Äitini itki äsken puhelimessa
rikki mennyttä pesukonettaan. Hänellä ei ole varaa ostaa uutta, mutta ei hän oikein ilmankaan pärjää (en ole eri mieltä). Talossa jossa hän asuu on kyllä maksullinen pesutupa, mutta hänen selkänsä ei kestä liinavaatteiden yms. edes takaisin kantamista.
Pitäisikö minun nyt ostaa hänelle uusi pesukone? Raha ei ole este (vaikka en rikas olekaan), voisin vaikka heti soittaa palvelevaan liikkeeseen ja viettää hänelle uuden koneen, sekä hoidattaa vanhan pois.
Kyse on siitä, että kyseessä on ihminen, joka on ollut minulle ilkeä koko 41 vuoden ajan jonka olen elänyt. Koskaan en ole ollut tarpeeksi sitä, tai sitten olen ollut liian tätä, eikä hän ole ikinä ujostellut kertoa negatiivista mielipidettään minusta minulle.
Parin viime vuoden aikana olen alkanut ottamaan häneen etäisyyttä, kukapa jaksaisi kuunnella jatkuvaa moitetta ja haukkumista. Puhumme puhelimessa harvakseltaan, äsken sain soitetuksi hänelle. Kaikesta huolimatta minä kuitenkin jotenkin säälin häntä, ja nyt mietinkin, pitäisikö minun hoitaa hänelle uusi pesukone?
Minulla on myös kaksi sisarusta, jotka eivät halua kuullakaan äidistämme mitään, saati auttaa.
Mitä teen? :[
Kommentit (95)
Kaikenlainen viha ja kosto ja kauna siirtyy tavalla tai toisilla omiin lapsiin. Jos on lapsia, valitse se hyvän tekeminen. Ihminen on sitä mitä teot ovat. Jos ne ovat kostoa ja kaunaa, ihminen kantaa niitä mukanaan ja antaa lapsilleen. Mulla on todella suuria ongelmia ollut äitini kanssa, silti yritän toimia hyvällä. Ja tärkeää on pitää huolta omista rajoistaan erityisesti silloin kun äiti ei niitä kunnioita.
Tuleeko sulle hyvä mieli kiukutellesasi vai auttaessasi?
Jos se ei ole sinulta pois ja äidillesi avuksi niin tottakai autat. En ymmärrä, miten edes mietit muuta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 18:55"]
No ei ole velvollisuutta auttaa. Minun äitini on kusipää ja saa minun puolestani kuolla vaikka nälkään. Niin makaa kuin petaa.
[/quote] No huh, aika äärimmäisesti sanottu. En lainkaan tuomitse asennettasi ja uskon, että koet äitisi "kusipääksi", mutta luulen, että sinun ja äitisi välit muuttuisivat, jos sinä tai te molemmat saisitte aavistuksen sellaisesta rakkaudesta ja sovinnosta, jota tässä lyhyessä videossa kuvataan (ja tuon videossa esiintyvän "isä"-käsitteen voi vaihtaa koskemaan toki myös äitiä):
Ap., sun tulee ymmärtää, että äidissäsi on jotakin vialla. Onko sinussa?
Äitisi voi ostaa osamaksulla pesukoneen itselleen,ihan niin kuin muutkin tavalliset kuolevaiset. Et ole velvollinen sitä hänelle hankkimaan. Et millään verukkeella. Jos kuitenkin hankit,niin maksata kone äidilläsi,vaikka osissa. Tuo kuulosti suorastaan huvittavalta,ettei kykene pyykkitupaan menemään,että selkä ei kestä kantaa..Kuinkas ne kauppakassien kannot sitten..? ;-) Mitäs jos äitisi hommaisikin vaikka käytetyt rattaat ja kuskaisi pyykkikoria niillä sinne pyykkitupaan,ei selkä sitten kärsi.. Hei,vaihtoehtoja ON,älä mene tuohon vipuun,että sinut HUIJATAAN ostamaan omista säästöistäsi upouusi kone! Kuka sinulle sitten ostaa uuden,jos omasi hajoaa,kun jemmassa ei olekaan enää mitään?
Oksettaa mitä vastauksia. Äiti on äiti oli sitten mikä vaan. Ja fakta on se , että me kaikki jäämme velkaa vanhemmillemme kaikesta mitä he ovat eteemme tehneet, suurin osa näköjään on liian itsekkäitä sen huomaamaan. Loppujen lopuksi, (tämä varsinkin tulisi herättää jtn teissä joilla omia lapsia) äitisi kantoi sinua 9kk, synnytti kivuissaan, valvoi öitä sinun vuoksi, jotta sinun olisi hyvä olla, ruokki, rakasti, pesi, katsoi sinua vauvana silmiin juuri samalla tavalla kuin itse katsoit omia lapsiasi, ja tunsi jotain ennenkokematonta, rakkautta.
Jos hän tämän jälkeen on jostain syystä käyttäytynyt huonosti sinua kohtaan, EI se ole sinun syytä, eikä johdu sinusta, eikä äitisi todellakaan edes ajattele niin, hänellä on mielenterveydessä vikaa, ja sekin on sairaus siinä missä muukin, joten tämä annettakoon hänelle anteeksi. Tai voitte olla varmoja, että opetatte lapsillenne JUURI sen, miten omaa äitiä saa kohdella.
HÄVETKÄÄ
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 00:39"]
Äitisi voi ostaa osamaksulla pesukoneen itselleen,ihan niin kuin muutkin tavalliset kuolevaiset. Et ole velvollinen sitä hänelle hankkimaan. Et millään verukkeella. Jos kuitenkin hankit,niin maksata kone äidilläsi,vaikka osissa. Tuo kuulosti suorastaan huvittavalta,ettei kykene pyykkitupaan menemään,että selkä ei kestä kantaa..Kuinkas ne kauppakassien kannot sitten..? ;-) Mitäs jos äitisi hommaisikin vaikka käytetyt rattaat ja kuskaisi pyykkikoria niillä sinne pyykkitupaan,ei selkä sitten kärsi.. Hei,vaihtoehtoja ON,älä mene tuohon vipuun,että sinut HUIJATAAN ostamaan omista säästöistäsi upouusi kone! Kuka sinulle sitten ostaa uuden,jos omasi hajoaa,kun jemmassa ei olekaan enää mitään?
[/quote]
Tässä on muuten asiaa. Onhan se selvää, että äipällä on pöntössä vikaa, mutta jos tämmnen normaali järjen käyttö ei häneltä onnistu kuten tässä mallssa kuvaillaan, niin menköön hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 20:17"]
Luettuani kommenttejanne, olen entistäkin neuvottomampi. Tunnistan teksteistänne paljon omia tunteitani, puoleen ja toiseen.
Juuri nyt en osaa sanoa mitään muuta kuin sen, että joka ei ole tuntenut nahoissaan ja sielussaan miltä tuntuu, kun oma vanhempi ivaa, nimittelee ja mitätöi, ei tiedä mistä tässä ketjussa on kyse. :(
ap
[/quote]
Huh huh, on se kauheaa
t. tyttö, joka sai pelätä lapsuutensa ihan oikeasti henkensä puolesta.
Ja silti osasin antaa anteeksi.
Katkeruus ja viha syö vain sinua itseäsi. Voit jatkaa sitä, mutta kosto kääntyy omaan nilkkaasi.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 23:27"]
Huh huh, ihan kylmät väreet menee, kun luen näitä silmä silmästä hammas hampaasta naisten vastauksia. Tuollaisen käytösmalli toistuu varmasti myös heidän muissakin ihmissuhteissaan. Kostonhinmo on kauhea luonteenpiirre.
[/quote]
Ei tosiaan ole ihme, että tunnekylmyys tuntuu olevan kuuminta hottia maailmassamme tällä hetkellä. Kaikkien Hammurabin lain kannattajien olisi ehkä hyvä pysähtyä miettimään sitä, että silmä silmästä ei johda muuhun kuin siihen, että kohta ei maailmassa ole kuin puolisokeita ihmisiä.
Ap, osta kone mutta pidä emotionaalinen etäisyys. Äläkä luule että äitisi olisi sinulle kiitollinen koneesta tai yhtään sen ystävällisempi kuin ennenkään.
Sinä sen sijaan olet empaattinen ja ajatteleva ihminen. Kuten tässä ketjussa on sanottu ja itsekin huomasit niin olet hyvin erilainen ihminen kuin äitisi, voit siitä kiittää itseäsi ja toimia äidistäsi välittämättä niinkuin sinusta parhaalta tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 22:28"]
osta nyt jumalauta se kone mulle
t. äiti
[/quote]
tämä palsta ei petä koskaan :DD
Oma äitini oli väkivaltainen lapsuudessani. Hän oli mielivaltainen. Häntä olisi aina ja kaikkien pitänyt ymmärtää, etenkin lastensa. Hänelle piti antaa kaikki anteeksi tai tuli lisää turpaan. Hän oli kuitenkin hyvin ulkokultainen, kukaan ei olisi voinut arvata millaista perhehelvettiä elimme.
Nyt aikuisena olen antanut kaiken hänelle oikeasti anteeksi. Olen yrittänyt ymmärtää miksi hän oli sellainen kuin oli. Minulla itselläni on helpompi olla kun menneet eivät hierrä välejämme. Jos hän nykyisin yrittää vanhoja temppujaan, jätän ne huomioimatta tai sanon vastaan, olenhan aikuinen eikä minun tarvitse enää pelätä. Ja äitinikin on muuttunut, ei hän enää käyttäydy kuin silloin.
Tietysti pahinta on se että kaikista herkimmän osan lastensa elämää hän oli suoranainen hirviö. Hänellä oli erinäisistä syistä vaikeaa ja pinna kireällä, mutta ikävää että hän purki sen puolustuskyvyttömiin lapsiinsa.
En tiedä ap:n ja äitinsä väleistä sen tarkemmin mutta ehkäpä sen pesukoneen voisi ostaa, jos et itse joudu taloudellisesti vaikeuksiin siitä eikä vaiva ole puhelinsoittoa suurempi. Ehkäpä välinne paranevat sen jälkeen?
Jos äitisi vielä senkin jälkeen jatkaa ilkeilyä ja arvostelemista, niin sitten voi jo antaa periksi ja katkaista välit kokonaan (vaihtaa puhelinnumero ym.)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 00:41"]
Oksettaa mitä vastauksia. Äiti on äiti oli sitten mikä vaan. Ja fakta on se , että me kaikki jäämme velkaa vanhemmillemme kaikesta mitä he ovat eteemme tehneet, suurin osa näköjään on liian itsekkäitä sen huomaamaan. Loppujen lopuksi, (tämä varsinkin tulisi herättää jtn teissä joilla omia lapsia) äitisi kantoi sinua 9kk, synnytti kivuissaan, valvoi öitä sinun vuoksi, jotta sinun olisi hyvä olla, ruokki, rakasti, pesi, katsoi sinua vauvana silmiin juuri samalla tavalla kuin itse katsoit omia lapsiasi, ja tunsi jotain ennenkokematonta, rakkautta.
Jos hän tämän jälkeen on jostain syystä käyttäytynyt huonosti sinua kohtaan, EI se ole sinun syytä, eikä johdu sinusta, eikä äitisi todellakaan edes ajattele niin, hänellä on mielenterveydessä vikaa, ja sekin on sairaus siinä missä muukin, joten tämä annettakoon hänelle anteeksi. Tai voitte olla varmoja, että opetatte lapsillenne JUURI sen, miten omaa äitiä saa kohdella.
HÄVETKÄÄ
[/quote]
Voi, miten ylimielinen besserwisservastaus...
Minun lapseni saavat ja jopa toivonkin, että he kohtelevat aikanaan minua niin kuin katsovat minun ansainneen. En todellakaan halua, että he paapovat minua jostakin "se on sentään sun äitis" -syystä, vaan siksi, että haluavat tehdä niin, ja jos eivät halua, jättävät sen tekemättä.
Juuri tuollaiset ihmiset kuvittelevat, että toista voi kohdella ihan miten vain, ja toisen pitäisi vain nöyristellen niellä kaikki siksi, että kysymyksessä on hänen synnyttäjänsä. Juuri se ihminen oli elämässä pahinta, jonka olisi kuulunut suojella lastaan pahalta.
En minäkään ap:tä mihinkään kostoretkelle kannusta, vaan ihan yksinkertaisesti jättämään elämässään taakseen sellaisen ihmissuhteen, josta on hänelle pelkkää vahinkoa.
Komppi neloselle. Elämässä on upeeta jos voi tehdä hyviä tekoja niillekin, jotka eivät ole itselle tehneet kuin pahaa.
Miksi sä olet tekemisissä äitisi kanssa?
itselläni on vähän vastaava tilanne anoppini (ja appeni) kanssa. Siedän heitä tällä hetkellä vain lasteni takia, mutta olen todella etäinen esim nähdessämme.
jos oma äitini olisi ollut tuollainen nälvijä minua kohtaan, niin en varmaan pitäisi yhteyttä.
No ei ole velvollisuutta auttaa. Minun äitini on kusipää ja saa minun puolestani kuolla vaikka nälkään. Niin makaa kuin petaa.
MInunkin sairas äitini pesee pyykkinsä taloyhtiön pesutuvassa, vie ne sinne sitten pieni määrä kerrallaan. Et mihinkään pesukoneen ostoon ryhdy. JOs äiti on varaton, etsiköön käytettyä pesukonetta tai menköön sossuun.
Jos itse pystyt elämään sen asian kanssa, että et auta äitiäsi, niin sitten et auta.
Toisaalta voit osoittaa olevasi parempi kuin hän, ostaa pesukoneen ja asennuttaa sen paikoilleen ja edelleen pitää välimatkan.