Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yhteinen ruuanlaitto ei onnistu, koska poikaystävä ei tykkää "aikuisten ruuista"

Vierailija
09.08.2020 |

Poikaystävä ei tykkää sienistä, oliiveista, katkaravuista, aurajuustosta (tai oikeastaan mistään Oltermannia voimakkaammasta juustosta). Tuliset ja voimakkaasti maustetut ruuatkin on ehdoton ei.

Miten te olette ratkaisseet ruuanlaiton, jos sinun ja miehen maku eroaa suuresti? Kokkaileeko kumpikin omat ruuat? Aikaisemmissa parisuhteissa olen tykännyt yhteisestä ruuanlaitosta ja kyllähän se helpottaa, kun molemmat voi syödä samaa ruokaa.

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin juuri että oma mies ei ole tippaakaan nirso. Syö kaiken mitä naaman eteen tungetaan on se sitten vegaaniruokaa, liharuokaa tai kalaruokaa, katkarapuwokki tai vaikka joku sienipasta. Kaikki maistuu.

Kritiikkiä voisi vain sanoa siitä että suhteessamme minä olen se joka on kiinnostunut enemmän ruoanlaittoharrastuksesta. Minä suunnittelen ruokalistat ja hän välillä avittaa ruoanlaitossa kun vain reseptin lyön nokan eteen eikä ole kovin hankala resepti. Pääsääntöisesti kyllä itse kokkaan mutta joskus hän auttaa kokkauksessa.

Mutta jos hän itse ideoi kokkauksen niin se on kyllä aika yksipuolista. Kokoajan jotain jauhelihaa tai jotain makkaraa jne. Ideoita puuttuu. On hän joitakin hyväksi kokemiaan reseptejämme laittanut ylös ja saattaa niitä myös tehdä.

Vierailija
102/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi elämänsä pitäisi tuhlata asioihin, joista ei pidä ?

Väkisin vaan vääntää naamaansa, jos vaihtoehtojakin on...

Ettei vaan olisi "nirso", mitä väliä vaikka oksennus tulisi kunhan toinen on tyytyväinen ja nauttii ruuastaan tms.

Joko hyväksyt toisen erilaisuuden tai jatkat "ongelman" paisuttelua.

Luulisin, että nirsous kaventaa omaa elämää. Mitä "nakit ja muusi" -ruokavaliota noudattava ihminen voi syödä matkoilla? Entä työpaikan tilaisuuksissa, muissa juhlissa, illanvietoissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on selkeästi makuaisti jostain muualta kuin Suomesta. Liekö äiti käynyt aikanaan vieraissa. Otetaan esimerkiksi kaali. Suomalaisista enemmistö tuntuu olevan sitä mieltä, että kaalin maku muutuu ylipitkään haudutettaessa herkullisemmaksi. Itselle se muuttuu täysin syömäkelvottomaksi, vaikka pidän siitä raakana tai sopivasti wokattuna.

Vierailija
104/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun makumieltymysten arvostelu on yhtä tyhmää kuin arvostelisi jonkun lempiväriä. Yks tykkää minihameista ja loput tiukoista joogapöksyistä, mieltymyksensä kullakin eikä yksi ole toista huonompi.

Vierailija
105/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin juuri että oma mies ei ole tippaakaan nirso. Syö kaiken mitä naaman eteen tungetaan on se sitten vegaaniruokaa, liharuokaa tai kalaruokaa, katkarapuwokki tai vaikka joku sienipasta. Kaikki maistuu.

Kritiikkiä voisi vain sanoa siitä että suhteessamme minä olen se joka on kiinnostunut enemmän ruoanlaittoharrastuksesta. Minä suunnittelen ruokalistat ja hän välillä avittaa ruoanlaitossa kun vain reseptin lyön nokan eteen eikä ole kovin hankala resepti. Pääsääntöisesti kyllä itse kokkaan mutta joskus hän auttaa kokkauksessa.

Mutta jos hän itse ideoi kokkauksen niin se on kyllä aika yksipuolista. Kokoajan jotain jauhelihaa tai jotain makkaraa jne. Ideoita puuttuu. On hän joitakin hyväksi kokemiaan reseptejämme laittanut ylös ja saattaa niitä myös tehdä.

