Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olette isovanhemmilla kylässä ja tulee iltapuuron aika,

Vierailija
01.08.2013 |

keittääkö isovanhempi ilman muuta puuron oma-aloitteisesti lapsille/ keittääkö vanhempi mummolan ryyneistä/ keittääkö vanhempi mukaan otetuista ryyneistä/ muu?

Mietin, onko yleistä, että isovanhemmat eivät ole kertaakaan auttaneet millään tavalla puuroasiassa, vaan aina itse keittelemme omista ryyneistä...

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummolassa tuo asia tulee mieleeni aina silloin tällöin sillä omat vanhempani passasivat ja hyysäsivät aina lapsenlapsiaan (ja lapsiaan) minkä ehtivät. Heitä ei enää ole. Miehen puolen mummolassa taas ei koskaan ole tarjouduttu tekemään mitään ylimääräistä lastenlasten vuoksi/ annettu lahjoja/ tarjottu edes pientä hetkeä hoitoapua (edes postin hakemisen ajaksi). Silti lastenlapset ovat rakkaita ja heitä halutaan nähdä viikottain.

ap

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:56"]

Isovanhemmilla ei ole mielestäni kummempia velvollisuuksia mihinkään, tosin itse oletan auttavan lapsenhoidossa silloin tällöin. Tiedän myös perheitä, missä perusolettama on, että isovanhemmat pitävät kummaltakin puolelta vuoden vuorotteluvapaat lapsenhoitoon. Puuro on aika pikkuseikka, ei kai tuollaisia kukaan tosissaan ajattele? Jos mummolassa on ryynit loppu, niin sinne voi niitä ostaa/tuoda? Yleensä keitellään itse.

[/quote]

Vierailija
42/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 20:40"]

Me ei oltu niin myöhään siellä, miksi te olette?

[/quote]

Pakko vastata että kas kun kaikki eivät asu kotitalonsa naapurissa. Kun välimatkaa on 1000km niin on isovanhempien luona syöty puuro jos toinenkin. Kannattaisiko vähän laajentaa ajatusmaailmaansa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini kysyy, että keitänkös puuron ja kertoo mitä laatuja löytyy. Anopin luona keitetään puurot omista hiutaleista.

Vierailija
44/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti kysymyksessäni on kai oikeastaan se, että haluavatko muiden perheiden isovanhemmat hemmotella lapsenlapsia ja omia lapsiaan ja helpottaa samalla vähän esim. iltatoimia vaikka keittämällä sen puuron.

Puuron syöminen tai ei-syöminen ei ole se oleellinen, vaan se, haluavatko isovanhemmat osallistua iltapalan laittoon.

Meillä lapsi 5v syö ilolla ilta- sekä aamupuuronsa, lisäksi toki muutakin. Se on meillä hyvä rutiini, josta lapsi alkaa rauhoittua iltatoimille. Välillä toki saattaa jäädä väliinkin. Isovanhemmilla syödään muuten yleensä harvemmin ja vähemmän joten heillä kyläillessä iltapuuro on tarpeen, että lapsi jaksaa nukkua aamuun saakka. Heillä syödään aamupalan jälkeen kerran päivässä, kolmeen mennessä, sen jälkeen on tarjolla kahvia ja pikkuleipiä, leipää voi ottaa kaapista, jos haluaa. Puuroa kyllä syövät itsekin aina aamuisin. Meillä on toki aina mukana lapselle omat eväät- ja ne puurohiutaleet.

Itse me tietenkin lapsemme ruokimme ja hoidamme, halusin vain kuulla, onko se yleistä. Omassa ystäväpiirissäni isovanhemmat haluavat osallistua ja auttaa minkä jaksavat. tai sitten ystäväni huijaavat eikä se olekaan niin yleistä ;) .

ap

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 20:01"]

Iltapuuron aika? Keitin lapsille satunnaisesti puuroa heidän ensimmäisten ikävuosiensa aikana. Mitään säännöllistä aamupuuro- tai iltapuurorytmiä meillä ei ole koskaan ollutkaan. Lapset ovat syöneet samaa ruokaa kuin aikuisetkin. Joten enpä tiedä ovatko isovanhemmat keittäneet lapsille puuroa, en ole koskaan edes kysynyt.

Vai onko pointti se, että kun koko perhe on isovanhemmilla, niin kenen tehtävä on ruokkia lapset? Vanhempien vai isovanhempien?

Kaiken kaikkiaan kovin omituinen kysymys. Onko puuro joku normi, jonka täytyy olla, tilanteesta huolimatta? Vai ovatko isovanhemmat jotenkin syyllisiä, jos eivät oma-aloitteisesti huolehdi lastenlastensa iltaruuasta? En ymmärrä.

Minä kysyisin, että miksi sille lapselle täytyy keittää puuroa, jos on muutakin ruokaa tarjolla? Ja että mitä väliä sillä on kuka sen keittää? Eikö tärkeintä ole se, että perhe on koolla ja kaikki nauttivat ruuasta?

