"Kinaa" ystävän kanssa
Muutama viikko sitten keskustelimme ystäväni kanssa rahasta ja siitä tekeekö se onnelliseksi.
Itse olin sitä mieltä, että kyllä, tavallaan raha tuo onnea. Kun on varaa ostaa kaupasta mitä mielii, matkustaa jos arki väsyttää, palkata siivousapua, ostaa hyvälaatuista ruokaa, olla stressaamatta joka kuukausi miten pärjää seuraavaan palkkapäivään jne. elää kokonaisvaltaisesti onnellisempaa elämää.
Ystäväni taas puolusti näkökantaa, ettei rahalla saa mitään, mikä tekee onnelliseksi tai elämän helpommaksi.
Mitä mieltä sinä olet?
Kommentit (14)
no rahalla ei kuitenkaan saa terveyttä... itse kärsin tinnityksestä ja maksaisin mitä vain että saisin sen loppumaan... mutta siihen kun ei rahalla saa parannusta. Helpotusta kyllä löytyy ja helpottaa tinnitys jos saan esim. siivousapua tai mun ei tarvis käydä töissä... eli molemmat ovat oikeassa :)
Tietenkään rahalla ei saa kaikkea, mutta se helpottaa elämää. Elin ennen opiskelemaanpääsyä puoli vuotta nollatuloilla, siis todellakin nollat, koska avopuolisoni opintoraha kuulemma kattoi meidän molempien elämisen ja työttömyystukea en saanut koska tein avoimen yliopiston opintoja jotka eivät oikeuta myöskään opintotukeen. Töitä en saanut. En juurikaan nukkunut, mikä alkoi aiheuttaa myös rytmihäiriöitä stressiin yhdistettynä.
Rahalla ei saa terveyttä, mutta rahanpuute voi aiheuttaa terveyden menettämisen.
Itse tuppaan pitämään aika elitistisenä ajatusta, ettei raha toisi jollain tasolla helpotusta elämään. tai ehkä pidän elitistisenä vain ystävääni, mene ja tiedä :D
Mutta tilanne on siis se, että hän on saanut koko opiskeluajan asua vanhempiensa omistamassa asunnossa, fiksuna valmistui yliopistosta hyvin palkattuun työhön, miehensä on kovapalkkaisessa työssä myös. Perheen kuukausitulot ovat yli 10 000€. Ystävälläni menee pelkkään siivoojaan 400€/kk. Hän ostaa jokaiselle (ulkomaan)matkalle uuden laukun. Hän käy joka pv ulkona syömässä lounaalla (Hkin keskustassa), koska se katkaisee niin kivasti työpaivan jne jne.
Itse en yllä lähellekään tuollaisia summia, enkä tule koskaan yltämään. Silti kuuntelen ystäväni valitusta siitä, miten kaikki rahat on aina loppu. On ne mullakin, mutta tavallaan omasta näkökulmastani heidän olisi helppo säästää niin, ettei ne rahat aina loppuisi. Yritin konkretisoida hänelle sitä ajatusta, että minäkin saatan olla väsynyt ja haluaisin keskellä pimeää talvea aurinkoon ja lämpöön. Tai että minuakin v****aa pitkän työpäivän jälkeen tulla kotiin ja aloittaa samantien siivous (koska minulla ei ole varaa palkata sitä siivoojaa...). Tai että minäkin haluaisin joka päivä syödä terveellisesti, mutta mun tuloilla lapsillekin on pakko välillä syöttää nakkeja, muuten ei 2 viikkoon kuukaudesta syödä mitään.
Ehkä olen kateellinen, varmaan olenkin. Mutta minusta hän on sokeutunut kaikelle, mitä hän rahalla itselleen ostaa. Hän ostaa hyvinvointia joka päivä, eikä nää ettei kaikilla ole siihen mahdollisuutta.
ap
Tiettyyn pisteeseen asti raha lisää onnellisuutta. Mutta kun se raja on saavutettu, lisäraha ei lisää onnellisuutta. Rahalla ei kuitenkaan saa sellaisia onnellisuuden kannalta välttämättömiä asioita kuten hyviä, läheisiä ihmissuhteita tai terveyttä.
Raha ei tee onnelliseksi, mutta rahanpuute tekee onnettomaksi.
Tärkeimpiä asioita elämässä ei saa rahalla,mm. terveys, ihmissuhteet. Onneakaan ei saa rahalla eikä aitoa rakkautta. Mutta kyllä se raha elämästä pirun paljon helpompaa tekee.
Mielestäni rahalla ei saa ostettua onnea, mutta raha helpottaa elämää ja vähentää stressiä. Ja toisaalta stressin väheneminen saattaa lisätä onnellisuutta :)
Rahalla pystyy myös hankkimaan välillisesti onnea: itse koen esim. joka päivä suurta onnea uudesta kodistamme, jota ei olisi hankittu ilman rahaa.
Mutta missään nimessa raha ei ole yhtäkuin onni, onneen ei tarvita välttämättä rahaa laisinkaan. Ensisijaisesti näen rahan helpottavana tekijänä: on varaa mennä lääkärille, ostaa arka helpottavia laitteita ja palveluita, ei tarvitse stressata, voika kaupasta ostaa sitä tai tätä.
Olen samaa mieltä ystäväsi kanssa. Tosin menen vielä pidemmälle ja sanon että mikään ulkoinen asia ei "tee" onnelliseksi, onnellisuus on asenne.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 12:10"]
Höh, tietysti tekee onnellisemmaksi. Itse olen ainakin helkkarin paljon tyytyväisempi nyt kuukausiliksalla kuin työttömänä tai opiskelijana kun ei tarvi koko ajan venyttää senttejä ja ruokakaupasta voi ostaa mitä lystää.
[/quote] Tyytyväisyys ei ole onnellisuutta. Koska tyytyväisyytesi lakkaisi jos joutuisit taas venyttämään senttiä. Onnellisuus ei riipu rahasta.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 13:33"]
Raha ei tee onnelliseksi, mutta rahanpuute tekee onnettomaksi.
[/quote] Ylipäänsä rahan ajattelu, oli sitä sitten paljon tai vähän, tekee onnettomaksi.
"Raha ei tee ketään onnelliseksi, mutta itken mieluummin Jaguarissa kuin linja-autossa."
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 13:26"]
Tiettyyn pisteeseen asti raha lisää onnellisuutta. Mutta kun se raja on saavutettu, lisäraha ei lisää onnellisuutta. Rahalla ei kuitenkaan saa sellaisia onnellisuuden kannalta välttämättömiä asioita kuten hyviä, läheisiä ihmissuhteita tai terveyttä.
[/quote]
Tismalleen näin minäkin ajattelen.
Raha ei tuo onnea tai hyvää elämää, mutta helpottaa se kummasti elämää. Onko joku oikeasti tuosta eri mieltä?
Höh, tietysti tekee onnellisemmaksi. Itse olen ainakin helkkarin paljon tyytyväisempi nyt kuukausiliksalla kuin työttömänä tai opiskelijana kun ei tarvi koko ajan venyttää senttejä ja ruokakaupasta voi ostaa mitä lystää.