Tilanne siis 100x keskivertomiestä parempi ja silti pitää keksiä kritiikkiä..

Vierailija
106/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nirsoilu on henkistä kehityymättömyyttä. Ruoan suhteen lapsen tasolla oleva ihminen on luultavasti sitä monessa muussakin asiassa.

Mikään ”makuaistin herkkyys” ei ole selitys. Siinä toki on eroja, mutta esim hyvin herkkäaistiset huippukokit eivät juuri nirsoile vaan ovat totuttautuneet todella laajaan makuvalikoimaan ja nauttivat hyvästä ruoasta lähes mistä vaan aineksista tehtynä. Tai jossain Nepalissa on turha sössöttää aistiherkkyydestään kun sikäläinen yhtä aistiherkkä vetää kumminkin sitä jälkipoltin-chilisapuskaa hyvällä ruokahalulla. Se on vaan totuttelukysymys.

Vielä erikseen lampaista ja vuohista. Juu, joka elukalla on ominaisarominsa. Se maistui lihassa ja se tuoksuu eläimessä. Sialla ja naudalla on se myös. Kuten merenelävissä, kasveissa, ihan kaikessa. Ihmisessäkin varmasti. Se että jonkun mielestä yhden tai kahden eläimen ominaisaromi on paha, on OK ja normaalia nirsoilua, mutta on lapsellista yleistää ettäkö muidenkin pitäisi jakaa sama kumma tulkinta. Itsehän pidän sekä vuohesta että lampaista juustoineen juuri maukkuuden takia. Esim nauta on niihin verraten laimea ja vähän tympeä. Naudanliha on mauton täyteliha tai sitten ei salli ruokaan juurikaan muita makuja erottuakseen. Erillisenä pihvinä jotenkin menettelee.

Väität siis käsi sydämellä, että söisit paskalta haisevaa ja maistuvaa ruokaa? Koska siitä on kyse esim. tuossa vuohenjuustossa. Se haisee ja maistuu vuohen lannalta/turkilta. Siis minun mielestäni. Miksi ihmeessä minä olen nirso siksi että en halua syödä jotain mikä saa voimaan pahoin? Sinä saat sitä syödä aivan vapaasti kun kerta sen mausta tykkäät.

Vierailija
107/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nirsoilu on henkistä kehityymättömyyttä. Ruoan suhteen lapsen tasolla oleva ihminen on luultavasti sitä monessa muussakin asiassa.

Mikään ”makuaistin herkkyys” ei ole selitys. Siinä toki on eroja, mutta esim hyvin herkkäaistiset huippukokit eivät juuri nirsoile vaan ovat totuttautuneet todella laajaan makuvalikoimaan ja nauttivat hyvästä ruoasta lähes mistä vaan aineksista tehtynä. Tai jossain Nepalissa on turha sössöttää aistiherkkyydestään kun sikäläinen yhtä aistiherkkä vetää kumminkin sitä jälkipoltin-chilisapuskaa hyvällä ruokahalulla. Se on vaan totuttelukysymys.

Vielä erikseen lampaista ja vuohista. Juu, joka elukalla on ominaisarominsa. Se maistui lihassa ja se tuoksuu eläimessä. Sialla ja naudalla on se myös. Kuten merenelävissä, kasveissa, ihan kaikessa. Ihmisessäkin varmasti. Se että jonkun mielestä yhden tai kahden eläimen ominaisaromi on paha, on OK ja normaalia nirsoilua, mutta on lapsellista yleistää ettäkö muidenkin pitäisi jakaa sama kumma tulkinta. Itsehän pidän sekä vuohesta että lampaista juustoineen juuri maukkuuden takia. Esim nauta on niihin verraten laimea ja vähän tympeä. Naudanliha on mauton täyteliha tai sitten ei salli ruokaan juurikaan muita makuja erottuakseen. Erillisenä pihvinä jotenkin menettelee.

