Kuka tekisi kansalaisaloitteen parveketupakoinnin kieltämisestä?
Minä en jaksa. Tänäkin yönä 4 herätystä, kun lapsi herää röökin hajuun ja helteellä pakko pitää ikkunat auki (ikkunoita vain yhteen ilmansuuntaan). Hissillinen talo ja liikuntakykyistä jengiä, mutta on ilmeisesti hauskempi pilata toistenkin terveys (ja esim. huonekalut) kuin mennä tupakkapaikalle.
Kommentit (121)
Olisko ap:n tosiaan hyödyllisempää viedä asia talon yhtiökokouksen käsiteltäväksi, kuin rutkuttaa täällä.
Eipä se meidän taloyhtiö Suomen lakia muuta. Ja kyllä, rakkaat tervanavat, lakia voi ainakin yrittää muuttaa. Täällä ruikuttaminen on ihan ok-kannattavaa, kun potentiaalista lukijakuntaa ympärimaata on jonkin verran ja iltapäivälehdetkin täältä bongailevat keskustelun aiheita.
Mitä sitten tupakanhajusta kärsivien pitäisi tehdä? Siskoni ei voi näin kesällä pitää ikkunoita auki, kun naapuriparvekkeilla poltetaan. Hän tulee tosi sairaaksi hajusta, ja kämppä taa on kuuma pätsi. Ei haluaisi muuttaakaan kun muuten pitää asunnostaan paljon.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 13:56"]Eipä se meidän taloyhtiö Suomen lakia muuta. Ja kyllä, rakkaat tervanavat, lakia voi ainakin yrittää muuttaa. Täällä ruikuttaminen on ihan ok-kannattavaa, kun potentiaalista lukijakuntaa ympärimaata on jonkin verran ja iltapäivälehdetkin täältä bongailevat keskustelun aiheita.[/quote]
Mutta miksi sen teidän taloyhtiön tai sinun pitäisikään muuttaa Suomen lakia, eikö ongelmasi ratkeaisi nimenomaan lähivaikuttamisella. Siinä on vauvasi jo iso, ennenkuin kansalaisaloitteen kautta lakimuutokseen päästään (jos ylipäätään päästään)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 13:56"]
Mitä sitten tupakanhajusta kärsivien pitäisi tehdä? Siskoni ei voi näin kesällä pitää ikkunoita auki, kun naapuriparvekkeilla poltetaan. Hän tulee tosi sairaaksi hajusta, ja kämppä taa on kuuma pätsi. Ei haluaisi muuttaakaan kun muuten pitää asunnostaan paljon.
[/quote]
No kaikkea ei voi saada, valintoja täytyy tehdä. Kannattaisiko siskosi hankkia kunnon sälekaihtimet tai joku viilennyslaite asuntoonsa, ettei olisi pakko haistella savuja. Jos ei halua muuttaa. Miksi kukaan ei vaivaudu tekemään itse asioille mitään, vaan odotetaan, että muut alkavat toimia toisin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 13:56"]Eipä se meidän taloyhtiö Suomen lakia muuta. Ja kyllä, rakkaat tervanavat, lakia voi ainakin yrittää muuttaa. Täällä ruikuttaminen on ihan ok-kannattavaa, kun potentiaalista lukijakuntaa ympärimaata on jonkin verran ja iltapäivälehdetkin täältä bongailevat keskustelun aiheita.[/quote]
Minkä takia sinua häiritsevän haitan takia pitäisi säätää laki, kun se on ihan taloyhtiötasolla säädettävissä? Jos sinua häiritsee ja taloyhtiössä on muita kaltaisiasi, silloin sillä on menestymisen mahdollisuus. Jos vain täällä ruikutat, etkä tee itse asialle mitään, minkä takia edes yrität puhua lain puolesta?
Tietenkin lakeja voi säätää, mutta demokratia toimii aidoimmillaan, kun se tapahtuu paikallistasolla. Yhdessä taloyhtiössä voi olla useampiakin sen tupakoinnin häiriönä kokevia, kun toisessa saattaa olla, ettei se häiritse ainakaan niin paljoa kuin kieltää tupakoivalta oikeus tupakoida parvekkeellaan.
Laki koskisi sellaisiakin taloyhtiöitä, joissa enemmistö antaisi mahdollisuuden tupakoida. Minkä takia sinun häiriön takia pitäisi joka pitäjässä kieltää tupakointi? Millä tavalla sinua häiritsee tupakointi muualla kuin teidän asunnossa?
Kyse ei ole minun ikiomasta pikkuongelmastani.
Tupakointi on terveydelle haitallista.
Passiivinen tupakointi on terveydelle haitallista.
Tupakoijat ovat maassamme yhä pienenevää vähemmistöä.
Minkä ihmeen takia tilanteen pitäisi olla juuri näin päin, että me, jotka haluaisimme elää täysin savutonta elämää (ja tarjota sitä myös lapsillemme), joudumme taistelemaan asian puolesta?
Onko siinä mitään järkeä, että passiivista tupakointia edesautetaan sallimalla tupakointi niin, että sitä savua ihan takuuvarmasti menee toisten asuntoihin ja sitten veroeuroja käytetään tästä johtuviin terveyshaittojen kuluihin. Ja ei, passiivisen tupakoinnin haitat ja niistä johtuvat kulut eivät ole minun oma mielipiteeni, vaan fakta, jonka varmasti aikuisina ihmisinä tiedostatte.
Ja kun tuosta tupakoinnin aiheuttamasta sairastelusta tulee yhteiskunnalle ihan kiva lasku vuosittain, niin miksi sitä ei hankaloitettaisi entisestään?
Sitten voisitte tupakoida ihan mielin määrin parvekkeilla, kun hankitte parvekkeelle jonkinlaisen ilmanpuhdistusihmevekottimen omilla rahoillanne ja lupaudutte maksamaan edes mahdollisesti tupakointiin liittyvät terveyshaittanne ihan omilla rahoillanne koko loppuelämänne ajan.
Te olette vähemmistöä. Aikanne alkaa olla ohi. Alkakaa sopeutua.
t.ap
ps. Ne terveyshaitat vaikkapa naapurin lapsille ovat ihan oikeita ja olemassa olevia, vaikka kuinka selittäisitte itsellenne, että lain puitteissa on ihan ok myrkyttää muita.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 15:46"]
Minkä ihmeen takia tilanteen pitäisi olla juuri näin päin, että me, jotka haluaisimme elää täysin savutonta elämää (ja tarjota sitä myös lapsillemme), joudumme taistelemaan asian puolesta?
Onko siinä mitään järkeä, että passiivista tupakointia edesautetaan sallimalla tupakointi niin, että sitä savua ihan takuuvarmasti menee toisten asuntoihin ja sitten veroeuroja käytetään tästä johtuviin terveyshaittojen kuluihin. Ja ei, passiivisen tupakoinnin haitat ja niistä johtuvat kulut eivät ole minun oma mielipiteeni, vaan fakta, jonka varmasti aikuisina ihmisinä tiedostatte.
Ja kun tuosta tupakoinnin aiheuttamasta sairastelusta tulee yhteiskunnalle ihan kiva lasku vuosittain, niin miksi sitä ei hankaloitettaisi entisestään?
Sitten voisitte tupakoida ihan mielin määrin parvekkeilla, kun hankitte parvekkeelle jonkinlaisen ilmanpuhdistusihmevekottimen omilla rahoillanne ja lupaudutte maksamaan edes mahdollisesti tupakointiin liittyvät terveyshaittanne ihan omilla rahoillanne koko loppuelämänne ajan.
t.ap
ps. Ne terveyshaitat vaikkapa naapurin lapsille ovat ihan oikeita ja olemassa olevia, vaikka kuinka selittäisitte itsellenne, että lain puitteissa on ihan ok myrkyttää muita.
[/quote]
Jos tupakointi on loppumassa muutenkin ja tupakoitsijat yhä pienenevä vähemmistö, niin ei kai mitään ongelmaa siis pitäisi olla ja laki on turha. Kumoat siis itse omat argumenttisi, huomaatko?
