Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Helppo synnytys. En edes revennyt enkä mitään, pieni eppari leikattiin :D"

Vierailija
07.08.2013 |

Synnytyskertomuksissa monet pitävät positiivisena asiana, ettei revennyt, vaan leikattiin eppari. Mitä hittoa? Episiotomiahan on käytännössä naisen kannalta sama kuin vastaavan kokoinen repeämä. Eikä episiotomia ole koskaan mikään pintanaarmu, vaan siinä leikataan aina ihan lantiopohjan lihaksia niksnaks. Luonnollisissa repeämissä tilaa "tehdään" vain sen verran kuin on välttämätöntä ja siitä kohdasta, mistä kudokset luonnollisesti antavat periksi. Episiotomiassa sitä vastoin leikataan sen verran kuin kätilö näkee tarpeelliseksi (yleensä varmuuden vuoksi "ainakin riittävästi" ettei lisää tarvitse leikellä) ja aina samasta kohtaa poikki lihassyin.

Miksi episiotomia on jotenkin parempi kuin repeämä? Toki ymmärrän, että esimerkiksi sulkijalihaksen repeämä on ikävä juttu, mutta tutkimusten mukaan edes episiotomia ei sitä estä. Ainoa etu episiotomian leikkaamisessa on se, että se on kätilölle helpompi ja nopeampi kursia kasaan. Siitä paraneminen vain on äidille vaikeampaa...

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin kokemusta kummastakin. Yksi leikattu eppari ja kaksi repeämää. Kaikki parantuneet hyvin, en osaa vertailla paranemisaikoja. Mutta repeämien arvet harmittavat, tai lähinnä jälkimmäisen repeämän. Osatekijä on ehkä silläkin, että kaksi ensimmäistä ompeli synnytyslääkäri, viimeisen kätilö. Mutta joka tapauksessa repeämästä jäi röpelöinen arpi, jota ilman olisin mieluummin ollut.

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 20:36"]

Mulle on tehty eppari kahdesti ja revennyt olen yhdesti, joten voin vertailla.

Eppari

+siistimpi arpi

+nopeutti ponnistusvaihetta

+ponnistusvaihe vähemmän kivulias

-hitaampi ja kivuliaampi parantumaan

Repeämä

+parani nopeammin

-arpi röpelöinen

-ponnistaminen sattui enemmän

-ponnistusvaihe pitkittyi

Tällä kokemuksella valitsisin jatkossa epparin. Kyllä sen synnytyksen jälkisen ajan kestää, mutta synnytyksessä kipua on muutenkin liikaa.

[/quote]

Vierailija
22/27 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty molemmissa pieni eppari. En ole revennyt, joten en osaa verrata, mutta nopeasti niistä paranin ja eivät olleet kipeitä muuta kuin jos rojahti liian nopeasti tuolille istumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ollut kipeä tuo eppari, nopeasti parani!

Vierailija
24/27 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenklinikka on helvetti! KATKERIA noitia siellä töissä, välttäkää!

Vierailija
25/27 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eppari on yleensä helpompi ommella kuin hallitsematon repeämä.

Mulla eka raskaus oli kk etuajassa joten vauvalle ei haluttu yhtään ylimääräistä painetta. 12 tikkiä 3 kerroksessa. Hyvin parani. 4. synnytyksessä tuli vain pieni nirhauma jota ei tikattu

Vierailija
26/27 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi sille mitään, mutta edelleen näin viisikymppisenä ihan reippaana ja rempseänäkin maalaisihmisenä näitä synnytystarinoita on kivuliasta ja ahdistavaa edes lukea.

Ainoa hyvä puoli siinä, etten ollut nuorenakaan hedelmällinen on synnytykseltä välttyminen. Se on ihmeen brutaalia edelleen. 

Ajatus veitsen viiltämästä pimpasta ja vesimelonin väkivaltaisesta työntymisestä ulos väkisin on aivan helvetillinen. En ole erityisen lapsellinen, en vain ole kokenut tätä joten en ole turtunut.

Synnytys kuulostaa lähinnä väkivallalta - ja tässäkin se on mennyt hyvin. Tietystu huonommat kokemukset ovat aivan hirvittäviä lukeakin, painajaismateriaalia. Saati kaikki jälkivauriot.

Naisen keho on kummallinen taistelukenttä. Ja kaikilla muilla kuin naisella itsellään vaikuttaa olevan oikeudet siihen.

Vierailija
27/27 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tehty eppari kahdesti ja revennyt olen yhdesti, joten voin vertailla.

Eppari

+siistimpi arpi

+nopeutti ponnistusvaihetta

+ponnistusvaihe vähemmän kivulias

-hitaampi ja kivuliaampi parantumaan

Repeämä

+parani nopeammin

-arpi röpelöinen

-ponnistaminen sattui enemmän

-ponnistusvaihe pitkittyi

Tällä kokemuksella valitsisin jatkossa epparin. Kyllä sen synnytyksen jälkisen ajan kestää, mutta synnytyksessä kipua on muutenkin liikaa.

Kattava kirjoitus. Itsellä tehty eppari ja olen tyytyväinen siihen. Todella nopeat synnytykset. Pyysin heti epparia itse. 

T. Hoitsu