Mitä naiset saavat siitä, että kehuvat naiskavereilleen muiden naisten ulkonäköä?
Esim. Mirja ja Janika ovat kaverukset. Mirjalla on tapana aina kehua Janikalle kuinka Eevi on niin kaunis, ja Sannakin tosi nätti.
Ymmärrän että kehuista tulee hyvä mieli, kun ne kohdistuu itseen, ja siinä näenkin pointin, miksi toisen ihmisen ulkonäköä kannattaa kehua tälle itselleen, jos kehuttavaa on. En ole koskaan ymmärtänyt siis sitä, että muiden ulkonäköä kehutaan jollekin toiselle ihmiselle. Mikä siinä on ideana? Saako siitä kehuja itselleen jotain mielihyvää ja jos niin miksi? Tai pitäisikö esim. Janikan ilahtua kun Mirja kehuu Eevin kauneutta hänelle?
Kertokaa, koska en oikeasti itse ymmärrä tuon ideaa.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei ole kateellisia paskapäitä.
Tämä ei nyt oikein vastannut kysymykseeni.
En tehnyt avausta syyttääkseni ketään mistään, vaan ottaakseni selvää asiasta, joka on jäänyt minulle epäselväksi.
Ap
Minä en kehu muita naisia muille naisille, mutta jos miehen kanssa katsotaan vaikka urheilua, saatan kyllä sanoa "tuo Jelena Izinbajeva on kyllä niin täydellinen kuin nainen voi olla, kato nyt noita sen mittasuhteita" tms. Toki kommentoin samaan tapaan miesurheilijoitakin, ja tietysti myös suoritustekniikkaa, vaatteita, varusteita, mitä vaan.
Toisin sanoen, minulla on selvästi tarve sanoa ääneen jos joku asia on aivan erityisen merkillepantavan jotain. Oli sitten hyvää tai huonoa. Kyse on siis siitä, että haluan jakaa toisen ihmisen kanssa sen kokemuksen.
Nyt kun mietin, olen miehelle kommentoinut myös yhteisiä tuttujamme, että "on se Nina/Risto ihan uskomattomassa kunnossa" tms. Tai "Nikolla on niin kauniit silmät ja hyvä perusrakenne, vahinko että se on päästänyt itsensä niin paksuksi". (Joo, olen paha ja huono ja moukkamainen ihminen.)
Jos minulla olisi naispuolisia kavereita, voisin kuvitella että jakaisin samalla tavalla heidän kanssaan.
Kyse on siis oikeastaan ihan samasta asiasta kuin vaikkapa luontopolulla kävellessä osoittelee toiselle, että katso miten nätti orvokki, katso tuota muurahaispesää jne. Jakamisen halua siis. Ihmisten verbaalinen osoittelu on tietysi huonoa käytöstä silloinkin kun kehuu niitä kolmannelle osapuolelle.
En nyt tiedä, onko tämä sitä mitä ap ajaa takaa?
Vierailija kirjoitti:
Se on juurikin tätä, että tehdään itsestä hyvä ja positiivinen ihminen, joka ei ainaskaan ole yhtään kateellinen sille kauniimmalle tyypille. Ei sitten vähääkään. Eräs kaverini otti monta monituista kertaa "ihan positiivisesti vaan" puheeksi erään yhteisen tutun varakkuuden, auton merkki ja asunnon neliöt ja miehen ja tutun asema käytiin läpi uudelleen ja uudelleen. Itse en ollut näistä asioista tietoinen, saatan uuden asunnon omistajalta kysyä neliöistä mutta lähinnä vain kohteliaisuudesta, en muista niitä neliöitä enää viikon päästä. Minulle se tuttu on vain mukava tuttu, ei mikään rikas ja kuuluisa (no ei hän oikeasti olekaan, suomalaisia ollaan kaikki) tapaus josta pitää toitottaa joka suuntaan.
Eikös tuo ole lähinnä vain juoruilua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ulkonäköä kadehtivien tapa yrittää piilottaa kateutensa. Kehumalla jotakuta toiselle saa itsensä näyttämään tsevarmalta ja hyvää tahtovalta. Se on roolin vetämistä. Jos nämä kehujat oikeasti haluaisivat levittää positiivisuutta ympärilleen, he kehuisivat ihmisiä suoraan heille itselleen, eivätkä teennäisesti oman sädekehänsä kiillottamiseksi hehkuttaisi jotakuta tämän kuulematta.
Kateellinen ei todellisuudessa halua kohottaa kateutensa kohteen itsetuntoa, joten hän kehuu kateutensa kohdetta toiselle vain, koska haluaa saada itsensä parempaan valoon.
Koska suunnilleen jokainen meistä yhdistää tietyistä ihmisistä pahanpuhumisen kateuteen, nämä kateelliset ajattelevat, että voivat piilottaa kateutensa päinvastaisella kommentoinnilla, eli kohteen hehkuttamisella.
Onpa sinulla ruma maailmankuva.
No sellaista todellisuus on. En elä fantasiamaailmassa, jossa on yksisarvisia ja sateenkaaren päästä löytyy aarre.
