Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olette isovanhemmilla kylässä ja tulee iltapuuron aika,

Vierailija
01.08.2013 |

keittääkö isovanhempi ilman muuta puuron oma-aloitteisesti lapsille/ keittääkö vanhempi mummolan ryyneistä/ keittääkö vanhempi mukaan otetuista ryyneistä/ muu?

Mietin, onko yleistä, että isovanhemmat eivät ole kertaakaan auttaneet millään tavalla puuroasiassa, vaan aina itse keittelemme omista ryyneistä...

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kysymyksen tajuavatkin vain ne, joiden isovanhemmat eivät osallistu millään tavalla(isoilla tai pienillä teoilla) lastenlasten arkeen. Minä ymmärsin kyllä heti ap:n kysymyksen. Meilläkään eivät isovanhemmat näe ylimääräistä vaivaa lastemme takia, ikinä. Meiltä sen sijaan kaivataan aina apua milloin misääkin.

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 21:08"]

Tää palsta on kyl jotain niin uskomatonta. Mikä ihme kysymys tääkin nyt on? =D =D =D =D 

[/quote]

Vierailija
2/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ellei ennen kotiin lähtöä tarjota mitään?

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 21:11"]

Kun me käydään kylässä mä en koskaan odota et isäntäväki noudattaa meidän perheen rutiineja joten ei olla koskaan syöty puuroa iltaisin missään muualla kuin kotona.

Me syödään sitä mitä tarjotaan. Kyllä jo ihan  pienillekin lapsille voi opettaa et nyt ollaan kylässä ja iltapala syödään tänään vähän myöhemmin.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuisi oudolta mennä anoppilassa itse kokkaamaan. Anoppi yleensä laittaa miehineen ruoat, me toki sitten autetaan, katetaan pöytää ym. Mun vanhempien luona taas tehdään porukalla ja se kokkaa joka ehtii ja muut auttavat.

Vierailija
4/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat eväät lapsille mukaan kun reissaatte. Sitten ei tarvitse aprikoida, että saako ne sopivaa syötävää vai eikö. Näin ainakin itse aina toimin kun vielä kävin lasten kanssa kyläilemässä ja anoppilassa ja kotonani.

Vierailija
5/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat minun lapsiani ja sen lisäksi myös isovanhempiensa lapsenlapsia. En siis vie ruokia mukanani ja annan mummojen hyysätä lapsenlapsiaan rauhassa. Usein he hyysäävät meitä omia lapsiaankin ruokiensa kanssa.

Toki autan tarvittaessa, mutta en koe tarvetta olla niin itseriittoinen, etten antaisi mummojen ostaa ruokaa lapsenlapsilleen. He nauttivat siitä ja osoittavat rakkauttaan syöttämällä "mummon puuroa" tai "isoäidin sämpylöitä" ja saavat itselleen hyvän mielen kun pikkuisille maistuu.

Vierailija
6/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen tässä ketjussa lähinnä sitä, että niin monet tekevät iltapuuroa. En ole sellaisesta kuullutkaan, aamupuurosta vain. Minulle ei äitini aikoinaan puuroja keitellyt, ehkä siksikään en ole osannut sellaiseen alkaa omienkaan lasteni kohdalla. Ja jos olisin jo mummu, en kyllä älyäisi alkaa oma-aloitteisesti puuroja keittelemään lapsenlapsillekaan...

Vierailija
7/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:07"]

Mä ihmettelen tässä ketjussa lähinnä sitä, että niin monet tekevät iltapuuroa. En ole sellaisesta kuullutkaan, aamupuurosta vain. Minulle ei äitini aikoinaan puuroja keitellyt, ehkä siksikään en ole osannut sellaiseen alkaa omienkaan lasteni kohdalla. Ja jos olisin jo mummu, en kyllä älyäisi alkaa oma-aloitteisesti puuroja keittelemään lapsenlapsillekaan...

[/quote]

Ei meilläkään kotona syödä hirveästi puuroja, mutta isovanhempien luona kyllä syödään. Kun on oikein Mummon tekemää riisi/hirssi (tms.) puuroa ja Papan keräämiä marjoja päälle. Parempaa kuin mikään vanhempien tekemä. 

Eikä isovanhempien meilläkään tarvitse mitään ajatustenlukijoita olla. Aina kysyvät ennen vierailua että mitä mehua ostetaan, mistä leivästä teidän lapset pitivätkään ja halutaanko jotain jogurttia. Siis kaiken kaikkiaan kysyvät mitä ruokia toivotaan erityisesti lapsia varten hankittavan ja mitä kannattaa erityisesti välttää (se peruna sillin kanssa ei ehkä ole lapsillemme yhtä suurta herkkua kuin papalle).

Vierailija
8/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitän itse lapsen puuron omista ryyneistä, tai lämmitän tetrapuuron mikrossa.

Vierailija
9/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:07"]

[/quote]

Meillä lapsi syö vain iltaisin puuroa, ei aamulla.

Vierailija
10/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 21:08"]

Tää palsta on kyl jotain niin uskomatonta. Mikä ihme kysymys tääkin nyt on? =D =D =D =D 

[/quote]

Tämän kysymyksen tajuavatkin vain ne, joiden isovanhemmat eivät osallistu millään tavalla(isoilla tai pienillä teoilla) lastenlasten arkeen. Minä ymmärsin kyllä heti ap:n kysymyksen. Meilläkään eivät isovanhemmat näe ylimääräistä vaivaa lastemme takia, ikinä. Meiltä sen sijaan kaivataan aina apua milloin misääkin.

[/quote]

No ei kaikki sellaisetkaan tajua tätä kysymystä. Minun vanhemmiltani emme ole saaneet mitään apua, enkä ole sellaista kaivannutkaan. Miehen vanhempien pieniä välittäviä tekoja arvostan taas todella paljon, mutta ei heilläkään mitään velvollisuutta niihin ole.

Enemmän tämä kuulostaa siltä, että halutaan vain syyllistää muita. Toivottavasti omista lapsistani ei tule tuollaisia. Toivon, että he osaavat arvostaa sitä, kun me otamme heidän lapsiaan hoitoon (jos he antavat...) eivätkä pidä sitä meidän automaattisena velvollisuutenamme.

Vierailija
11/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 21:29"]

Omat eväät lapsille mukaan kun reissaatte. Sitten ei tarvitse aprikoida, että saako ne sopivaa syötävää vai eikö. Näin ainakin itse aina toimin kun vielä kävin lasten kanssa kyläilemässä ja anoppilassa ja kotonani.

[/quote]

Onko nykyään todellakin vieraanvaraisuus tuntematonta? Meillä käy todella paljon yö- ja viikonloppuvieraita ja mua hieman loukkais, jos joku ajattelis, että me ei tarjota kaikkia tarvittavia aterioita. Ja itsestäkin olisi outoa aterioida kyläpaikassa jostain kylmäkassista omia eväitä. Mitä ihmiset sanois, kun heillä olisi ruuat valmiina ja muut ateriat suunniteltu ja me vedettäis jotkut omat eväät esiin...

Huh huh.

Vierailija
12/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä minun vanhemmillani mummo tai me keitetään puuro mummolan ryyneistä ja marjoista ym. ja miehen vanhemmilla kaivelen purkkipuuron hoitolaukusta kun heillä eri kuviot. en siis anna sen haitata kun on noita valmispuuroja olemassa, niistä kiittää sekä äiti että lapset :)

Vierailija
13/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku erehtyy sanomaa puurosta, niin mummi hakkaa kauhalla pappaa päähän ja huutaa että mä en puuroa keitä ja paiskaa kauhan jonkun nassuun. :( Se on seko, puuronvihaaja.

Vierailija
14/66 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:47"]

[/quote]

Onko nykyään todellakin vieraanvaraisuus tuntematonta? Meillä käy todella paljon yö- ja viikonloppuvieraita ja mua hieman loukkais, jos joku ajattelis, että me ei tarjota kaikkia tarvittavia aterioita. Ja itsestäkin olisi outoa aterioida kyläpaikassa jostain kylmäkassista omia eväitä. Mitä ihmiset sanois, kun heillä olisi ruuat valmiina ja muut ateriat suunniteltu ja me vedettäis jotkut omat eväät esiin...

Huh huh.

[/quote]

Samaa ajattelin. Lastemme isovanhemmat pahastuisivat jos ottaisimme omat eväät mukaan kun he ovat parhaansa mukaan suunnitelleet meille aterioita jotta viihtyisimme.

Esim. anoppilassa on tapana juoda iltateetä, josta en pidä, mutta mistä en ole tehnyt mitään isoa numeroa. Joskus (yli 10 yhteisen vuoden jälkeen) yhteiselle mökkireissullemme otin kaakaopurkin mukaan, jotta voin teen sijasta juoda kaakaota. Siitä lähtien on todellakin mummolassa ollut kaakaota tarjolla vaikka sitä ei kukaan muu koskaan käytäkään. 

Vierailija
15/66 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 22:47"]

[/quote]

Huh huh.

[/quote]

Vieraan hyvään käytökseen kuuluu se, että ei oleta saavansa kaikkea sitä, mitä haluaa. Jos minä tonkii anopin kaappeja, ei kyseessä enää ole vieras eli sen viaraanvaraisuuden voi unohtaa.

Vierailija
16/66 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tai, isovanhemmat saattavat itse keittää sen omista ryyneistä tai meistä jompi kumpi vanhemmista saattaa keittää isovanhempien ryyneistä. Meillä on myös vanhempieni luona ollut vanhemmillani vaipat, vaihtovaatteita ja leluja, ovat itse ostelleet ja ilmoittaneet, ettei tarvitse olla niin paljoa tavaraa mukana :D

Vierailija
17/66 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hah hah

Olen isoäiti enkä takuulla keitä koska en itse sitä puuroakaan tarvi

koko päivä passaamista piisaa, illalla on aika katsoa tv:tä ja olla itsekseen, vanhat tarvitsevat iltaisin lepoa, aamulla nousemme aikaisin ja aloitamme sen aamupuuron teon lapsenlapsille ja annamme teidän nukkua. Mutta illalla te kukutte ja minä nukun.

Vierailija
18/66 |
02.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl te olette aika outoja. Minusta nykyaikaisen vieraan pitää osata huolehtia ja ruokkia itse lapsensa. Toki sitä syödään ensin sitä mitä tarjotaan mutta jos se ei sovi tai riitä kuten usein olen huomannut isovanhemmat eivät osaa varata oikeanlaista ruokaa, niin sitä varten on hyvä, että on vähän omia eväitä mukana reissussa. Tämä ihan kokemuksen opettamana. Alussa minäkin olin niin uuno, että menin ihan tyhjin käsin mutta opin äkkiä, että kannattaa vähän valmistautua vaikka menisi toisen lapsiperheenkin luo kylään tai omien vanhempien luokse.

Vierailija
19/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan meistä ei syö puuroa.

Vierailija
20/66 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukki keittää puurot aamuin illoin ja muutkin ruuat tekee. Tarjoamme aina apua, mutta hän tykkää passata. Ihana ukki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän