Vanhusten lämpimät ateriat lopetettiin - ei ole rahaa oamlle kansalle
Päivän timantti
Kaupunki|Vanhustenhoito
Iäkkään vanhuksen lämpimät ateriat lopetettiin yhdellä puhelinsoitolla kesken kesän Vantaalla – ”Ei kysytty edes asiakkaan kantaa”, tytär sanoo
Vantaan kaupunki ei kommentoi yksittäistapausta. Vanhusten palvelujen, muun muassa ateriapalvelun, myöntämisen perusteet päivittyivät vuodenvaihteessa.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se vanhus ei itse maksa ruokaansa kuten kaikki muutkin?
Vanhusten ateriapalvelu on maksullinen toisin kuin lapsiperheiden saamat palvelut. Lapset saavat maksuttomat puistoruokailut, vanhus maksaa päivän aterioista noin 8 e/ateria.
Vanhuksella on ollut se 70+ vuotta aikaa kerätä rahaa ja eläkettä, että voi maksaa ruokansa.
Koko ajan tämä lauma kitisemässä kun mikään ei riitä.
mun isovanhemmat olivat 20 luvulla syntyneitä eivät kitisseet näkivät sodan ja oli elämän realiteettia. olisivat tämän koronankin ottaneet vasemmalla kädellä:"parempi kotona kuin pommisuojassa" mutta heidän lapset eli minun vanhempien kitinäsukupolvi (50 luvulla synt.) on ollut ongelma. olen ollut vanhempien kanssa aina napit vastakkain. Tämä hippisukupolvi on ajaneet seksuaalimoraalin vallankumouksen mistä olin 20-lukulaisten kanssa samaa mieltä että ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se vanhus ei itse maksa ruokaansa kuten kaikki muutkin?
Vanhusten ateriapalvelu on maksullinen toisin kuin lapsiperheiden saamat palvelut. Lapset saavat maksuttomat puistoruokailut, vanhus maksaa päivän aterioista noin 8 e/ateria.
Vanhuksella on ollut se 70+ vuotta aikaa kerätä rahaa ja eläkettä, että voi maksaa ruokansa.
Koko ajan tämä lauma kitisemässä kun mikään ei riitä.Samaan aikaan lapsiperhe saa mitään tekemättä yli 40 000 e/v ja silti kitisee, kun mikään ei riitä!
Ja missähän näin n tapahtuu? Sinun mielikuvituksessasi?
Tilastoissa. Kun perheessä on 2 työtöntä aikuista ja 2 lasta, niin yhteiskunta antaa perheelle tuollaisen summan vuodessa erilaisina tukina. Mukaan ei ole edes laskettu sitä, että lapsilla on oikeus päivähoitoon (noin 2500 e/kk), vaikka vanhemmat ei ole aikeissakaan mennä töihin.
Ja perheetön työtön ei saa mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ilmeisesti kyse: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006596913.html
"VANTAALLA hyvin iäkkään vanhuksen lämmin ateriapalvelu lopetettiin puhelinsoitolla muutaman päivän varoitusajalla kesällä.
Kun vanhuksen tytär lähti selvittämään palvelun lopettamista, kävi ilmi, että hänen vanhempansa haluttiin siirtää toimitettujen pakasteruokien eli Menumatin piiriin.
Kaupungin puolelta asiaa perusteltiin sillä, että pakasteruuilla tuetaan asiakkaan omatoimisuutta ja toimintakykyä."
Hieman ihmetyttää tuo tyttären "Jos en olisi puuttunut asiaan, niin vanhempani olisi voinut jäädä ilman ruokaa pikapäätöksellä" valitus. Eihän se vanhus olisi ilman ruokaa jäänyt, hän olisi saanut sen pakastettuna.
Kyllä, muutos on huonompaan ja asiasta olisi pitänyt tiedottaa aiemmin tai tarkastella asiaa paremmin. Mutta ehkä tuo on nyt vähän ylireagointia asiaan.
Vanhus ei olisi saanut mitään ruokaa ennen kuin asunnossa olisi asennettuna uusi laite. Siihen asti hän olisi ollut ilman ruokaa!
Vanhuksella on tytär. Miksi tämä ei syötä vanhempaansa? Tuskin 90-lapsi on enää työelämässä.
Totta, kaikki yli 50-vuotiaat on jo eläkkeellä ja heillä on hyvin aikaa hoitaa vanhuksia ja omia lapsenlapsia.