Samalla logiikalla vanhemmat saisivat kustantaa lastensa terveydenhoidon, kun ovat itse ne lapsensa hankkineet, vaikka väestöräjähdys on kiistämättä suurin yksittäinen uhkatekijä elämän tai ainakin ihmislajin olemassaololle. Täällä kiistellään lillukanvarsista, kun ei olle valmiita kohtaamaan oikeita ongelmia ja tekemään niille jotain. Muita on helppo syytellä, silloin ei tarvitse itse ottaa vastuuta omista ratkaisuistaan.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 08:04"]
Voi kuule, on niitä aika paljonkin. Ehkä rahasi eivät riitä kuin kaupungin slummikämppiin joissa tupakointi on tietysti sallittua? Muuta kunnon taloyhtiöön, niin tätä ongelmaa ei ole!
[/quote]
no itseasiassa asun omistusasunnossa, että älä sieltä vuokragettosta huutele.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 16:39"]
t.ap
[/quote]
Jos tupakointi on loppumassa muutenkin ja tupakoitsijat yhä pienenevä vähemmistö, niin ei kai mitään ongelmaa siis pitäisi olla ja laki on turha. Kumoat siis itse omat argumenttisi, huomaatko?
Samalla logiikalla vanhemmat saisivat kustantaa lastensa terveydenhoidon, kun ovat itse ne lapsensa hankkineet, vaikka väestöräjähdys on kiistämättä suurin yksittäinen uhkatekijä elämän tai ainakin ihmislajin olemassaololle. Täällä kiistellään lillukanvarsista, kun ei olle valmiita kohtaamaan oikeita ongelmia ja tekemään niille jotain. Muita on helppo syytellä, silloin ei tarvitse itse ottaa vastuuta omista ratkaisuistaan.
[/quote]
Miten tuossa argumentit kumoutuvat? :D Vähemmistö ei tarkoita olematonta, vai mitä? Eikä tuo logiikka-osiokaan nyt ihan toimi, kun vertaat yhteiskunnan veroeurojen käyttöä ihmislajin kokonaistilanteeseen. Pysyttäisiinkö nyt kuitenkin a) Suomen asioissa b) alkuperäisessä aiheessa?
Jätä toki lapset tekemättä, jos sinulle tulee siitä hyvä mieli. En ymmärrä myöskään tuota yleismaailmallista "ollaan sitä ja jätetään tätä" -höpötystä.
Syytän tupakoitsijoita heidän muille tuottamastaan terveyshaitasta ja haluan siitä eroon. Aloitin tänne keskustelun aiheesta eli olen jo tehnyt edes jotakin asialle. Tämä keskustelu on luettu alle puolessa vuorokaudessa jo ainakin 263 kertaa, eli ihan seinille en ole huudellut.
Huomaatteko, ettei kukaan tupakoitsija ole vielä pahoitellut tuottamaansa terveyshaittaa? Päinvastoin, minun lapseni passiivisesta tupakoinnista ja huolestani siitä on täällä ilkuttu. Mitä helvettiä? Eihän teillä ole omia lapsia, eihän?
Miksei keksitä tupakkaa, jota ei polteta, vaan josta imetään nikotiinia vai onko se sähkötupakka sellainen? Tai kielletään tupakka, mutta sallitaan nuuska, siitä ei ole niin paljon haittaa toisten terveydelle.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 08:29"]
Miksi se on juuri parveke missä ei saa tupakoida eikö olisi parempi vaikka , että ei saa polttaa 30m lähempänä toista ihmistä ellei tältä ole saatu lupaa :)
[/quote]
Miten olisi jos mitään hajuvesiä/hajusteita ei saisi käyttää 30m lähempänä toista ihmistä jos ei tältä ole saatu lupaa?
Mitä te natsit oikeasti kuvittelette saavuttavanne tällä "kielletään parveketupakointi" meuhkaamisellanne? Jos se joskus kielletään niin kuvitteletteko, että poliisia kiinnostaa juosta puuttumassa jokaiseen parvekkeella tupakointiin? Onko se sisällä polttaminen sen parempi vaihtoehto?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 18:43"]
Miksi se on juuri parveke missä ei saa tupakoida eikö olisi parempi vaikka , että ei saa polttaa 30m lähempänä toista ihmistä ellei tältä ole saatu lupaa :)
[/quote]
Miten olisi jos mitään hajuvesiä/hajusteita ei saisi käyttää 30m lähempänä toista ihmistä jos ei tältä ole saatu lupaa?
