Onko ulkosuomalaiset vähän yksinkertaisia?
Tuli vaan mieleen, kun ne jatkuvasti "ihmettelee" täällä jotakin.
Ja meilläkin on mahdollisesti ulkomaille muutto edessä, joten ehkä pian itsekin täytän tätä palstaa ihmettely-viesteilläni.
Kommentit (88)
Tähän keskusteluun toisi oman rikkautensa paluumuuttajat. Sillä monesti olen huomannut (asuttuani useammassa eri maassa), miten patrioottisesti monet suhtautuvat Suomeen. Suomi on se kultamaa, jossa kaikki on paremmin. Eli juuri päinvastoin, mitä ketjussa on puhuttu. Mutta kun palaa Suomeen, huomaa monta seikkaa, mitkä ovat menneet vuosien saatossa huonommaksi (esim. terveydenhuolto). Rakastan kotimaatani yli kaiken, mutta eipä tämäkään mikään kultamunamaa enää ole. Valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:07"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:04"]
Tosi väärin ne aina arvioi Suomea kaikissa vertailuissa, joissa pärjää. Pitäisi vähän valistaa näitä vertailujen tekijöitä.
[/quote]
Suomi pärjää monissa vertailuissa tosi huonosti, mutta niitä ei tietenkään Suomessa sivuta sanallakaan. Vertailuja on maailma täynnä pilvin pimein, mutta omaan kokemukseen muutamasta maasta luotan paljon enemmän.
[/quote]
Näin on. Minua kiinnostaa nämäkin. Olisin tosi iloinen, jos voisit laittaa linkkejä sellaisista joita olet nähnyt, missä valotetaan SUomen tosiasiallista tilaa. Ja mielellelläni kuulisin kokemuksiasi niistä maista.
Aina kiva kuulla miten muilla mailla ihmisillä menee ja mistä meidän olisi hyvä ottaa oppia.
Minusta on mukava kuulla toisten kokemuksia pitkäaikaisesta ulkomailla asumisesta, kuunnelkaa tekin niitä joilla on kerrottavaa koska teidän omat lapsennet saattavat haluta opiskelemaan tai töihin kyseisiin maihin niin tiedätte niistä sentään jotain juttuja sitten :-)
Minusta YKSINKERTAISIN on suomituristi joka menee ulkomaille lomalle, ja ihmettelee SIELLÄ ääneen kaikkia asioita että voiko tuota ja tuota syödä, miten on noin kallista, tuleeko tuosta se kaamea ripuli, mitä nämä ihmiset täällä oikein meinaa, en minä mene tuon näköiselle myyjälle/tarjoilijalle mitään sanomaan, miksi nämä ei ymmärrä yhtään suomea jne jne jne.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:07"]
Tosi väärin ne aina arvioi Suomea kaikissa vertailuissa, joissa pärjää. Pitäisi vähän valistaa näitä vertailujen tekijöitä.
[/quote]
Suomi pärjää monissa vertailuissa tosi huonosti, mutta niitä ei tietenkään Suomessa sivuta sanallakaan. Vertailuja on maailma täynnä pilvin pimein, mutta omaan kokemukseen muutamasta maasta luotan paljon enemmän.
[/quote]
Näin on. Minua kiinnostaa nämäkin. Olisin tosi iloinen, jos voisit laittaa linkkejä sellaisista joita olet nähnyt, missä valotetaan SUomen tosiasiallista tilaa. Ja mielellelläni kuulisin kokemuksiasi niistä maista.
Aina kiva kuulla miten muilla mailla ihmisillä menee ja mistä meidän olisi hyvä ottaa oppia.
[/quote]
En jaksa näin myöhään enää :) Ehkä joskus.
Voin näin ulkosuomalaisena kyllä sanoa mikä Suomessa on erittäin hyvääkin: peruskoulu, luonto osittain, ei erotella rikkaita ja köyhiä aivan törkeästi, tilaa riittävästi... ainakin nämä :)
Luuletteko te, että täällä palstalla on vain yksi ulkosuomalaisihmettelijä? Olen ihmetellyt täällä muutamia havaintojani Suomesta, mutta luen täältä usein muidenkin ulkosuomalaisten ihmettelyjä.