Väität siis käsi sydämellä, että söisit paskalta haisevaa ja maistuvaa ruokaa? Koska siitä on kyse esim. tuossa vuohenjuustossa. Se haisee ja maistuu vuohen lannalta/turkilta. Siis minun mielestäni. Miksi ihmeessä minä olen nirso siksi että en halua syödä jotain mikä saa voimaan pahoin? Sinä saat sitä syödä aivan vapaasti kun kerta sen mausta tykkäät.

Mielipiteesi on vääristynyt ja perverssi. Tuskin olet lantaa maistanut, enkä minäkään, mutta olen varma että minkään eläimen liha ja lanta ei maistu samalta. Lehmän sontaa olen maistanut, eikä se lihan veroista ole.

Vierailija
108/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteesi on vääristynyt ja perverssi. Tuskin olet lantaa maistanut, enkä minäkään, mutta olen varma että minkään eläimen liha ja lanta ei maistu samalta. Lehmän sontaa olen maistanut, eikä se lihan veroista ole.

Ymmärrät kyllä pointin. Haju ja makuaisti ovat yhteydessä toisiinsa. Vuohenjuusto haisee minun nenääni samalta kuin vuohen lanta. Ja maistuu samalta kuin haisee.

Vastaa nyt, söisitkö jotain mikä sinun omaan nenääsi haisisi niin pahalta?

Vierailija
109/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei siis keksi ruokia ilman sieniä, katkarapuja ja oliiveja?

Eikä voi syödä ruokia joissa maun tuovat raaka-aineet eikä kasa mausteita?

Itse laittaisin tuollaisen naisen ulos...

Vierailija
110/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas suuret ongelmat. 🙄

Vierailija
111/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä söisi sieniä, oliiveja tai katkarapuja.

Vierailija
112/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Eikö näillä nirsoilijoilla oo ikinä NÄLKÄ? Itse harrastan kestävyysurheilua ja mulla on välillä niin nälkä, että saatan iltapäivällä vielä kaapia ensi hätään kylmät kaurapuuron jämät hellalle jääneen kattilan pohjasta. Kaikki menee, vaikkei olis niin hyvääkään - kuivat leivänkannikat ja tummuneet banaanit. Pääasia, että nälkä siirtyy vähän. Ei tulis mieleenkään nirsoilla.

Jos saan valita, syön kasviksia ja kalaa.  Jos en saa, syön mitä vaan.

Ei, minulla ei ole koskaan noin nälkä. Ei edes rankan treenin jälkeen. Kestän nälkää erittäin hyvin ja esim. matkalla saatan syödä hotellilla aamiaisen, sen jälkeen kävellä 20km lähes tauotta kaupunkia kiertelemässä ja sitten kuudelta illalla havahtua siihen etten ole syönyt 9 tuntiin. Siinäkään vaiheessa ei ole niin nälkä että söisin kylmää kaurapuuroa kattilasta :S.

Vierailija
113/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Janne Kataja ei ole dieetillä. Miksi ihmeessä hän istuu Meze Pointin pimeimmässä nurkassa ja näykkii salaattia, kun tarjolla olisi lounaspöydällinen itäisen Välimeren herkkuja?

“Olen ruokarajoitteinen. En syö mitään muuta kuin jauhelihaa. Tuolla on lihapullia, mutta ne ovat pötkylöitä. En voi syödä pötkylän mallisia lihapullia.”"

https://www.city.fi/ilmiot/janne+kataja/2502

Vierailija
114/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen omat ruokani ja syön ne yksin. Mies saa syödä niitä pakasteranujaan ja einespitsojaan ihan miten lystää.

Vierailija
115/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nirso enkä tykkää Nirsoista miehistä

Vierailija
116/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos kerran ymmärrät, että kyse on sinun nenästäsi, niin miksi sunkaan täytyy ällistellä, että "kenen mielestä nämä muka herättää ruokahalun"? Ja se nyt vaan on määritelmällisesti niin, että ihminen on sitä nirsompi mitä useampi ruoka on hänestä pahaa. Ihan sama, miksi se ruoka omasta mielestä on pahaa.

t.Eri

Vierailija
117/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla meillä on aineksia, josta emme pidä. Minä en pidä paprikasta. Jos menen johonkin kylään ja siellä on tehtynä ruoka missä on paprikaa, kyllä sen syön, epäkohteliasta mielestäni kylässä nirsoilla, jos ei vaan tykkää. Kotona sitten jätän lautasen reunalle, jos on isoina paloina ruuassa.

Mutta liika nirsoilu on liikaa, jos joku sanoo, etten syö kasviksia. Tai syön vain jauhelihaa. Tai perunaa vain ranskalaisina. Ja perusteluna on vain se "söin kerran lapsena, en pidä".

Itse pyrin maistamaan kaikkea mitä puolisoni kokkaa ja usein pidän ruuasta, vaikka epäilyttikin. Jos ruokavalio rajoittaa elämää, niin ettei voi mennä vaikka ravintoloihin tai perheen kanssa pitää olla eri ruuat, niin luulisi itsekin haluavan muutosta.

Ei ketään pidä pakottaa syömään pahaa, mutta kyllä aikuisten pitää tunnistaa, se onko ruoka pahaa vai sellaista mihin ei ole tottunut/mitä ei ole maistanut sitten lapsuuden. Ihmisen pitää kuitenkin maistaa ruokaa parikymmentä kertaa ennen kuin siihen tottuu. Siksi useimmat oppivat jouluruokiin vasta aikuisena, kun niitä syödään niin harvoin.

Vierailija
118/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäähän tuossa vielä monta ruokaa jäljelle sellaisia joissa ei ole mainittuja raaka-aineita.

Mitä aloittajan poikaystävä sitten syö? Oltermanni-voileipiä, riisimuroja ja vanukkaita?

Vierailija
119/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla meillä on aineksia, josta emme pidä. Minä en pidä paprikasta. Jos menen johonkin kylään ja siellä on tehtynä ruoka missä on paprikaa, kyllä sen syön, epäkohteliasta mielestäni kylässä nirsoilla, jos ei vaan tykkää. Kotona sitten jätän lautasen reunalle, jos on isoina paloina ruuassa.

Mutta liika nirsoilu on liikaa, jos joku sanoo, etten syö kasviksia. Tai syön vain jauhelihaa. Tai perunaa vain ranskalaisina. Ja perusteluna on vain se "söin kerran lapsena, en pidä".

Itse pyrin maistamaan kaikkea mitä puolisoni kokkaa ja usein pidän ruuasta, vaikka epäilyttikin. Jos ruokavalio rajoittaa elämää, niin ettei voi mennä vaikka ravintoloihin tai perheen kanssa pitää olla eri ruuat, niin luulisi itsekin haluavan muutosta.

Ei ketään pidä pakottaa syömään pahaa, mutta kyllä aikuisten pitää tunnistaa, se onko ruoka pahaa vai sellaista mihin ei ole tottunut/mitä ei ole maistanut sitten lapsuuden. Ihmisen pitää kuitenkin maistaa ruokaa parikymmentä kertaa ennen kuin siihen tottuu. Siksi useimmat oppivat jouluruokiin vasta aikuisena, kun niitä syödään niin harvoin.

Toki myös näin - mutta toisaalta miksi olisi pakko väkisin syödä 20 kertaa jotain mikä maistuu pahalta siihen vedoten, että ehkä totun syömään sitä? Otetaan esimerkiksi sinihomejuusto. Se on yksinkertaisesti kuvottavaa. Ja kyllä olen syönyt sitä useamman kerran sitten lapsuuden ja haistanut vielä useammin. Kertakaikkisen järkyttävää. Eli en usko että ikinä totun syömään sitä niin että kylässä voisin kohteliaasti syödä. Kyllä vähän ottaa vastakarvaan jos joku alkaisi siitä luennoimaan että aikuisen ei sovi nirsoilla.

Vierailija
120/135 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa että itse en välitä myöskään juustoista oikeastaan yhtään (en ymmärrä itse miksi sitä juustoa joidenkin on pakko tunkea kaikkiin ruokiin). En myöskään pidä sienistä tai oliiveista.

Tämän perusteella en vielä sanoisi olevani nirso. Tulinen ei myöskään sovi kaikille koska yksinkertaisesti kaikki eivät vain siedä samalla tavalla tulisuutta. Et AP sinäkään varmaan ihan kaikesta tykkää?