Suomenruotsalainen haluaa tietoa "pakkoruotsista"
Kun se nyt on niin kamalaa, ja voisi tehdä niin paljon kaikkea hyödyllistä ilman sitä....
Millä luokalla teillä alkaa ruotsinkielenopinnot? Entä englanti? Ja muut kielet?
En tiedä miten nykyään menee, en usko että on suuria muutoksia tapahtunut siitä kun minä olin nuori, mutta meillä meni näin:
Kolmannella luokalla alettiin lukemaan suomea, kuudennella englantia ja kasilla sai valita ranskaa tai saksaa (jos halusi, en muista että olisi ollut pakollista).
Lukiossa valinnaisina vielä venäjä ja espanja, jos halusi lukea lisää kieliä.
Itse olen lukenut suomea, englantia, saksaa, venäjää ja espanjaa. Saksaksi, venäjäksi ja espanjaksi osaan ehkä sanoa nimeni, miten vanha olen ja missä asun, ja ehkä jotain säläsanoja.... Niistä ei siis ole ollut minulle juurikaan hyötyä, vaikka olihan ihan hauskaa opetella edes alkeita.
Miten paljon suomalainen hyötyisi siitä että ala-asteella valitsisi itselleen jonkun ihan random-kielen, mikä tahansa kunhan se ei ole ruotsi?
Kommentit (22)
Jos nyt ensin vaihdettaisiin tämä suomenruotsi riikinruotsiksi, niin kyseinen kieli olisi paljon hyödyllisempi. Peruskoulutason pakkoruotsilla ei oikeastaan muuta tee, kuin selviydy yhdestä kohtaamisesta suomenruotsalaisen kanssa. Riikinruotsia ja norjaa puhuvat ovat ihan oma lahkonsa ja niiden avulla pysyy kärryillä hollantilaisistakin. Norjalaisen kaverin mukaan suomalaiset ovat sitä yrmysakkia, joiden on aina pakko tehdä oman pään mukaan ja jopa meidän mongerrus on vaikeaa ja täysin kummallista, kun kaikki muut lähiseudun kielet sentään jossain määrin sointuu toisiinsa.
Pitäisikö poistaa pakkoruotsin ja -suomen ja perustaa erillisiä, yksikielisiä kuntia?