Välillä tuntuu, että nää ulkosuomalaiset on kitkerän katkeria, kun heille ei olla kateellisia. Eivät tajua, että kotomaassa asuvat on ihan tyytyväisiä elämäänsä eivätkä jaksa koko ajan kehua näitä muualle muuttaneita. Ja kun ei saada niitä toivottuja kehuja itselle, eikä kotomaassa asuvat ala haukkua Suomea, niin aletaan yhä enemmän haukkua Suomea ja suomalaisia.
Ei niitä Suomen haukkumisia oikein muuten ymmärrä, sillä haukkumisia ne ovat, ei mitään asiallista kritiikkiä. Nehän menee ihan henkilökohtaisuuksiin asti.
Ok, sä muutit ulkomaille ja olet tyytyväinen. Ei se mua loppujen lopuksi kauheasti kiinnosta enkä jaksa sua kehua ja kiitellä. Mulla on ihan hyvä olla Suomessa, en jaksa tuntea edes kateellisuutta.
Ja hei, jos alat arvostella ja kritisoida Suomea niin kestä myös se oman uuden kotimaasi arvostelu. Sillä kyllä sieltäkin niitä parantamisenpaikkoja löytyy. Niin monesta ketjua olen aiheesta lukenut, että olen huomannut ettei se ulkomammakaan oikein sitä kritiikkiä ihan rauhallisesti ja asiallisesti vastaanota.
Kun olen nykyisessä asuinmaassani niin minulla on hyvä olo, vaikken puhu kyseistä kieltä äidinkielenäni niin ihmiset ovat iloisia siitä että ainakin yritän puhua, ja olen saanut hyviä ystäviä, palvelut pelaavat, käytännön asiat on helppo hoitaa näin ulkomaisenakin ja niin edelleen.
Kun tulen käymään Suomessa niin minulle tulee heti huono olo kaikesta negatiivisesta, porukka on epäsosiaalista, tylyä, arvostelevaa, ja jos olen sattunut unohtamaan jonkun suomalaisen viime aikojen (muoti)sanan niin sitten sätitään ja moititaan että onpa sinusta nyt tullut tuollainen ulkomaaneläjä kun et enää osaa mitään. Täällä Suomessa ihmiset haluavat vaan puhua huonoista palkoistaan, huonoista eduistaan, siitä miten kallista täällä on, miten huonosti nuorilla menee kun ammuskelevat kouluissa (Suomi on väkilukuunsa nähden maailman väkivaltaisimpia maita, eli sekin kertoo ihmisistä jotain) ja kun se ei riittäisi niin kaikki valittavat vaivoistaan, miten kolottaa sieltä sun täältä ja että lääkäri sanoi sitä ja tätä ja minulla voi olla sitä tai tätä. Jos sanon että meillä on lämmintä, ihmiset terveitä ja että muuttakaa tekin sinne niin valitetaan että kun pitäis oppia kieltä ja keksitään kaikki tekosyyt. Suomi on oikein tekosyiden tyyssija.
Eli on totta mitä sanotaan että suomalainen näkee puolikkaan vesilasin puoliksi tyhjänä mutta useimmat ulkomaiset näkevät sen puoliksi täytenä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:10"]
Tähän keskusteluun toisi oman rikkautensa paluumuuttajat. Sillä monesti olen huomannut (asuttuani useammassa eri maassa), miten patrioottisesti monet suhtautuvat Suomeen. Suomi on se kultamaa, jossa kaikki on paremmin. Eli juuri päinvastoin, mitä ketjussa on puhuttu. Mutta kun palaa Suomeen, huomaa monta seikkaa, mitkä ovat menneet vuosien saatossa huonommaksi (esim. terveydenhuolto). Rakastan kotimaatani yli kaiken, mutta eipä tämäkään mikään kultamunamaa enää ole. Valitettavasti.
[/quote]
Riippuu varmaan syistä miksi ulkomaille on lähdetty, miten patrioottinen asenne on. Itse ole ollut ulkosuomalainenkolmee otteeseen, eri maissa senkään kyllä ole kertaakaan siellä ajatellut että Suomi on kultamaa missä kaikki on paremmin, vaan nimen omaan lähtenyt etsimään jotain parempaa kuin mitä Suomessa sain. Itse olen päinvastoin huomannut miten paljon hyvää maassamme on verrattuna moneen muuhun. En pidä Suomea edelleenkään minään kultamaana, mutta en kuvittele että mitään paratiisia olisi olemassa missään muuallakaan.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:36"]
Kun olen nykyisessä asuinmaassani niin minulla on hyvä olo, vaikken puhu kyseistä kieltä äidinkielenäni niin ihmiset ovat iloisia siitä että ainakin yritän puhua, ja olen saanut hyviä ystäviä, palvelut pelaavat, käytännön asiat on helppo hoitaa näin ulkomaisenakin ja niin edelleen.