Mitä te natsit oikeasti kuvittelette saavuttavanne tällä "kielletään parveketupakointi" meuhkaamisellanne? Jos se joskus kielletään niin kuvitteletteko, että poliisia kiinnostaa juosta puuttumassa jokaiseen parvekkeella tupakointiin? Onko se sisällä polttaminen sen parempi vaihtoehto?
[/quote]
Tupakoitsijat ovat ihan oikeasti täysiä idiootteja näköjään muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 18:43"]
[/quote]
[/quote]
Luuletko että poliisin tarvitsisi juosta puuttumaan vaikka parveketupakointi kiellettäisiin?:D Mites kävi ravintolatupakoinnin kieltämisen kanssa? Hirmu uho kaikilla että no niin en käy kyllä enää paska kielto olen punk! Ja kun kielto tuli lainvoimaiseksi niin hartiat luihussa raahustettiin ulos polttamaan ja jupistiin partaan.:D Ja terassit,nekin alkaa onneksi olla savuttomia. :) Kyllä se partsitupakointikin kohta kielletään siinähän uhoatte,ja lopulta alistutte kun lampaat ja eristäydytte myrkkykäärönne kanssa omiin slummitaloihin asumaan joista kukaan ei uskalla ostaa osaketta kun röökin kellastamat seinät vaatis purkamisen. Elätte siellä haisevassa luukussanne ja manaatte sitä,miksi yhteiskunta teitä niin syrjii. Mutta poltatte,koska se on niin helvetisti teidän oikeus ja ennenkaikkea varma merkki siitä,että hyvin menee.:D
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 16:39"]
t.ap
[/quote]
[/quote]
Miten tuossa argumentit kumoutuvat? :D Vähemmistö ei tarkoita olematonta, vai mitä? Eikä tuo logiikka-osiokaan nyt ihan toimi, kun vertaat yhteiskunnan veroeurojen käyttöä ihmislajin kokonaistilanteeseen. Pysyttäisiinkö nyt kuitenkin a) Suomen asioissa b) alkuperäisessä aiheessa?
Jätä toki lapset tekemättä, jos sinulle tulee siitä hyvä mieli. En ymmärrä myöskään tuota yleismaailmallista "ollaan sitä ja jätetään tätä" -höpötystä.
Syytän tupakoitsijoita heidän muille tuottamastaan terveyshaitasta ja haluan siitä eroon. Aloitin tänne keskustelun aiheesta eli olen jo tehnyt edes jotakin asialle. Tämä keskustelu on luettu alle puolessa vuorokaudessa jo ainakin 263 kertaa, eli ihan seinille en ole huudellut.
Huomaatteko, ettei kukaan tupakoitsija ole vielä pahoitellut tuottamaansa terveyshaittaa? Päinvastoin, minun lapseni passiivisesta tupakoinnista ja huolestani siitä on täällä ilkuttu. Mitä helvettiä? Eihän teillä ole omia lapsia, eihän?
[/quote]
Se ei ole passiivista tupakointia, jos ikkunasta tai ovesta satunnaisesti kulkeutuu pieni määrä tupakan hajua. Voi hyvän tähden.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 06:30"]Minä en jaksa. Tänäkin yönä 4 herätystä, kun lapsi herää röökin hajuun ja helteellä pakko pitää ikkunat auki (ikkunoita vain yhteen ilmansuuntaan). Hissillinen talo ja liikuntakykyistä jengiä, mutta on ilmeisesti hauskempi pilata toistenkin terveys (ja esim. huonekalut) kuin mennä tupakkapaikalle. [/quote]
Sen aloitteen minäkin allekirjoittaisin heti!
