Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan lasten ääntely

Vierailija
05.08.2013 |

Olenko hullu kun kuvittelen että nykyajan lapsoset pitävät paljon enemmän mekkalaa kuin me 80-90 syntyneet ? 

Pohjaan lausuntoni siihen faktaan että ikkunani alla on piha jolla lapset vanhempineen leikkivät. 

Sieltä kuuluu päivittäin aamuyhdeksästä iltayhteentoista sanoisinko..eläimellisiä ääniä.

Pienten tyttöjenkin KARJUMISTA.

Kiljumista, kikatusta, tekonaurua. 

Aivan uskomattoman kovaa.

Kokonaan uusi ilmiö on huutonauru, nykyisin ei taideta enää nauraa normaalilla volyymilla ? Jos naurattaa niin pitää nauraa niin kovaa kuin keuhkoista lähtee ? Mistä tämä on tullut, jostain nauruterapiasta vai Jenkkilästä vai mistä ? Ihan omituinen ilmiö. Teinit harrastavat tätä myös (jos nauravan porukan ohi kulkee niin tarvitsee jo melkein kuulosuojaimet)

Muistan etäisesti että meille taidettiin sanoa ettei aikuisia saa häiritä, vaikka sitten oltaisiin leikitty metsässä, eikä jonkun ikkunan alla. 

Eikä me taidettu olla leikkimässä iltayhteentoista (3-4 vuotiaat lapset) 

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin moni muukin. Alle kouluikäisillä on näköjään nykyään tapana mölytä kuin mielipuolet ihan pelkän mölyämisen ilosta. Hiljainen leikkiminen tai normaali puhe tuntuu olevan mahdotonta, jatkuvasti on pidettävä jotain väninää, käninää, pörinää, ärinää, suoraa huutoa, kitinää, marinaa, tekoitkua tai tekonaurua. 

Meillä on naapurissa n. 5- ja 7-vuotiaat sisarukset, jotka aloittavat aamunsa suoralla huudolla. Hyvin kuuluu kaikki mökä näin kesäisin, kun on ovet ja ikkunat auki. Itse teen kotona töitä, joten olen kuulolla koko päivän. Kummallakaan ei ole selvästikään mitään asiaa, vaan ilmeisesti heti kun silmät aukeavat, niin alkaa sellainen ÖÖÖHHÄÄÄÄOOOOYYYYYYÖÖÖÄÄÄÄ -mölinä, joka hetkeksi taukoaa tekoitkuun ja marinaan kun on pakko syödä aamupalaa. 

Seurasin myöskin tänä kesänä rannalla erästä pikkupoikaa, joka oli uimassa isänsä kanssa. Luulisi, että uiminen olisi itsessään kivaa ja siihen voisi keskittyä täysin, mutta ei. Poika piti jatkuvaa mölinää ja kirkumisääniä kun lotrasi vedessä ja harjoitteli uimista.

Ymmärrän, että vedessä hihkuttaisiin, naurettaisiin ja ehkä volyymi kohoaa jonkun leikin yhteydessä, mutta tämäkin vain ihan rehellisesti MÖLISI ja KIRKUI. Tätä kesti tauotta sen koko 45 minuuttia, kun kävimme itse uimassa.

Nämä nyt vain muutamia esimerkkejä. Kaveripiirissä on muutama akateemisesti koulutettu perhe, joiden lapset eivät katso telkkaria lainkaan (pelaavat kyllä ipadilla pelejä) ja heidän lapsensa tuntuvat ns. normaaleilta ja osaavat puhua normaalilla äänellä.

Tätä voisi joku tutkija vaikka vähän tutkia. Johtuuko tosiaan nykypiirretyistä tai lastenohjelmista? Mitä nykylapset pitävät vaikka Pingusta tai Myyrästä, jotka eivät puhu laisinkaan?

Vierailija
62/66 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 15:17"]

Mun omat lapset on just tommosia huutajia. Ja hitto mua ottaa päähän se möly itseänikin. Miljoonia ja miljoonia kertoja päivässä huomautan metelistä ja kyllä ne aina sitten hiljentävätkin ääntään. Mutta jossain vaiheessa taas se saakelin mökä alkaa. Voi hitto vieköön se ottaa korviin ja ärsyttää ja raivostuttaa.

Me asutaan niin, että meidän asunnosta ei kyllä kuulu muualle (ellei ole ikkunat auki) ja aina annankin lapsilleni ukaasin jos ulkona mökyävät turhan päiten, että joutuvat sisälle jollei möly hiljene.

Miljardi kertaa olen selittänyt, että ei ole sopivaa tuollein huutaa pihallakaan, kun se kuuluu muidenkin koteihin sisälle. Että ei siitä kukaan tykkää. Ei hitto kun ei vaan mene jakeluun. Joka päivä sama asia useampaan kertaan uudelleen.

Ja tämän takia kyllä valvon lapsiani tarkoin kun pihallakin leikkivät. Kaikki ois jo sen ikäisiä, että pärjäisivät muuten leikeissä keskenään pihalla, mutta se huutaminen kun aina alkaa jossain vaiheessa.

Varsinkin jos alkavat riitelemään, niin voihan helevata, sitten muuten riittää niin ääntä, että palaa itselläkin hihat ihan sekunnissa...

Että ymmärrän täysin, kun ihmisillä menee hermot semmoiseen jonnin joutavaan lasten kirkumiseen ja huutamiseen.

[/quote] 

Joutuvatko lapset sitten todella sisälle kun mölyävät turhan päiten tai superkovalla volyymilla ? Koska luulisi tuollaisen pelotteen olevan tehokas jos sitä noudatetaan

[/quote]

Kyllä, todellakin joutuvat sisälle, jollei äänet pienene. Tätä toki sitten prostestoidaan. Seuraavan kerran kun pääset jossain vaiheessa ulos. Pysyykin pidempään paremmin mielessä, että sitä ääntä voi itsekin hallita. Mutta kyllä se silti meinaa huutamiseksi karata :(

Tänään kyllä saivat kehut kun menivät ulos ja isoin tokasi pienemmille, että nyt ei sitten huudeta ja osasivat siivosti leikkiäkin siiheksi kunnes oli ruoka-aika. Ruuan jälkeen painuivat uudelleen ulos ja sitten saivat sen ekan varoituksen ja hiljensivät kyllä siihen ääntään. Jospa se tästä :) Toivossa on hyvä elää ;)

Niin ja vielä lisättäköön, että kaikki lapseni ovat kotihoidettuja eskari-ikään saakka. Että ei ainakaan ole kyse siitä, että olisivat äänekkäässä päiväkotiryhmässä tottuneet huutamaan, en tiedä mistä ihmeestä toi huutaminen on tullut sitten? Telkkariakaan kun ei paljon katsota, eikä konsoli- tai tietokonepelejäkään pelata kun max. kerta viikkoon. Usein ei sitäkään.

-47-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 13:30"]

Nämä samat laspiperheet ovat myös niitä jotka huomauttavat herkästi esim. tupakansavusta. Eivät ilmeisesti ymmärrä että omien kakaroiden koko päivän kestävä möykkääminen on paljon pahempaa terroria kuin jonkun aikuisen valinta tupakoida. Voi myös olla että melutason ja sitä myöden stressitason lasku voisi auttaa monia tupakoitsijoita lopettamaan tupakoinnin. 

[/quote]

:D

Vierailija
64/66 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Lähden muuten pitkäksi viikonlopuksi maalle lepuuttamaan hermojani :)

Saavat tenavat kirkua keuhkojen täydeltä 4 päivää putkeen eikä kukaan ärsyynny.

Onneksi olen käynyt katsomassa jo mökin tilanteen valmiiksi, siellä ei ole ketään hullua moottorisahojen, mökäävien teinien ja ...suloisten. äänekkäiden lapsosten muodossa. 

Aah, RAUHA! :) Ensimmäinen päivä kahteen viikkoon ilman korvatulppia.

Olen liikuttavan kiitollinen. 

Vierailija
65/66 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten jotkut lapset pitävät koko ajan jotain ääntä? Telkkaria katsoessa tai tietokoneella pelatessa tulee vähintään jotain ähinää ja puhinaa koko ajan. Pahimmillaan selostetaan sitä, mitä tapahtuu. Jos itse yrittää katsoa telkkarista jotain, minkä on jo julistanut "aikuisten ohjelmaksi" (esim. joku lapselle liian vaikea dokumentti, vieraskielinen sarja tms.), niin silti tullaan viereen kärttämään, että mikä toi on ja mitä toi sano.

Eikö lapsia siis opeteta enää olemaan hiljaa hetkeäkään?

Vierailija
66/66 |
05.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 18:35"]

Miksi muuten jotkut lapset pitävät koko ajan jotain ääntä? Telkkaria katsoessa tai tietokoneella pelatessa tulee vähintään jotain ähinää ja puhinaa koko ajan. Pahimmillaan selostetaan sitä, mitä tapahtuu. Jos itse yrittää katsoa telkkarista jotain, minkä on jo julistanut "aikuisten ohjelmaksi" (esim. joku lapselle liian vaikea dokumentti, vieraskielinen sarja tms.), niin silti tullaan viereen kärttämään, että mikä toi on ja mitä toi sano.

Eikö lapsia siis opeteta enää olemaan hiljaa hetkeäkään?

[/quote]Kuulostaa mun lapselta. Tottelee kyllä eikä huuda ja pidä sellaista älytöntä älämölöä mutta puhuminen on jatkuvaa. Kaikesta pitää kysyä mikä toi on, miks toi teki niin, äiti minkä takia, äiti mikset sä kuuntele, äiti mulla on asiaa, äiti kato. :D Siis tuntikausia saattaa puhua puhua puhua ja tätä jatkuu siitä aamuseiskasta kun herää iltaan saakka. Asiaa on paljon. Välillä on pakko sanoa että ollaan hetki hiljaa mutta kun toisella on asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi