Jahas, mitähän sitä nyt pitäisi tehdä..... mies hukassa!
Mies ei ole vastannut puhelimeen koko päivänä, ja nyt on känny kiinni. En tiedä oliko töissä; kotona olleiden koululaisten mukaan se vissiin ei ole ollut päivällä kotona (kun lähdin itse töihin aamulla, jäi sohvalle nukkumaan).
Sillä on siis taipumusta alkoholin liikakäyttöön /nykyään sen ei tartte ottaa edes paljoakaan, mutta jotenkin sen aivot ei kestä sitä: siitä tulee muutamastakin oluesta heti jotenkin masentunut/kiukkuinen/kärttyinen/syyllistää muita (mua) kaikesta / on marttyyri / kaikki on huonosti ...
No, tällä viikolla esim. ke-iltana se oli hakenut ("salaa") jotain oluita, huomasin että otti niitä ulkona illalla kun oli tehnyt pihatöitä. Ei varmaan kauhean montaa (mutta kuten yllä kuvattu, ei sen tartte ottaa montaa kun saa jo psyykensä sekaisin).
Eilen se sitten tuli jo aikaisin 2-3 jälkeen päivällä kotiin, arvasin siitä jo kun ilmoitti että hän jo kotona, että jotain hämärää... oli sitten ottanut kuulemma 2 siideriä kun tulin...? jOstain piilojemmasta se niitä otti, koska vaikka en nähnyt niitä, humala selvästi lisääntyi illan mittaan (hän vain istuskeli ulkona). KYsyin myöhemmin illalla ootko ottanut lisää? "En." "NO en usko tuota, varmastikni olet". "No okei, kaksi.". "NO miksi VALEHTELET". (tää siis ärsyttää mua yli kaiken, että se aina yrittää valehdella juomisestaan)
Minä sitten vähän tuohduin siinä, ja tokaisin että paljonpa kiinnostaa lähteä huomenna äidillesi esittämään jotain onnellista perhettä.
MIes siihen, että joo ei kiinnosta muakaan. (Eli hänelläselvästi oli jo paineita esittää "kunnollista" äidilleen.)
TÄNÄÄN:
Saintekstarin töihin, että vierailu peruttu (tiedän että miehen äiti odotti meitä kovasti, ei olla nähty pitkään aikaan, haluaisi varmaan nähdä lapsia).
vAstasin että kuin nyt noin, mennnään nyt vaan.
"Ei prkele se on peruttu, eikö sun sanomiset merkkaa muka mitään."
Minä jotain, että "oletko nyt töissä, vai juonut? JOs aiot juoda vk-loppuna, ole hyvä mene sinne äidillesi juomaan, en halua nähdä sinua kännissä. Huomaatko taas miten sekaisin, masentuneeksi, kiukkuiseksi "maailma-potkii-mua" jne. muutut kun juot."
Mies: keskity nyt Sinä siihen työhösi ja itseesi.
(SIis TÄH, mistä tää nyt tuli, häntä ilmeisesti nyrppii kun olen "keskittynyt itseeni" niin, että parin viikon ajan olen yrittänyt pitää terveellistä ruokavaliota ja pudottaa vähän painoa ja lisätä liikuntaa...! Tästä saanut vihjailua jo ennenkin... jotenkin toivoisi tukea tässäkin, kun on paino päässyt stressin ym. myötä jo ylipainon puolelle)
NO, anyway - miestä ei näy ei kuulu, kysyin eikä ole äidillään. KÄnny kiinni. KOtoa oli hävinnyt 2 viiniboxia, jotka oli laivalta ostaessa pyhästi vannotettu, että ne säästetään kun pidetään jotkut grillijuhlat tms.
Että missähän se ukko on, yleensä se kuitenkin tissuttaa aina kotona, ei sillä oikein ole sellaisia luottokavereita.......
Kommentit (40)
toivottavasti ei ole löytynyt, mitä tuolla spurgulla kukaan tekis.
Tollaset tyypit voi olla ihan missä vaan. 7 vuoden kokemuksella voin sanoa.
Aina saa kaverin juopottelua varten.
Aina löytyy joku, jonka luokse voi mennä.
Ja aina löytyy joku, joka "suojelee" tollasia tapauksia. esim. soitat kaverille jonka luona mies juuri silloin on ja kaveri sanoo, että ei ole näkynyt.
Tuossa terassilla se istui kun ohi kävelin.
Anna sen nyt nauttia, onhan perjantai! Aloita sinä jokin harrastus, ettei tarvitse sitä miestä miettiä niin paljoa.
Hyvä mies kun antaa sinun rauhassa tulla töistä kotiin, eikä ole heti siinä kyselemässä, jotta miten päivä meni.
YLeensä se kuitenkin on ryypännyt kotona. KUn ei sillä ole ketään kavereita.
Mietin oisko se vaan työpaikal´laan (pieni firma....) vai oisko se oikeesti jollekin vanhalle tutulle tyyliin vanhalle koulukaverille tai naapurillle tms. jota se näkee muutaman vuoden välein mutta tykkäilee facebookissa, oikeesti soittanut ja mennyt sinne...
No, mitäpä mä sille voin.
Paitsi, että jos se juo ne 2 viiniboxia (joka vastaa 8 pulloa viiniä), niin on kyllä aika kunnossa...
ap
Itsekin seurustelin aikoinaan alko-ongelmaisen kanssa, teki samanlaisia temppuja ja jututkin oli samanlaiset kuin sinun ukolla. Lopulta kävi humalassa kiinni ja pieksi, jätin ukon samantien. Nyt elämä ihanan seesteistä ja onnellista, vaikka sinkkuna toistaiseksi kuljenkin. Ihailijoita kylläkin riittää, mutta nyt katson tarkemmin kenen kelkkaan lähden! :) Tsemppiä sinulle!
Mitä jos keksustelisit asiasta avoimesti miehen äidin kanssa?
alkoholisti, juo luultavasti enemmän kuin sinä tiedätkään, alkoholistit pystyy salaamaan todella hyvin juomisensa eikä sitä varsinkaan nuoremmilla edes ulkonäöstä näe.
Onko miehessäsi sellainen omituinen haju silloin, kun epäilet hänen juoneen? Ei ihan alkoholin haju, eikä muutenkaan mitenkään tunnistettava, mutta sellainen hitusen imelä, mutta pistävä haju, jota olet ehkä joskus ihmetellyt, mistä se oikein tulee. Jos on, niin se on selvä merkki alkoholismista. Tai näin luin yhdestä kirjasta, ja tunnistin hajun omasta miehestäni ja sen jälkeen olen tunnistanut sen monista muistakin ihmisistä, sellaisista joiden tiedän juovan paljon, mutta joskus myös sellaisista, joista en sitä tiedä.
Oma mies siis on alkoholisti myös, ollut tosin jo toistakymmentä vuotta raitis, mutta joi nuorempana juurikin tuolla tavalla, salaa, etten minä yhtään arvannut hänen juovan. Tai kyllähän sen huomasin, mutta luulin sen olevan vain muutaman oluen, kunnes myöhemmin selvisi, että sillä oli kossupulloja piilossa pitkin asuntoa. Kukaan ei silloin uskonut miehen olevan alkoholisti, vaikka tiesivät toki hänen pitävän juomisesta, mutta kun sitä ei näkynyt ulospäin mitenkään.
