Mitä 30+ velat ja muut lapsettovat tekevät?
Miten te saatte kaiken vapaa-ajan kulumaan? Mitä harrastatte? Kuinka usein tapaatte ystäviä? Onko teillä koskaan tylsää, kun ei ole perhettä täyttämässä tunteja ja antamassa merkitystä elämään? Pelkkä huvittelu ei kai voi olla yksin kovin palkitsevaa pidemmän päälle.
Kommentit (87)
Nyt me ollaan tykinruokaa... :D
Huh huh! Mitä vielä tulee esiin? Kohta meitä aletaan lahtaamaan hullujen perheellisten toimesta.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:12"]
Huh huh! Mitä vielä tulee esiin? Kohta meitä aletaan lahtaamaan hullujen perheellisten toimesta.
[/quote]
Käytä järkeäsi ja kerro mikä maa on menestynyt ja kukoistanut sillä, että ei tehdä lapsia ollenkaan? Niin. Huomaatko miten tyhjä on ajatuksesi.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:15"]
[/quote]
Käytä järkeäsi ja kerro mikä maa on menestynyt ja kukoistanut sillä, että ei tehdä lapsia ollenkaan? Niin. Huomaatko miten tyhjä on ajatuksesi.
[/quote]
Lääkkeet!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:15"]
[/quote]
[/quote]
Lääkkeet!
[/quote] Sulta ne onkin unohtunut jo vuosia paitsi e-pillerit.
Huvittelu? En harrasta huvittelua ollenkaan, ei ole aikaa eikä mielenkiintoa. Töissä käyn ja omaishoitajana toimin. Siinäpä se.
Älytön argumentti tuo, että pitäisi maan edun vuoksi tehdä lapsia. Suurin osa niitä kuitenkin tekee koska haluaa tehdä, miksi sellaisten pitäisi, jotka eivät edes halua? Niistä lapsista varmaan kasvaisikin tosi hyödyllisiä yhteiskunnan jäseniä..
Kiitti taas, kun muistutatte.
Olen 31-vuotias ja tahtomattani lapseton. Takana 12-vuotinen parisuhde ja yli viisi vuotta yrittämistä. Jotenkin sitä vaan on elämään se mielekkyys löydertävä. Onneksi en ole ap:n tavoin muiden varassa - pystyn tuottamaan elämääni sisältöä. Olen opiskellut pitkään ja laajasti sekä tehnyt monenlaisia töitä. Minulla on niin laaja sosiaalinen verkosto, että aikaa ei välillä tunnu riittävän kaikille ystäville ja perheenjäsenille. Minulla on useita harrastuksia, joihin voisin käyttää aikaa rajattomasti niin halutessani (käsityöt, kirjoittaminen, puutarhanhoito, liikunta, lemmikit, musiikki, talon remontoiminen ja sisustaminen, ruoka, matkustelu, kirjallisuus...). Olen aina lukenut paljon - se tarkoittaa, etten voi kuvitellakaan tylsistymistä. Mieheni kanssa voisin tyytyväisenä vain oleskella; meillä on hirveän hyvä suhde, joka onneksi on kestänyt lapsettomuuden. Meillä on myös useita kummilapsia.
Tarkemmin ajatellen - vaikka lapsia kaipaankin - säälittää ajatus ihmisestä, jolla ei olisi muuta elämänsisältöä kuin lapset. Mitä annettavaa sille jälkikasvulle on, jos ei itsellä ole mitään henkistä pääomaa?
Miten se että pieni osa väestöstä ei halua biologisia lapsia, aiheuttaisi sen että maa ei menestyisi?? Suurin osa ihmisistä haluaa lapsia, se on ok, kuten sekin että kaikki eivät halua.
Jos ei tätä tajua niin huh huh... Eläkää ja antakaa toisten elää. KAIKILLA tässä elämässä on vaikeutensa; vaikkei juuri lapsien kautta saisi elämänkokemusta ja kasvaisi niin sitten muuta kautta.
Mitä itse teit ennen kuin hankit lapsia? Et varmaan silloin istunut peukaloit. Pyörittämässä
Velathan tekevät paljon kaikenlaista. Se kuuluu siihen juttuun ett koko ajan vakuutellaan miten elämässä on kaikki hyvin jä täydellistä...joka päivä. On niin kiire ettei tähän edes lapsia mahtuis!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:24"]
Velathan tekevät paljon kaikenlaista. Se kuuluu siihen juttuun ett koko ajan vakuutellaan miten elämässä on kaikki hyvin jä täydellistä...joka päivä. On niin kiire ettei tähän edes lapsia mahtuis!
[/quote]
Tässä mitään vakuutella, vaan vastataan alkuperäiseen kysymykseen. Ihme kommentti. Toisilla sen verran elämänhallintaa, että tietää mitä tahtoo. Vai mitä haluat kuulla?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 20:23"]
Oho, jollakin taitaa olla vähän pikkarit kierteellä. :D Tai kalsarit, koska tuota "OMG ryssät valtaa Suomen jos kaikki ei puske nahkapokaaleita hanuristaan NYTHETIKAIKKI!!!1!" -argumenttia käyttävät yleensä 'maanpuolustushenkiset' miehet... :D
[/quote]
Kerropa sellainen valtio, joka on pärjännyt sillä, että ei tehdä lapsia? Ja yllytetään ihmisiä sellaiseen? Suomessa on hyvin tilaa lapsille ja niitä saa tulla reilusti enemmän kuin nykyisin/perhe.
Sinut voikin laittaa ensimmäisenä tykinruuaksi. Muuta hyötyä ei ole vielä ollut.
[/quote]
Todennäköisesti olen tehnyt enemmän tämän maan (ja tämän maan oman kulttuurin säilymisen) hyväksi tänä kesänä kuin sinä koko elämäsi aikana. :D
Mutta kyllä tähän maahan pari tuollaista katkeroitunutta (ja ilmeisesti omaan elämäänsä/valintoihinsa pettynyttä) valittajaakin varmaan mahtuu! :)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 20:14"]
-Teen unelmatyötäni
-Vietän aikaa mieheni, sukulaisteni ja ystävieni ja näiden perheiden kanssa (vaikka olen vela, niin se ei tarkoita, että inhoaisin lapsia)
-Huolehdin kissoistani
-Ulkoilen ja urheilen paljon
-Luen kirjoja
-Matkustan
-Käyn elokuvissa
-Käyn taidenäyttelyissä, baletissa, teatterissa jne.
-Surffailen netissä
-Teen käsitöitä
[/quote]
Mutta säästääkö tuon kaiken lisäksi kukaan muu kuin minä mahdollisesti tulevaisuudessa lapsen saamisesta tulevia menoja varten. Kuten tulojen lasku äitiysloman aikana yms.
Arkisin 7.30-19 kuluu aamutoimien, työn ja työmatkojen merkeissä. 19-20.30 ruoanlaittoa ja illallinen sekä pyykinpesu, siivous tms. kotitöitä. 20.30-21.00 uutiset. 21-22.30 päivälehtien lukeminen ja liikuntaa, elokuva, lukeminen, surffailu, käsitöitä tms. 22.30- iltatoimet.
Viikonloppusin jatkokoulutusta, lenkkeilyä, kaupassa käyntiä, purjehdusta, mökkeilyä, kaupunkilomailua Euroopassa ja kotimaassa, kavereiden kanssa pelaamista ja kokkailua jne. Totesimmekin tänä kesänä että meillä ei olisi lapsille antaa tarpeeksi aikaa, joten olemme vapaaehtoisesti lapsettomia.
Käyn ulkona ja sekstailen erilaisten miesten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 22:24"]
[/quote]
Vakuutellaan siis samalla tavalla siis kuin ne lapselliset, joiden mielestä lapsettomaksi jäävät tekevät väärän valinnan. Lasten kanssa elämä on niin rikasta ja ihanaa, täydellistä ja aitoa, eikä nuoruusvuosia/vapautta/rahaa/unta/seksiä edes kaipaa! :)
Mut hei, eikö se ole vähän siitä kiinni, mikä itse kenenkin tekee onnelliseksi?
No mulla on kolme lasta ja tänä viikonloppuna olen tehnyt esim. seuraavia asioita:
- nukkunut molempina aamuina yli kymmeneen
- käynyt koiran kanssa usealla pitkällä lenkillä
-istunut n. viisi tuntia naapurissa juhlissa
-käynyt ystävän kotona kahvilla ja poimimassa marjoja ja omenia
-käynyt uimassa kaksi kertaa
-lukenut 1,5 kirjaa
-surffaillut paljon netissä ja Facessa
-kuunnellut (klassista) musiikkia
Kaikki tämä siitä huolimatta, että mulla on ne kolme lasta (plus koira ja kaksi kissaa), mies myös! Ei ne lapset ole "huutavia räkänokkia" kuin pienen ajan. Niistä tulee ihmisiä, joiden kanssa voi tehdä kivoja asioita, joiden kanssa voi käydä kivoja keskusteluja, jotka auttavat kotihommissa. On lapsettomien organisointikyvyn puutetta jos ei ei kykene mihinkään kuin lapsettomana. Mun lapset ovat esim tänä viikonloppuna tejtehneet kotona a seuravia asioita: tyhjentäneet ja täyttäneet tiskikonetta, kattaneet pöytää, tehneet salaattia, ulkoiluttaneet koiraa, pomineet marjoja, imuroineet, vetäneet lakanoita. Ja mä olen ihan n mainiosti kaikkien mainitsemieni kivojen asioiden lisäksi laittaut ruokaa ns. pitkällä kaavalla, siivoillut, pessyt pyykkia, maalannut kaksi jakkaraa, käynyt kaupassa. Hyvin on riittänyt aika kaikkeen tähän. Lasten iät ovat 7,10 ja 13.
Istun kotona ja surffaan netissä. Olen järjettömän yksinäinen. Lapsia en halua mutta jonkun ihmisen seuraa kuitenkin...Kun olin suhteessa, lähinnä rakastelimme, kävimme ulkona syömässä, leffassa, baarissa, laitoimme kotona ruokaa, katsoimme yhdessä telkkaa, pussailimme sohvassa. Kaipaan sitä kaikkea niin paljon.
Hieno juttu, 78 vaikka sitä tässä ei kysyttykään...
Sama " en tiedä mitä tekisin ilman lapsiani" pätee myös elämän muihin osa-alueisiin. Itselläni on mielekäs työ, jota teen yli 60h viikossa, enkä pysty käsittämään mihin 8-16 töitä tekevät saavat aikansa kulumaan. Oman työni lisäksi opiskelen vähän niin kuin harrastuksena, treenaan ja remontoimme mieheni kanssa taloa. Moni ihmettelee miten saan aikani tähän kaikkeen riittämään, minä ihmettelen mitä hemmettiä ne muut vapaa-ajallaan sitten tekee :D. Toki tulevaisuudessa toivomme lapsia, jolloin elämän rytmikin muuttuu toisenlaiseksi.