Minulle tulee itselleni siitä hyvä mieli, en tiedä mistä johtuu. Esim. äitini kanssa joskus ihastelemme, miten tyylikkäästi joku tuttu oli pukeutunut juhlissa. Kai se saa aikaan sellaisen lämpimän muiden ihmisten hyväksymisen ja arvostuksen ilmapiirin, jossa on mukava olla. Jos nyt kukaan tajuaa tuosta selityksestä mitään...
Mä kerron mun kaverille, että hän on kaunis, koska hänellä on huono itsetunto. Sitä ei paranna se, että meidän ollessa julkisilla paikoilla minua isketään, häntä ei.
Minä kehun jos on syytä. En kehu jos ei ole. Joku lehmämäinen kanttura voi sitten väännellä asioita miten haluaa päässään. Tuskin häntä ikinä sanoisin kauniiksi. Sysipaska luonne tekee kenestä tahansa ruman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ulkonäköä kadehtivien tapa yrittää piilottaa kateutensa. Kehumalla jotakuta toiselle saa itsensä näyttämään tsevarmalta ja hyvää tahtovalta. Se on roolin vetämistä. Jos nämä kehujat oikeasti haluaisivat levittää positiivisuutta ympärilleen, he kehuisivat ihmisiä suoraan heille itselleen, eivätkä teennäisesti oman sädekehänsä kiillottamiseksi hehkuttaisi jotakuta tämän kuulematta.
Kateellinen ei todellisuudessa halua kohottaa kateutensa kohteen itsetuntoa, joten hän kehuu kateutensa kohdetta toiselle vain, koska haluaa saada itsensä parempaan valoon.
Koska suunnilleen jokainen meistä yhdistää tietyistä ihmisistä pahanpuhumisen kateuteen, nämä kateelliset ajattelevat, että voivat piilottaa kateutensa päinvastaisella kommentoinnilla, eli kohteen hehkuttamisella.
No sellaista todellisuus on. En elä fantasiamaailmassa, jossa on yksisarvisia ja sateenkaaren päästä löytyy aarre.
Elämme kaikki siinä maailmassa missä haluamme. Asiat ovat aina mitä ihminen tulkitsee niiden olevan. Siksi rutiköyhä intialainen voi nauttia elämästä enemmän kuin työhullu miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en itse tunne noin kieroja ihmisiä. Ei tuo mikään yksiselitteinen totuus ole. On tässä maailmassa aidosti hyväntahtoisiakin ihmisiä ja sellaisia, jotka eivät ole kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Mä kerron mun kaverille, että hän on kaunis, koska hänellä on huono itsetunto. Sitä ei paranna se, että meidän ollessa julkisilla paikoilla minua isketään, häntä ei.
Mä kerron kaverille, että hän on kaunis, koska hän on oikeastikin kaunis. Oon silleen "wow" monesti, kun näen hänet. Joku itsetunnon kohotus on vain sivuvaikutus ehkä.
Parhaan kaverini kanssa olemme joskus kommentoineet toisillemme esim. kahvilassa, jos olemme huomanneet todella kauniin naisen (tai todella komean miehen). Esim.: ”Älä käänny nyt heti katsomaan, mutta sun kello viidessä istuu aivan käsittämättömän upea, eteerisen kaunis nainen”. Kommentoidaan toisillemme myös, jos nähdään jollakulla vaikka hienot kengät tms. Ei tuossa mitään sen ihmeellisempää ole, tykätään vain kauniista asioista ja kun meillä on yleensä sama maku, niin halutaan jakaa näitä huomioita keskenämme.
Vierailija kirjoitti:
Miehet yhdistää kauneuden automaattisesti johonkin seksiin, mutta kaunis on kaunista ihan sinällään.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia asioita sinä aloittaja sanot toisista ihmisistä?
Ps. Voitaisko yhdessä pohtia sitä, olisko jo psikallaan lopettaa tuo ad hominemin hokeminen? Asian voi yrittää ilmaista myös omin sanoin.
Silloin kun minulla vielä oli kavereita en koskaan puhunut kenenkään naispuolisten ulkonäöstä heille. Jos halusin kehua jotakuta, tein sen hänelle kasvotusten. Juuri siksihän tästä kysyin, kun asia on ollut itselleni vieras ja jäänyt sen idea epäselväksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Just näin.Oon nähnyt myös alkoholipiirien kehut ne noudattaa tuota samaa kaavaa paitsi sitten humalahuurujen noustessa kehut muuttuva seläntakana haukkumiseksi.Sitten taas nousuvaiheessa kehutaan tätä hyvänpuhujaa on niin hyvä ystävänä,kaikki kehuu ja ne jotka eivät tiedä tai näe ihmisen muuttumista haukkujan osaan he pitävät tätä henkilöä kilttinä ystävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt oikein vastannut kysymykseeni.
En tehnyt avausta syyttääkseni ketään mistään, vaan ottaakseni selvää asiasta, joka on jäänyt minulle epäselväksi.
Ap
Itse asiassa se kyllä oli juurikin vastaus kysymykseesi. Kaikki ei ole kateellisia pa..apäitä, vaan uskaltaa ja jopa ihan vilpittömästi sanoo kehuja kanssaihmisistään. Ihan se on semmoinen toteamus siinä kuin että sanoisi jonkun ostaneen hauskat silmälasit tai miettisi, miksi joku pitää upeaa tukkaansa aina kiinni.
Toki voi ajatella, että ylipäätään toisen ulkonäön arviointi on turhanpäiväistä.
Mutta jos arvioi, niin mieluummin tietysti kannustaen ja positiivisesti.
Äitini jo opetti: jos sinulla ei ole positiivista sanottavaa muista ihmisistä, älä sano mitään. Ilkeä tai kritiinen kommentointi makusasioissa kanssaihmisiin liittyen on moukkamaista ja turhaa. Positiivinen kommentointi on kannustavaa ja sitä on mukavampi kuulla muistakin ihmisistä mieluummin kuin kritiikkiä.
Itse kyllä kehun myös ihmisille itselleen.
Minä kehun muita ihmisiä, myös niitä jotka eivät ole paikalla, ihan tietoisesti, myös ulkonäöstä. Olen nuoruudessa ollut sellaisessa kaveriporukassa, jossa aina haukuttiin muita, niin ulkopuolisia kuin poissa olevia ryhmän jäseniä. Siitä tuli todella huono olo ja alkoi kiinnittämään huomiota vain ihmisten negatiivisiin puoliin. Opettelin ihan etsimään kaikista hyviä piirteitä ja jos ihmistä ei lainkaan tunne, niin ulkonäöstä hän ne tulee.
Siksi nykyään pyrin pitämään omat ajatukset positiivisissa asioissa, huomaan niitä muissa ja keskustellessa usein ajatuksia sanotaan ääneen.
Samoin se, että huomaa niitä erottuvia asioita ja haluaa ne sanoa ääneen, jotta toinenkin huomaisi tai siitä voi alkaa keskustelu (Mirjalla oli tosi kiva uusi tukka. - Pitäisköhän mun leikata? - Sopiikohan sellainen lyhyt - Mitä jos värjäät vaaleaksi?)
Vierailija kirjoitti:
Tämä siis vastaus edelliselle ketjussa, unohdin lainata. Kyse on havainnosta, kuten joku jo totesikin. Onpa jokin asia/ihminen ihastuttava/kaunis. Kuin kehuisi kaunista maalausta. T.nainen
Vierailija kirjoitti:
Hyi, enpä haluaisi tutustua sinuun. Synkkä sielu ja synkkä ihmiskuva.
Minä kehun ja kommentoin kaikenlaisia kauniita asioita: kauniita astioita, kauniita taloja, kauniita kukkia, hyvännäköisiä ihmisiä, upeita vaatteita, autoja...
Ja koska en oikeasti ole kade ihminen, teen sen aivan vilpittömästi. Onpa kaunis ja kantajalleen sopiva, kivanvärinen takki! Hieno tukkaväri! Kivat kengät! Kauniit silmät ja superpitkät ripset!
Miksi helv..tissä tuostakin pitää jonkun kuvitella jotain ilkeitä ja itsekkäitä taustavaikuttimia? Jos teitä itseänne riivaa koko ajan kateus, voi ehkä olla vaikea käsittää sitä, että monella muulla on parempi itsetunto, eikä jatkuvaa tarvetta verrata muita itseensä ja pyrkiä nostamaan omaa statusta.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, enpä haluaisi tutustua sinuun. Synkkä sielu ja synkkä ihmiskuva.
Minä kehun ja kommentoin kaikenlaisia kauniita asioita: kauniita astioita, kauniita taloja, kauniita kukkia, hyvännäköisiä ihmisiä, upeita vaatteita, autoja...
Ja koska en oikeasti ole kade ihminen, teen sen aivan vilpittömästi. Onpa kaunis ja kantajalleen sopiva, kivanvärinen takki! Hieno tukkaväri! Kivat kengät! Kauniit silmät ja superpitkät ripset!
Miksi helv..tissä tuostakin pitää jonkun kuvitella jotain ilkeitä ja itsekkäitä taustavaikuttimia? Jos teitä itseänne riivaa koko ajan kateus, voi ehkä olla vaikea käsittää sitä, että monella muulla on parempi itsetunto, eikä jatkuvaa tarvetta verrata muita itseensä ja pyrkiä nostamaan omaa statusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä kommentti vastasi ap:n kysymykseen?
Olisko tämä kommentti sellainen freudilainen lipsahdus.
Ei ollutkaan vastaus ap:lle, lainaus ei onnistunut. Suuret pahoitteluni aiheuttamastani mielenhämmennyksestä. 😊
Höpöhöpö. Ehkä jotkut ajattelevat noin. Itse harvemmin kiinnitän ihmisten ulkonäköön huomiota, mutta jos kehun jotain naista toiselle naiselle, niin ihan aidosti sanon sen ilman taka-ajatuksia tai kateutta. Mutta en liiku missään kauniiden tai ulkonäkökeskeisten porukoissa muutenkaan.