Miksi ihmiset eivät osaa pukeutua golfkentille...
Suomessa näkee greeneillä ihmisiä verkkareissa, kulahtaneissa t-paidoissa ja jopa huppareissa, nuoret ovat converseissa ja farkuissa. Ei todellakaan sovi golfkentille! Ei tarvitse olla vaatteet viimeisen päälle, mutta asialliset silti!
Kommentit (150)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 23:17"]
Pelkäätkö, että menetät statuksesi, etkä voi enää brassailla golfharrasuksellasi, jos se muuttuu tavisten harrastukseksi?
[/quote]
-harrastuksellasi
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 22:58"]
59, oletko koskaan kuullut ns. kirjoittamattomista säännöistä? Näillä tarkoitan sitä, ettei varmaan missään seurassa erikseen lue mitään pukeutumisohjeita, mutta kun ne kuuluu siihen lajiin. Menetkö itse tuulipuvussa häihin, vain koska kutsussa ei lue mitään juhla-asusta?
Tässä taas huomaa, kuka sitä golfia pelaa... Tuntuu turhalta joillekin teille tampioille selittää meille golfaajille ihan päivänselviä asioita, kuten pukeutumista.
Itsekin lähden huomenna kentälle, toivotaan että säät suosii :) Ap
[/quote]
Älä sotke. Sinä olet koko ajan puhunut golfista, pysytään nyt siinä. Näytä minulle kenttien säännöt. Ja jos se on niin tarkkaa, niin miksi niille pääsee pelaamaan muissa vaatteissa?
Minä todellakin olen koko ajan puhunut golfista, itse olen jäsen Talissa ja sinne ei ainakaan napapaidassa pääse pelaamaan, niinkuin joku sanoi. Ei siihen mitään sääntölappua klubin seinään tarvita, kun kaikki sen kyllä tietää. Eiköhän se riitä, että napapaitoihin yms. epäsopiviin vaatteisiin pukeutuneet pelaajat käännytetään vaihtamaan vaatteet.
Totta on, että Talissa näkee suurimmaksi osaksi kyllä asiallisesti puketuneita pelaajia, mutta onkin Suomen parhaita klubeja.
En ole koskaan brassaillut golfilla. Täyttä shittiä, että se olisi pelkästään yläluokan tai rikkaiden harrastus. Höpö höpö, tunnen monta ihan tuiki tavallista pelaajaa, ja tosiaan kyllähän se tuolla kentällä välissä näkyykin. Golf ei tosiaan ole edes kalleimmista urheilulajeista lainkaan. Silti se ei sulje pois sitä tosiasiaa, että kentille pitää pukeutua asiallisesti ja siististi. Ap
http://golfpiste.com/aloittelijanopas/?p=etiketti
Golfpukeutuminen on puhuttanut kautta aikojen. Moni ei-golfaaja luulee vielä 2000-luvullakin, että kentälle saa tulla vain ruutuhousuissa ja kauluspaidassa. Mielikuva on väärä!
Jokainen saa pukeutua tyylilläään. Golfetiketissä kuitenkin kehoitetaan pelaajia pukeutumaan siististi, lajin perinteitä kunnioittaen. Käytännöt ja vaatimukset vaihtelevat hyvin paljon eri maiden ja niiden yksittäisten kenttien välillä. Suomessa pukeutumiskulttuuri muuttuu rennommaksi vuosi vuodelta.
Käytännössä edellytetään, että paitana käytetään pikeepaitaa, myös ns. kilpikonnakaulukselliset golfpaidat ovat yleistyneet Tiger Woodsin näyttäessä mallia. Neuleet, paksummat puserot ja erilaiset tuulen- ja vedepitävät pusakat kuuluvat luonnollisesti viileän kelin golfpukeutumiseen.
Alaosassa käytetään housuja, shortseja tai golfhametta. Farkut tai verkkarit eivät kuulu golfkentälle, mutta monella kaikille avoimella harjoitusrangella saa niitä käyttää.
