Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhepäivähoitajat (ja muutkin), miten ruoka valmiiksi ulkoilun aikana?

Vierailija
07.08.2013 |

Antakaas vinkkejä miten sen teette! Ulkoilette aamupäivän lasten kanssa ja menette nälkäisten lasten kanssa lounaaksi sisälle. Miten saatte ruuan pöytään mahdollisimman pian? Miten onnistuu ruuan laitto, kun itse on lasten kanssa ulkona? Sisälle tultua nälkäisille lapsille pitäisi olla ruoka pian valmiina. Eilisen ruuan lämmittäminen mikrossa toki onnistuu pian mutta ei kai aina voi niinkään tehdä? Tuntuu, että itsellä kotiäitinä menee ihan liikaa aikaa siinä hellan ääressä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noin niinkuin edelliset ovat vastanneet. Itse teen joskus myös niin että valmistan edellisenä päivänä ruokaa mahdollisimman pitkälle niin, että seuraavana päivänä ne ainekset voi vain heittää kattilaan/pannulle ja ruoka valmistuu vaikka vartissa. Itselleni dietin aikana tuli sellainen periaate etten käytä kaupan puolivalmisteita, niin tuota etukäteen valmistamista olen tehnyt nykyään aika paljon. Parasta on kun lapset osallistuvat illalla aina siihen valmisteluun, pesevät juureksia, pilkkovat kasviksia jne. =) Näin saan kaksi kärpästä yhdellä iskulla; ruoan esivalmistelut ja tekemistä lasten kanssa.

Vierailija
2/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole pph, mutta kotona ollessa edellisen päivän illallinen on yleenaä ottaen toiminut myös seuraavan päivän lounaana. Tai sitte jos ei oo edellisen päivän ruokaa jäljellä niin pakkasesta lämmitetty jotain(toki välillä pitää tehä ruokaa sinne pakkaseen, esim lihapullia/mureketta, kiusausta jne) tai sitte munakas tai purkkihernekeitto jos ei mitään muuta keksi. lapsille voi antaa lasillisen vettä

jos ovat kovin nälkäisiä, yleensä pahin kiukku laantuu sillä. Tai laitat ne syömään vihanneksia pöydän ääreen ruoanlaiton ajaksi, nälkäisenä ne parhaiten maistuu..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 08:46"]

Antakaas vinkkejä miten sen teette! Ulkoilette aamupäivän lasten kanssa ja menette nälkäisten lasten kanssa lounaaksi sisälle. Miten saatte ruuan pöytään mahdollisimman pian? Miten onnistuu ruuan laitto, kun itse on lasten kanssa ulkona? Sisälle tultua nälkäisille lapsille pitäisi olla ruoka pian valmiina. Eilisen ruuan lämmittäminen mikrossa toki onnistuu pian mutta ei kai aina voi niinkään tehdä? Tuntuu, että itsellä kotiäitinä menee ihan liikaa aikaa siinä hellan ääressä.

[/quote]

Minulla oli aikoinaan sellaisen systeemi, että heräsin aamulla klo 6 (olen luonnostani aamuvirkku), joten kuorin perunat ja tein perunamuusin ja kastikkeen valmiiksi. Tai jonkin laatikkoruoan tai keiton. Ihan mitä tahansa. Mutta ruoka oli valmiina klo 9, kun lähdimme ulos ja lämmitin sen vain, kun tulimme sisälle klo 11.

Kotiäitinä olin muutaman vuoden ja lapsia 4

Vierailija
4/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka valmistuu uunissa sillä aikaa, kun ulkoilemme, simppeliä. Teen lähes poikkeuksetta vain uuniruokia. Myös keitto onnistuu samalla periaatteella

Vierailija
5/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitot, laatikot, padat uuniin/ hellalle lähtiessä ja vaihtoehtoisesti edellisenä iltana tekeminen.

Vierailija
6/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pph, mutta hoitovapaalla ollessani mun taktiikka oli just tuo, että edellisenä iltana tehdään ruokaa niin reilusti, että sitä jää seuravan päivän lounaaksi. Ainakin esim. jauhelihakastiketta tehdään niin reilusti, että seuraavana päivänä keitetään vain pasta tms. Esim. keitot on helppo lämmittää ja vain paranevat lämmitettäessä.

Ruokaa voi myös valmistella esim. niin, että lohifile on jääkaapissa valmiina vuoassa maustettuna ja sitten kun tullaan sisälle, se vaan heitetään uuniin. Perunat voi olla valmiiksi pestynä kattilassa niin, että levy vaan napsautetaan päälle.

Vierailija
7/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 08:51"]

En ole pph, mutta hoitovapaalla ollessani mun taktiikka oli just tuo, että edellisenä iltana tehdään ruokaa niin reilusti, että sitä jää seuravan päivän lounaaksi. Ainakin esim. jauhelihakastiketta tehdään niin reilusti, että seuraavana päivänä keitetään vain pasta tms. Esim. keitot on helppo lämmittää ja vain paranevat lämmitettäessä.