Kun tulen käymään Suomessa niin minulle tulee heti huono olo kaikesta negatiivisesta, porukka on epäsosiaalista, tylyä, arvostelevaa, ja jos olen sattunut unohtamaan jonkun suomalaisen viime aikojen (muoti)sanan niin sitten sätitään ja moititaan että onpa sinusta nyt tullut tuollainen ulkomaaneläjä kun et enää osaa mitään. Täällä Suomessa ihmiset haluavat vaan puhua huonoista palkoistaan, huonoista eduistaan, siitä miten kallista täällä on, miten huonosti nuorilla menee kun ammuskelevat kouluissa (Suomi on väkilukuunsa nähden maailman väkivaltaisimpia maita, eli sekin kertoo ihmisistä jotain) ja kun se ei riittäisi niin kaikki valittavat vaivoistaan, miten kolottaa sieltä sun täältä ja että lääkäri sanoi sitä ja tätä ja minulla voi olla sitä tai tätä. Jos sanon että meillä on lämmintä, ihmiset terveitä ja että muuttakaa tekin sinne niin valitetaan että kun pitäis oppia kieltä ja keksitään kaikki tekosyyt. Suomi on oikein tekosyiden tyyssija.
Eli on totta mitä sanotaan että suomalainen näkee puolikkaan vesilasin puoliksi tyhjänä mutta useimmat ulkomaiset näkevät sen puoliksi täytenä.
[/quote]
Kuulostaa kurjalta:( Missä paikkakunnalla noin synkeämielisiä puhutaan?
Ja tuo on kyllä minusta ihan hyvä, jos rahasta puhutaan avoimesti. Täällä meidän kulmilla tuntuu rahasta puhuminen olevan tabu, samoin, kun töihin mennään vaikka olisi jalka melkein haudassa, eihän suomalaisella sisulla myönnetä, että nyt kolottaa.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:27"]
Välillä tuntuu, että nää ulkosuomalaiset on kitkerän katkeria, kun heille ei olla kateellisia. Eivät tajua, että kotomaassa asuvat on ihan tyytyväisiä elämäänsä eivätkä jaksa koko ajan kehua näitä muualle muuttaneita. Ja kun ei saada niitä toivottuja kehuja itselle, eikä kotomaassa asuvat ala haukkua Suomea, niin aletaan yhä enemmän haukkua Suomea ja suomalaisia.
[/quote]
Ei ole mitään sellaista. Miksi ulkomailla asuvat kerjäisivät kehuja tai kateutta? Kaikki pystyvät muuttamaan lähes minne vaan tänä päivänä, se on vain itsestä kiinni. Niin minäkin olen ajatellut tehdä ja katsastan vaihtoehtoja koska en enää viihdy täällä Helsingissä.
Nyt halutaan vaan kumota sitä typerää sanontaa että "on lottovoitto syntyä Suomeen", kun näin ei todellakaan ole! Jotenkin tuntuu hullulta että jopa monien kehitysmaina pidettyjen maiden kaupungit ovat kehittyneenpiä ja siistimpiä kuin Helsinki tänä päivänä ja että täällä on sellainen mentaliteetti että vaaditaan että suomalaiset olisivat tyytyväisiä siihen mitä heillä on eivätkä vertaisi parempaan. Kerjäläiset tulevat tänne laumoittain koska heitä ei huolita muualle, se laskee meidän Helsingin turistiviihtyvyyden tasoa huomattavasti, ja koska muualla päin maailmaa meitä pidetään tyhminä, helppoina ja yksinkertaisina niin kaikki varkaat ja roistot tulevat tänne. Ettekö muka huomaa miten alas kotimaamme on vajonnut viime vuosina?
Minusta rahoista, omaisuudesta ja palkoista puhuminen on moukkaa toimintaa. Ainakin minulle on opetettu kotona niin että ne eivät kuulu normaaliin keskusteluun koska aina on joku joka pahoittaa mielensä. Samoin omien ja toisten terveysjuttujen levittely on ikävää. Suomalaiset ovat vaan niin uteliasta kansaa että haluavat puuttua jokaisen (negatiivisiin) asioihin mutta sitten kun heitä lähestyy positiivisesti ja ystävällisesti ilman takaa-ajatuksia niin muuttuvat vainoharhaisiksi ja kuvittelevat että mitä tuokin minusta haluaa :D
Ei niitä Suomen haukkumisia oikein muuten ymmärrä, sillä haukkumisia ne ovat, ei mitään asiallista kritiikkiä. Nehän menee ihan henkilökohtaisuuksiin asti.
Ok, sä muutit ulkomaille ja olet tyytyväinen. Ei se mua loppujen lopuksi kauheasti kiinnosta enkä jaksa sua kehua ja kiitellä. Mulla on ihan hyvä olla Suomessa, en jaksa tuntea edes kateellisuutta.
Ja hei, jos alat arvostella ja kritisoida Suomea niin kestä myös se oman uuden kotimaasi arvostelu. Sillä kyllä sieltäkin niitä parantamisenpaikkoja löytyy. Niin monesta ketjua olen aiheesta lukenut, että olen huomannut ettei se ulkomammakaan oikein sitä kritiikkiä ihan rauhallisesti ja asiallisesti vastaanota.
[/quote] Kritiikki ei ole haukkumisen synonyymi vaikka moni talla palstalla niin luulee. Ulkosuomalaisella on kokemusta molemmista maista ja kritiikki perustuu omakohtaiseen kokemukseen. Palstalainen joka kiukuspaissaan ja loukkaantuneena alkaa esittaa vastakritiikkia perustaa sen kuulemaansa ja luulemaansa.
Viime paivina Saksa on saanut kuulla kunniansa, yleensahana se on lukutaidottomien ja typerien asuttama USA.
Mitkä maat sitä statustaan ovat viime vuosina nostaneet?
Saksa? alkaa viimeinkin päästä natsimenneisyydestä?
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 22:39"]
Minua ihmetyttää se, miten palsan ulkosuomalaiset näkevät vain ne negatiiviset asiat. Seuraan useita kymmeniä ulkosuomalaisten blogia ja erilaisten asioiden vertailua heidän nykyisen asuinmaan ja Suomen välillä toki on, mutta eivät ne ole pelkästään negatiivisia.
Tottakai jokaisesa maassa on parempia asioita kuin Suomessa, mutta ei täällä asiat mitenkään huonosti ole.
[/quote]
Yksinkertaisesti, Suomesta on lähtenyt monia ihmisiä eri maihin ja sieltä saadut kokemukset ehkä riittävät toteamaan, että Suomessa on moni asia päin persettä vaikka jotkin tutkimukset ja tilastot väittäisivät muuta. Ja lopuksi kukaan ei edes usko sinua vaan hyökkää ja haukkuu sinua maan petturiksi ja valehtelijaksi.
En tosin ole mikään totuudentorvi, jonka pitäisi julistaa suomalaisille totuutta, mutta en ymmärrä miten huonojen asioiden keskellä istuvat ihmiset eivät yritä oppia mitään muualta ja nielemään ärsyyntyneisyytensä totuuksista.
[/quote]
Mutta sinähän nimenomaan olet totuudentorvi, joka julistaa totuutta meille suomalaisille. Etkö edes ymmärrä sitä? Kyllä se kuule välillä vähän ärsyttää, kun joku koko ajan vakuuttaa, että sä istut huonojen asioiden keskellä ja sulla on elämä niin huonosti että. Mutta kun mulla ei ole asiat niin huonosti, mun elämä on ihan kivaa. Miksi sä oikeasti kuvittelet tietäväsi millaista mun elämä on? Miksi sä säälit mua vaikka siihen ei ole mitään aihetta? Ja jos yritän sanoa, ettei mulla nyt kuule niin huonosti mene että sääliä kaipaisin, niin sä väität että mä olen vaan kateellinen ja valehtelen. Tuo asenne siinä ärsyttää, se että kuvitellaan tietävänsä kaikkien muiden asiat paremmin vain siksi, että on muutettu ulkomaille. Joo, Suomessa on moni asia pielessä, mutta silti mä olen ihan tyytyväinen elämääni ja onnellinen.
[/quote] En sinun henkilökohtaista elämääsi sanokaan huonoksi vaan yleisiä asioita Suomessa. Siinä riittää paskaa ja herkkänahkainen suomalainen suuttuukin sen kuulemisesta.
