Kansalaisaloite/131 etenee nyt mukavasti, kohta 46 300 allekirjoitusta!
Kansalaisaloite ruotsi vapaaehtoiseksi on nyt saanut tänään uutta vauhtia netissä, menee 46 300:n raja rikki ja viikon päästä 50 000?
Viikonloppuna on kentältä kerätty jalkatyönä n. 2000 allekirjoitusta ja netissä tulee seuraavan viikon aikana uutta 1000-1500 allekirjoitusta, eli 50 000 raja on jo lähellä. Loppuviikosta tulee uudet päivitykset.
Arvioitu lopullinen allekirjoittajien määrä tällä hetkellä onn. 55 000-60 000 , mutta voi olla että vauhti kiihtyy lopulta aika kovaksi ja allekirjoitusten määrä saattaa yllättää vielä todella positiivisesti! Vielä aikaa allekirjoittaa aloite on runsas kuukausi.
Nyt on tullut aika suomenkielisten päästä eroon pakkosuomenruotsista ja tilalle suuria maailmankieliä, espanjaa, ranskaa, venäjää, saksaa jne. englannin lisäksi. Myös ruotsia saisi vapaasti valita jos tahtoo.
Kommentit (293)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:05"]
Juu, Jimipetteri on ihan että mahtavaa äiti, nyt saan lukea venäjää tai saksaa, tuskin maltan odottaa! En olisi millään selvinnyt maailman helpoimmasta kielestä Ruotsista, mutta nyt opiskelumotivaationi on huipussaan ja tulevaisuuteni on taattu! Ja sitten ap heräsi.
[/quote]
Kuka idiootti kuvittelee, etteivät pakkoruotsin vastustajat osaisi ruotsia? Ei kannata ajatella, että kaikki olisivat samanlaisia kuin sinä.
[/quote]
No vaikla se jolle on nyt kuukausia hoettu miten hirveän hankalaa ja mahdotonta ruotsin oppiminen on ja miten kukaan ei osaa sitä yhtään pakkoruotsista huolimatta. Onneksi tilanne nyt sitten muuttuu ja kohta lapset lukee kuin vettä valaen oikeasti hankalia kieliä. Luin jostain että moni keskeyttää esim lukiosaksan ymmärtäessään miten pirun vaikea kieli se on. Itsekin olen saksaa lukenut ja siinä on kyllä sellainen kieli että nicopetteri tulee itkemään verta sitä tankatessaan.
[/quote]
Yhdysvaltain ulkoministeriön virkamiesten kielikoulutuksesta vastaava Foreign Service Institute (FSI) on tehnyt listan kielten vaikeudesta http://www.effectivelanguagelearning.com/language-guide/language-difficulty
Huom! tämä on tietysti englanninkielisten näkökulmasta.
Helppoihin kieliin lukeutuvat ruotsi, norja, tanska, ranska, hollanti, espanja ja romania (oppimisaika 23-24 viikkoa). Saksa on jo hieman vaikeampi (30 viikkoa) ja venäjä sitäkin vaikeampi (44 viikkoa).
Eli samalla tuntimäärällä pääsee aivan oppimistasoille eri kielissä. Kielten valintaa kannattaa huomioida tämäkin asia.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 09:46"]
Tarkoitatte kai mitä äiti ja isi haluaa lapsen lukevan? Oikeestiko teidän esimurkut on ihan että jee saksaa tai ranskaa tai venäjää? Tai ylipäänsä mitään kieltä?
[/quote]
Minä ainakin olin todella kiinnostunut omasta kielivalinnastani, ja motivoitunut opettelemaan kieliä.
265
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:05"]
Juu, Jimipetteri on ihan että mahtavaa äiti, nyt saan lukea venäjää tai saksaa, tuskin maltan odottaa! En olisi millään selvinnyt maailman helpoimmasta kielestä Ruotsista, mutta nyt opiskelumotivaationi on huipussaan ja tulevaisuuteni on taattu! Ja sitten ap heräsi.
