Kansalaisaloite/131 etenee nyt mukavasti, kohta 46 300 allekirjoitusta!
Kansalaisaloite ruotsi vapaaehtoiseksi on nyt saanut tänään uutta vauhtia netissä, menee 46 300:n raja rikki ja viikon päästä 50 000?
Viikonloppuna on kentältä kerätty jalkatyönä n. 2000 allekirjoitusta ja netissä tulee seuraavan viikon aikana uutta 1000-1500 allekirjoitusta, eli 50 000 raja on jo lähellä. Loppuviikosta tulee uudet päivitykset.
Arvioitu lopullinen allekirjoittajien määrä tällä hetkellä onn. 55 000-60 000 , mutta voi olla että vauhti kiihtyy lopulta aika kovaksi ja allekirjoitusten määrä saattaa yllättää vielä todella positiivisesti! Vielä aikaa allekirjoittaa aloite on runsas kuukausi.
Nyt on tullut aika suomenkielisten päästä eroon pakkosuomenruotsista ja tilalle suuria maailmankieliä, espanjaa, ranskaa, venäjää, saksaa jne. englannin lisäksi. Myös ruotsia saisi vapaasti valita jos tahtoo.
Kommentit (293)
Kyllä niitä persuja istuu monella oksalla. Näinhän he pääsevät vaikuttamaan vihdoin :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 22:37"]
UH... Pelotatte minua. Ruotsi ei ole vieraskieli! USKOKAA!!!!
[/quote]
Miksi en saa päättää itse, mikä on minulle vieras kieli? Ei sinulla ole oikeutta sitä määrätä, eikä ole valtiollakaan.
Jos hyvin käy, niin omat lapsenikin pääsee aikanaan valitsemaan mieleiset opiskelukielet. Opiskelumotivaatio kasvaa ja työuravaihtoehdot paranee. Juuri tälläisillä aloitteilla Suomen talous käännetään nousuun.
Minusta on myönteistä, että aloitekyvyttömyydestä haukutut persut saavat sentään jotain aikaiseksi! Tämä on paljon parempi kuin että istuisivat vain takalistollaan arvostelemassa, kun muut tekevät ja yrittävät. Hyvä perussuomalaiset nuoret ja kaikki muut mukana olevat aktiivit!
T. Vihreiden äänestäjä
RKP:täkin alkoi jo pelottaa: "Oikeusministeri Henriksson: Kilpailukyky heikkenisi pakkoruotsin poistosta." "Toteutuessaan tämä heikentäisi Suomen kilpailukykyä. Suomi on taloudellisissa vaikeuksissa ja tarvitsee kielitaitoisia ihmisiä. Tarvitsemme kouluihin enemmän kielten opetusta, emme vähemmän", Henriksson sanoo.
Muistakaa tämä: vain ruotsin opetus on kielten opetusta. Muiden kielten opetus ei sitä ole, niiden tavaaminen on typerää leikkimistä josta ei ole mitään hyötyä Suomen kilpailukyvylle.
Kansalaisaloite 131 on kehnosti laadittu, se puhuu vain ruotsin vapaaehtoistamisesta, ei muiden kielten valinnasta sen tilalle. Se antaa RKP:lle tilaisuuden vedota kieltenosaamisen köyhdyttämiseen. Jos siinä olisi asia esitetty niin kuin täällä on puhuttu, eli pakollisten kielikurssien määrä säilyy mutta sisällön saa valita, ei RKP:lla olisi tekosyitä mihin vedota.
Tästä syystä olen ollut skeptinen aloitteen suhteen enkä periaatteesta allekirjoittanut sitä. Mutta nyt sen tein, kiitos Henrikssonin avautumisen.
Toivottavasti aloite menee läpi, sillä se on panostus lapsiimme ja panostus tulevaisuuteemme.