[/quote]
Kyllä sanotaan, sehän se ongelma onkin. Jos mä sanon pääseväni lääkäriin odottamatta viikkotolkulla, niin te sanotte mun valehtelevan. Mitä muuta se on kuin henkilökohtaista?
[/quote]
Olet totaalisen väärässä ja ulkosuomalaisten osoittamia epäkohtia Suomessa et taida edes ymmärtää pikku siidereissäsi.
Mutta kritiikin ja kritiikin välillä on ero. Jos tulee tänne ja ilmoitaa " suomi on paska maa, kaikki ihmiset on tylyjä, miten te kestätte asua täällä paskamaasa", niin ei se kyllä oikein avarakatseisen maailmankansalaise mielipiteeltä vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 22:39"]
Minua ihmetyttää se, miten palsan ulkosuomalaiset näkevät vain ne negatiiviset asiat. Seuraan useita kymmeniä ulkosuomalaisten blogia ja erilaisten asioiden vertailua heidän nykyisen asuinmaan ja Suomen välillä toki on, mutta eivät ne ole pelkästään negatiivisia.
Tottakai jokaisesa maassa on parempia asioita kuin Suomessa, mutta ei täällä asiat mitenkään huonosti ole.
[/quote]
Yksinkertaisesti, Suomesta on lähtenyt monia ihmisiä eri maihin ja sieltä saadut kokemukset ehkä riittävät toteamaan, että Suomessa on moni asia päin persettä vaikka jotkin tutkimukset ja tilastot väittäisivät muuta. Ja lopuksi kukaan ei edes usko sinua vaan hyökkää ja haukkuu sinua maan petturiksi ja valehtelijaksi.
En tosin ole mikään totuudentorvi, jonka pitäisi julistaa suomalaisille totuutta, mutta en ymmärrä miten huonojen asioiden keskellä istuvat ihmiset eivät yritä oppia mitään muualta ja nielemään ärsyyntyneisyytensä totuuksista.
[/quote]
Mutta sinähän nimenomaan olet totuudentorvi, joka julistaa totuutta meille suomalaisille. Etkö edes ymmärrä sitä? Kyllä se kuule välillä vähän ärsyttää, kun joku koko ajan vakuuttaa, että sä istut huonojen asioiden keskellä ja sulla on elämä niin huonosti että. Mutta kun mulla ei ole asiat niin huonosti, mun elämä on ihan kivaa. Miksi sä oikeasti kuvittelet tietäväsi millaista mun elämä on? Miksi sä säälit mua vaikka siihen ei ole mitään aihetta? Ja jos yritän sanoa, ettei mulla nyt kuule niin huonosti mene että sääliä kaipaisin, niin sä väität että mä olen vaan kateellinen ja valehtelen. Tuo asenne siinä ärsyttää, se että kuvitellaan tietävänsä kaikkien muiden asiat paremmin vain siksi, että on muutettu ulkomaille. Joo, Suomessa on moni asia pielessä, mutta silti mä olen ihan tyytyväinen elämääni ja onnellinen.
[/quote] En sinun henkilökohtaista elämääsi sanokaan huonoksi vaan yleisiä asioita Suomessa. Siinä riittää paskaa ja herkkänahkainen suomalainen suuttuukin sen kuulemisesta.
[/quote]
Kyllä sanotaan, sehän se ongelma onkin. Jos mä sanon pääseväni lääkäriin odottamatta viikkotolkulla, niin te sanotte mun valehtelevan. Mitä muuta se on kuin henkilökohtaista?
[/quote] Se on harvinaista Suomessa, mutta mm. Saksassa se on ihan tavallista.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2013 klo 23:58"]
Mutta kritiikin ja kritiikin välillä on ero. Jos tulee tänne ja ilmoitaa " suomi on paska maa, kaikki ihmiset on tylyjä, miten te kestätte asua täällä paskamaasa", niin ei se kyllä oikein avarakatseisen maailmankansalaise mielipiteeltä vaikuta.
[/quote] Lokakuusta helmikuuhun se on vain totuus.
Ikäväähän on huomata, että näillä ulkosuomalaisilla on jäänyt se perisuomalainen negatiivisuus päälle. Eipä ole vuodet ulkomailla tehneet yhtään positiivisemmaksi.
Ettekö huomaa sitä itse ollenkaan?
[/quote]
Myönnän, että tällä foorumilla negatiivisuus myös Suomesta korostuu. Siksi ei täällä jaksa kauan ollakaan.