[/quote]
Kuka idiootti kuvittelee, etteivät pakkoruotsin vastustajat osaisi ruotsia? Ei kannata ajatella, että kaikki olisivat samanlaisia kuin sinä.
[/quote]
No vaikla se jolle on nyt kuukausia hoettu miten hirveän hankalaa ja mahdotonta ruotsin oppiminen on ja miten kukaan ei osaa sitä yhtään pakkoruotsista huolimatta. Onneksi tilanne nyt sitten muuttuu ja kohta lapset lukee kuin vettä valaen oikeasti hankalia kieliä. Luin jostain että moni keskeyttää esim lukiosaksan ymmärtäessään miten pirun vaikea kieli se on. Itsekin olen saksaa lukenut ja siinä on kyllä sellainen kieli että nicopetteri tulee itkemään verta sitä tankatessaan.
[/quote]
Tuleeko sinulle yllätyksenä, että jotkut oppivat kieliä helpommin kuin toiset? Pakkoruotsi on kiviriippa niille, jotka oppivat helposti, koska he oppisivat ruotsin samantasoisesti kuin nyt oppivat vaikka se alkaisi vasta lukiossa, ja nykyinen järjestely on konkreettisesti pois mahdollisuudesta oppia vaikeampia kieliä ajoissa.
Pakkoruotsi on myös ikävä juttu huonosti kieliä oppiville. Kuten tiedämme, kieliä on vaikeaa oppia ilman motivaatiota, koska kyse ei ole pelkästään tietojen omaksumisesta (kuten vaikkapa historiassa), vaan samalla myös taidon opettelemisesta. Jotta uuden taidon voi oppia, täytyy olla jonkin verran motivoitunut laittamaan itsensä likoon.
Sinäkään et oppisi pitsinnypläystä, vaikka sitä opetettaisiin monta vuotta pakollisena oppiaineena, jos et olisi motivoitunut näkemään vaivaa oppimisesi eteen. Läpäisisit ehkä ohjauksen alla vuosikurssit, mutta koulusta päästyäsi et kuitenkaan osaisi itsenäisesti nyplätä yhtäkään pitsimallia. Saattaisit olla sitä mieltä, että pitsinnypläyksen ei tulisi olla pakollinen oppiaine - ethän tarvitse sitä mihinkään myöhemmässä elämässäsi ja se syö tunteja tarpeellisilta aineilta. Jos joku tulisi huomauttamaan, että se on portti muihin käsityötaitoihin, kuten sukan kudontaan, joka on tarpeellinen taito, kysyisit ehkä miksei sitä sukankudontaa olisi voinut opetella suoraan pitsinnypläyksen sijasta. Silloinhan olisit ehtinyt kehittyä siinä kutomisessa huomattavasti paremmaksi!
Uimaankaan ei opi ilman motivaatiota, vaikka se ei ole ihmiselle mitenkään liian vaikea taito omaksuttavaksi yleisesti ottaen. Paras tapa tappaa motivaatio on pakottaminen. Sekin tiedetään yleisesti ja on tutkittu tosiasia. Siksi pakkoruotsia opitaan keskimäärin heikommin kuin vapaavalintaisia kieliä.
Mun aikana kielistä oli kiinnostuneet lähinnä kympin tytöt ja muita ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Mutta ehkä ajat on muuttuneet ja nyt kaikki persujen kakarat odottaa kieli pitkällä pääsevänsä jauhamaan sanojen sukuja ja muuta äärimmäisen kiinnostavaa. Näkis vaan oikeesti... Täällä osa porukasta odottaa pakkoruotsin poistoa kuin Jeesuksen uutta tulemista, samanalaisella realismilla.
