Kansalaisaloite/131 etenee nyt mukavasti, kohta 46 300 allekirjoitusta!
Kansalaisaloite ruotsi vapaaehtoiseksi on nyt saanut tänään uutta vauhtia netissä, menee 46 300:n raja rikki ja viikon päästä 50 000?
Viikonloppuna on kentältä kerätty jalkatyönä n. 2000 allekirjoitusta ja netissä tulee seuraavan viikon aikana uutta 1000-1500 allekirjoitusta, eli 50 000 raja on jo lähellä. Loppuviikosta tulee uudet päivitykset.
Arvioitu lopullinen allekirjoittajien määrä tällä hetkellä onn. 55 000-60 000 , mutta voi olla että vauhti kiihtyy lopulta aika kovaksi ja allekirjoitusten määrä saattaa yllättää vielä todella positiivisesti! Vielä aikaa allekirjoittaa aloite on runsas kuukausi.
Nyt on tullut aika suomenkielisten päästä eroon pakkosuomenruotsista ja tilalle suuria maailmankieliä, espanjaa, ranskaa, venäjää, saksaa jne. englannin lisäksi. Myös ruotsia saisi vapaasti valita jos tahtoo.
Kommentit (293)
"RKP:n Nylander: On hyvä, että kysymys tulee eduskuntaan. Hän uskoo keskustelun olevan kaksijakoinen: Osittain tullaan näkemään asiallista keskustelua historiasta ja perustuslaista, osittain tullaan käymään epämiellyttävää keskustelua suorine hyökkäyksineen."
Eli jos ei hyväksy perusteluksi historiaa tai perustuslakia (kumpikaan ei selitä pakkoruotsia), niin on epämiellyttävä keskustelija, joka hyökkää suoraan. Tietenkin, jos päätökselle ei koskaan ole ollut eikä vaadittu muita perusteluita kuin poliittiset kähminnät, niin onhan se tietenkin epämiellyttävää. Ei se siitä silti väärää tee.
Tämä vapaa kielivalinta -lakialoite on vähän torso. Toki ok, että on vapaa kielivalinta. Mutta käytännössä jos kuntien ja valtion virkoihin vaaditaan edelleen virkamiesruotsi, ruotsin tilalle muun kielen valitsevat vetävät samantien viivan yli aika isosta osista tarjolla olevia työpaikkoja. Ellei samalla poisteta yleistä ruotsin kielen osaamisvaatimusta julkisissa viroissa, ei kannata jättää ruotsia pois opinnoista. Olen itse sitä mieltä, että ruotsin kieltä paljon hyödylllisempää olisi osata venäjää, kiinaa, espanjaa, ranskaa etc. mutta jos tulevaisuudessa työpaikansaanti on kiinni siitä virkamiesruotsista, on vähän tyhmää jättää se ruotsi lukematta. Eli turha, puoliväliin jäänyt uudistus.
"RKP:n Nylander kertoo...
Pakkoruotsi on perusta sille, että Suomessa voidaan palvella ruotsiksi ja olla osa ruotsalaisuutta Suomessa."
Tämä on härskein perustelu pakkoruotsin puolesta, jonka olen ikinä kuullut. Vai pitää suomalaisten lukea pakkoruotsia sen takia, että suomalaiset tuntisivat olevansa osa ruotsalaisuutta. Kyllä suomalaisten, mukaan lukien suomenruotsalaiset, pitää tuntea olevansa osa suomalaisuutta. RKP:n Nylanderin lausunnosta on vedettävä se johtopäätös, että suomenruotsalaiset ovat sitoituneet ruotsalaisuuteen eikä suomalaisuuteen. Eli se siitä suomenruotsalaisten isänmaallisuudesta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:13"]
Tämä vapaa kielivalinta -lakialoite on vähän torso. Toki ok, että on vapaa kielivalinta. Mutta käytännössä jos kuntien ja valtion virkoihin vaaditaan edelleen virkamiesruotsi, ruotsin tilalle muun kielen valitsevat vetävät samantien viivan yli aika isosta osista tarjolla olevia työpaikkoja. Ellei samalla poisteta yleistä ruotsin kielen osaamisvaatimusta julkisissa viroissa, ei kannata jättää ruotsia pois opinnoista. Olen itse sitä mieltä, että ruotsin kieltä paljon hyödylllisempää olisi osata venäjää, kiinaa, espanjaa, ranskaa etc. mutta jos tulevaisuudessa työpaikansaanti on kiinni siitä virkamiesruotsista, on vähän tyhmää jättää se ruotsi lukematta. Eli turha, puoliväliin jäänyt uudistus.
