Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen (12v) hiusten värjäys.. taistelu..

Vierailija
06.08.2013 |

Nyt se sitten alkoi meilläkin, kärttäminen että pitäis saada hiuksia värjättyä. Tytön kavereista pari on värjännyt radikaalisti jo pari vuotta hiuksiaan ja paras ystävä vasta vähän aikaa, mutta välillä tummaksi, välillä vaaleaksi jne kotiväreillä.

Minä kun olen sitä mieltä, että se ei ole edes terveellistä, saatika tarpeellista... eikö noista ole joku suosituskin, ettei alle 15-vuotiaiden päihin mitään väriaineita laitettaisi. Sanoin, että en anna lupaa, korkeintaan pari raitaa voi laittaa jos siltä tuntuu,, mutta missään nimessä ei vielä koko kuontaloa värjätä, vaikka kaverit niin tekeekin.

Kommentit (259)

Vierailija
101/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedoksi värjääjille: se allerginen reaktio voi tulla yhtäkkiä vuosien käytön jälkeen. Kaverille kävi niin, oli vuosikausia värjännyt hiuksiaan mustiksi, sitten yhdellä kerralla sai reaktion, päänahka meni todella huonoon kuntoon vaikka tietenkin nopsaan pesi värin pois. Ja nyt ei voi (eikä halua) enää värjätä hiuksiaan.

Tämä johtuu siitä, että PPD (yleisin myrkky jota on lähes jokaissa hiusvärissä) kertyy elimistöön ja jokaisella on s henkilökohtainen raja, jonka kertymän jälkeen kroppa ei enää kestä PPD:tä. Tätä rajaa ei voi tietää ennalta, mutta raja on jokaisella ja kun se tulee täyteen, allergisoituu hengenvaarallisesti hiusväreille, joissa on PPD:tä. Tämä myrkky ei sitten lähde elimistöstä koskaan pois. Eli siitä vaan värjäämään lasten hiuksia :)!

Vierailija
102/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin niin kuin minä teinkin, eli olen sanonut tyttärelleni että ei voisi vähempää kiinnostaa minkä malliset/väriset hiukset hänellä on. Mutta että kannattaa olla varuillaan, sillä olet saanut silloin 10-veenä yhdestä pienestä raidasta punaisen ihottuman päänahkaan, joka kesti monta viikkoa, että kannattaa olla valmis pesemään pää heti kun alkaa kutisemaan tai polttelemaan, että voi tulla oikeasti niin raju reaktio että silmät muurautuu umpeen, ja henki salpautuu, puhumattakaan siitä että hiukset voivat tippua päästä kokonaan.

Lopputulos: Ei ole koskaan värjännyt hiuksiaan, ja on nyt 21v.

Tatuointeja alkoi ihastelemaan siinä 15-kesäisenä. Sanoin että alaikäisille ei kukaan asiansa osaava laita sellaista, ja että jos hän nyt kuitenkin kamalasti sellaisen tahtoo, ja käy jossain otattamassa ilman että kyseessä on ammattilainen, niin hän voi olettaa saavansa sellaisen mitä netistä näkee kun hakee hakusanalla pieleen menneet tatuoinnit. Ja jos sellaisen näen hänellä ennen 18 ikävuotta, niin otan itse samanlaisen, ja voimme pitää sitten sitä yhteisenä perhetatuointina, jota tulen esittelemään kaikissa kissanristiäisissä, ja kehun kuinka tyttärellä on samanlainen, että tää on tällainen äidin ja tyttären juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukset eivät pilaannut, jos niitä värjää!!!

Kertokaa joku konkreettinen esimerkki hiusten pilaantumisesta värjäyksen takia.

Kaljut naiset on hyvä esimerkki.

Vierailija
104/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako tuo jos lapsi ei aikuisena voi saada lapsia? Aikamoisia hormonihäirikköjä.

https://www.is.fi/terveys/art-2000000487395.html

Vierailija
105/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä just sunnuntaina värjättiin 11 ja 10 vuotiaitten tyttöjen päät.eka kertaa..samallai ne allergiset reagtiot tulee 5 vuoden päästä jos on tullakseen...ja hius on uusiutuva luonnonvara.Mitä himputtia sitä kieltämään värjäyksen,pienenmpi paha se värjäys  on kotona ku jossai kaverilla ilman aikuisen valvntaa.Tai pienenmpi paha värjäys ku alkoholin tai tupakan kokeilu....jotain "siistii" niitten on kuitenki saatava tehdä.

Allergisen reaktion todennäköisyys kasvaa värjäyskertojen lisääntyessä.

Oma teinini sai allergisen reaktion kasvinaamiosta, hänen kasvonsa turpoavat ja muuttuivat punaisiksi. Kovin vähällä ei irtoa lupaa turhiin kemikaalialtistuksiin.

Vierailija
106/259 |
10.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna värjätä vaan? Itse läträsin väreillä ja vaalennuksilla sinne 20v asti kunnes ns kasvoi siitä ulos. Ei ne niin vaarallisia ole nykyään.

Vierailija
107/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat antoi aluksi värjätä omaa väriä lähellä olevalla sävyllä. Vasta myöhemmin noin 15 vuotiaana sai värjätä muullakin värillä, kunhan se oli ”siisti” sävy, vaalea, ruskea, punaruskea, musta... shokkiväreillä ei värjäilty.

Vierailija
108/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiukset eivät pilaannut, jos niitä värjää!!!

Kertokaa joku konkreettinen esimerkki hiusten pilaantumisesta värjäyksen takia.

Minä värjäsin mustasta vaaleaan, vaati niin kovat vaalennukset että hiusten latvat meni pilalle, värjäytin ihan kampaamossa. En sitten jaksanut huonokuntoista tukkaa, ei auttanut kunnon hoitoaineet, niin leikkasin long bob mallin. Nyt hiukset tuntuvat jo paremmilta ja terveiltä, kun leikkasi pilalle menneen latvan pois.

Vierailija
109/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidin ennakoivan keskustelun lapsen kanssa silloin kun sattui taas silmiin sellainen "nainen sai vakavan allergisen reaktion hiusväreistä"-juttu. Kerroin että olen itse värjännyt aikoinaan, mutta lopetin kun alkoi tulla tällaisia juttuja värien vaaroista ja onneksi itselle ei käynyt mitään. En siis sanonut ettei lapsi saisi koskaan värjätä, mutta kerroin että tästä syytä väreissä on ikärajat. Tästä on nyt muutama vuosi aikaa, eikä teini ole vielä osoittanut mitään kiinnostusta hiusväreihin.

Vierailija
110/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä juttuja, jossa kehitysvammaisen äiti on ihan pihalla 😊 Ei ole tarvinnut tätäkään miettiä. Taidan elää jossain kuplassa.

Vierailija
111/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En värjää itse hiuksiani. Minulla on kaunis oma väri. 9.luokkalainen tyttäreni totesi, että hiusten värjääminen on vanhanaikaista. Nuoret eivät halua turhaa kemikaalialtistusta. Oma väri sopii yhteen oman ihon värin kanssa. Tällainen mielipide kaupungin isolla yläasteella vallalla. Mielelläni tuen tytärtäni tässä viisaudessa.

Hyvä kommentti muuten, mutta miksi piti mainita, että sinulla on kaunis oma väri? Miten se liittyy tähän asiaan?

Vierailija
112/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä just sunnuntaina värjättiin 11 ja 10 vuotiaitten tyttöjen päät.eka kertaa..samallai ne allergiset reagtiot tulee 5 vuoden päästä jos on tullakseen...ja hius on uusiutuva luonnonvara.Mitä himputtia sitä kieltämään värjäyksen,pienenmpi paha se värjäys  on kotona ku jossai kaverilla ilman aikuisen valvntaa.Tai pienenmpi paha värjäys ku alkoholin tai tupakan kokeilu....jotain "siistii" niitten on kuitenki saatava tehdä.

Siis oikeastiko perus- 10 ja 11v kokeilee alkoa ja tupakkaa 👀 että tukanvärjäyksellä jättävät sen nyt väliin. Hienoa.

En antais kyllä mitään noista tehdä, ei ole mitään sääntöä että annanpa tuota niin ne ei tee toista.

Vierailija
113/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon värjänny hiuksiani varmaan 11-vuotiaasta lähtien erilaisilla hiusväreillä itse kotona. En ole ikinä saanut allergista reaktiota yms. Oon onnekas, kun vanhempani on sellaiset, että antoi mun ilmaista itseäni! 12-vuotiaana nimittäin värjäsin koko pään siniseksi. Siihen ei ois varmaan kuka tahansa suostunut. Ihan elossa ollaan vielä ja järkikin on päässä. Ei oo hiusvärit ehtineet imeytyä aivoihin asti :D

Vierailija
114/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaana aloin itse värjätä. Jos olisi samanikäinen tytär, antaisin myös. Hiukset nyt nelikymppisenä kauniit ja hyväkuntoiset. Värjään vieläkin.

Vierailija
115/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä vanhempien sana painaa, mm. 15 v. tyttö meillä.

Vierailija
116/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 115 jatkaa: hiukseni ovat olleet blondit, siniset, liilat, pinkit, mustat, ruskeat, oranssit ja punaiset, enkä oo näiden yhteensä yli kahdenkymmenen värjäyskerran jälkeen onnistunut pilaamaan hiuksiani kertaakaan. Ei siis oo ns. hamppua vaan ihan sileät vieläkin. Halusin siis vain tuoda tietoon, että ei ne hiusvärit aina välttämättä tuhoa hiuksia vaikka niin aina pelotellaankin.

Vierailija
117/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun äiti värjäs mun hiukset ekan kerran kun olin 5v :D permanentin laittoi kun menin ekalle. Edelleen on hiukset päässä. Ei ne värit niin hurjia ja vaarallisia ole. Anna värjätä jos haluaa.

T. kampaajan tytär

Vierailija
118/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna värjätä vaan jos ite ottaa vastuun lopputuloksesta.

Olinkohan neljännellä tai viidennellä luokalla kun tuli Spice Girlsit. Halusin räikeän punaiset, kuten Gerillä. Äiti antoi luvan vaan tylsään ruskeaan.

16-vuotiaana kun muutin omilleni niin tottakai heti shokki-punaiseksi. Sen jälkeen sinisestä vihreään ja pinkkiin ja sateenkaareen. Nyt 30-v ja turkoosi/musta/violetti irokeesi.

Syytän mutsia. Jos ois antanut sillon 10-vuotiaan värjätä kerran tukan punaiseksi niin ei olis tarvetta kapinoida tässä iässä enää, Hölmölän se on :D

Vierailija
119/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 16-vuotiaiden päänahka ei ole vielä kehittynyt sille tasolle mitä se aikuisena on. Eli ppd:t sun muut mitä värit sisältävät, pääsevät paremmin verenkiertoon. Näin ollen lapset saavat herkemmin allergisia reaktioita tai pahimmassa tapauksessa anafylaktisen shokin. Jos ei näitä saa, niin allergiariski ainakin nousee. Eli silloin kun värjääminen olisi oikeasti ajankohtaista (eli aikuisena), ei voi enää värjätä koska on jo allergisoitunut. Lapsena aloitettu värjääminen nostattaa allergiariskiä aikuisiällä. 

Raitoja tehdään alle 16-vuotiaille kampaamoissakin, koska ne eivät kosketa päänahkaa. Suoravärejäkin voi käyttää (eivät sisällä hapetetta), ne eivät vaan toimi niin kuin pitäisi värjäämättömässä ja vaalentamattomassa luonnonhiuksessa. Tietty vaalennettua latvaa ja raitaa voi suoravärillä sävyttää. 

Vierailija
120/259 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse raidoitin hiukset 10-vuotiaana, kokonaan värjäsin 12-vuotiaana. Tietysti tein allergia-testin ennen kuin lähdin koko päätä värjäämään, ihan ohjeiden mukaisesti.

Tämä oli vain tapa toteuttaa itseään ja kohottaa itsetuntoa, koska ei ollut varaa ostaa uusia vaatteita tai koruja niin kuin muissa perheissä.

Omat kokemukset olleet siis hyvin positiivisia. Kun omat lapset tulee samaan ikään, annan heidän tehdä hiuksillaan mitä haluavat. Nykyään on saatavilla niin paljon pestäviä värejä ja myrkyttömiä kevytvärejä, etten näe asiassa mitään vaaraa.

Mutta kukin vanhempi tyylillään.