Mun isomman lapsen luokassa on toistakymmentä henkeä eli pieni luokka ja tunnen lapset aika hyvin koska pieni kylä jne. Pystyn kuvittelemaan että kaksi tai max kolme niistä olisi kiinnostunut kielistä, meidän pojista kumpikaan ei osoita minkäänlaista mielenkiintoa. Jos jotain kieltä on pakko lukea niin kyllähän Se järkevin vaihtoehto on tällä puolella maata ruotsi. Mitä jos olisi niin että olisi kaksi vaihtoehtoa, venäjä tai ruotsi jotka olis nykyisen kakkoskielen tilalla. Koska itäpuolella maata osalle kannattaisikin opettaa venäjää. Olen itse lukenut Venäjää enkä todellakaan laittais meidän poikia venäjäntunnille kärsimään. En voi kuvitella että niillä olis mitään motivaatiota siihen.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 10:34"]
Mun isomman lapsen luokassa on toistakymmentä henkeä eli pieni luokka ja tunnen lapset aika hyvin koska pieni kylä jne. Pystyn kuvittelemaan että kaksi tai max kolme niistä olisi kiinnostunut kielistä, meidän pojista kumpikaan ei osoita minkäänlaista mielenkiintoa. Jos jotain kieltä on pakko lukea niin kyllähän Se järkevin vaihtoehto on tällä puolella maata ruotsi. Mitä jos olisi niin että olisi kaksi vaihtoehtoa, venäjä tai ruotsi jotka olis nykyisen kakkoskielen tilalla. Koska itäpuolella maata osalle kannattaisikin opettaa venäjää. Olen itse lukenut Venäjää enkä todellakaan laittais meidän poikia venäjäntunnille kärsimään. En voi kuvitella että niillä olis mitään motivaatiota siihen.
[/quote]
...Joten annetaan muista kielistä kiinnostuneiden valita niitä muita kieliä, ja poikasi voivat valita ruotsin. Simple as that.
Miksi h*vetissä minun lapseni pitäisi pakottaa lukemaan ruotsia siihen vedoten, että sinun pojillesi se on paras vaihtoehto??
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 10:17"]
Mun aikana kielistä oli kiinnostuneet lähinnä kympin tytöt ja muita ei olisi voinut vähempää kiinnostaa. Mutta ehkä ajat on muuttuneet ja nyt kaikki persujen kakarat odottaa kieli pitkällä pääsevänsä jauhamaan sanojen sukuja ja muuta äärimmäisen kiinnostavaa. Näkis vaan oikeesti... Täällä osa porukasta odottaa pakkoruotsin poistoa kuin Jeesuksen uutta tulemista, samanalaisella realismilla.
[/quote]
Vaikka olisit oikeassa (et ole), että vain "kympin tytöt" ovat kiinnostuneita kielistä, niin miten tämä perustelee pakkoruotsin säilyttämisen? Ovatko kympin tytöt sellaista ihmissaastaa, jolle ei tule antaa mahdollisuutta tehdä kielivalintaansa vapaasti? Kaikki muuthan voisivat edelleen valita sen ruotsin.
Uskon, että moni valitseekin ruotsin vielä pakkoruotsin poistumisen jälkeenkin, koska se on helpoimmasta päästä ellei helpoin tarjolla oleva kieli. Mutta tämä ei ole mikään syy pakottaa samaa valintaa niillekin, jotka haluaisivat tilaisuuden oppia jonkin vaikean maailmankielen ajoissa. Tai yhtään kenellekään.
Kympin tytöt voi valita ruotsin lisäksi vielä kaksi muuta kieltä jos heitä kiinnostaa ja jos he oikeasti haluavat nostaa kielen sille tasolle että siitä on työvälineeksi, se ei joka tapauksessa tapahdu peruskoulussa eikä lukiossa. Ja on melko sama luetaanko niitä kieliä seiskalta vai kasilta alkaen. Lukiossa valittava kieli on aika ohkainen, mutta tilanteen voi paikata vaikkapa väliviuodella ulkomailla, silloin ruvetaan oikeasti puhumaan kulttuurin tuntemuksesta. Tämä kielikysymys on Suomen tulevaisuuden kannalta paljon pienempi asia kuin se, että mun käsityksen mukaan teknologian käyttö suomen kouluissa on suurin piirtein kivikautisella tasolla. Siinä on oikea kilpailukykyongelma tulossa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 10:34"]
[/quote]
...Joten annetaan muista kielistä kiinnostuneiden valita niitä muita kieliä, ja poikasi voivat valita ruotsin. Simple as that.