[/quote]
Tämä tietenkin voi olla ongelma. Tosin virkamiesruotsi tässä muodossa tuli ilmeisesti vasta 1994, joten helppohan se on muuttaa toisenlaiseksikin. Asia on kuitenkin pikkujuttu pakkoruotsiin verrattuna. Lisäksi ainakin omalla kohdallani koko ruotsin kurssi oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Virkamieheksi haluava voisi ottaa ruotsin lukiossa, jossa ehtisi hyvällä tahdilla ja motivoituneena oppia kieltä tarpeeksi, jos on vähääkään kielipäätä. (Voisin jopa hyväksyä sen pakolliseksi lukioon kuten oli oppikoulussakin.) Lisäksi voisi järjestää ruotsin intensiivikursseja yliopistossa niitä tarvitseville. Ne oikeastaan voisivat olla tarpeellisia jo nyt, sillä kouluruotsi on unohtunut monilta ja hyvin harva ylipäätään on koskaan ollut sillä tasolla, että pystyisi hoitamaan virkaansa ruotsiksi.
No äärimmäisen harvallahan se käytännön ruotsinkielentaito on. Mutta sen verran pitää (nykyisellään) olla, että saa yliopistosta virkamiesruotsin osaamisesta ruksit todistukseen. Jos ei ole lukenut päivääkään ruotsia, ei taida irrota sitä ruksiakaan.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:13"]
[/quote]
No askel eteenpäin kuitenkin.
Itse olisin lukenut ruotsin C- tai D-kielenä, jos vielä siinä iässä olisin arvellut hyötyväni sen osaamisesta työelämässä. Mutta jo ala-asteelta lähtien minulle on ollut selvää että ainakin suuria maailmankieliä tulen elämässäni aidosti tarvitsemaan ja niistä hyötymään. Tämä on myös toteutunut. Kaikki se kielitaito maailmankielissä, joka on minulta jäänyt pois pakkoruotsin johdosta, on nyt konkreettisesti pois menestymismahdollisuuksistani. Sama tilanne tulee olemaan monella muulla tulevaisuudessa, koska maassamme tarvitaan hyvin paljon uusia vientiyrityksiä ja nopeasti! Ei Suomi voi kansantaloutena elättää itseään palvelemalla omaa, pientä vähemmistöryhmäänsä tai viemällä tavaraa ja palveluja toiseen pieneen maahan (Ruotsiin). Kunpa meillä jo herättäisiin ymmärtämään tämä ja tehtäisiin asiaankuuluvat muutokset.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:30"]
Pakkoruotsi on perusta sille, että Suomessa voidaan palvella ruotsiksi ja olla osa ruotsalaisuutta Suomessa."
Tämä on härskein perustelu pakkoruotsin puolesta, jonka olen ikinä kuullut. Vai pitää suomalaisten lukea pakkoruotsia sen takia, että suomalaiset tuntisivat olevansa osa ruotsalaisuutta. Kyllä suomalaisten, mukaan lukien suomenruotsalaiset, pitää tuntea olevansa osa suomalaisuutta. RKP:n Nylanderin lausunnosta on vedettävä se johtopäätös, että suomenruotsalaiset ovat sitoituneet ruotsalaisuuteen eikä suomalaisuuteen. Eli se siitä suomenruotsalaisten isänmaallisuudesta.
[/quote]
Tämä on minulle käsittämätön perustelu. Olen osannut ja osaan vieläkin ruotsia aivan tyydyttävästi, mutta koskaan en ole kokenut edes suomenruotsalaisuutta osaksi identiteettiäni. Karjalaisuus on selvästi lähempänä itseäni sekä suvun että ortodoksisten perinteiden takia. En myöskään juhli länsisuomalaisten tavoin pääsiäiskokoilla tai juhannussaloilla, sillä niistä olen kuullut vasta myöhemmin, enkä ole eläissäni niitä nähnytkään.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:34"]
No äärimmäisen harvallahan se käytännön ruotsinkielentaito on. Mutta sen verran pitää (nykyisellään) olla, että saa yliopistosta virkamiesruotsin osaamisesta ruksit todistukseen. Jos ei ole lukenut päivääkään ruotsia, ei taida irrota sitä ruksiakaan.
[/quote]
Minulle riitti ruotsin puolihuolimaton lukeminen yläasteella siihen, että kirjoitin siitä lukiossa laudaturin (uuden systeemin mukaisen), vaikka lukiossa en tosiaan lukenut sitä "päivääkään". Tunneilla jouduin tietenkin valitettavasti olemaan läsnä, mutta tein sielläkin kaikenlaista muuta. Tässäpä osoitus siitä huimasta taitotasosta, joka ruotsin kielen osaamisessa käytännössä vaaditaan! Ilmeisesti enempää ei voida vaatia tai liian moni reputtaisi, mikä vuorostaan tulisi älyttömän kalliiksi kansantaloudellisesti.
