen tuntuisi ahdistavalta. Nautin siitä että pääsen pohtimaan ja tutkimaan asioita monelta eri kantilta, ihan vain havainnoimalla ja tutkimalla niitä. Koen, että ei ole olemassa yhtä ainoaa totuutta.
[/quote]
Ainakin jatkuva jees jees-asenne itsessään saattaa ärsyttää. Siis ettei joku ole oikein mitään mieltä mistään ettei vaan ärsyttäisi muita ja myötäilee kulloisenkin kaverin puheita.
Riidanhaluinen saattaa myös hakea jonkun jonka näkee heikkona. Sovittelevasti käyttäytyvä ihminen on hyvä lytätä kun ei pane vastaan niin hanakasti. Alistamista.
En tiedä sopiiko suhun, mutta noi tuli ekana mieleen. Itse kuulun riidanvälttelijöihin enemmän kun riitelijöihin, joten varauksella saa suhtautua näkemyksiini, en tiedä mitä riidanhaluisilla päässään liikkuu :)