Golfiin sopivia vaatteita myydään kaikissa urheilu- ja vaateliikkeissä, ja monella löytyy niitä jo omasta takaa, joten pukeutumisesta ei missään nimessä kannata stressata!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 18:52"]
Huvittavaa myöskin sekin, että heti kun jonnekkin vaaditaan siistimpiä vaatteita, niin av-mammat ovat urputtamassa että pukeutumiskoodit ovat vanhanaikaisia tai golfmuoti on sirkuksesta. Ap
[/quote]
Älä välitä ap, kaksinaismoralismi se täällä vaan kukkii. Jos kyse ei ole asiasta, joka heidän omaan pieneen elämäänsä kuuluu, niin on kätevä unohtaa kaikki vaatimukset "tilanteen mukaisesta pukeutumisesta, mikä lastenkin on syytä oppia jo ihan vauvasta lähtien".
Mutta auta armias, jos joku on liian rennosti heidän kotonaan rippijuhlavieraana tai kulkee kuumana kesäpäivänä sentin liian lyhyissä shortseissa kaupungilla, niin ei kun av:lle valittamaan.
Golfkentällä kuitenkaan ei saisi olla mitään sääntöjä pukeutumisen suhteen.
(Minä en muuten golfia pelaa, vaikka ap:n kantaa puolustankin.)
Golf on vähän sellainen laji, jota väkisin yritetään pitää jotenkin hienompana kuin se on. Jos kentälle sallitaan verkkarit ja lenkkarit, niin kohta sinne tulee kaikki rahvas ja rahakkaat ynnä pikkupomot ei enää halua tulla, joudutaan laskemaan jäsenyyksien hintoja eikä kukaan osta niitä ylihintaisia vermeitäkään. Nounou. Sitä paitsi on mukava ajatella harrastavansa liikuntaa.
Näin ohiksena on pakko todeta että golf-pukeutuminen ON vähän hassunnäköistä, varsinkin ne kengät :D
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 23:43"]
Näin ohiksena on pakko todeta että golf-pukeutuminen ON vähän hassunnäköistä, varsinkin ne kengät :D
[/quote]
Ne kengät vielä ymmärtää, onhan mm juoksuun oma kengät, samoin jalkapalloon. Eli golf-kengillä voi olla joku tarkoitus. Mutta ne muut säännöt, tai lähinnä se että pitää olla kauluspaita esim pikeepaita (ei pukupaita). Paita ilman kaulusta ei kelpaa, menee muilla samppanja väärään kurkkuun.
No huh! Tässä sulle ap onkin tekemistä kun yrität nämä tampiot saada käsittämään golfetikettiä. Nämä mammat täällä menisi verskat päällä ihan minne tahansa. Mikähän siinä on niin vaikeaa käsittää, että eri lajeihin pukeudutaan eritavoin. Ei sitä maratoniakaan juosta verskat jalassa vaan juoksuhousut päällä...
73, heh onhan tämä vähän surkuhupaisaa :D No onneksi mulla on kärsivällisyyttä kahdeksannenkymmennen kerran selittää, miksi golfia ei voi pelata crocsit jalassa... Onneksi pelaan golfia, kärsivällisyys kasvaa! Ap
Ap, en tunne sinua, mutta vaikutat mahtavalta!:) Vahvalta naiselta, joka seisoo mielipiteidensä takana ja on valmis puolustamaan niitä.
Mikähän siinä on niin vaikeaa käsittää, että eri lajeihin pukeudutaan eritavoin. Ei sitä maratoniakaan juosta verskat jalassa vaan juoksuhousut päällä...
Yleensä kai pukeutuminen määräytyy sen mukaan, mikä on suorituksen onnistumisen kannalta mielekkäintä. Esimerkiksi on helpompi juosta ihonmyötäisissä vaatteissa kuin jossain oikein lepattavassa kostyymissä. Onko niillä paidankauluksilla golfissa jokin pelillinen funktio?
Huomaa kyllä, että monikaan ei ole pelannut golfia, joka väittää, että se ei ole urheilua? Kuinka monessa muussa lajissa mennään noin matalalla sykkeellä monia tunteja, monesti juuri kuumassa paahtavassa auringossa? (Tekisi hyvää monelle av-mammalle lähteä sinne kuluttamaan ne raskauskilot pois, jotka on hankittu vuosia sitten ja vieläkin roikkuvat vyötäröllä. ;)
Ja kuinka moni lulee, että golf on vain ja ainoastaan "ylempi osasten" laji? Naurettavaa hölynpölyä! Meillä pelaa alle 13v. lapsetkin golfia. Tekee muuten hyvää lapsillekkin keskittyä siihen lyöntiin. Muulla ajalla harrastavat sitten vauhdikaampia lajeja.
en ymmärrä miten tuo vaate asia niin nostattaa tunteita? Meille se ei ole ollut ongelma. Opetamme myös lapset pukeutumaan pienestä pitäen asiallisesti tilanteesta riippuen.
Crocsit meillä kuuluu vain ranta "muotiin". :)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:04"]
Minun mielestäni tosin golfin yksi elementti on tietynlainen luksus ja estetiikka.
[/quote]
Ehkä oli joskus, ja kun ajeltiin eräänä päivänä espoolaisen paremman golfkentän ohi niin porukalla oli ihan rupuisia autoja siinä parkkipaikalla, eli hienoin auto oli varmaan joku vain parin vuoden ikäinen vaalea farmari-Opeli joka oli pesty ja vanteet kiilsivät, muut oli jotain vanhoja ja pölyisiä parhaat päivänsä nähneitä autoja, joku vanha Bemari, vanha Ford, jotain Toyotaa tai Nissania, ja laikukaspeltinen Audi.
Olisin kuvitellut että siinä kentän laidalla olisi nyt vähintään ollut jotain Land Rovereita, Range Rovereita, Mersuja ja vastaavaa!!!
Olimme liikkeellä miespuolisen kaverini avo-Porschella mutta sillehän nämä nyrpistelevät kun sellaiseen ei mahdu golfbägi konttiin ;D
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 22:23"]
Suomessa saa myös itse kantaa tai raahata bäginsä yli 10 km matkan.
[/quote]
Niin, siksi koska täällä ei ole sitä oikeaa luksusta = golfautoa kentällä ;D
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 00:03"]
Ap, en tunne sinua, mutta vaikutat mahtavalta!:) Vahvalta naiselta, joka seisoo mielipiteidensä takana ja on valmis puolustamaan niitä.
[/quote]
^ kävit sitten vielä kehumassa itseäsi täällä myöhemmin, kun huomasit että aloituksellesi naurettiin ja pidettiin hienopieruna?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 00:03"]
[/quote]
No, minusta taas ap on vaikuttaa kontrollifriikiltä, jonka pitäisi päästä päättämään, miten muut pukeutuvat.
Kun kerran on golfklubeja, jossa ap:n toivomaa pukeutumista vaaditaan, niin mikseivät ap ja muut samanlaiset vain keskity pelaamaan niissä. Sitten on niitä kenttiä, joissa sellaista pukeutumista ei vaadita, niin pakkoko on sitten mennä sinne nyrpistelemään nenäänsä jos se muiden pukeutuminen on niin merkittävää. Tuskin se pukeutuminen tällä valitusvirrellä muuttuu ja ap:lle tulee vain huono mieli, kun muut eivät noudata hänen toiveitaan.
Henkilökohtaisesti en ole koskaan ymmärtänyt tekstiiliurheilua missään lajissa...
Kiitos 75 :) Itse olen kirjoittanu tähän ketjuun vain ne viestit, joiden perässä lukee AP. Minulla ei kyllä ole mitään tarvetta alkaa kehumaan itseäni tällä palstalla :D
Itsekinhän sanoin, ettei golf ole vain mikään rikkaiden laji, joten miksi siellä kentällä pitäisi näkyä Land Rovereita ja Mersuja? Golf on ihan "tavallistenkin" ihmisten laji, mutta jos sitä aikoo pelata greeneillä niin pitää osata myös pukeutua lajiin sopivasti. Toki siellä pelloilla saatte puttailla vaikka verkkareissa, mutta ei kentillä. Suomessa on niin vähän hienoja kenttiä, että jos yhtään ahkerammin meinaa pelata, niin pakko käydä pelaamassa myös ihan tavallisilla kentillä. Ap
Anteeksi, klovnipuku unohtui kotiin.
Pelkäätkö, että menetät statuksesi, etkä voi enää brassailla golfharrasuksellasi, jos se muuttuu tavisten harrastukseksi?