Juu, Jimipetteri on ihan että mahtavaa äiti, nyt saan lukea venäjää tai saksaa, tuskin maltan odottaa! En olisi millään selvinnyt maailman helpoimmasta kielestä Ruotsista, mutta nyt opiskelumotivaationi on huipussaan ja tulevaisuuteni on taattu! Ja sitten ap heräsi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 22:27"]
Jos hyvin käy, niin omat lapsenikin pääsee aikanaan valitsemaan mieleiset opiskelukielet. Opiskelumotivaatio kasvaa ja työuravaihtoehdot paranee. Juuri tälläisillä aloitteilla Suomen talous käännetään nousuun.
[/quote]
En halua nyt olla epäkohtelias mutta huomautan, ettei lapsesi pää ole kuin pullo johon mahtuu vain tietty määrä nestettä. Ihmisaivot pystyvät prosessoimaan lukemattomia eri kieliä. Lapsia pitäisi kielikylvettää oikein urakalla ja aloittaa ala-asteella vähintään kahden uuden kielen opiskelu. Omat lapseni ovat kaksikielisiä ja ovat lukeneet koulussa kolmea vierasta kieltä. En pidä heitä mitenkään ihmelapsina.
Ruotsi on minulle savolaiselle ollut aina vieras kieli muiden vieraiden kielten joukossa. Tykkäsin siitä koulussa niinkuin muistakin vieraista kielistä;ei siihen aikaan (70-80-luvulla) edes kyseenalaistettu sen opiskelua. On ihan kiva,kun pystyy seuraamaan ruotsinkielistä ohjelmaa tvstä,mutta olenko sitä koskaan tosissaan joutunut käyttämään ja olenko sitä siinä mielessä tarvinnut? EN.Siksi kannatan sen asettamista valinnaiseksi muiden vieraiden kielten rinnalle koulussa.Eli tämä vielä siitä jankkaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:12"]
Ruotsi on minulle savolaiselle ollut aina vieras kieli muiden vieraiden kielten joukossa. Tykkäsin siitä koulussa niinkuin muistakin vieraista kielistä;ei siihen aikaan (70-80-luvulla) edes kyseenalaistettu sen opiskelua. On ihan kiva,kun pystyy seuraamaan ruotsinkielistä ohjelmaa tvstä,mutta olenko sitä koskaan tosissaan joutunut käyttämään ja olenko sitä siinä mielessä tarvinnut? EN.Siksi kannatan sen asettamista valinnaiseksi muiden vieraiden kielten rinnalle koulussa.Eli tämä vielä siitä jankkaamisesta.
[/quote] Pystytkö oikeasti seuraamaan mitään ohjelmaa kouluruotsin pohjalta? Olet varmaan ainakin laudaturin lukioruotsista saanut.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:07"]
En halua nyt olla epäkohtelias mutta huomautan, ettei lapsesi pää ole kuin pullo johon mahtuu vain tietty määrä nestettä. Ihmisaivot pystyvät prosessoimaan lukemattomia eri kieliä. Lapsia pitäisi kielikylvettää oikein urakalla ja aloittaa ala-asteella vähintään kahden uuden kielen opiskelu. Omat lapseni ovat kaksikielisiä ja ovat lukeneet koulussa kolmea vierasta kieltä. En pidä heitä mitenkään ihmelapsina.
[/quote]
Mitenkähän niistä lapsista tulee kaksikielisiä, jos vanhemmat puhuvat suomea? Kielikylvystäkään en tiedä, niitä lienee vain suurimmilla paikkakunnilla. Monessa koulussa ei myöskään ole mahdollista opiskella kahta kieltä ala-asteella vai mikä alakoulu se nykyään on. Eli ensimmäinen valittava kieli tulee kahdeksannella luokalla. Minun päähäni ei enää seuraava, lukiossa aloitettu kovin hyvin tarttunut. Eli kivahan se on neuvoa, mutta nykyinen systeemi suosii suuria kaupunkeja, joissa on valinnan mahdollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:05"]
Juu, Jimipetteri on ihan että mahtavaa äiti, nyt saan lukea venäjää tai saksaa, tuskin maltan odottaa! En olisi millään selvinnyt maailman helpoimmasta kielestä Ruotsista, mutta nyt opiskelumotivaationi on huipussaan ja tulevaisuuteni on taattu! Ja sitten ap heräsi.