Ruokaa voi myös valmistella esim. niin, että lohifile on jääkaapissa valmiina vuoassa maustettuna ja sitten kun tullaan sisälle, se vaan heitetään uuniin. Perunat voi olla valmiiksi pestynä kattilassa niin, että levy vaan napsautetaan päälle.

[/quote]

Meillä ei todellakaan syödä vanhaa ruokaa, yöks

Vierailija
8/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 08:53"]

päälle.

[/quote]

[/quote]

Miten edellisenä päivänä tehty ruoka olisi muka vanhaa. Jotkut ruoat jopa paranee yön oltuaan jääkaapissa.

Ihan mielenkiinnosta kyselen millaista elämää vietät? Onko sinulla kodinhoitaja vai oletko kotona työttömänä ja lapset päivähoidossa. Syötkö eineksiä?

Meillä ainakin tehdään iso satsi ruokaa että riittää pariksi päiväksi, ja myös saatan laittaa valmiita annoksia pakkaseenkin. Töistä kun tulen niin en halua viettää loppuiltaa keittiössä ja myöskään en halua syödä valmisruokia!

Vierailija
9/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne on einekset ja pakastetut ruuatkin aiemmin tehtyjä. 

Vierailija
10/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat kiehuvat kuulemma hyvin niin, että ne pilkkoo kattilaan, lämmittää veden kiehuvaksi, sammuttaa levyn ja laittaa kannen päälle ja antaa hautua. En ole testannut itse, mutta kannattanee kokeilla.

Vierailija
11/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuniruoka on uunissa ulkoilun ajan, muutoin teen ruuan valmiiksi samalla kun lapset syö aamupalaa.

Vierailija
12/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että vanhaa ruokaa:) Jos minulla jää vaikkapa lasagnea 200g yli illallisesta, roskiinko se pitää heittää sun mielestä??

Vierailija
13/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks lasten suosikeista on uuniriisipuuro. Maito, riisit ja suola voideltuun vuokaan, uuni 150 asteeseen, voi hyvin pitää sen pari tuntia.. Sit vaan marjakiisseli esim. sen kaveriks. Samoin kaikki laatikot onnistuu, pudottaa vähän uunin lämpötilaa, ni kärsii pitää pidempään... Tai joku liha, esim. broileria.. hautuu matalassa lämmössä tosi pehmeäks, voi laittaa riisipedille, ni tulee riisit samassa tai keittää vaikkaa jotain pastaa. Keitot voi kans tehdä myös uunissa.

Vierailija
14/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö löytyisi lisää vinkkejä.

Vierailija
15/18 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teen uuniruokaa niin laitan ruuan noin 20min. Uuniin juuri ennen uloslähtöä ja sitten sammutan uunin ja jätän ruuan sinne hautumaan, se on kypsää ja lämmintä kun tullaan pihalta. Sama juttu keittojen kanssa, vain kiehautus jonka jälkeen sammutan levyn ja jätän kannen alle hautumaan. Kastikkeet ym. Tulee niin nopeasti että lapset jaksavat kyllä odottaa. Perunat voi laittaa valmiiksi veteen ja pilkkoa niin pieniksi että kypsyvät pian.

Vierailija
16/18 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisään tullaan sen verran aikaisemmin, että ruoka ehditään hyvin laittaa, tähän noin 45 min - 1h. Eli ennen kuin lapset ovat nälkäisiä. Ja silloin lapset leikkivät tai lueskelevat tms. Joskus seuraavat ruoanlaittoa tai ovat mukana tekemässä jotakin siihen liittyen.

Vierailija
17/18 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 09:04"]

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 08:53"]

päälle.

[/quote]

[/quote]

Miten edellisenä päivänä tehty ruoka olisi muka vanhaa. Jotkut ruoat jopa paranee yön oltuaan jääkaapissa.

Ihan mielenkiinnosta kyselen millaista elämää vietät? Onko sinulla kodinhoitaja vai oletko kotona työttömänä ja lapset päivähoidossa. Syötkö eineksiä?

Meillä ainakin tehdään iso satsi ruokaa että riittää pariksi päiväksi, ja myös saatan laittaa valmiita annoksia pakkaseenkin. Töistä kun tulen niin en halua viettää loppuiltaa keittiössä ja myöskään en halua syödä valmisruokia!

[/quote]

Olen päivät töissä, meillä ei myöskään syödä eineksiä, joitain aaka-pakasteita lukuunottamatta. Ei ruuan valmistamiseen kauaa aikaa mene. 

Vierailija
18/18 |
08.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 13:14"]

Ai että vanhaa ruokaa:) Jos minulla jää vaikkapa lasagnea 200g yli illallisesta, roskiinko se pitää heittää sun mielestä??

[/quote]

Koiralle menee se herkku, tosin en tee liikaa ruokaa. Meillä ei syödä myöskään pastaa, perunaa, riisiä jne. Eikä niitä sisältäviä ruokia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi