Joulun ruokalistaan kaipailisin apua
Eli ekaa joulua olen viettämässä kahdestaan puolison kanssa ja olis kiva saada se jouluntuntu vaikka ei nyt iso perhe olekaan ympärillä.
Tähän asti olen onnellisena mutustanut vanhempien tekemää ruokaa,
joten olisi kiva kuulla että mitä kaikkea kannattaisi joulupöytään hankkia, nyt kun ollaan vaan kaksin.
Syödään muuten kalkkunaa, kun itse en käytä punaista lihaa, ja tietty keitetyt perunat, mutta tuntuu että joulupöytä kaipaisi muutakin :D
Eli ehdotuksia satelemaan! (Laatikotkaan ei ole kummankaan erikoisia lemppareita)
Kommentit (12)
Kalathan kuuluu kans joulupöytään. Tee vaikka lohirulla, graavilohta kelmun päälle ohuina viipaleina, päälle tillillä ja sitruunalla maustettua tuorejuustoa ja kääri kääretortun tapaan rullalle. Pakasta ja ennen tarjoilua sulata kohmeiseksi ja viipaloi tarjolle.
Löydät varmaan parempiakin ohjeita tästä, mutta idea selvinnee.
Keitetyt perunat ei kyllä mun mielestä ole juhlaruokaa nähneetkään... Kalkkunalle hyvä kastike, lisukkeeksi vaikka uunikasviksia hunajalla ja timjamilla maustettuna, jos ette laatikoista tykkää. Alkupalaksi kalaa, graavisiikaa tai -lohta, savukalaa, mätiä. Rosollia salaatiksi. Jälkiruuaksi vaikka piparitiramisu.
Savukala on hyvä idea. Olen raskaana niin ei graavikalaa tule varmaan ostettua.
Keitetyt perunat on mulla sellainen ruoka mitä syön vain kahdesti vuodessa, jouluna ja juhannuksena, joten ne tuntuu jo vähän juhlaruoalle. Ja rosolli!
Minkähänlainen kastike kalkkunalle olisi hyvä, en muista että vanhemmilla olisi ollut.
Miettikää yhdessä, mikä teille kummallekin on sellaista ruokaa, jota ilman ei joulu ole oikea. Vai olisiko parempi karsia ensin sellaiset, joita kumpikaan teistä ei halua syödä? Siinä jää sitten jäljelle ne, joita oikeasti syötte.
Punajuuresta ja sinihomejuustosta tulee ihana laatikko. Ohjeen löydät kyllä googlaamalla. Se meillä aina joulupöydässä.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 19:44"]
Minkähänlainen kastike kalkkunalle olisi hyvä, en muista että vanhemmilla olisi ollut.
[/quote]
Vaikka joku hedelmäinen, omena tai luumu. Googlaa kastike kalkkunalle. Kyllä kastike on välttämätön, onhan se kamalan kuivaa syödä pelkkää lihaa ja perunaa ilman kastiketta.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 19:34"]
Eli ekaa joulua olen viettämässä kahdestaan puolison kanssa ja olis kiva saada se jouluntuntu vaikka ei nyt iso perhe olekaan ympärillä.
Tähän asti olen onnellisena mutustanut vanhempien tekemää ruokaa,
joten olisi kiva kuulla että mitä kaikkea kannattaisi joulupöytään hankkia, nyt kun ollaan vaan kaksin.
Syödään muuten kalkkunaa, kun itse en käytä punaista lihaa, ja tietty keitetyt perunat, mutta tuntuu että joulupöytä kaipaisi muutakin :D
Eli ehdotuksia satelemaan! (Laatikotkaan ei ole kummankaan erikoisia lemppareita)
[/quote]
Tehkää perunoiden ja laatikoiden sijaan hunajaisia uunijuureksia. Me olemme korvanneet niillä jo pitkään niin rosollin kuin laatikotkin. Karpalokastike kalkkkunalle.
Alkuun tekisin pieniä suupaloja; tietty mätiä, sipulia ja smetanaa ruisnapeilla, lohihässäkkää saaristolaisleivän päällä, pieni pala ankan- tai hanhenmaksapateta ja jotain marjahyytelöä vaikka maalaisleivän kanssa ja pari hyvää juustonokaretta viikunahillon kanssa. Jonkun mainitsema lohirulla on tosiaan hyvää, itse käytän ranskalaista yrttituorejuustoa täytteenä.
Täällä sama tilanne, paitsi en onnekseni ole raskaana :)
meille tulee
- kinkku (teillä se kalkkuna)
- paahdettuja kasviksia jossa myös bataattia
- vihersalaattia, raikasta totta kai ;)
- rosollia, sellaista missä on sipulia. Miehen erityistoive
- graavilohta, graavaan itse
- savulohta, ostettu luottosavustajalta
- lanttulaatikko jonka teen itse
- keitettyjen kananmunan puolikkaita joiden päällä majoneesia ja ruohosipulia
- saaristolaisleipää ja joululimppua
Itelleni ostan pienen laatikon maksalaatikkoa. Mies ei tykkää mutta mun mielestäni se kuuluu jouluun :)
Varmasti ostetaan myös erilaisia juustoja ja niiden kanssa hedelmiä.
Oi ihan huippuja ideoita, mitä ei oo tullu ees ajatelleeksi. Musta tulee sellanen syöppö joulunpyhiksi että on kiva että on paljon valinnanvaraa, nyt kun viimein pahoinvointikin on ohi :D Kiitti paljon, rupeenki väsäämään luonnosta menuusta !
Miksi pizza ja vuohenjuustosalaatti oli saanut miinuksia? Nehän on ihania juhlaruokia.
Ap lisää vielä että siksi olen näin aikaisiin liikenteessä, että voi laatia kuun budjettia vähän.