Minulla oli noin vaikea kesä kaksi vuotta sitten, kun alakerran naapuri heräsi polttamaan makuuhuoneensa avoimen ikkunan ääreen monta kertaa yössä, ja savu tietysti nousi meidän avoimesta ikkunasta sisään. Välillä hyppäsin laittamaan ikkunan kiinni ja sitten taas auki, kun olin tukehtua meidän "ilmattomassa" makuuhuoneessa. Parveke on talon toisella puolella, mutta seinänaapuri kävi omalla parvekkeellaan tupakalla pari-kolme kertaa yössä (savu leijaili asunnon poikki avoimesta ovesta meidän makuuhuoneeseen), joten minun yöni kuluivat avaamassa ja sulkemassa ikkunoita ja ovia ja nukkumisesta ei tietenkään tullut mitään. Olin loputtoman väsynyt, ja syksyn tullen todella onnellinen: ihanaa, vihdoinkin viileät yöt ja ikkunat saa pitää kiinni! Viime kesä kului onnellisten tähtien alla, kun oli kylmää ja sateista eikä tarvinnut ikkunoita avata. Tänä vuonna on ollut kuumia öitä, mutta alakerrassa naapuri on vaihtunut tupakoivasta tupakoimattomaan ja seinänaapuri on ollut paljon poissa kotoa. Olen jopa saanut nukutuksi tänä kesänä. :)
Meille tupakansavua kulkeutuu isot määrät. Alapuolellamme asuu neljä tupakoitsijaa, osa ketjupolttajia. Jos meillä on yksikin ikkuna tai parvekkeen ovi auki, niin savua tulee sisälle montakymmentä kertaa päivässä. Ei se hetkessä haihdu sisältä niin kuin tupakoitsijat luulee eikä haju ole mikään mitätön juuri ja juuri aistittavissa oleva haitta. Se jää leijumaan siälle moneksi minuutiksi kerralla ja useita kertoja tunnissa. Kun tietäisikin, milloin naapurit on paikalla, niin ei pidettäisi ikkunoita tai parvekkeitten ovia auki, vaikka umpiossa eläminenkin on kesällä tuskaa. Edes yöllä ei voi tuulettaa, kun silloinkin tulee savua ja hajua sisälle. Ihan varmasti on meillä kyse passiivisesta tupakoinnista.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 18:35"]
Miksei keksitä tupakkaa, jota ei polteta, vaan josta imetään nikotiinia vai onko se sähkötupakka sellainen? Tai kielletään tupakka, mutta sallitaan nuuska, siitä ei ole niin paljon haittaa toisten terveydelle.
[/quote]
Minäkin olen odotellut, että sähkötupakka määrättäisiin pakolliseksi, mutta ei! Joku nyyhkii, että sen kautta voisi joku teini aloittaa tupakoinnin aikaisemmin, mutta minun puolestani siitä vaan. Minua ei haittaa, vaikka kuinka paljon kukin itselleen kurkku- tai keuhkosyöpää hankkii, kunhan minun ei tarvitse haistella sitä kuvottavaa, päänsärkyä aiheuttavaa hajua!
En ole tupakoinnin puolustaja en vastustaja. Kielletään samantien kaikki, alkoholi, autot, parfyymit,lentokoneet, pesuaineet, tehtaat, kasvit, mausteet, koirat ym eläimet, lisäaineet, hyönteismyrkyt, maalit, muovit, lääkkeet..ja pahapaha laulu ja tanssi, musiikki..soittimet, väriaineet ja rasva sekä sokeri ja kahvin tuoksu.. Mitä meille jää..siis iloitkaamme elämästä ja annetaan toistenkin elää! Paljon olen kulkenut mutten missään tavannut niin nyreetä porukkaa kuin suomalaiset nuorehkot naiset, koskaan ei ole hyvin.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 08:03"]
no kuule aika harvassa on asunnot, joissa tupakointi on kielletty. Ikävä kyllä.
[/quote]
Taloyhtiö voi yhtiökokouksessa päättää asunto-osakeyhtiölain mukaisin edellytyksin parveketupakoinnista. Jos olet ostanut osakkeen yhtiöstä, jossa ei ole kieltoa ja haluat sitä esittää, voi sen viedä esityslistalle, jolloin se yhdessä ratkaistaan. Jos taloyhtiössä ei haluta kieltää sitä, silloin sinun harmistus tupakasta on aiheetonta harmistusta naapurista ihan niinkuin mikä tahansa muu häiriintyminen. Kun tupakointia ei ole vielä kielletty, asiasta harmistuminen on hyödytöntä vaikka kokisit, että vauvasi ei kestä sitä.