[/quote]
Kuka idiootti kuvittelee, etteivät pakkoruotsin vastustajat osaisi ruotsia? Ei kannata ajatella, että kaikki olisivat samanlaisia kuin sinä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:53"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:07"]
[/quote]
Mitenkähän niistä lapsista tulee kaksikielisiä, jos vanhemmat puhuvat suomea? Kielikylvystäkään en tiedä, niitä lienee vain suurimmilla paikkakunnilla. Monessa koulussa ei myöskään ole mahdollista opiskella kahta kieltä ala-asteella vai mikä alakoulu se nykyään on. Eli ensimmäinen valittava kieli tulee kahdeksannella luokalla. Minun päähäni ei enää seuraava, lukiossa aloitettu kovin hyvin tarttunut. Eli kivahan se on neuvoa, mutta nykyinen systeemi suosii suuria kaupunkeja, joissa on valinnan mahdollisuuksia.
[/quote]
Meillä meillä vanhemmilla ovat toisistaan eriävät äidinkielet eli ensimmäiset kielet on opittu ihan kotona puhumalla, lukemalla ja filmien avulla.
Olet oikeassa siinä, että esitys todellakin jakaisi lapset kahteen kastiin. Itse olisin valmis delegoimaan uskonasioiden opetuksen jne uskonnollisille yhteisöille ja ennen kaikkea uskonto pois valtion kouluista!
Uskonnolta jäävät tunnit käyttäisin kielikylvetykseen ja ala-asteen tavoitteina oppia puhetaitoa. YLEn ohjelmasarja Talo Ranskassa oli kielikylvetystä parhaimmillaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 02:12"]
Meillä meillä vanhemmilla ovat toisistaan eriävät äidinkielet eli ensimmäiset kielet on opittu ihan kotona puhumalla, lukemalla ja filmien avulla.
Olet oikeassa siinä, että esitys todellakin jakaisi lapset kahteen kastiin. Itse olisin valmis delegoimaan uskonasioiden opetuksen jne uskonnollisille yhteisöille ja ennen kaikkea uskonto pois valtion kouluista!
Uskonnolta jäävät tunnit käyttäisin kielikylvetykseen ja ala-asteen tavoitteina oppia puhetaitoa. YLEn ohjelmasarja Talo Ranskassa oli kielikylvetystä parhaimmillaan.
[/quote]
No hyvähän se on kehuskella kaksikielisyydellä, suurimmalle osalle se nyt vain on mahdotonta. Ja mistähän muuten ne ruotsinkieliset kielikylvettäjät saataisiin pikkupaikkakunnille Itä-Suomeen?
Miten niin jakaisi? Se jako on olemassa nyt. Ruotsin valinnaistamisella myös pienempien paikkakuntien oppilaat voisivat valita kaksi ensimmäistä pakollista kieltä, kunhan opettajien kielitaito laajenisi pikkuhiljaa. Nyt on pakko ottaa englanti ja seuraavaksi ruotsi. Ranskasta tai saksasta voi haaveilla vain isommilla paikkakunnilla, joissa on tarjolla myös A2-kieli, koska englanti on tietysti tärkein.
Ja vai että vielä lisätunteja tarpeettomalle pikkukielelle, jota ei kuule missään? Suomesta ei tule kaksikielistä sillä, että lapsia pakotetaan olemaan ruotsintunnilla. Sitä kun ei käytetä suurimmassa osassa Suomea. Se ohjelma toimi, koska ihmiset halusivat oppia.
Uskonnon opetus ei tähän liity mitenkään, paitsi tietenkin sillä tavalla, että uskontotietämys on yleissivistystä ja olen todella tyytyväinen, että sitä opetetaan koulussakin, myös muita uskontoja. Enemmän minulle on niistä ollut hyötyä kuin konsanaan ruotsista, vaikka en uskovaiseksi itseäni laskekaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 01:05"]
[/quote]
Kuka idiootti kuvittelee, etteivät pakkoruotsin vastustajat osaisi ruotsia? Ei kannata ajatella, että kaikki olisivat samanlaisia kuin sinä.