Toisin sanoen pakkoruotsi on pelkkä silmänkääntötemppu, jolla ei ole juurikaan vaikutusta suomalaisten kielten osaamiseen, mutta jolla RKP saadaan kuitenkin pidettyä tyytyväisenä. Ilmeisesti suuri osa ruotsinkielisistä on siis niin typeriä, ettei heitä kiinnosta lainkaan suomalaisten todellinen kielitaito. Tärkeintä on vain se, että saadaan pakotettua ihmiset istumaan tunneilla. Kuvottava asenne mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 17:46"]
Minulle riitti ruotsin puolihuolimaton lukeminen yläasteella siihen, että kirjoitin siitä lukiossa laudaturin (uuden systeemin mukaisen), vaikka lukiossa en tosiaan lukenut sitä "päivääkään". Tunneilla jouduin tietenkin valitettavasti olemaan läsnä, mutta tein sielläkin kaikenlaista muuta. Tässäpä osoitus siitä huimasta taitotasosta, joka ruotsin kielen osaamisessa käytännössä vaaditaan! Ilmeisesti enempää ei voida vaatia tai liian moni reputtaisi, mikä vuorostaan tulisi älyttömän kalliiksi kansantaloudellisesti.
Toisin sanoen pakkoruotsi on pelkkä silmänkääntötemppu, jolla ei ole juurikaan vaikutusta suomalaisten kielten osaamiseen, mutta jolla RKP saadaan kuitenkin pidettyä tyytyväisenä. Ilmeisesti suuri osa ruotsinkielisistä on siis niin typeriä, ettei heitä kiinnosta lainkaan suomalaisten todellinen kielitaito. Tärkeintä on vain se, että saadaan pakotettua ihmiset istumaan tunneilla. Kuvottava asenne mielestäni.
[/quote]
Lienevätkö vaatimukset vielä löystyneet minun ajoistani, sillä jouduin kuitenkin jonkin verran vielä lukiossakin opiskelemaan? Siitä on nimittäin kohta jo parikymmentä vuotta aikaa. En tosin sen enempää kuin muitakaan aineita, kunhan nyt läksyt jotensakin tein.
Ja miksihän ruotsinkielisiä kiinnostaisikaan suomalaisten kielitaito, suurinta osaa he eivät koskaan tule tapaamaan. Kaksikielisillä alueilla kielitaitoa varmaan tarpeeksi löytyykin, tosin monihan osaa suomeakin.
[/quote]
Länsirannikon kuntaliitoksista puhuttaessa RKP totesi selvin sanoin, että suomenkielinen ei voi koskaan osata ruotsia riittävän hyvin, että voisi palvella ruotsinkielisiä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 18:17"]
[/quote]
Länsirannikon kuntaliitoksista puhuttaessa RKP totesi selvin sanoin, että suomenkielinen ei voi koskaan osata ruotsia riittävän hyvin, että voisi palvella ruotsinkielisiä.
[/quote]
On jonkinasteinen julkinen salaisuus, että tietyt valtion virat on varattu kaksikielisille, eli käytännössä ruotsinkielisille. Niitä on suomenkielisten turha edes hakea. Tämä pätee jo pakollisten harjoitteluiden kohdalla.
"Aloite ruotsin vapaaehtoisuudesta menee eduskuntaan"
"Kansalaisaloite ruotsin kielen muuttamisesta vapaaehtoiseksi kouluissa on ylittänyt 50 000 allekirjoittajan rajan, kertoo Perussuomalaiset Nuoret. Se on yksi aloitteen takana olevista tahoista."
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 19:55"]
Mistä kumpuaa tuo viha ruotsinkieltä kohtaan? Miksi halutaan lopettaa ruotsinkieli Suomesta? Aiotteko te hyökätä seuraavaksi Ruotsiin ja vaatia heitä olemaan ruotsalaisia ja puhumatta omaa äidinkieltään!? Minä olen aina ajatellut, että jokainen kieli minkä ihminen taitaa on suunnaton rikkaus ja voimavara. Se joka puhuu suomea ja ruotsia on vahva ihminen koska ruotsin osaaminen antaa tukea oppia muita kieli. Varmaankin te jotka ajatte ruotsinkielen ja suomenruotsalaisten tappoa murisette ja ärisette koska ette kykene keskustelemaan.
