Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison elatusvelvollisuudesta... onko mielestänne oikein?

Vierailija
01.08.2013 |

Minun tuloni Kelalta (kotihoidontuki+lapsilisä+asumistuki) ovat yhteensä noin 880 euroa + se, mitä mies raaskii antaa omasta pussistaan eli parhaimmillaan 200-350 euroa kuukaudessa riippuen pakollisista laskuista. Lisäksi minulla on vuosien aikana kertyneitä säästöjä noin 8000 euroa. Miehen tulot ovat noin 1200 euroa kuukaudessa.

Minä maksan joka kuukausi 1000 euron vuokran omalta tililtäni + mahdollisesti sähkölaskun + kotivakuutuslaskun + internetin + oman puhelinlaskuni...

Mies osallistuu perheen elatukseen kustantamalla kaikki meidän taloudessamme tarvittavat ruoat, arvo omien sanojensa mukaan noin 450 euroa + se raha, minkä hän antaa minulle (200-350 euroa), jotta saan maksettua vuokran + muut laskut + hieman sekalaista shoppailurahaa loppukuukaudeksi. Kun mieheni antaa minulle piheimmillään rahaa 200 euroa, niin minulle jää shoppailuvaraa alle 100 euroa kuukaudessa, jos yritän olla ottamatta säästöistäni mitään. Siitä minun pitäisi kustantaa kaikki henkilökohtaiset hygieniamenot ja yhteisen lapsemme kulut. Toki minulla on shoppailuvaraa, kun otetaan huomioon minun säästöni. Koen ongelmaksi ja epäkohdaksi sen, että mies käyttää minun säästöjen määrää verukkeena sille, ettei hänen tarvitse antaa minulle enemmän käyttörahaa ja hänen pitää säästää rahaa myös paria omaa lastaan varten toisaalla.

Sen lisäksi, että hän antaa minulle noin naurettavan pienen summan osallistuakseen vuokran ja muiden yhteisten menojen maksuun, hän muistuttaa aina siitä, miten ruoan hankkiminen on se hänen velvollisuutensa, jonka hän hoitaa 100 % samoin kuin minä hoidan vuokran ja muiden laskujen maksun omasta puolestani. Mutta se summa, minkä hän käyttää yhteensä perheen hyväksi (ruoka + minulle annettava "almu") on selvästi alle 880 euroa, jonka minä saan Kelalta omaa tuloa...

Kysymykseni on: kuulostaako reilulta? Usein mies nuukuuksissaan syyllistää minua siitä, että lapsemme vaippoihin menee niin paljon rahaa (yksi paketti maksaa noin 15 euroa). Olen jo nyt miehen narinan takia vähentänyt vaippojen vaihtoa max 3-4 kertaa päivässä. Usein sama vaippa, joka on ollut lapsen päällä iltayhdeksästä lähtien yön yli on päällä vielä klo 14 seuraavana päivänä, koska odottelen, että hän kakkisi ja sillä tavalla säästäisimme edes yhden vaipan, ettei tarvitsisi kuunnella miehen valitusta siitä, että taas meni yksi vaippa hukkaan, jos yksi vaippa on päällä vain tunnin tai pari. Mies uhkasi eilen tai toissapäivänä viimeksi, että hän ei sitten osta ensi kuussa yhtään vaippapakettia (15 euroa), jos hän joutuu antamaan minulle peräti 300 euroa. Maksan aina laskut ajallaan. Pystyn siihen, koska minulla on sitä omaa säästöarsenaalia sen verran. Sitten mietin, että lähettääkö mies minulle viikon tai pari sisällä siitä sen 200 euroa vai olisiko niin antelias, että antaisi 300-350 euroa. Olin monttu auki, kun viimeksi antoi vain 200 euroa, mutta kai minun pitäisi olla ymmärtäväinen vaimo, koska hän on ollut nyt muutaman viikon ajan työttömänä, mutta työt jatkuu pian.

Miehelle on ihan turha puhua tästä asiasta. Hän jankuttaa, että hän "osallistuu vuokran maksuun ostamalla meille ruoat kokonaisuudessaan ihan niinkuin minä osallistun ruoan ostamiseen maksamalla vuokran". Eihän tuossa ole mitään tolkkua. :D Ei tajua sitä, että ei sillä ruoan ostamisella ole mitään tekemistä vuokran maksun kanssa, mutta hänen mielestään se, että hän ostaa ruokaa on yhtä kuin se, että hän maksaa vuokraa. En tiedä, mikä "sossulainen" filosofia ja rahanvääntelyajatuskuvio tuossa on taustalla, että hän kuvittelee saman ruokaan menevän rahan olevan myös rahaa vuokran maksua varten... Se, että hän ostaa meille ruoat ei tuo minun tilille yhtään lisää rahaa vuokran maksuun. Lisäksi vuokra + muut laskut on arvoltaan enemmän kuin se, mitä hän ostaa ruokaa ja antaa minulle "almua".