[/quote]
No vaikla se jolle on nyt kuukausia hoettu miten hirveän hankalaa ja mahdotonta ruotsin oppiminen on ja miten kukaan ei osaa sitä yhtään pakkoruotsista huolimatta. Onneksi tilanne nyt sitten muuttuu ja kohta lapset lukee kuin vettä valaen oikeasti hankalia kieliä. Luin jostain että moni keskeyttää esim lukiosaksan ymmärtäessään miten pirun vaikea kieli se on. Itsekin olen saksaa lukenut ja siinä on kyllä sellainen kieli että nicopetteri tulee itkemään verta sitä tankatessaan.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 22:27"]
[/quote]
Jos asuvat suurella paikkakunnalla ja käyvät suurta alakoulua niin sitten mitä todennäköisemmin pääsevät opiskelemaan mieleistään kieltä.
Jos taas koulussa on vähän oppilaita ja kunnat nostavat (säästösyistä mitä todennäköisempää) kieliryhmien minimirajoja, niin kaikkia haluttuja kieliä ei varmasti opeteta alakoulussa. Jos on esim yksiasteinen koulu, jossa 23 oppilasta ja minimiraja 18 oppilasta, niin tasan tarkkaan opetetaan vain yhtä enemmistön valitsemaa kieltä myös tulevaisuudessa. Toiseen kouluun tuskin lähdetään lapsia kuljettamaan.
Pakkoruotsi muuttuu siis yleensä toiseksi enemmistön valitsemaksi pakkokieleksi. Motivoiko pakkovenäjä lasta joka haluaisi lukea ranskaa? Sitä voi miettiä.
Tarkoitatte kai mitä äiti ja isi haluaa lapsen lukevan? Oikeestiko teidän esimurkut on ihan että jee saksaa tai ranskaa tai venäjää? Tai ylipäänsä mitään kieltä?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2013 klo 19:55"]
Mistä kumpuaa tuo viha ruotsinkieltä kohtaan? Miksi halutaan lopettaa ruotsinkieli Suomesta? Aiotteko te hyökätä seuraavaksi Ruotsiin ja vaatia heitä olemaan ruotsalaisia ja puhumatta omaa äidinkieltään!? Minä olen aina ajatellut, että jokainen kieli minkä ihminen taitaa on suunnaton rikkaus ja voimavara. Se joka puhuu suomea ja ruotsia on vahva ihminen koska ruotsin osaaminen antaa tukea oppia muita kieli. Varmaankin te jotka ajatte ruotsinkielen ja suomenruotsalaisten tappoa murisette ja ärisette koska ette kykene keskustelemaan.
[/quote]
Ei ruotsinkieltä vihata, mutta pakkosuomenruotsi ärsyttää todella monia suomalaisia. Itse tykkään riikinruotsista ja sitä osaankin, kiitos 6 vuotta opiskelmassa ja töissä Ruotsissa. Ei Suomessa haluta lopettaa suomenruotsia, vaan halutaan lopettaa pakkosuomenruotsin tuputus kaikille ja kaikkialla ja muka ns. ruotsalaisen identiteetin pakkosyöttämisen suomalaisille.
Minulla on suomalainen identiteetti, ei suomenruotsalainen, eikä ruotsalainen. Olen itse kiinnostunut espanjan kielestä ja Espanjasta, sekä latinalaisesta Amerikasta, eli jos minulla on hiukan muuta identitteetiä kuin suomalaista, niin se on espanjalainen. Olen kohtapuoleen taas lähdössä Espanjaan kahdeksi viikoksi ja ensi vuoden alussa uudestaan Espanjaan ehkä kolmeksi tai neljäksi viikoksi.
Ruotsin kielen oppiminen ei ole portti muihin kieliin, sillä se on täysin idioottimainen väite, tuollaiselle naurettaisiin kyllä kaikkissa muissa maissa, myöskin Ruotsissa, mutta osaan suomalaisista tuo on mennyt kuin häkä, mutta kun valhetta tarpeeksi toistetaan, niin se muuttuu totuudeksi joillekin.