[/quote]

Vierailija
45/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummien luona mummit passaa lapsenlapsiaan (ja lapsiaan sekä miniöitä ja vävyjään:)), mutta lasteni vaarilla on passattava vaaria ja pappallakin osittain. 

Vierailija
46/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keitetään puurot tietysti! Älä nyt ihan oikeasti odota, että isovanhemmat moiseen alkavat!

Vierailija
47/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, me käymme 1-2 viikon välein (kuulemma aina aivan liian harvoin) ja viivymme aina klo 12-19, sillä ajomatka on 2 tuntia suuntaansa.

ap

Vierailija
48/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meilläkään.. Aina autetaan, kun siellä käydään. Viimeksi perattiin kukkapenkit ja ajettiin nurmikko, edellisviikolla rakennettiin uusi ylälaude saunaan. Sitä edellisellä kerralla pestiin matot, sitä edellisellä kerralla  tehtiin puutarhatöitä. Luettelen nämä nyt vain siksi, että ymmärtäisit, ettemme hotellilomalle sinne ikinä menekään.

ap

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 20:37"]

En todellakaan odota mitään täyttä palvelua jos olemme isovanhemmilla. Saan sen puuron keitettyä itsekin, yleensä hiutaleet löytyy mummolan kaapista. Meille mummola ei ole viiden tähden hotelli, jossa voi vaan soittaa huonepalvelun passaamaan.

[/quote]

Vierailija
49/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ajomatka on 2 tuntia suuntaansa. Lähdetään kotiin niin, että lapsi nukahtaa autoon. Herää aamuisin niin varhain, että nukahtaa jo klo 20 aikaan viimeistään, ellei nuku päiväunia (ja mummolassa ei nuku). Joskus kyllä pysähdytään tekemään puuro huoltoasemalla matkan varrella.

ap

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 20:40"]

Me ei oltu niin myöhään siellä, miksi te olette?

[/quote]

Vierailija
50/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat hiutaleet mukaan tietenkin ja itse keitätte. Jos meille tulette. 

No, ette onneksi tule mutta pyörtyisin järkytyksestä jos saisin noin avuttoman miniän.

Vierailija
51/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen lapsen puurottelut hoidan itse, sitä kun muut eivät syö. Päivällisen koko porukalle teen myös aina itse vanhempieni luona. He ostavat toki tarvikkeet mielellään ja minä kokkailen heille kaikkea, mitä he eivät itse muuten ikinä tekisi. Kaikki nauttivat :)

Vierailija
52/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää palsta on kyl jotain niin uskomatonta. Mikä ihme kysymys tääkin nyt on? =D =D =D =D 

Vierailija
53/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme se on tämä iltapuuron aika? Lapset ovat minun lapsiani, minä heidät ruokin, jos nälkä tulee. Ei isoäidiltä voi olettaa mitään meidän perheen rytmien ja tapojen tietämystä, jonka mukaan hän osaa täysihoitolaa pitää.

Itse keitän ja sillä aikaa isoäiti leikkii lastenlastensa kanssa.

Vierailija
54/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis omat ryynit pitäisi roudata mukana isovanhemmille? Ikinä kuullut moisesta. Kyllä meidän mummeilla on varaa se euron puuropaketti kustantantaa lapsenlapsia varten vaikkeivat itse söisikään. Mielellään myös keittävät puurot ja syöttävät lapset (jos tarvitsevat apua syömisen kanssa), koska nauttivat lapsen kanssa olemisesta niin paljon ja tykkäävät hyysätä.

Vierailija
55/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun me käydään kylässä mä en koskaan odota et isäntäväki noudattaa meidän perheen rutiineja joten ei olla koskaan syöty puuroa iltaisin missään muualla kuin kotona.

Me syödään sitä mitä tarjotaan. Kyllä jo ihan  pienillekin lapsille voi opettaa et nyt ollaan kylässä ja iltapala syödään tänään vähän myöhemmin.

Vierailija
56/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassakin mummolassa keitetään joko itse tai mummo tekee lapsille oma-alotteisesti puuroa mummolan hiutaleista. Omia ryynejä en tajuaisi raahata mukaan kuin siinä tapauksessa, että puuroa olisi pakko saada tai ryynien tulisi olla jotain tiettyä laatua. 

Vierailija
57/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

isovanhemmat keittävät omista ryyneistään, mauksi pakkasesta marjoja löytyy takuulla

Vierailija
58/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietty ne isovanhemmat keittää samalla kaikille sitä puuroa

Vierailija
59/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos erityisesti haluaa iltapuuron, niin kyllä minusta silloin vanhemmat sen hoitavat. Meillä isovanhemmat ovat tarjonneet lapsille normaalit ruuat, aamupuuro mukaan lukien, mutta jos haluaa jotain muuta, kuin normaaleja juttuja (eivät minun vanhempani syö iltapuuroa) se tehdään itse. Meillä tuo on jo aika kaukana takana tuo aika, mutta ei ole tullut edes mieleen, että isovanhempien pitäisi olla aloitteellisia tuollaisissa asioissa.

Vierailija
60/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keitän iltapuuron omista ryyneistä, mummo aamupuuron mummolan ryyneistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi