Apua kaikki atoopikot!
Lapseni(2.5v) sairastaa atopiaa ja haluaisin tietää kaikki konstit, joilla helpottaa kutinaa ja ihottumaa.
Allergia testejä ei ole tehty, mutta itse olen huomannut vehnän pahentavan ihoa ja tomaatista tulee suun ympärille näppylää.
Ajattelin huomenna soittaa neuvolaan ja vaatia, että tekisivät allergia testin, koska olen aika puhki tuosta itse kokeilusta ja tuntuu ettei mikään auta.. Perus rasvana olen käyttänyt lapsellani Ceralania, Aqualania ja nyt uutena Basan3:a. Niin ja sitten tietenkin hydrokortisonia kahden viikon jaksoina. Tuota kortisonia en haluaisi käyttää, koska tuntuu että siinä on enemmän riskejä kuin hyötyä. Mutta pakko kai se on..?
Kiitos jos jaksatte vastailla. Apu olisi tarpeen!
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 16:02"]
Mä uskon että atooppinen iho johtuu suoliston huonosta kunnosta. Suolisto läpäisee aineita elimistöön joita ei pitäisi, ja ne aiheuttaa sitten sen että ne tulee "ihosta läpi". Siis suoliston bakteerikanta kuntoon. Lisäksi meidän pojalla auttoi pitkät merisuolakylvyt. Eli lasten kylpyammeeseen kourallinen merisuolaa. Mutta huom. ei puhdistettua, vaan puhdistamatonta ja valkaisematonta jossa on mineraalit tallella. Kylpyyn 2-3krt vko. Pariin viikkoon en huomannut mitään, mutta sitten iho alkoi parantua. Rasvaamisesta ei meillä ollut paljoakaan apua. Auttoi lähinnä vaan kutinaa, mutta missään nimessä ei parantanut. Hätätapauksissa kun oli pahasti verillä, laitoimme sitä superkallista ja vahvaa resepti-kortisonia, nimeä en enää muista.
[/quote]
Pitääpä kokeille tuota suolaa kylpyvedessä. Minulla on sitä himalajan suolaa, kai sitäkin voi kokeilla. :)
Älä ainakaan syötä sitä tomaattia!! Joku tosi fiksu kehoitti syömään sitä enemmän, mutta sehän voi olla hengenvaarallista! Meillä on perheessä yksi atoopikko lapsi, joka on myös mm. koivulle allerginen + ristiallergiat. Tomaatista saattaa huulet turpoamaan nopeastikin ja syksyllä jouduin lähtemään aika reippaasti ensiapuun lapsen kanssa kun tämä oli syönyt kynnen kokoisen palan raakaa omenaa. Allergioilla ei todellakaan kannata alkaa leikkimään ja jonkun urpon ohjeen mukaan kokeilemaan ja siedättämään!!!
Varaa normaali lääkäri heti aamusta ja sano, että allergiatesteihin lähete ja pikaisella ajalla mielellään, sano suun seudun näppylöistä. Sieltä kyllä tulee oikeat ohjeet ja oikeat lääkkeet + asiaa seurataan jatkossakin.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 15:00"]
Jos ihottumaa tulee, syynä on joko allergia tai liian kevyt perusvoide, yleensä jälkimmäinen. Välttämisruokavalioita ei nykyjään suositella kevyin perustein, koska tällä tavoin lapset vain altistetaan vaikeille allergioille. Jos tomaatista tulee suun ympärille näppylöitä, muttei muuta, kannattaa tomaatin syöttämistä vain jatkaa, sillä tuon kaltainen allergiataipumus lieventyy siedättämällä. Tuo vehnäasia on hankalampi, ja varmaankin vaatisi testejä. Kaikki allergiatestit ovat kuitenkin varsin epäluotettavia.
Summa summarum - kokeile aluksi riittävän tujua perusvoidetta, esim. Lipolania, ja jos se riittää pitämään lapsen ihon hyvänä, ei noista ruoka-aineasioista kannata ottaa suurempia pultteja.
t. lääkäri, atoopikko ja atoopikon äiti
[/quote] Juma mikä asiantuntija! "ei tarvitse ruoka-aineasioista ottaa pultteja" ja "kannattaa tomaatin syöttämistä jatkaa"! Haluaako kirjoittaja, arvoisa "lääkäri" ap:n saavan lapsensa pois päiviltä? Siihenkö ap täällä apua kyseli?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 16:07"]
No entäs kun sitä suolistoakaan ei saa kuntoon, ei vaikka yrittäisi bakteerit ja ruokavaliot. Löysää mahaa ja ihottumaa vaan pitää. Joskus vähemmän, joskus enemmän, pieniä taukoja välillä onneksi.
t. atoopikko, jolla myös ärtynyt suoli, ollut 40 v.
[/quote]
Pyydä lääkäriltä Gastro-Lomudalin resepti ja kokeile sitä.
Olen atoopikko, samoin kuin puoli suvusta. Atopia ei ole allergia, vaan ihon ominaisuus, puute. Minulla ainakaan ei ole mitään ruoka-aineeallergaa, eikä sitä ole tietääkseni kellään sukulaisella ( yhdellä atoopikolla on keliakia, mutta e on vain sattumaa). Sen aknsa on popittava elämmän.Minuakain on testattu eri allergiakokeilla vuosia, syyttä. Olen kyllä allerginen lieväst koivulle ja pujolle, mutta sen tietää jo kokemuksesta. Ei vaadi kummia hoitoja. Lisäksi on useia lääkeaineyluherkkyyksiä.
Mutta tasainen elämä, pesu ja rasvaus ja atopian hyväksyminen on tärkeintä. Älä tee siitä liian isoa juttua lapsella, ettei lapsi koe olevansa outo. Se on ominaisuus joka jatkuu koko elämän, usein tosin rauhoittuu vanhemmiten ( ja muutta amuotoaan).
Minun atopiani oli loppujen lopuksi vilja-allergia... Kuinkakohan moni kärsii turhaan huonosta ihosta?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2013 klo 15:00"]
Jos ihottumaa tulee, syynä on joko allergia tai liian kevyt perusvoide, yleensä jälkimmäinen. Välttämisruokavalioita ei nykyjään suositella kevyin perustein, koska tällä tavoin lapset vain altistetaan vaikeille allergioille. Jos tomaatista tulee suun ympärille näppylöitä, muttei muuta, kannattaa tomaatin syöttämistä vain jatkaa, sillä tuon kaltainen allergiataipumus lieventyy siedättämällä. Tuo vehnäasia on hankalampi, ja varmaankin vaatisi testejä. Kaikki allergiatestit ovat kuitenkin varsin epäluotettavia.
Summa summarum - kokeile aluksi riittävän tujua perusvoidetta, esim. Lipolania, ja jos se riittää pitämään lapsen ihon hyvänä, ei noista ruoka-aineasioista kannata ottaa suurempia pultteja.
t. lääkäri, atoopikko ja atoopikon äiti
[/quote] Juma mikä asiantuntija! "ei tarvitse ruoka-aineasioista ottaa pultteja" ja "kannattaa tomaatin syöttämistä jatkaa"! Haluaako kirjoittaja, arvoisa "lääkäri" ap:n saavan lapsensa pois päiviltä? Siihenkö ap täällä apua kyseli?
[/quote]
No se nyt vaan on noin. Sitä siedätystä tarvitaan juuri hengenvaarallisten allergioiden ehkäisemiseksi.
Kuka on kiinnostunut oikeasta tiedosta, täältä voi lukea lisää: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50026?hakusana=allergia
Ymmärtämisen helpottamiseksi suora lainaus:
Välttämisruokavalion hyöty on antigeenispesifinen ja se on kestoltaan määräaikainen. Välttämisruokavalion aikana ruokavalioon lisätään ruokia iänmukaisesti eri ruoka-aineryhmistä 74. Kiinteiden ruokien syöttäminen aloitetaan 4–6 kuukauden iässä. Liha ja vilja tulee ottaa lapsen ruokavalioon noin kuuden kuukauden iässä raudan riittävän saannin turvaamiseksi 75. Lapsen ruokavalioon tulee sisältyä 8–10 kuukauden iässä ruoka-aineita kaikista elintarvikeryhmistä eli sopivasti maitoa, kasviksia, lihaa tai kalaa tai molempia, viljaa sekä marjoja tai hedelmiä tai molempia, jotta turvataan energian, proteiinin ja muiden ravintoaineiden riittävä saanti. Kasviöljyä käytetään energialisänä, jos lapsi kasvaa huonosti.
Välttämisen riittävä tarkkuus alkuvaiheen jälkeen on arvioitava yksilöllisesti. Uusinta-altistukset tarjoavat mahdollisuuden arvioida sietokyvyn kehittymistä. Jos lapsen oireet ovat lieviä ja ilmaantuvat vasta isommilla annoksilla tai kyseistä ruoka-ainetta pitempään käytettäessä, tarjotaan kyseistä ruoka-ainetta lapselle toisesta ikävuodesta lähtien oireiden sallimissa rajoissa. Tämä on tärkeää ruokavalion monipuolisuuden ja lapsen makuaistin kehittymisen kannalta 76.
Hitaalla siedätysohjelmalla voidaan mahdollisesti kasvattaa sietokykyä lapsilla, joilla toleranssin spontaanin kehittymisen otollisin ikävaihe on ohi B.
Atopiaan ei ole yhtä hoitoa. Yksi saa avun yhdestä rasvasta toinen toisesta. Yhdelle auttaa ruokavalio, toiselle taas ei. Osalla atopia häviää kouluiässä toisilla se säilyy läpi elämän. jollekin taas auttaa pyykinpesuaineen vaihto. lääkäritkin tuntuvat olevan eri mieltä atopian hoidosta.
Kannattaa siis kokeilla avoimesti erilaisia voiteita, ruokavalioita ja pesuaineta ja etsiä niistä itselle paras vaihtoehto.
No entäs kun sitä suolistoakaan ei saa kuntoon, ei vaikka yrittäisi bakteerit ja ruokavaliot. Löysää mahaa ja ihottumaa vaan pitää. Joskus vähemmän, joskus enemmän, pieniä taukoja välillä onneksi.
t. atoopikko, jolla myös ärtynyt suoli, ollut 40 v.