Ilmeisesti se on vaan niin, että mies odottaa, että hän maksaa minulle sen 880 euron päälle vaan sen 200 euroa, jotta saan maksettua vuokran + ehkä jonkun yksittäisen laskun... Sen jälkeen minun pitäisi elää koko loppukuukausi omista säästöistäni?

Sitten, jos minä shoppailen vaatteita itselleni ja meidän lapselle, niin se on usein tuhlaamista. Mies ei kustanna mitään lapsen vaatteita. Ajattelen mielessäni, että kustannan nuo vaateostokset niillä säästöilläni.

Ehkä tuo 8000 euron säästöarsenaali kuulostaa isolta summalta, mutta äkkiäkös tuonkin saa tuhlattua, jos mies pistää kukkaron nyörit kokonaan kiinni ja jättää minut oman onneni nojaan lähtemällä moneksi kuukaudeksi ulkomaille. Ei olla toimeentulotukiasiakkaita, koska mies on töissä ja minulla on noita säästöjä, joten tullaan omillamme toimeen. Mielestäni mies ei kuitenkaan osallistu näihin yhteisiin kuluihin tarpeeksi vai olenko minä vaan oikeasti niin hirveä ihminen kuin mies antaa ymmärtää, kun syyllistää minua siitä, että vaadin häneltä lisää rahaa, kun hänellä on ne pari muutakin lasta, joiden elättämiseen hänen pitäisi osallistua.

Tekisi mieli valittaa johonkin sossuun tai muulle instassille, että joku ulkopuolinen laskisi, mikä meidän tapauksessa olisi kohtuullinen määrä osallistua toisen elättämiseen puolin ja toisin, kun kuitenkin lain mukaan se olisi pakko. Tympii tämä jatkuva rahan anelu kuukausibudjetin tekoa varten ja se, että mies vetoaa aina minun säästöjen määrään. Tuntuu siltä, että mies ei ota tuota omaa elatusvelvollisuuttaan yhtään vakavasti, koska pärjäisin jonkun aikaa ilman häntäkin... Pitää kai ajatella positiivisesti, että periaatteessa minun ei tarvitse käydä sentään ruokakaupassa. Pitäisikö ajatella niin, että mies maksaa puuttuvan osan "luonnossa" käymässä kaupassa ja kantamalla ruoat kotiin? Pitäisikö minun peräti maksaa miehelle palkkaa siitä vaivasta? :D

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:04"]

Jos vuokra on tonnin ja AP miehensä kanssa saa siihen asumistukeakin niin eikös tonni jaettuna kahdella ole 500€ per lärvi ja siitä pois molempien asumistukiosuus niin antaahan mies osuuden vuokraan ostamalla sillä samalla summalla ruokaa.

AP taitaa olla näitä joita ottaa päähän edellisen suhteen lapset elareineen.

[/quote]

Joo, mut kun se asumistuki on rouvan tuloja. Tulee vissiin rouvan tilille ja on siten rouvan rahaa, samoin kuin lapsilisät. Nekin lasketaan vain ja ainoastaan rouvan tuloiksi. 

Vierailija
22/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 21:03"]

Jos olen juonut jo kaksi lasillista maitoa ja mies on siinä vieressä, niin pelkään, että se sanoo siitä jotain... Samoin pakastevihanneksissa mietin, että uskallanko laittaa miehen nähden johonkin ruokaan enemmän kuin puoli pussillista pakastevihanneksia vai onko se liikaa. Joskus jos mies tekee jotain kastiketta, niin sitäkin se on alkanut säännöstellä, että sitä saisi ottaa perunoiden tai riisikeon päälle korkeintaan yhden ruokalusikallisen verran...

[/quote]

Eli miehesi sanelee siis täysin miten elätte, paljonko saatte syödä ja mitä syötte? Sossustakin varmaan saa apua jos raha ei meinaa ruokaan riittää, kyllä sieltä yleensä sen verran autetaan että ruokaa ainakin saa. Mutta kun olette yhdessä elatusvelvollisia toisistanne, ei sosiaalitoimistosta välttämättä kovin kauan saa rahaa jos toinen esim. pimittää toiselta omia varojaan. Silloin pitää tehdä ratkaisuja, asuako erillään vai kantaako yhdessä vastuun taloudesta perheenä, eikä niin että toinen päättää kaikesta ja antaa armopaloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 23:29"]

41, kyllä Suomen lain mukaan aviopuolisot ovat velvollisia elättämään toisensa. Vasta avioerossa puolisoiden elatusvelvollisuus lakkaa.

Avioliittolaki:

46 § (16.4.1987/411)

Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.

Puolisolle suoritettavan elatusavun määrä ja sen suorittamistapa voidaan vahvistaa sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä.

[/quote]

Unohdin korjata, että avopuolisoiden välillä siis ei ole Suomen lain mukaan elatusvelvollisuutta käsittääkseni, mutta Kelan mukaan on. Aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus ja lain mukaan avopareillakin voi olla ehkä kun on asunut tietyn ajan yhdessä jne..

Vierailija
24/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärtänyt koko kuviota, mutta kyllä multa saa aika paska mutsi-tuomion jos muijalla on 8k tilillä ja ei raaski vauvan vaippaa vaihtaa säästösyistä.

Vierailija
25/55 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄÄ EN JAKSANU LUKEA SUN RUIKUTUSTAS ENEMPÄÄ KU ALKOI OTTAA NIIN PALJO PÄÄHÄ SE ETTÄ SÄ SÄÄSTÄT LAPSES KUSTANNUKSEL!!!!

Oli kuin mulkku äijä tahansa ni mä en ikinä pitäis lastani kusisis vaipoissa ja tarvittaessa löisin vaik isää lapiol päähän kunhan lasten ei tarvitsis kärsiä! Heitä mäkeen koko ukko tai vaihda ny ihmees silt lapseltas ne vaipat silloin ku tarvii!!!

Vierailija
26/55 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on todella pienet tulot ja liian kallis asunto. Jos et voi vielä hakeutua koulutukseen tai työhön, niin tarvitaan muita toimenpiteitä.

Ylimääräistä shoppailurahaa teillä ei ole. Sinun täytyy ymmärtää tämä.

Toinen juttu on vaipat: miksi et käytä lasta potalla? Jos lapsi on yli 6 kk, niin tähän ei ole mitään estettä. Jo ennen tuota 6 kk ikää pissattaminen onnistuu lavuaariin. Näin vähitellen säästäisit vaipoissa.

Vierailija
27/55 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki kakkosen jälkeen sai minutkin köyhyysloukkuun. Tosin puolisoni maksoi minulle eläkevakuutuasta, antoi rahaa jne. Töihin meno pelastaa henkilökohtaisen taloutesi. Vauvan vaipoissa voi säästää (kestovaipat, vaipattomuus) mutta miestäsi ei saa ehkä ymmärtämään tilannetta.

Kurja tilanne. Muista avomieheni, joka valitti, etten käytä tarpeeksi rahaa yhteiseen talouteen. MInun piti sitten ottaa joku taivaskanava kustantaakseni. Hänellä oli auto jne. Ruokaostoksilla käytiin yhdessä ja vitsi oli, että Artisti maksaa, eli kumpi ensiksi sanoi taikasanat, sai olla pakkaamassa vain. Hänen kaljonsa maksoin pitkän pennin, siksi suhde päättyikin.

että olisit tyytyväinen, että sinulla on raitis mies :-)

Vierailija
28/55 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos avartavista vastauksista.

ap

Vierailija
29/55 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis teidän tulot on 2080 + lapsilisät ja teillä menee 1000 kuussa vuokraan!? Mitä helv... puolet asumiseen joka kuukausi. Ihan normi matikalla: jos asuminen oli tuo 1000, ruoka 450, sähköt + muut olisi vaikka jonkun 300e se tekee 1850 - 1900 kiinteitä menoja kuussa, josta puolet on siis miehesi piikkiin eli 800 e kuussa nii eihän hänellä ole sulle antaa 300e kuussa "tukea", jos miettii että elareita menee maksun se joku 150e per lapsi eli se 300e. Hänelle jää itselleen vaikka lounasruokailuihin, partureihin, vaatteisiin, omaan hygieniaan 100e kuussa. Että aika luonnollista on, että hänm olettaa että nyt käytetään niitä säästöjä elämiseen. Holhousvastuu on molemminpuolinen ei vain mies vaimoa kohtaan.

Vierailija
30/55 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, teillä ei tosiaan ole sitä rahaa millä shoppailla, se on karu totuus. Miehen on hyvin vaikea nykäistä sulle tyhjästä lompakosta lisää rahaa. Ja kuten moni tuolla jo sanoi, niin et sä nyt voi sitä asumistukea ihan omiksi tuloiksesi kokonaan laskea, kyllä se on ihan koko perheen tuloa. Samoin ne lapsilisät, ei nekään nyt ihan vaan sun ole, ainakaan moraalisesti. Lapset ovat myös miehen ja lapsilisä on tarkoitettu perheen menoihin, ei yksin äidin.

Miehen piheys on sitten eri asia, toisaalta senkin ymmärtää kun laskee teidän tulot ja menot. Ei ihme että mies vimmaisesti säästää, kun rahat ei meinaa riittää. Stressi saa ihmisen joskus säästämään "väärissä" kohdissa. Sen lisäksi sä et tunnu tajuavan tilannetta vaan vaadit lisää rahaa shoppailuun ja syytät miestä rahan piilottelusta ja ties mistä. Lasket koko ajan osuuksia ja muuta.

Teidän pitäis nyt ihan yhdessä laskea ne tulot ja menot ja miettiä järkevät säästökohteet. Kummassakin on nyt "vikaa".

Vierailija
31/55 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kannattaa myös muistaa että jos kodinkoneet hajoaa tai muuta niin sossu rankaisee sekä sinua että miestäsi siitä että sulla on säästöjä. Olen kyllä samaa mieltä sossun kanssa siitä että perheen rahat ovat säästöjä myöten perheen ylimääräisiä menoja varten jos palkkatulot eivät riitä eli toiisn sanoen on ap:n käytettävä omia säästöjään oman vauvansa vaippojen ostoon. Säästöt ovat juuri tälläisiä tilanteita varten. Olivat ne perheessä kenen tahansa säästämiä. Säästää voi vaan jos on tarpeeksi tuloja joista säästää. Teillä on niin pienet tulot ja sä olet kotona tukien voimin. Oikeasti mun tekis mieli ottaa sua korvasta kiinni ja ravistella vähän noin virtuaalisesti ajatellen.

Vierailija
32/55 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli fiilis, että mies ei tässä tapauksessa ole välttämättä taloudellista väkivaltaa harjoittava kusipää (vaikka toi ruoan ja vaippojen kontrollointi on ihan kamalaa ja pitäisi saada loppumaan), vaan ahdistunut tulojen ja menojen epäsuhdasta.

Vaikka maksuja järjestelisi miten niin teidän menot vaan ovat tuloihin nähden liian suuret. Ehkä voisi hieman auttaa, jos maksaisitte vuokran puoliksi ja kävisitte vuorotellen kaupassa, silloin molemmat saavat vaikuttaa päivittäiseen kulutukseen (siis esim mitä ruokaa ostetaan ja laitetaan). Tällöin mies ei tietenkään voisi antaa sulle kuukausirahaa enää (tai ainakin vähemmän).

Vierailija
33/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, Porvoossa taas tapahtuu ;(

Vierailija
34/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko miehesi maksaa elareita noista kahdesta lapsesta? 

Vierailija
35/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa lukee eikä ajatella, sori.

Vierailija
36/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljonko ne sinun nettotulot on ja paljonko miehen? Paljonko asumistuki? Sitten selkeä lista perheenne ja kummankin pakollisista menoista. Sen jälkeen voidaan laskea. Nyt tuo sepustuksesi oli hieman sekava. Valitettavasti mikään sossu ei tuollaisia laske. Jos ette pääse sopuun asioista, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ero.

Vierailija
37/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdota, että vaihdatte rooleja. Mies maksaa vuokran ja laskut ja lapsen kulut ja sinä ostat ruoan ja ne vaipat.

Vierailija
38/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla on ihan sama miten te ne rahat ja menot jaatte. Noista pienistä tuloista nyt vaan ei voi jäädä mitään ylimääräistä kummallekaan omiin osteluihin.

Minkä verran miehen maksamat elarit ovat? Miksi teillä on noin kamalan kallis vuokra?

Vierailija
39/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sä saat kela-rahoillasi ja "almuilla" vuokran, laskut ja ruuan hoidettua joka kk?

Kuulostaa teidän tulot pieniltä ja vuokra suurelta, että tuskinpa siitä hirveästi miehellekään taskunpohjalle jää, varsinkaan jos maksaa elareitakin.

Vanhempainvapaan jälkeen takasin töihin?

Vierailija
40/55 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein ymmärsin, niin teidän tulot on 2050 euroa. Oliko tuo brutto vai netto? Vuokraan menee tonni, ruokaan 450, elareihin 300?, jolloin muihin laskuihin jää 300 euroa. Tuolla kolmella sadalla pitäisi kustantaa sun luettelemat sähkö, netti, puhelimet, vakuutukset, vaipat, kaikkien vaatteet ja aikuisten henkilökohtaiset menot. Aika paljon menoja 300 eurolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi