Jos olette isovanhemmilla kylässä ja tulee iltapuuron aika,
keittääkö isovanhempi ilman muuta puuron oma-aloitteisesti lapsille/ keittääkö vanhempi mummolan ryyneistä/ keittääkö vanhempi mukaan otetuista ryyneistä/ muu?
Mietin, onko yleistä, että isovanhemmat eivät ole kertaakaan auttaneet millään tavalla puuroasiassa, vaan aina itse keittelemme omista ryyneistä...
Kommentit (66)
Äitini ei pitänyt minusta kovin hyvää huolta mutta lapsestani sitäkin parempaa. Keitti aina puuron ja hellalla vaikka itse olisin mikrottanut.
Mummolan ruokavalioon ei kuulu puuro eikä siellä tietenkään myöskään ole hiutaleita. Joko ostan hiutaleita mennessäni tai pyydän mummia ostamaan kun käy joka tapauksessa kaupassa. Yleensä keitän iltapuuron itse, joskus mummikin saattaa keittää.
Isovanhemmilla ei ole mielestäni kummempia velvollisuuksia mihinkään, tosin itse oletan auttavan lapsenhoidossa silloin tällöin. Tiedän myös perheitä, missä perusolettama on, että isovanhemmat pitävät kummaltakin puolelta vuoden vuorotteluvapaat lapsenhoitoon. Puuro on aika pikkuseikka, ei kai tuollaisia kukaan tosissaan ajattele? Jos mummolassa on ryynit loppu, niin sinne voi niitä ostaa/tuoda? Yleensä keitellään itse.
Mikä ihmeen iltapuuro, syökö sellaistakin joku vielä nykyään :D?
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 19:35"]
keittääkö isovanhempi ilman muuta puuron oma-aloitteisesti lapsille/ keittääkö vanhempi mummolan ryyneistä/ keittääkö vanhempi mukaan otetuista ryyneistä/ muu?
Mietin, onko yleistä, että isovanhemmat eivät ole kertaakaan auttaneet millään tavalla puuroasiassa, vaan aina itse keittelemme omista ryyneistä...
[/quote]
Minä olen keitellyt kotonani joko äidin ryyneistä tai omista. Äiti asuu yksin. joten ei hänellä sitä ruokaa kovin isoja varastoja ole. Autottomana ja huonojalkaisena pystyy vain vähän tuomaan kerralla. Tuon siksi itse yleensä ruoat matkassa, kun menen äitini luo.
Miehen vanhemmat ei paljon haudassa ryyneistä välitä
Meillä on aina omat eväät mukana ja itse keitetään ihan joka kylässä. Jos isovanhemmat sitten passaavat ja yleensä passaavat, niin ilolla otetaan vastaan, mutta mikään oletusarvo se ei ole.
Sama koskee kyllä kaikkia ruoka-aikoja ja kyläpaikkoja, jos ruoka-ajat poikkeavat kovasti omistamme, niin ihan ilman minkään numeron tekemistä laitetaan omista eväistä ruoka.
Iltapuuron aika? Keitin lapsille satunnaisesti puuroa heidän ensimmäisten ikävuosiensa aikana. Mitään säännöllistä aamupuuro- tai iltapuurorytmiä meillä ei ole koskaan ollutkaan. Lapset ovat syöneet samaa ruokaa kuin aikuisetkin. Joten enpä tiedä ovatko isovanhemmat keittäneet lapsille puuroa, en ole koskaan edes kysynyt.
Vai onko pointti se, että kun koko perhe on isovanhemmilla, niin kenen tehtävä on ruokkia lapset? Vanhempien vai isovanhempien?
Kaiken kaikkiaan kovin omituinen kysymys. Onko puuro joku normi, jonka täytyy olla, tilanteesta huolimatta? Vai ovatko isovanhemmat jotenkin syyllisiä, jos eivät oma-aloitteisesti huolehdi lastenlastensa iltaruuasta? En ymmärrä.
Minä kysyisin, että miksi sille lapselle täytyy keittää puuroa, jos on muutakin ruokaa tarjolla? Ja että mitä väliä sillä on kuka sen keittää? Eikö tärkeintä ole se, että perhe on koolla ja kaikki nauttivat ruuasta?
Se keittää joka ehtii ensimmäisenä: voi olla minä tai mies tai isovanhemmat ja talon ryynejä käytetään yleensä. Me kyläl yleensä ostetaan sapuskaa kun mennään mun vanhempien luo; siellä on pakkanen täynnä poroa/hirveä/lohta/muuta kalaa ja tietty pottuja ym. mutta raejuustot, rahkat ja sellaiset viedään mukana.