Miksi h*vetissä minun lapseni pitäisi pakottaa lukemaan ruotsia siihen vedoten, että sinun pojillesi se on paras vaihtoehto??
[/quote]
Pienessä kouluissa enemmistön valinta määrää opiskeltavan kielen. Pakkoruotsin poiston yhteydessä on B1-kieli siirrettävä alkamaan taas 7.luokalta koska muuten eri kieliryhmiä ei saada kokoon alakouluissa. Siitäkin huolimatta eivät kaikki pääse lukemaan haluamaansa kieltä, koska ryhmiä ei muodostu kaikkiin kieliin joka ikisessä maamme yläkoulussa.
Pakkoruotsista on nyt meuhkattu kuukausikaupalla ja silmään ei ole sattunut ainuttakaan juttua jossa liike-elämän faktiset edustajat vaatisivat ranskaa tai saksaa kouluihin. Venäjäntaidon oikeasta tarpeesta on ollut jonkun verran puhetta, mutta missä on kaikki jormaollilat? Tai muut yritysjohtajat. Eipä ole näissäkään keskusteluissa kukaan henkilöstöpäällikkö ollut valittamassa. Liike-elämän kieli on englanti, piste. Eikä oikasti hyödyllistä kulttuurintuntemusta opita kirjoista koulussa. Tässä asiassa ollaaan jalat tukevasti irti maasta.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 09:38"]
Siinäpä sitä riittääkin ihmettelemistä. Missä ne 80% suomalaisista nyt ovat?
[/quote]
Muistetaanpa sitten jatkossa, että 99% suomalaisista ei kannata ruotsin vapaaehtoistamista.
Kommunismin kaatumisen olemme jo nähneet, olisiko vihdoin se ilon päivä käsillä kun pakkoruotsi poistuu?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 16:07"]
Kommunismin kaatumisen olemme jo nähneet, olisiko vihdoin se ilon päivä käsillä kun pakkoruotsi poistuu?
[/quote]
Ihanaa kun pakkoruotsi-oireisilla on niin loistava suhteellisuudentaju.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 16:07"]
[/quote]
Ihanaa kun pakkoruotsi-oireisilla on niin loistava suhteellisuudentaju.
[/quote]
Ihanaa kun pakkoruotsin kannattajatkin puhuvat pakkoruotsista. Se kertoo siitä, että se on pakottamista heidänkin mielestään.
Kumpaa te haluatte, puhetta vai allekirjoituksia?
Nyt näyttää vahvasti, että 50 000 nimeä tulee täyteen. Oiva nimien keruun kiihdytysmetodi olisi, jos avaisi keskustelua ja kansalaisaloitelinkkiä ammatikoulujen, lukioiden, ammattikorkeakoulujen, korkealoulujen ja yliopistojen sivujen keskustelupalstoilla. Ne ketkä kärsii pakkoruotsista parhaillaan ovat varmaan herkimmässä tilassa allekirjoittaa aloite.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:07"]
En halua nyt olla epäkohtelias mutta huomautan, ettei lapsesi pää ole kuin pullo johon mahtuu vain tietty määrä nestettä. Ihmisaivot pystyvät prosessoimaan lukemattomia eri kieliä.
[/quote]
Koulujen opetussuunnitelma puolestaan on taulukko, johon mahtuu vain tietty määrä tunteja.
T. Lukiossa 105,5 kurssia suorittanut, joka joutui lukemaan saksaa ja venäjää yhtäaikaa (vuorotellen kummankin tunnilla läsnä), koska pakkoruotsi