Pitääkö lisätä öljyä omatekoiseen vauvansoseeseen?
Valmiissa vauvansosepurkeissa näyttäisi olevan vaikka mitä lisättyä (silti ne eivät maistu miltään..). Jos keitän itse perunat, porkkanat ja lihat tms., pitäisikö laittaa myös ruokaöljyä (onko rypsiöljy hyvä?), kun sosehan alkaa vähitellen korvata rasvaista äidinmaitoa. Vauvani on 6 kk ja aloittelemme soseruuan syömistä, mutta nälkä on selvästi kova eikä maito enää pelkästään riitä..
Kommentit (7)
Minulle nimenomaan on neuvolassa sanottu, että pitää lisätä päivittäin ruokaöljyä vauvan ruokiin. Ja tapaa voi jatkaa vaikka hamaan tulevaisuuteen :)
Jostakin muistan kuulleeni, että helppo ja halpa keino saada välttämättömät rasvahapot meillä aikuisillakin on tuo ruokaöljyn (rypsi, oliivi) riittävä saanti. Samaa omega kolmosta niistäkin saa kuin kalliista kapseleista.
Meille sanottiin kans neuvolassa, että soseeseen kannattaa lisätä öljyä.
Rypsiöljyä käskettiin meidän lorauttaa, näin sanoi sekä vakituinen että sijainen neuvolassa. Annostus nyt jäi vähän epäselväksi, mutta ensin annoin muutaman tipan ja sitten olen antanut teelusikalla vähän enemmän. Pitääkin tuo tarkistaa. Vauvalla on todella hyvä iho, aivojen kehityksestä en vielä tiedä, mutta normaalilta vaikuttaa...
"Join" rypsiöljyä myös raskausaikana, kun kuulin että sikiö tarvitsee äidin rasvahapot omien aivojensa kehitykseen. Virkisti kyllä aivotoimintaa, kun yhdessä vaiheessa tuntui että kaikki pysähtyi!
Heippa,
Meille neuvottiin lisäämään öljyä. Laitan luomu neitsyt rypsiöljyä, ja nykyään juniorin ollessa jo isompi myös joskus suolatonta voita lisäksi. Meidän poika on aika pienikokoinen niin laitan ihan reilusti. Ja sitten äidinmaitoa myös. Öljymääriä lisäämällä mielestäni vauvan kuiva iho parantunut merkittävästi! Joskus välipalaksi lapsi mussuttaa avokadon, niin siihen siemenen 'kuoppaan' laitan kanssa öljyä ja lusikoin siitä, tykkää kovasti :)
Minä lisäisin vaihtelevasti hamppuöljyä tai kookosöljyä (myös avokadoöljyä), ovat kaikista terveellisimmät öljyt mitä löytyy. Hamppuöljyssä on esim. kaikki omegat täydellisessä suhteessa.
Meille ei kyllä neuvottu lisäämään öljyä, enkä ole niin tehnytkään.
neuvolassa sanoivat, ettei tarvitse, mutta itse lisäsin hiukan. Pitäähän vauvan saada jostain hyviä rasvoja. Neitsytoliiviöljy on ravintosisällöltään paras öljy.