Meillä molemmat mummot hyysäävät lapset piloille. Kärräävät syötävää ja juotavaa nenän eteen ennen kuin lapset ehtivät pyytää. Esim jouluna saadaan molemmista mummoloista mukaan kinkkua, laatikoita, rosollia yms. Paapovat siis joskus meitä aikuisiakin ;)
No eihän se mummi voi keitellä jos heillä ei esim ole mistä keitellä...kyllä me tuohon aikaan kotona jo ollaan syömässä mutta jos yökylässä ollaan niin mummi keittelee omista aineistaan.
Äitini tai isäni tekee lapselle oma-aloitteisesti iltapalan, mitä se kulloinkin sattuu olemaan. Sama miehen äidin luona, missä kyllä valitettavan harvoin käydään.
Me vanhemmat keitämme sen, isovanhemmat ovat ostaneet ryynit valmiiksi kaappiin meidän lapsia varten. Käymme mummolassa harvoin pitkän välimatkan takia ja siksi viivymme sitten kerralla useamman yön putkeen. Ei silloin voi olettaa, että vanhojen ihmisten pitäisi jaksaa passata meitä aikuisia ja lapsiamme aamusta iltaan, vaan tietenkin teemme itsekin kotihommia.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 20:01"]
Iltapuuron aika? Keitin lapsille satunnaisesti puuroa heidän ensimmäisten ikävuosiensa aikana. Mitään säännöllistä aamupuuro- tai iltapuurorytmiä meillä ei ole koskaan ollutkaan. Lapset ovat syöneet samaa ruokaa kuin aikuisetkin. Joten enpä tiedä ovatko isovanhemmat keittäneet lapsille puuroa, en ole koskaan edes kysynyt.
Vai onko pointti se, että kun koko perhe on isovanhemmilla, niin kenen tehtävä on ruokkia lapset? Vanhempien vai isovanhempien?
Kaiken kaikkiaan kovin omituinen kysymys. Onko puuro joku normi, jonka täytyy olla, tilanteesta huolimatta? Vai ovatko isovanhemmat jotenkin syyllisiä, jos eivät oma-aloitteisesti huolehdi lastenlastensa iltaruuasta? En ymmärrä.
Minä kysyisin, että miksi sille lapselle täytyy keittää puuroa, jos on muutakin ruokaa tarjolla? Ja että mitä väliä sillä on kuka sen keittää? Eikö tärkeintä ole se, että perhe on koolla ja kaikki nauttivat ruuasta?
[/quote]
Sanopa muuta. Ap ilmeisesti odottaa, että isovanhemmat sen puuron keittää? Kumma aloitus kaiken kaikkiaan.
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 20:01"]
[/quote]
menikö lapset nukkumaankin mihin aikaan vaan? mitä alle yksivuotias söi? jogurttia?
Itse keittelemme omista ryyneistä, enkä ota vastaan, vaikka tarjottaisiin talon ryynejä.
Miksi isovanhempien pitäis ruokkia minun lapset?
Äitini keittelee puurot ihan varmasti, en ehdi edes ajatella asiaa vielä kun hän on jo tehnyt kaiken ja kaivanut lasten lempimarjoja pakastimesta puuron kaveriksi. Ei sieltä ole koskaan tyhjin vatsoin saanut pois lähteä vaikka asummekin lähellä. Appivanhemmilla mökillä anoppi tekee usein aamupuuron tähteistä illaksi sämpylöitä tai leipää (ja kalastelee joka ikinen kerta kehuja sanomalla, että eihän tästä kovin kummoista tullut, mutta toivottavasti sitä voi syödä...). :-)
Itse teen puuron ja syötän.. Näin toimin oikeastaan jokaisessa kyläpaikassa :) Kysyn onko kaurahiutaleita tms. voinko tehdä lapselle puuron ja syötän sen..
En todellakaan odota mitään täyttä palvelua jos olemme isovanhemmilla. Saan sen puuron keitettyä itsekin, yleensä hiutaleet löytyy mummolan kaapista. Meille mummola ei ole viiden tähden hotelli, jossa voi vaan soittaa huonepalvelun passaamaan.
Me ei oltu niin myöhään siellä, miksi te olette?
Miks me ei saada vaan maata ja möllöttää, vaan meidän pitää vielä ruokkia mukelomme? On se niin väärin!