[/quote]
Jos tämä via suomenruotsalaisia kohtaan johtuu siitä, että koulussa on ollut pakko opiskella ruotsia vastoin tahtoaan, niin sopii toivoa että jos kouluruotsi tehdään valinnaiseksi, niin tämä vihakin loppuu ja uskallan taas vihdoinkin puhua ruotsia kaupungilla kavereitteni kanssa ilman että joku tuntematon mies ottaa kaveristani kuristusotteen takaapäin, kampittaa ja haukkuu meitä sveduhuoriksi.
No, toivossa on hyvä elää...
Mistä kumpuaa tuo viha ruotsinkieltä kohtaan? Miksi halutaan lopettaa ruotsinkieli Suomesta? Aiotteko te hyökätä seuraavaksi Ruotsiin ja vaatia heitä olemaan ruotsalaisia ja puhumatta omaa äidinkieltään!? Minä olen aina ajatellut, että jokainen kieli minkä ihminen taitaa on suunnaton rikkaus ja voimavara. Se joka puhuu suomea ja ruotsia on vahva ihminen koska ruotsin osaaminen antaa tukea oppia muita kieli. Varmaankin te jotka ajatte ruotsinkielen ja suomenruotsalaisten tappoa murisette ja ärisette koska ette kykene keskustelemaan.
[/quote]
Ruotsin osaaminen ei auta muiden kielten oppimisessa yhtään sen enempää kuin mikään muukaan kieli! Opin englantia erittäin hyvin ennen ruotsin oppimista, ranskaa jossain määrin sen jälkeen. Saksaa opiskellessa ruotsista oli pikemminkin haittaa, koska kielet ovat sen verran samankaltaisia, että eroavaisuudet esimerkiksi kieliopissa olivat joskus isoja, joskus pieniä ja joskus menin sekaisin sanoissa. Nyt vanhempana en osaa enää kumpaakaan kieltä puhtaasti. Venäjän opiskelussa suomesta ja ranskasta oli paljon enemmän apua, sillä venäjästä on tullut yllättävän paljon sanoja suomeen ja ranskasta puolestaan venäjään. Valitsisin minkä tahansa näistä kolmesta, jos voisin vaihtaa ruotsin taitoni jonkin toisen kielen taitoon.
Eivätkö ihmiset osaa ajatella yhtään laajemmin? Ei ruotsin osaaminen tee kenestäkään "vahvempaa".
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 20:06"]
[/quote]
Jos tämä via suomenruotsalaisia kohtaan johtuu siitä, että koulussa on ollut pakko opiskella ruotsia vastoin tahtoaan, niin sopii toivoa että jos kouluruotsi tehdään valinnaiseksi, niin tämä vihakin loppuu ja uskallan taas vihdoinkin puhua ruotsia kaupungilla kavereitteni kanssa ilman että joku tuntematon mies ottaa kaveristani kuristusotteen takaapäin, kampittaa ja haukkuu meitä sveduhuoriksi.
[/quote]
Sitä saa mitä tilaa. Tekisi mieli sanoa... ja sanonkin! Ruotsinkieliset ovat olleet kautta aikojen ilkeitä, itseasiassa ilkeämpiäkin, suomalaisia kohtaan, kun suomalaiset koskaan ruotsinkielisiä kohtaan. Että turha alkaa nyt vinkua. Jos ei meno täällä Suomessa maista, voi palata Ruotsiin.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 20:06"]
[/quote]
[/quote]
Sitä saa mitä tilaa. Tekisi mieli sanoa... ja sanonkin! Ruotsinkieliset ovat olleet kautta aikojen ilkeitä, itseasiassa ilkeämpiäkin, suomalaisia kohtaan, kun suomalaiset koskaan ruotsinkielisiä kohtaan. Että turha alkaa nyt vinkua. Jos ei meno täällä Suomessa maista, voi palata Ruotsiin.
[/quote]
Ja me suomalaiset voimme palata takaisin Volgan mutkaan tai mistä lienemmekään tulleen. Kannattaa löysätä pipoa kun noin ahdistaa.
t suomenkielinen suomalainen.
UH... Pelotatte minua. Ruotsi ei ole vieraskieli! USKOKAA!!!!
montako idioottia mahtuu suomeen..
50 000 raja ylitetty perussuomalaisten nuorisojärjestön keräämät äänet mukaanlukien:
http://www.ps-nuoret.fi/uutiset/50-000n-raja-ylitettiin-ruotsi-vapaaehtoiseksi-aloitteessa
Äänestäkää Kokoomusta ja Sosiaalidemokraatteja jos haluatte säilyttää pakkoruotsin:
http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/sdp-lupaa-pakkoruotsi-ei-poistu