Aika harvan 50 v vanhemmat ovat saaneet lapsensa yli 40 vuotiaana. Ennen vanhaan lapset saatiin nuorena. Olen kohta 55 ja äitini on vähän päälle 70 v.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi keskustella asiasta ilman että tämä yksi pässi alkaa haukkumaan köyhiä lapsiperheitä? Ja köyhiä vanhuksia? Olisiko mahdollista keskustella asiallisesti?
Miten olisi seuraavan kerran kun mielesi tekee näpytellä vastainasettelua ja vihaa lisäävä tyhmä kommenttisi, ajattelisit ensiksi? Pilaat jokaisen ketjun.
Meinaat, että Suomessa on köyhiä vain lapsiperheissä vai?? Kyllä sitä monilla työssä käyvillä pariskunnillakin on vaikka ei lapsia olisikaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"VANTAALLA hyvin iäkkään vanhuksen lämmin ateriapalvelu lopetettiin puhelinsoitolla muutaman päivän varoitusajalla kesällä.
Kun vanhuksen tytär lähti selvittämään palvelun lopettamista, kävi ilmi, että hänen vanhempansa haluttiin siirtää toimitettujen pakasteruokien eli Menumatin piiriin.
Kaupungin puolelta asiaa perusteltiin sillä, että pakasteruuilla tuetaan asiakkaan omatoimisuutta ja toimintakykyä."
Hieman ihmetyttää tuo tyttären "Jos en olisi puuttunut asiaan, niin vanhempani olisi voinut jäädä ilman ruokaa pikapäätöksellä" valitus. Eihän se vanhus olisi ilman ruokaa jäänyt, hän olisi saanut sen pakastettuna.
Kyllä, muutos on huonompaan ja asiasta olisi pitänyt tiedottaa aiemmin tai tarkastella asiaa paremmin. Mutta ehkä tuo on nyt vähän ylireagointia asiaan.
Vanhus ei olisi saanut mitään ruokaa ennen kuin asunnossa olisi asennettuna uusi laite. Siihen asti hän olisi ollut ilman ruokaa!
Vanhuksella on tytär. Miksi tämä ei syötä vanhempaansa? Tuskin 90-lapsi on enää työelämässä.
Eläkeikähän on 65. Kun vanhus on 93, niin aiemminkin on saatu lapsia esim. 35-vuotiaana, 40vuotiaana ja 43-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, kaikki yli 50-vuotiaat on jo eläkkeellä ja heillä on hyvin aikaa hoitaa vanhuksia ja omia lapsenlapsia.
Aika harvan 50 v vanhemmat ovat saaneet lapsensa yli 40 vuotiaana. Ennen vanhaan lapset saatiin nuorena. Olen kohta 55 ja äitini on vähän päälle 70 v.
yli 90-vuotiaan elämässä lapsia kylläkin saatiin niin nuorena kuin vanhana. Ehkäisyä ei niin vaan ollut saatavissa.
Ja tuo lasten saanti-ikä riippui ihan siitä, että koska aloitettiin seksi. On sukuja, joissa kannustettiin tyttöjäkin kouluttautumaan ja sitoutumaan naimisiin vasta 25-vuotiaana.
Vanhus siirrettiin palvelun piiristä toisen palvelun piiriin ja ulinaa uliinaa. Minulla on 92 vuotias anoppi ,joka käy itse kaupassa ja valmistaa ruokansa. Nykyään sentää saa auttaa ostosten kantamisessa. Osa porukasta vaan odottaa valmista. Siinähän kunto huononee kun ei pidä yllä toimeliaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttu oli aiemmin aamulla ilmaiseksi luettavissa. Vanhus, yli 90 v oli vuosia sitten saanut kaupungilta päätöksen, että ateriapalvelu tuo lämpimän ruoan kotiin. Sitten tuli keskellä kesää perjantaina soitti, että palvelu on päätetty lopettaa ja viimeinen ateria tulee ensi tiistaina.
Samalla päätettiin lopettaa kotihoito ja lääkekuljetukset.
Oli kuulemma tehty arvio, että vanhus ei tarvitse näitä palveluita enää. Mutta mitään perusteita ei annettu, miksei tarvitsisi.
Eikä asiasta tehty kirjallista ilmoitusta.
Todella törkeää toimintaa. Miksi nuo palvelut on aiemmin myönnetty? Vanhuksen kunto ei ole parantunut.
Niin ne suomalaisten vanhusten palvelut loppuu, että saa Marin lapata rahaa Italian mafiosoille ja Espanjan räkälöihin.
Ei koko ruokapalvelua olla lopettamassa vaan siirtämässä vanhus pakasteruokien saajaksi.
Kyllä, tämä on huononnus, mutta ateriapalvelua ei oltu kokonaan lopettamassa.
Älkää huoliko, kyllä ne tulevat vielä loppumaan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttu oli aiemmin aamulla ilmaiseksi luettavissa. Vanhus, yli 90 v oli vuosia sitten saanut kaupungilta päätöksen, että ateriapalvelu tuo lämpimän ruoan kotiin. Sitten tuli keskellä kesää perjantaina soitti, että palvelu on päätetty lopettaa ja viimeinen ateria tulee ensi tiistaina.
Oli kuulemma tehty arvio, että vanhus ei tarvitse näitä palveluita enää. Mutta mitään perusteita ei annettu, miksei tarvitsisi.
Todella törkeää toimintaa. Miksi nuo palvelut on aiemmin myönnetty? Vanhuksen kunto ei ole parantunut.
Niin ne suomalaisten vanhusten palvelut loppuu, että saa Marin lapata rahaa Italian mafiosoille ja Espanjan räkälöihin.
Laps hyvä, Vantaan kaupunki on itsenäinen toimija, valtion pm ei voi vaikuttaa sen päätöksiin. Ja nuo ko. ateriapalveluun vaikuttavat päätöksetkin on tehty jo viime vuonna, ei koronakriisin jälkeen.
Tämä.
..pakasteruoalla tuetaan vanhusten toimintakykyä.:D.
Jos on niin toimintakykyinen tekisi kai ruokansa itse, ei tarvitsisi ruokapalvelua..hmmm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laps hyvä, Vantaan kaupunki on itsenäinen toimija, valtion pm ei voi vaikuttaa sen päätöksiin. Ja nuo ko. ateriapalveluun vaikuttavat päätöksetkin on tehty jo viime vuonna, ei koronakriisin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhus ei kykene lämmittämään edes valmisaterioita niin onko hänen paikkansa kotona?
Luuletko että heille jotain hoivapaikkoja on?
Paikkoja on vaan niille joiden omaiset jaksaa tapella paikan vanhukselle tai niille joilla on varaa ostaa paikka yksityiseltä. Sekä tietysti niille joilla on oikeat suhteet, kavereita paikoissa joissa päätetään vanhusten hoivapaikoista.
Onneksi Suomessa ei kuitenkaan ole korruptiota ja jokainen saa tasa-arvoisen kohtelun varallisuudesta tai muista tekijöistä riippumatta.
Idioottien mielestä valtiontaloudella ei ole minkäänlaista yhteyttä kuntatalouden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin toimintakykyinen tekisi kai ruokansa itse, ei tarvitsisi ruokapalvelua..hmmm
Toimintakykyä se ruuan lämmittäminen vaatii, mutta vähemmän kuin sen valmistaminen alusta alkaen itse. Miksihän tälle on turhaan tuotu se lämmin ateria vuosia?
Kehitys menee eteenpäin. Apua tarvitsevia vanhuksia liikaa. Hoitsut eivät enää riitä. Keksitään laitteita mitä vanhuksien tulee osata itse käyttää, elikkä hoitsun ei tartte enää käydä päivittäin. Ihmiset elävät myös tosi vanhoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimintakykyä se ruuan lämmittäminen vaatii, mutta vähemmän kuin sen valmistaminen alusta alkaen itse. Miksihän tälle on turhaan tuotu se lämmin ateria vuosia?
Ihan eri rahatilanne kun illa aikaisempaa, rahaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa. Kaikki liikenevät rahat ja myös velaksi otettavat rahat tarvitaan Etelä-Eurooppaan lahjoitettavaksi.
Höpöhöpö. Vanhus siirrettiin toisen palvelun piiriin ja oltiin antamassa vieläpä kallis laite kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa. Kaikki liikenevät rahat ja myös velaksi otettavat rahat tarvitaan Etelä-Eurooppaan lahjoitettavaksi.
Onneksi kuitenkin italialaisilla verotusta alennetaan, ja ilmaisia maskejakin voidaan heille jakaa.
Kuinkahan lujaa suomalaisia pitää lyödä ennenkuin alkavat kapinoimaan 😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan eri rahatilanne kun illa aikaisempaa, rahaa oli.
Rahaa ei koskaan ole ollut turhaan. Näiltä tyypeiltä pitäisi laskuttaa ne palvelut oikeiden kustannusten mukaan.
Maksuton siivousapu? Häh? Missä?