Onneksi mies sitten meni A-klinkalla, ja sitä kautta pikkuhiljaa (avomyllyn ja myöhemmin AA:n avulla) onnistui raitistumaan. Ei se helposti käynyt, retkahduksia oli, mutta nyt siis ollut jo toistakymmentä vuotta täysin raitis.
niin ja jos mies on alkoholisti, niin yritä vaan olla huolehtimatta siitä, missä se on, tai onko se juonut vai ei - se on hänen asiansa ja hänen vastuullaan, yritä sinä elää omaa elämääsi niin kuin parhaaksi näet (joko hänen kanssaan tai ilman). Jos jäät miehen luo, niin älä mäkätä juomisesta, se vaan antaa hänelle tekosyyn jatkaa juomista. Mutta älä tue juomista millään tavalla, älä valehtele miehen puolesta, älä hoida sen asioita äläkä mitään muutakaan. Kerro miehelle, että sinä et juomisesta tykkää, mutta et jaksa enää siitä välittää, jos mies tahtoo juoda niin juokoon ja kärsiköön itse siitä, mitä ongelmia asiasta on. Ehkä mies jossain vaiheessa saa tarpeekseen ongelmastaan (josta tulee hänelle ongelma sitten, kun sinä et enää suostu pitämään sitä omana ongelmansi) ja hakeutuu hoitoon. Tai sitten ei.
Oli miten oli, sinun pitää vaan opetella keskittymään omaan elämääsi, vaikka se vaikeaa olisikin. Mutta kun et tosiaan voi muuttaa miestä, kuten itsekin taisit todeta.
10
11 vastaus oli aika hyvä, sitä tässä kai yritän just opetella...omaa elämää.
Täähän on meidän ikuisuusongelma, oltu naimisissa jo yli 20v. Pahentunut välillä, vajaa 10 v. sitten oli helvettiä ja meinasi jo loppua.
Sitten taas parempaa.
Nyt mulla vaan on ärsytyskynnys jo pienistäkin määristä aika korkea. Toisaalta hällä toleranssi selvästi alentunut että ei edes kestä isojamääriä.
Ja minusta on tullut aika haka löytämään piilot (jos edes jaksan etsiä), toisaalta hänkin keksii kyllä uusia
Ei tää ihan koko ajan ole tällaista.
KUkaan ei varmaan uskoisi, esim. pv-kodiss,a pitävät häntä varmasti fiksuna hauskana isänä (ja minua bitch-ämmänä, kun en ole niin sosiaalisen oloinen, ja mies myös paljon enemmän vie/hakee lapsia, kun minulla niin paljon töitä ja hänen työ joustaa paremmin, tekee sitten illalla.... läppärin ja välillä viinilasin voimalla...)
ap
Ja ennen siis olisin itkenyt ja ollut hajalla, nyt olin vain kotiin tultua apaattinen tästä tilanteesta.
Pistin anopille suoraan viestin että onkohan mies siellä, ja että on ryyppy päällä jne. ... En aio osallistua hänen asioiden peittelyyn.
Mies oli kuulemma anopille ilmoittanut että emme tule kun on "perhe-ongelmia". Niinpä niin.....
Pyysin jo paria kaveria, oisko joku lähtenyt mun kanssa yhdelle, mitä minä täällä istun kotona myöskään. Mutta ei tietenkään kukaan päässyt, kun ei mulla ole noita kavereitakaan niin montaa.
Toisaalta kiva ettei tosiaan tartte sitä katsella, tuntuu että se on tosiaan semmoinen virtahepo joka möllöttää sohvalla telkkarin ääressä jota se välilä huudattaa lujaa.
Toisaalta kyllä mietityttää, onko se ihan ok ja missä se on, kun ei se ennen uhailuista / teatterista huolimatta ole oikein osannut mihkään lähteä / jäädä. Kerran oli ollut työpaikallaan.
ap
Ymmrrän sinua oikein hyvin,itsellä onneksi nuo ajat jo takanapäin, mies kun on juomisensa onnistunut lopettamaan. Meillä se tosin tapahtui vasta, kun minä lähdin, tulin tosin takaisin, kun mies oli halukas lopettaa ja teki tosiaan ihan konkreettisesti sen eteen töitä (oli katkolla ja hoidossa jne).
Nykyään ei kukaan oikein pysty ymmärtämään, miten mies on ollut sellainen, hän kun on hyvä isä, hyvässä työssä, erinomainen urheilja (korvannut viinan urheilulla, mikä on joskus hieman rasittavaa, se kuin on vähän pakkomielteistä, mutta toisaalta paljon parempi vaihtoehto kuin juominen). Minäkin olen nuo ajat unohtanut ja antanut kaiken ikävän anteeksi (ja mies antanut anteeksi minulle, en itsekään käyttäytynyt aina hyvin, alkoholistihan sairastututtaa koko perheen, meillä ainakin oli näin).
Jaksamista sinulle, ja toivottavasti teillä tilanne helpottuu, tavalla tai toisella.
Suosittelen kyllä sitä, että hakisit itsellesi jotain tukea, esim. Al-Anon, tai A-klinikalla voisi olla jotain omaisten ryhmiä myös. Minä en aikanaan hakenut apua, luulin että ongelmat ratkaa jos mies lopettaa juomisen, mutta ei se niin mennyt. Mies lopetti ensin juomisen, toki se oli hyvä, mutta ei se pelkästään minua auttanut, muutaman vuoden päästä tajusin että itsekin tarvitsen apua ja hain sitä, ja sen jälkeen vasta elämä muuttui kunnolla paremmaksi.
10/11
Älä ap ala huoltajaksi miehellesi. On missä on, pärjää miten pärjää. Aikuinen mies, jos jotain möhlii niin kantakoon myös vastuun itse. Minä sinuna tekisin jotain kivaa.
Jahas, nyt tuli sitten viesti että kiitti vitusti kun olit ollut mutsiini yhteyssä, lienee kohtuullista että soitan mutsillesi vastaavasti"
Ja saman tien taas känny kiinni kun yritin soittaa heti...
Eli näköjään pitää sitä hetkittäin päällä kuitenkin.
Eihän sillä olekaan kännissään yleensä muuta tekemistä telkkarin tölläämisen lisäksi, kun kännyssä facebookissa runoilla kaikenlaisia ihme tarinoita miten häntä on kyykytetty jossain virastossa yms. (mitä jengi sitten diggailee ja ihailee ihan simona). Siellä facessa hän saa huomiota ja se on hänelle aika tärkeä, nykyään aina minut nähdessää äkkiä panee kännyn taskuun etten huomaisi etä hän on taas siinä...
Mutta HAH HAH HAH, mistähän se nyt minusta minun mutsille kielisi. Eiköhän se jo tiedä kaiken.... =D tuskinpa on sillä pokkaa soittaa.
Tai no, aina se voi valheita lasketella. Mun äiti on jo niin dementiaa lähentelevä että siitä ei ikinä tiedä mitä se uskoiskin, on aina tykännyt vävypojastaan. Mutta ihan sama, se tietää myös kyllä sen juomisongelmista.
Ja sen neuvo oli mulle "anna sen juoda". =D
ap
Älä soita sille, älä edes takaisin, jos se soittaa. Äläkä soita sen äidillekään, mutta jos sen äiti soittaa sinulle, niin älä valehtele sille, vaan kerro sille totuus. Sano myös miehelle, että et aio valehdella hänen juomisestaan kenelläkään, jos joku kysyy, niin sinä kerrot totuuden. Mutta muuten juokoon rauhassa, jos se kerran on niin tärkeää, sinä en enää jaksa välittää siitä. Oikeasti, niin kauan kun sinä välität, se on miehelle syy juoda. Teeskentele vaikka, ettet välitä, ehkä josssain vaiheessa opit oikeasti olemaan välittämättä.
Kertomastasi päätellen moehesi on tullut järkiinsä ja ottanut pikku-jatko-loman. Jos on noin goddamn nipoa, ni kyllähän sitä tarttee ryypätä, mutta ole huoletta - ei se mihinkään muutu parissa päivässä;)